• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Billigt nötkött som är gott att steka?

Nutidens köttköpare river efter nyslaktat, springer hem på fredagskvällen o kastar i stekpannan, o klagar på att det inte blir som på restaurangen....enda räddningen på kvällen blir det sura rödtjutet, lösgodiset, ostbrickan och man somnar in trött för att nästa fredag göra likadant igen, o igen o igen....

hehe.. man ska leta efter kyttabitarna som kryper iväg från köttdisken.. (nu ska vi inte klaga på rödvin) det bästa är ens eget kött då vet man att det hängt länge nog..
 
Okej då Enzymer ska de visst va, jag ber om ursäkt för detta, kände på mig när jag skrev i brinnande iver att det inte var riktigt rätt där...tack Mezzner !:)
För övrigt om man har tid o är utan cash, gräv upp pepparrot ute i närheten av kolonilottsområden, där brukar det finns mycker bra fina rötter som alla blir glada om du gräver bort, alltså inte inne på koloniolotterna...;)

Jag har nån gång i gymnasiebilogin lärt mig att köttet från början har enzymer i sig, som på ett bra sätt byter ned nåt (muskelfibrer?) om det får gå en viss tid (i viss temperatur som Patric påpekar). Det tar som regel längre tid än vad man har lust att vänta idag med de krav alla dagligvaruhandlare etc. har på omsättningshastighet.
I princip tar enzymerna slut efter denna tid och inget mer positivt händer. Hela tiden ökar samtidigt bakteriehalten vilket är nåt negativt, men det viktigaste är antagligen att vara noga med hygien från början vid slakt och hantering. Ett annat effektivt sätt är att vakuummöra. På så sätt möras köttet (tack vare enzymerna som arbetar anaerobt) men bakterierna kommer vare sig åt köttet eller frodas i den mån de redan finns.

Ett skäl till att sydamerikansk kött är mört är att det hinner möras under transporten. Så mörningen är troligen viktigare än om de nu påstås ha betat på pampas eller var det nu är. Antibiotikan är dock en annan femma. Kanske är största problemet inte antibiotikan i köttet utan antibiotikan i dyngan och att det hamnar antibiotika i miljön.
 
Kanske är största problemet inte antibiotikan i köttet utan antibiotikan i dyngan och att det hamnar antibiotika i miljön.

jepp.. precis så är det, det finns idag stora landarealer runt om i världen där det finns så mycket antibiotika i marken att den ej kan användas för produktion av vare sig odling eller köttproduktion. detta kommer precis som du säger ifrån natur gödsling.. samma problem har man med överanvändning av avmaskingsmedel osv.
 
I länken stod det om hästkött från Latinamerika. Låter stolligt. Klart man ska äta upp de svenska pållarna, så de slipper transporteras under i värsta fall vidriga förhållanden genom hela Europa för att slaktas i annat land.

Nej, det stod om hästkött från "Latinamerikanska livsmedel", som är en butik i hötorgsgallerian, vad jag vet så kommer hästarna från Sverige!

http://www.latinamerikanska.se/
 
Senast ändrad:
Nutidens köttköpare river efter nyslaktat, springer hem på fredagskvällen o kastar i stekpannan, o klagar på att det inte blir som på restaurangen....enda räddningen på kvällen blir det sura rödtjutet, lösgodiset, ostbrickan och man somnar in trött för att nästa fredag göra likadant igen, o igen o igen....

Men hur vänder vi trenden?
Jag köper oftast utskuren biff eller det som heter "Rostas" men vilken del är det egentligen?

hehe.. man ska leta efter kyttabitarna som kryper iväg från köttdisken.. (nu ska vi inte klaga på rödvin) det bästa är ens eget kött då vet man att det hängt länge nog..

Om jag nu köper nyslaktat kött, hur länge ska jag hänga det i förrådet? Och spelar det någon roll hur varmt/kallt det är? eller snarare vad är idealtemperatur?

Jag rekommenderar en lite bit oxytterfilé, grönsallad eller grekiskbondsallad, balsamvinäger och olivolja.
 
Snabbmörningstricket

(som gör att åsna kan serveras som biff, för vem har sett de 10 000-tals ton vi importerar)
heter enzymer och den enklase är färsk kiwisaft, det mörar en skosula......
Billigaste oxköttet är väl hals (frambog) som blir utmärkt grillat men har mycket naturligt fett i sig.
Amerikansk styckning ger godare biffar än europeiskt slaktarvänlgt styckande.
Fy för långresekött......
 
Förr i tiden då allt va bättre så fanns s.k. Mörsalt, det saltade man med som vanligt och fick en mör köttbit, jag lever ännu men känner mig lite mör ibland...:cool:

Om man inte har tid att möra kan man med fördel på båda sidor rutnäts-skära biffen på djupet med en sådandär rakbladsbrytkniv som kostar en femma på Rusta etc, då kapar man de flesta senor som gärna förvandlas till tuggummi i käften...

Det här har jag inte betalt för att skriva, men jag använder knepet ändå...