Blöta fötter - farligt eller skönt?

Snarare skulle jag då leta efter en känga som är stabil , lätt, bekväm och torkar snabbt.

Jag tror många skulle uppskatta något som kombinerar kängornas skydd (för fotknölar, stabilitet, etc etc) med vissa lågskors tolerans för blöta.

Efter en tid är fötterna småblöta i alla kängor, men om en poäng med lågskor är att fötterna får vara blöta så är det ju ett argument för kängor också.

Lätta, stabila meshskor som skyddar till strax ovanför fotknölarna och har riktigt bra sulor skulle locka mig väldigt.

Vad är det för skrock du talar om? Det här är andra gången du betecknar skobyte vid vad som ett uttryck för skrock. Hur menar du? Skulle det till exempel vara skrockfullt att byta från vristhög GTX-känga till sandaler då vattendjupet överstiger vristen?

Det är skrock att tro att kängor automatiskt/logiskt/nödvändigt innebär skobyte vid vad. Inte ens när jag hade med lätta jympapjuck till lägret (det är nu sex år sen sist) kom den tanken för mig.

Nu ska det bli spännande att se hur mina ankelkängor fungerar i fjällen. I Alperna tycks de fungera perfekt.

Ska väl tillägga att jag inte precis hoppar från sten till sten; jag har stor hjälp av stavar att hamna rätt, där jag kanske annars skulle halka av. Och jag har varit med om att gå över bäckar/älvar så strida att stengång (efter avsevärt letande) var det enda rimliga alternativet.

Förstör inte det roliga nu ;)

Det bästa är väl att testa själv och se vad man trivs med. Det borde väl ändå stå klart att tillräckligt många testat "gympaskor" i avancerad terräng för att vi ska kunna kalla det en smaksak snarare än att det "objektivt" sett skulle vara omöjligt?
Ja det är ju helt rätt. Att det inte är "omöjligt" med lågskor under vandring kan ju inte minst du borga för. Men det kräver också en anpasning av utrustningen mot lägre vikter om det ska fungera på ett bra sätt i oledad terräng. Dert blir ju också lite mer elaborerat än bara "gympaskor" eller "lågskor", med bra anpassad sula, flera använder sealskin- eller GT-sockor, ev. damasker. Så det är inte helt pysselfritt. Men jag håller med om att var och en bör testa sig fram till vad som känns bäst, givet tycke och smak för skodon för de vikter och den terräng det gäller.

Raskesven

Ja det är ju helt rätt. Att det inte är "omöjligt" med lågskor under vandring kan ju inte minst du borga för. Men det kräver också en anpasning av utrustningen mot lägre vikter om det ska fungera på ett bra sätt i oledad terräng. Dert blir ju också lite mer elaborerat än bara "gympaskor" eller "lågskor", med bra anpassad sula, flera använder sealskin- eller GT-sockor, ev. damasker. Så det är inte helt pysselfritt. Men jag håller med om att var och en bör testa sig fram till vad som känns bäst, givet tycke och smak för skodon för de vikter och den terräng det gäller.

Absolut inte pysselfritt, det stämmer. Det handlar lite mer av ett systemtänkande än om man har t.ex. ett par väl infettade Lundhags. Men det gör ju att man har nåt att göra när man inte är ute i busken - som att ha en kåta, typ ;)

rätt verktyg till rätt arbete.. det finns inga universallösningar, att påstå något annat är enfaldigt, man bestiger inte gärna K2 i sandaler precis som just sandalerna kan vara rätt verktyg i en annan situation.

Jag tror många skulle uppskatta något som kombinerar kängornas skydd (för fotknölar, stabilitet, etc etc) med vissa lågskors tolerans för blöta.

Efter en tid är fötterna småblöta i alla kängor, men om en poäng med lågskor är att fötterna får vara blöta så är det ju ett argument för kängor också.

Lätta, stabila meshskor som skyddar till strax ovanför fotknölarna och har riktigt bra sulor skulle locka mig väldigt.

Om man vill ha skydd för fotknölarna så kan man ju se den funktionen separat från skodonen. Gissar att det blir lättare. En primitiv variant kan ju vara att tejpa fast några bitar cellplast direkt på fotknölarna. Det finns säkert smartare lösningar, eller t o m skydd för den delen av fötterna för någon form av idrott.

Jörgen

Precis, tejpa skumgummi på fotknölarna, sätt en damstrumpa utanpå, sen Sealskinz, sen ultralätt sko med sladdersula, sen en iläggssula för att få styrsel på skon och slutligen damasker utanpå hela rasket.

Vem sa att sommartid inte kunde vara som på vintern?!?

Strykis,

tycker du lâter lite trilsk och butter nu. Open your mind! Med tanke pâ att det enda alternativet är 2Kgs Pansarkängor -vars enda verkliga nytta göres vid väntan vid busshâllplatser- sà tycker jag att vi här presenteras ett ytterst flexibelt och inte minst polyvalent UL backpacking shoe-system.

Frâgan jag ställer mig: finns det sárskild UL-tejp för att tejpa fast skummgummit pà fotknölarna, eller mâste man köra vanlig tung bonntejp?

:cool:

advancedTrekking_big.jpg

Senast ändrad:
Frâgan jag ställer mig: finns det sárskild UL-tejp för att tejpa fast skummgummit pà fotknölarna, eller mâste man köra vanlig tung bonntejp?
[/IMG]

JAHA!! nu hackar vi på böndern igen, kanske glömmer vem som ser till att det finns mat i affären.. *muttrar* sen e jag inte alls tjock, jag har kraftig benstomme..

Tropik medicinsk tejp har fler hål

och kan nog kategoriseras som i varje fall L-tejp! Till skillnad från El-tejp(o) som ni väl brukar på Mallis?
Trist när hyllorna gapar tomma, aldrig blir man så hungrig som när handelsboden saknar livsmedel men men säljer vapen och hashis..
//J

och kan nog kategoriseras som i varje fall L-tejp! Till skillnad från El-tejp(o) som ni väl brukar på Mallis?
Trist när hyllorna gapar tomma, aldrig blir man så hungrig som när handelsboden saknar livsmedel men men säljer vapen och hashis..//J

ännu en tungomâlstalare.

Dock: pâ Mallis behöver vi varken UL-, L- El- eller bonn-tejp, eftersom vi kör med rediga pansarkängor pâ fossingarna redan fràn start (varvid vi, vid närmare eftertanke, ju faktikst sparar in vikten pà tejpen! Och skumgummit! Fâ se nu, fram med vâgen och excel-diagramet...)

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg