• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Billigt nötkött som är gott att steka?

Billigt kött blir delikat - om det tillreds långsamt

justsafe,
´Rostas´ är inte en specifikt vedertaget styckningsbegrepp utan en handelsterm som ofta används för rostbiffens möraste 1/3-del, men som det är handlaren fritt att använda lite hur han vill. Och experimentera inte med egen hängning/lagring, det blir bara en massa illasmakande bakterier som växer till sig när förruttnelsen inleds.

ohlinj,
det går ypperligt att tillreda billig ryggbiff som inte alls behöver vara speciellt välhängt eller särskilt mörat. Men det tar lite tid. Och det är inte så lätt att bara laga för en person, det bör vara en lite större bit. Ska du laga bara en /stor/ biff så får du försöka tillämpa det här principerna på bästa möjliga sätt.
Det finns många anledningar till att man bör vara lite återhållsam med köttkonsumtionen - gör det till en festmat någon gång ibland, men då käkar du rejält...


0. Handla en bit ryggbiff (eller entecote) från t ex Sydamerika. Alltid specialpris någonstans, 90-130 kr/kilo. Denna årstid är 90 ett vanligt pris.

1. Låt köttet ligga i rumstemperatur minst 1 timme, gärna ett par.

2. Salta/peppra. Bryn hela biten snabbt i smör i het panna, men bara så du får en ordentlig gyllenbrun stekyta. Inte mer.

3. Rulla in i al-folie, ett lite ´hårt´ paket. Baka detta l-å-n-g-s-a-m-t i ugn i 75-80grader tills innertemperaturen är 50 grader. Använd stektermometer, först för att kolla att ugnstemperaturen stabiliserar sig på rätt temperatur, därefter för att kolla temperaturen i köttet.

4. Låt köttet svalna lite. Tag av folien och låt köttet gärna ligga och mogna minst en halv timme, gärna längre.
(Och nu förbereder du alla tillbehör)

5. Skär upp lämpliga skivor ("biffar", ett par cm tjocka), bryn hastigt snittytorna i grillpanna.
Lägg helst på galler (utan folie). In med gallret i ugn (nu 100grader) och värm långsamt upp biffarna tills innertemperaturen är 56 grader. 60 för den som inte gillar blodigt.

6. Justera kryddningen - pensla gärna på en olja med örtkryddor... - och lägg upp på varma tallriker


Denna tillredningsmetod tar fram oanade egenskaper ur billigt kött. Du får bra kontroll på matlagningen och kan få köttet och tillbehören klara samtidigt utan stress på slutet.
Kom ihåg att väldigt tjocka biffar tar förvånansvärt lång tid vid ´slutbakningen´, det bli bättre med måttliga tjocka (25, max 30mm).

/Lasse

Youghurtsmör:
Blanda lika delar matlagningsyoughurt och rumstempererat smör (rör ner youghurten lite i taget). Mycket svartpeppar, lite vitlök, lite salt och några droppar citron. Kanske lite finhackad bladpersilja. Forma ´kluttar´ och lägg i frysen en stund.
 
Om man inte har tid att möra kan man med fördel på båda sidor rutnäts-skära biffen på djupet med en sådandär rakbladsbrytkniv som kostar en femma på Rusta etc, då kapar man de flesta senor som gärna förvandlas till tuggummi i käften...
.

fixa kängor med fett/olja.. skära rutnät i kött.. BARBAR!!! att skära rutnät i en köttbit(undantaget när man skär svål till fläskstek) är det bästa sättet att få ur all vätska ur köttet och garantera en torr köttbit.. vad ni än gör så skär inte sönder köttet!! lyssna inte på peter, hans hjärna har blivit mörad av allt salt och lösningsmedel..

;)
 
Hänga själv, nä tror inte det

justsafe,
´Rostas´ är inte en specifikt vedertaget styckningsbegrepp utan en handelsterm som ofta används för rostbiffens möraste 1/3-del, men som det är handlaren fritt att använda lite hur han vill. Och experimentera inte med egen hängning/lagring, det blir bara en massa illasmakande bakterier som växer till sig när förruttnelsen inleds.

.

Tack för svaret.

Angående expriment eller inte, vad jag minns från min barndoms sommrar var att det hängde hela och halva djur ute i lidret/boden över gården. jag minns hur JAG fick flå både rådjur (fy i hxxxxete vad det luktade om magsäcken) och hare och att dom hade hängt kropparna på stora rostfria krokar i taket, men sedan minns jag inte hur länge djuren hängde. Vad skulle vara skillnaden mellan bondens hängning och mitt förråd? (Nej jag ska inte köpa kött på Maxi och prova) Jag bara undrar om hur hängmörning går till "på riktigt".

Mvh Daniel
 
En tumregel jag hört vad gäller hängning av åtminstone älg och rådjur är att det ska hänga 40 dygnsgrader. Vad säger t ex -Patric- om det?
 
Kan inte låta bli....

Trådstartarens rubrik påminner om...

Jag o en fd svårfar fiskade, han fick en gädda.
Va ska man göra med den sa han.
Den är god att steka sa jag.

Sagt o gjort, tillagning skedde familjen samlad runt bordet o den uppfiskade gäddan skulle låta sig väl smakas...jag åt knappt...tog mest potatis o sås....

Men ät nu då för faan sa svärfar ilsket efter allt ståhej kring rensning o smörstekning o krydderier...
Familjens blickar riktades mot mig, de åt för de TRODDE det var gott....jag hade ju sagt det...
Den är inte god sa jag...

Men du sa ju att Gäddan är god att steka ?

Steka ja sa ja...skamset....

Man får vara försiktig med sin trovärdighet, den kan få människor att ändra smak t.o.m.....

Gäddan fiskades ur en liten dyig insjö.jag kunde inte ana att han ville fufölja fisket till tallriken...
Jag ville bara uppmuntra honom att han fiskat upp något av värde....så kan de gå...:(
 
I en bättre köttdisk eller slakteri kan man be att få beställa en ryggbiff (hel bit) som vakuumpackas för att man ska kunna ta hem den och låta den möras. På så sätt kan man enkelt och utan bakterieproblem få välhängt kött. Jag har dålig koll på hur lång tid/temperatur som gäller i det fallet.

Möjligen kan man på samma sätt även få billigare delar att bli goda.
 
En tumregel jag hört vad gäller hängning av åtminstone älg och rådjur är att det ska hänga 40 dygnsgrader. Vad säger t ex -Patric- om det?

jepp, 40 dygnsgrader är det vedertagna men det finns dom som pratar om upp till 70 dygnsgrader, detta ställer mycket höga krav på hygien, kanske inte alltid uppnås i slakthusen ute i skogen.
 
Stekt gädda...

från en "liten dyig insjö" är väl svårt att få delikat. Icke-skärgårds-gädda serveras annars med fördel just stekt, med en pikant sås som kan maskera kraftig insjösmak. Förslagsvis en sås med mycket kapris inkl en liten skvätt av den vinäger kaprisen ligger i. Olivolja, vitlök, citron etc.
Salsa Verde (på citron) är perfekt.
Pepparrotssås är inte tillräckligt.

I Frankrike skattas gäddan mycket högt.

/Lasse
 
gädda i rätt storlek kan vara ytterst delikat, den klassiska gammelgäddan i de små dyiga sjöarna smakar just ofta dyig sjö.. jag gillar att göra antingen fiskbullar eller fiskburgare av gädda, är den på gränsen så blandar jag ut med lite annan vit matfisk för att neutralisera smaken, servera med färskpotatis, kanske en kall sås med dill, lök och pressad citron
 
Det enklaste är att hänga köttet i kylskåpet, liggandes på en tallrik. Men det är viktigt att vända på det ibland, minst en helst två gånger per dag. Eller lägga det på galler. När kött bryts ner, vilket är själva poängen med hängningen, så är det viktigt att det har fri tillgång på syre. Annars kan man få anaeroba bakterier i köttet och det är genuint obra. Men så länge köttet har tillgång till syre funkar näsan alldeles utmärkt till att avgöra om det är ätligt eller inte.

Moget kött luktar mer kött än omoget. Men börjar det lukta illa (det känner man, jag lovar) bör man ha ätit upp det dagen innan.