jäklar, detta blev en populär tråd! Köpte en sydamerikansk entrecote en gång, denna vara ganska god men den blev ändå lite av en besvikelse... Så jag är inte så sugen på att göra det igen, det var lite därför som jag startade tråden. Hitta ett billigare svenskslaktat kött istället som man också kan få ett bra stekresultat med.
Köpte däremot en hel entrecote från citygross igår, leta efter den mörkaste jag kunde hitta (enligt era tips) och hittade en riktigt fin bit på 1,4kg. Följde sedan ditt tips peter1959 angående stekningen och förberedelsen av biffen. Stekte dock två biffar samtidigt på ett riktigt hett stekjärn med fulleffekt på plattan. upplevde inte några citat: "äckliga vita blodklumpar träder fram...usch usch..." så jag tror det gick bra faktiskt. Det blev i alla fall gudomligt gott, lätt den bästa köttbit jag någonsin har ätit! Bjöd även min syster och hon var minst sagt mycket nöjd.
Ska testa köpa högrev nästa gång, för nu vet jag i alla fall hur jag ska lyckas med stekningen.
Med potatisen följde jag också ditt tips peter, stora potatisar skurna i klyftor, lade alla potatisar i en plastpåse tillsammans med mycket rapsolja. lade även i rosmarin och flingsalt då jag tycker detta också är gott till potatisen, skaka runt och hällde ut glest på en plåt. Blev också riktigt bra, skulle dock har kört dom på "grill" läge lite längre än vad jag gjorde... tycker om när det blir en riktigt krispig yta. Kommer inte helt ihåg hur länge jag körde dom i ugnen men det kan ha varit cirka 40min vanligt och sen kanske 10 på grillen.
Jag har tre biffar kvar från entrecotebiten som jag ser fram emot. Tänkte göra ett experiment där om det blir godare ju längre jag väntar. Förpackningsdatumet var den 21/11 och utgångsdatumet skulle vara den 25/11. Jag åt den senaste biffen igår, den 23/11. Så jag tänkte äta en den 25, en till den 27 och den sista på lördag(28) eller söndag(29) för att riktigt jämföra mörheten på köttet.
Tror ni att det är för lång tid att vänta till den 29/11 innan man käkar den sista biffen? Alla bitar har blivit uppskurna i skivor av mig och har legat i rumstemperatur i cirka en timme. Därefter lade jag dom i ursprungsförpackningen (ett sånt skumplast fat) med gladpack över. Ska även tänka på att vända på det morgon och kväll.
Underbar länk som du kom med BZ120. Mycket läsvärt, har printat styckscheman också.
Många andra härliga tips! Tänker garanterat försöka testa det mesta!