Bispberg

Summering: Kampen står inte mellan "klätteranarkister" och "samförståndsklättrare", det står mellan klättrare och förbudsivrare... punkt

Visst har du rätt. Haken är dock att en sann anarkist inte tror på tvingande gemensamma riktlinjer - även om det råkar vara en klätterklubb/klätterförbund som utfärdar dem. Men det får 90-grader gärna utveckla bättre, även om han inte alls verkar vara så anarkistisk.

Med reservation för min rätt anekdotiska kunskap om berget i fråga:

Om man nu skulle vilja jävlas med lokalbefolkningen (vilket jag uppriktigt sagt tror är en riktigt dålig idé) så gäller det att göra det på rätt sätt.

Att bryta mot reservatsreglerna är ett dåligt sätt. Att lura de boende att överreagera på någon som följer reglerna till punkt och pricka är klart intressantare. Det kan ju knappast vara förbjudet att ha klätterutrustning med sig, så länge du inte klättrar?
Att sedan exempelvis hindra dig från att åka därifrån genom att ställa en traktor ivägen för din bil eller så skulle nog räknas som "egenmäktigt förfarande" eller liknande...

Fast klart konstruktivare än sådana aktioner borde vara att hålla minnet av det förbjudna berget vid liv, inte bara bland klättrare.

Nog vore det trevligt med välskrivna reportage om "det förbjudna berget" i mer mainstreamaktiga friluftspublikationer, som utemaggan, stf-skrifter etc?
Naturligtvis komplett med en subjektiv, men inte osaklig beskrivning av klätterförbudet...

Intressant läsning som verkar sätta känslorna i svall!

Gustav har väl inte så dum ide? Man skulle ju kunna reta gallfeber på de lokala genom att bara ta sig en trevlig promenad med klätterprylarna för att träna hypotetiska anmarscher...... Gärna så många som möjligt ;)

Instämmer med Gustav.

MEN en sak är viktig att kolla först - hur ser domstolen på att man tagit med klätterprylar men bara påstår att man ville ha lite mer vikt i ryggsäcken? Hittar jag en gosse med kofot utanför huset mitt i natten - fast han hävdar att han var ute och letade nattfjärilar så .....

Därför är det lämpligare att se om de satt upp skyltar med tillträde förbjudet eller parkeringsförbud utan tillstånd (måste erhållas av Länstyrelsen). Då kan vi visa att de försöker hålla allmänheten (inte bara elaka klättrare) ute.

Den som klättrar på Bispberg kan räkna med att folket i husen under klacken bevakar bergväggen och ringer polisen som sannolikt rycker ut — en märklig priorietering, antagligen finns det inga ouppklarade brott i länet som resurserna skulle kunna användas till — så klättringen blir med stor sannolikhet snabbt avbruten och dagen förstörd.

Å andra sidan skulle det inte skada med några öppna demonstrationer, som sänds på bästa sändningstid, av någon eller några som lägger sig o fastar i lådor utanför riksdagshuset, står utanför riksdagens dörrar och delar ut flygblad, etc, etc. Den befintliga lagen har sagt sitt. Då gäller det att ändra lagen och för det krävs politiska beslut, vilka i sin tur i detta fall förutsätter en energisk opinionsbildning.

90grader,

Vad är det i Teddes inlägg du inte förstår? Hur kan du anse dig ha *rätt* att utföra handlingar som utsätter tredje part (alltså Dalaklättrarna) för mycket, mycket mer skit än vad din "civila olydnad" eventuellt för med sig för "positiva" effekter, för dig som person eller nån annan, oidentifierad aktör?

Jag tror det kan vara på sin plats att påpeka att det förmodligen finns få på forumet som är mer sugna på Bispberg än Tedde och hans dalkarlar. Jag tror också att dom vet den bästa vägen framåt för att eventuellt, nångång i framtiden, kunna göra det utan att förstöra för hela regionen.

OM du läser vad jag skriver noga sa ser du att jag poängterar att ev handlingar fran mig skulle drabba oskylldiga varför jag själv tycker det ar en mindre bra ide att aka dit och klattra klippa.

Funderar man pa saken ter sig isklattring som det bästa sättet att protestera. Om Isen är frihängande sa är det svart att hävda att man klättrar pa berget. Eftersom isen försvinner sa är det inget fast objekt. Där med torde det vara lagligt. Man kan ju ocksa ta med en reporter och en advokat och aka dit och se hur kaxiga byfanarna är.

Visst har du rätt. Haken är dock att en sann anarkist inte tror på tvingande gemensamma riktlinjer - även om det råkar vara en klätterklubb/klätterförbund som utfärdar dem. Men det får 90-grader gärna utveckla bättre, även om han inte alls verkar vara så anarkistisk.

Men jag haller pa att utveckla starka drag av radikal anarkistisk vilja när jag konstaterar att klättrngen pa Bisberg förbjudits utan saklig grund. Detta är ett rättsövergrepp mot svensk klättring.

Jag undrar om det är teoretiskt möjligt att fa beslutet hävt och i sa fall av vem? Vem svarar dessa lokalpatrioter till? Regeringsratten?

Det är så ont om svenska alpinister så de borde också rödlistas och skyddas av länstyrelsen.

Svenska alpinister (Alpinismus Suecia) är en hotad art som minskat kraftigt i utbredning det senaste decenniet p.g.a. svåra luftföroreningar (kritdamm). Klimatföränfringar har även orsakat problem för Alpinisterna som har svårt att leva i plusgader. Detta har gynnat andra arter som t.ex. muskelknuttig sportklättrare och argsint markägare som numare tar över allt mer av alpinisternas forna växtlokaler. Troligen skulle rensning av olika arter sportklättrare inte var något hot mot dessa utan snarare hjälpa undanträngda arter som svensk alpinist, vettskrämd aidklättrare och smutsig mossklättrare att återetablera sig. (OBS! Ironi, bör ej tas på allvar.)

Skämt åsido. Ämmnet väcker onekligen starka känslor, både hos oss klättrare och ickeklättrare. Debatten verkar ha rört sig en aning bort från den ursprungliga sakfrångan, Bispberg, mot att beröra accessproblematiken i stort vilket jag välkomnar. Det som hänt i Bispberg är inte unikt, det är bara ett fall där allting dragits till sin spets. De flesta konflikter handlar antingen om naturitressen, parkering, folk som trampar i åkrar, går över tomter, "oväsen" nära sommarstugor/bostäder eller liknande. Det olyckliga i Bispberg är att vi där har allt detta vilket gör fallet unikt.

Det börjar bli dags att debatten om hur vi ska förhålla oss till Bispberg andra liknande situationer når ut utanför klubbarnas och förbundets accesskommittéer till dem som ska förvalta deras arbete, klättrarna. Det kanske är klättrarna som ska kommunicera till accesskommittén och inte tvärt om som det är i dagsläget. Långt ifrån alla klättrare har reflekterat över dessa frågor eller ens känner till att problemet existerar. Ta gärna med er debatten till den verkliga världen, i bilen till klippan, vid lägerelden eller inneväggen.

Fundera även på detta:
Om det visar sig att det inte går att bedriva klättring i ett känsligt område utan att göra svåra skador på växt och djurlivet, vem har då "mest" rätt att vara där? Klättrarna, lavarna och/eller fåglarna?

Om den lokala klätterklubben har beslutat att en klippa ska hållas fri från borrbult men markägaren (länstyrelsen?) ger medtyckande till bultning, är det då OK att placera borrbult där?

Är det försvarligt av klätterklubben att ta bort bultar som placeras på klippan?

Om någon bultar en nytur som egentligen kan säkras tillfredsställande med kil, är det då rätt att ta bort bultarna?

Orkar jag bry mig? Vad händer om jag inte gör det?

Jag kan inte låta bli att flina åt Chrtur`s föregående inlägg, men finner det ganska osmakligt (jag vet att det är ironiskt och att jag egentligen inte borde säga nåt om detta med tanke på vad jag själv skrivit ovan (herre gud vilken lång parantes)) eftersom jag ändå har en relation till flera av människorna i byn, en av dem möter jag dagligen på min arbetsplats.

