Blöta fötter - farligt eller skönt?

ännu en tungomâlstalare.

Dock: pâ Mallis behöver vi varken UL-, L- El- eller bonn-tejp, eftersom vi kör med rediga pansarkängor pâ fossingarna redan fràn start (varvid vi, vid närmare eftertanke, ju faktikst sparar in vikten pà tejpen! Och skumgummit! Fâ se nu, fram med vâgen och excel-diagramet...)

Väger inte blöta fötter mer än torra?

peter

Jag trodde pâ den där historien om att du är bonde fram till för ca 10 minuter sedan, dâ jag plötsligt upptäckte att du egentligen är en pusherman frân Harlem, NY.

En riktig bonde hade, milt sagt, utryckt sig annorlunda...

meeen, haaaallååå.. man får inte klippa o klistra mellan trådarna.. fusk!!!!

Visst gör de det: fram med vâgen och jämför! (Eftersom jag ju tillhör de UH-frálsta sà är ju detta en glädjande nyhet.)

Först måste jag vända på membranet så att det suger in fukt,och impregnera insidan så att det stannar kvar,sen så.

Sen lite kritik,U och H hur stora de än må vara så låter de lite,aningens lätt.Inte alls som B eller G om du förstår?

peter

Unge man: det är i sanningens namn inte látt att försà nâgot av det du försöker framhäva. Har ni värmebölja även uppe i Skandinavien?

Ingen aning,jag går iklädd en riddar Roland-rustning med nedfällt visir,heltäckande.Inga fruntimmersaktigalättlätta borrhål,sånt viftar jag bort med en slapp handled.

Jo,tycker inte du att U och H låter lite "pippinätta"?

peter

För att dra tråden upp ur diket.

Jag har nu prövat att under några låglandsturer gå med Techamphibian, och måste tyvärr konstatera att det inte är något som mina fötter tycker om. Vätan gör att jag får skav, och jag har under femton års tid inte fått skoskav med kängor, inte ens under värnplikten med den suboptimala 90-kängan på fötterna. Vidare så är sulan för klent uppbyggd för mina fötter, jag får ont i "trampdynorna" efter någon dags vandring. Detta kunde kanske bli bättre om jag lättar packningen ytterligare, men nu har jag kört ensmanstur med tarp och lätt kök så jag tror inte att veckoslutsturerna på platten har varit mycket tyngre än en veckotur i fjällen. Skorna är dock jättebra att ha vid paddling och liknande, torkar fort och sitter bra på foten, så dom får nog följa med som vadar/lägerskor i fjällen i fortsättningen.

Så nu har jag testat blöta lätta fötter, och återgått till torra tunga fötter. Vad blir devisen "var och en blir osalig på sin fason" på latin? :)

Jag har testat meshfodrade joggingskor (Merrell) under en 4-dagars fisketur i fjällen och jag blev positivt överraskad över hur bra det gick. Jag hade inga vadare med mig så jag blev rejält blöt vid ett par tillfällen men både jag och mina kläder är gjorda av material som torkar snabbt så det gick bra.

Jag har heller aldrig haft så fina fötter som efter denna tur, normalt sett brukar jag ha väldigt hårda kanter vid hälarna och stortårna men dessa kanter var som bortblåsta. Vi gick rätt så mycket och jag hade inga problem med ömmande fötter eller skavsår heller.

Jag hade tunna strumpor gjorda av snabbtorkande bambu och fjällbyxan från ITAB. Vid rasterna var det bara att ta av sig strumpor och skor och hänga upp på tork medan man gick omkring i lägerskorna istället.

Vad jag däremot upptäckte var att det fort blev kallt när man stod i vattnet men då var det bara att kliva upp på en sten så slutade jag frysa.

Däremot torde skorna slitas ut fortare men det är det nog värt, tycker jag.

Mina åsikter dock, vill inte pracka på någon min åsikt, använd vilka skodon ni vill.

Som sagt viktigt att konstatera att det (precis som är fallet för kängor) finns en uppsjö av segment och varianter för olika användningsomrâden även inom lâgsko-gruppen.

Lite grovt kanske man kan dela in i följande grupper:

- stabila trekking-skor: liknande kängor, men utan skaft. Fokus ligger pà stabilitet och lâng hàllbarhet snarare än pâ extremt lâg vikt.

- láttare trekking/hiking-skor: inte lika stabila som kängor / Trekking-skor. Fokus pâ lâg vikt och komfort även om man ofta försöker uppfylla vissa andra krav, ex. en modern look (kanske den vanligaste gruppen, inte minst áven som vardags-skor)

- UL trekking/hiking-skor : fokus ligger pâ lâg vikt snarare än pâ stabilitet, hâllbarhet etc.. (inte sâ vanliga pà marknanden, men sâdana som ofta diskuteras UL-are emellan. )

- Special-skor, vilka inte alltid designats för att vara optimala att vandra i utan fór att klara av andra utfodringar (tex. den här ofta nänmda Amfibie-skon)

- Skor tänkta för andra aktiviteter, men som ofta kan passa ganska bra att vandra i: Trail-running, Orientering, Approach etc.

Gemensamt för ovan skor är att de numera i princip alla tillverkas i Kina med omnejd (tiom vissa modeller inom grupp 1), och att materialkvaliteten kan variera, bâde vad gäller hàllbarhet som andra egenskaper (vattenavisning, andning).

Sammanfattning: när man talar om làgskor för vandring i fjállen bör man ha i âtanke att även detta är en djungel, och att man sàlunda bör vara uppmärksam dels pà vilket användningsomrâde skon i frâga är tänkt för, och dels pâ kvaliteten i sig vad gáller de olika materialen, design-lösningar etc. En del märken gör i allmänhet bra ifràn sig vad gáller den andra punkten, andra mindre bra.

var just i Norge på en kortare expedition, bland annat runt Hardangerjøkulen, där det på östra sidan var en hel del knepiga vad. P g a denna diskussion har jag gett akt på fötter och skor lite extra. Jag har alltså "ankelkängor" av märket Tecnica, 1.1-1.2 kg, och med dessa plumsade jag genom alla vaden, utan att ens ta på mig regnbyxor. Kunde konstatera att skorna var konstant fuktiga till blöta, medan fötterna kändes torra större delen av tiden. Och att jag aldrig besvärades av skornas tyngd.

Liknande trådar

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg