Mmm uppenbarligen lever världens sista dront just vid bispberg,... eller så.
Bjärven kanske..?
Per (som faktiskt klättrat på Bispberg innan förbudet, och slevat ärtsoppa ur storgrytan! Hu, så gammal man känner sig..)
Mmm uppenbarligen lever världens sista dront just vid bispberg,... eller så.
Om du vill kan jag utan vidare ge dig exempel på naturreservat där de rödlistade arterna är strikt marklevande, men där det ändå råder klättringsförbud - men inte ridförbud eller tillträdesbegränsning i övrigt.
Jag inser att det inte är ditt fel, men lite konstigt är det.
I tillägg kan jag nämna, som forspaddlare, att vi tex är helt avstängda från paddling i Säveån under hela vårfloden. Argumenten handlar om fågel- och fiskliv. Vilket är konstigt. För vi är tysta, väldigt få, vidrör sällan varken botten eller strandkant, och framför allt slår vi inte ihjäl nån fisk. Fiskarna däremot brakar runt på stränderna, och dödar dessutom fisken... Och fiskare och vandrare får märkligt nog röra sig fritt i naturreservatet.
Som någon nämnde handlar accessarbete om att positionera sig som aktiv lobbyorganisation. Det har lite att göra med antalet utövare, utan mer med hur väloljat arbetet är och hur mycket plats man väljer att ta. Se bara på yrkesfiskarna. De är få, drar inte in några pengar, och bedriver kraftigt miljöförstörande verksamhet. Men de har ett enormt genomslag i media och i politiken.
Som klättrare måste vi bli oerhört mycket bättre på access, och det kräver engagemang, inte minst bland de av oss klättrare som har vana från maktens korridorer (jodå, de finns). Vi kan inte bara gömma oss bland buskarna och leka anarkister om vi vill behålla våra klippor.
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Bispberg i Sverigeföraren | Klättring allmänt | 12 |