Det har varit alldeles för mycket angrepp på och från samtliga parter i Bispberg och en ganska otrevlig trots skämtsam jarong i stil med "om vi åker dit och skrämmer bort fågeln slipper vi det problemet" eller "om vi skramlar ett par kronor var kan vi hyra nån att skjuta av ett par tjänstemän i Falun". Fortsätter detta dröjer det nog inte innan nån tar det på allvar. Detta gäller även vissa klättrares mer eller mindre allvarliga prat om att "vi borde åka di och protestklättra.

Nu ska jag gå och drömma mardrömmar om folk som protestklättrar och borrar butar på mina nyturer. Godnatt.

Senast ändrad:
Dessa inlägg postades medans jag skrev ovanstående.

OM du läser vad jag skriver noga sa ser du att jag poängterar att ev handlingar fran mig skulle drabba oskylldiga varför jag själv tycker det ar en mindre bra ide att aka dit och klattra klippa.

Jag tackar för att verkar visa lite respekt för detta, men hurvida det är klippa eller is gör ingen skillnad.

Funderar man pa saken ter sig isklattring som det bästa sättet att protestera. Om Isen är frihängande sa är det svart att hävda att man klättrar pa berget. Eftersom isen försvinner sa är det inget fast objekt. Där med torde det vara lagligt. Man kan ju ocksa ta med en reporter och en advokat och aka dit och se hur kaxiga byfanarna är.

Du vet själv att detta är ett resonemang som inte håller. Även om du skulle lyckas slingra dig undan rent juridisk (det skulle du inte) så skulle det blixtsnabbt göra att tillägg för isklättring i reservatsföreskrifterna och vi skulle få en onödigt uppretad länstyrelse som vi inom kort kommer börja föra samtal med om Hykieberg.

Jag undrar om det är teoretiskt möjligt att fa beslutet hävt och i sa fall av vem? Vem svarar dessa lokalpatrioter till? Regeringsratten?

Ja, men inte i praktiken på ett par år efter att senaste framställan avslagits. Kan vi få remissinstanser som fågelklubb, lavletare och markägare på vår sida ökar dock chanserna avsevärt. Det lär vi inte få om vi misssköter oss.

Hur vida regeringsrätten skulle ta upp fallet har jag ingen aning om. Att dom inte gjort beror garanterat inte på att ingen tänkt på den möjligheten tidigare.

Nu ska jag gå och drömma mardrömmar om folk som protestklättrar och borrar butar på mina nyturer. Godnatt.

Godmorgon! Blev det någon sömn inatt? Då jag inte har någon som helst anknytning till Klacken så tog jag mig friheten att förhoppningsvis visa vilken intryck jag fått av diskussionen angående byn......

Acessproblem är ju egentligen en av de verkliga orsakerna till varför arten Alpinismus Suecia håller på att tyna bort. Man åtgärdar ju acessproblemet ute med allehanda plasthallar, vilket kanske inte riktigt främjar tankar på att klättra ute på klippa utan bultar?

Min tro är att de ALLRA flesta antiklättrarsympatier grundar sig på att lokalbefolkningen helt enkelt är ogina, just det -ogina. Hade det inte varit klättringen på klacken, så hade det lika gärna kunnat vara den lokala badsjön som blev för populär. Snart skulle det upprättas vägbommar och skyltar om privat mark, endast boende osv osv.
Jag ställer min fråga till Ted så här:
Är det inte så att de flesta av dina grannar ger fullständigt fan i fåglar och lavar i synnerhet? Vill de helt enkelt inte bara slippa ha en massa utsocknes och särskilt 08:eek:r springandes där på "sina" domäner?

Tycker mig nämligen kunna se paralleller till denna lilla lokalprotektionism i ett större perspektiv.

/K

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pecall Bispberg i Sverigeföraren Klättring allmänt 12

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg