bilintresserade? modif / utrustning

kul att komma hemma hem, dra igång datorn och mötas av alla dessa trevliga inlägg

peter1959: jag tror vi kan gå ihop, det blir mindre administration om vi vänder oss till samma tomte, exakt allt du rabblade upp står också på min önskelista


roligt också att vi kunde mötas över "märkesgränserna" på ett lungt och städat vis =)
vi kanske kan ladda upp med ett "insidan-battel" så småningom, he he


att leta bensin-alternativ är ju hel-rätt. motsvarande i diesel-utförande står ju ofta betydligt högre men används inte bilen mycket blir ju vinsten med diesel = 0

...även om jag måste säga att jag både fick mig ett gott skratt och till fullo håller med om den mycket målande beskrivningen av diesel-bränslet.
och det stämmer ju dessutom. själv provade jag att utvinna bränsle ur förbrukad flotyrolja, från min lokala korvmoj.


när det gäller tips och info kan jag, för den som är intresserad, bidra med mina tankar:

för den helt oinvigde tror jag man som steg 1 ska dela upp bilarna i två grupper. de som är mer terrängbil och de som egentligen är mer personbilar.

för min del är en "bruksbil" en vanlig bil ända uppåt prestanda på 300hkr. jag tycker faktiskt inte det är så stor skillnad i praktiken på en 15 år gammal bil med 120hkr eller en flong ny med 240hkr. även chassi, väghållning mm blir i mina ögon ungefär det samma alltså när man sitter och kör en vanlig landsvägssträcka. i vardagen. de förhållandevis få fördelarna med den helt nya bilen går på jämt ut eller äts helt upp av oro för värdemiskning, uppslag av andras dörrar och insmorda chokladglassar i baksätet

det är först över 300hkr och ett riktigt sportbilschassi som det liksom blir nån skillnad på riktigt.

och en sån bil vill jag ändå inte ha i längden. dels är dom rent ut sagt obekväma i vardagen och sen har jag sen länge växt ur bling-blingåldern

för min del känns det mesta i personbilsväg mer eller mindre som en traktor som ska ta en från A till B och då kan jag lika gärna åka i en verklig traktor, med andra ord mer eller mindre en riktig terrängbil.

här vet jag att jag skiljer mig kraftigt från de flesta bilägare, det kanske också ska tilläggas att jag nu för tiden inte kör så hemskt mycket bil.

kör man mycket och har sin "skogsbil" även som vardags bil kan man nog lätt tröttna på en "riktig" terrängbil och då kanske man ska kika mer åt SUV hållet.

men man bör ju då ha helt klart för sig att material, 4-hjuldrift, konstruktioner osv är och uppträder helt annorlunda, även om det inte ser ut så

om man håller sig till de mer "riktiga" terrängbilarna behöver man nog inte vara så jätte rädd för nåt äldre. självklart beror det ju på om man ska till afrika eller halka runt på gärdet utanför knuten. men ändå, det är ju rejäla grejer, beprövade tekninker, så ser det någorlunda schysst ut ska det nog mycket till att man med sansad körning ska kunna köra helt slut på en sån här bil.


jag har själv en 80-talare och förutom det låga inköpspriset ser jag det som en stor fördel på andra plan
1. man kan utan att få dåligt samvete ex köra borren rakt igenom taket när man monterar takräcket. osv det gör man ju inte direkt i en 2008;a. med andra ord man kan modifiera och bygga om som man önskar utan att förlora flera 100tusen i andrahandsvärde.

2. äldre bil=äldre beprövad konstruktion= bättre tillgång på beg delar

3. du kan med gott samvete använda bilen, dra in ett par lerdrypande kängor som får rinna av. att göra det i heltäckningsmattan på en 1.000.000:-`s bil och inte få någon form av ångest är ju ganska få förunnat

samma sak med en tur in i skogen, med en bil för 40.000 behöver man inte gråta när grankvistarna gnider sig mot sidan


vad det gäller märken har jag bara erfarenhet av geländewagen, men det är nog ungefär jämförbart det mesta.

att jag valde geländewagen har nog med min förkärlek för mercedes att göra, i allmänhet. kaross och chassi har klara begränsningar när det gäller tillgång på delar, i alla fall om man åker till skroten runt hörnet. dock är mb´s orginaldelar förvånansvärt billiga och framförallt finns det full tillgång av dom, även långt in i världens vrår. när det gäller motor och vissa delar av drivlinan är det precis tvärtom. där är tillgången på delar obegränsad. detta kan man tacka mbs personbilsprogram för, de flesta sådana karosser är totalt genomrostade men innehåller massa godis som även passar denna bil

om någon har nån specifik fråga runt just denna bilmodell är det bara att fråga. men jag kan ge lite kuriosa.

den började tillverkas i början av åttiotalet och finns fortfarande i produktion. det roliga är att den till det yttre till ungefär 97% ser exakt likadan ut då som nu. förändringarna, till det yttre, är enbart av face-lift karraktär.

dock har det hänt en del invärtes. två viktiga saker att hålla reda på. variant 1, ursprungsutförandet, heter w460 (mb´s-interna modell-språk). den är enkel och avskalad invändigt, väldigt spartansk men har, som jag ser det, en stor fördel genom att 4-hjulsdriften är urkopplingsbar. variant2 som kom på 90-talet, när man började se att dessa bilar dök upp mer och mer på östermalm osv, utrustades de med personbilslik inredning och heter w463, den har då annan fördelningslåda och som sagt permanent 4-hjulsdrift.

det finns en del saker man bör hålla koll på vid begagnat köp, det isärklass tråkigaste är rosten. på åttiotalarna. det finns några typiska rostfällor, dock är rosten förhållandevis "ärlig" dvs den syns. sen är detta ett bekymmer av mer kosmetisk karraktär då bilen är rambyggd.

med tanke på bensinpris mm är det inte omöjligt att hitta en hyfsad bensinare från 30.000 med lite flax. dieslarna är ofta 10-15tusen dyrare.

hur det är med landrover osv har jag ingen aning om.

dock har jag i ögonvrån sett att de första jeep cherooke både förekommit i hyfsat avancerade lätta terrängkörningar och framförallt rasat ner i pris.

niva är ju också nåt man kanske kan kika på om budgeten är 10-20tusen


förutom nämnda modifieringar har jag gått igenom och bekantat mig med det mesta på min gelände, jag är absolut inget proffs, men är det nån som har nån fråga eller ska iväg och kika på nån bil och vill ha med en extra uppsättning ögon får ni hemskt gärna höra av er. det är bara kul.

tyvärr hade jag inte några bra bilder i datorn, men här kommer i alla fall två som är tagna när den lyckliga lilla gossen för första gången kunde slå till den ny-installerde vippströmbrytare, till takljusen.






 
Hej Alle

Jeg kører lada niva, og har før kørt land rover. Må sige at nivaen er en perfekt lille 4x4 som sagtens kan komme frem hvor de store mærker må give op.
Jeg bruger nivaen både som daglig bil og til at komme ud hvor vejen er et hulet skovspor.

Hilsen Rune
 
Personligt ville jeg velge en bil som er så enkel som mulig, og som har stor nok utbredelse til at den kan fixes, "hvor som helst" på planeten. På bakgrunn av det kriteriet, skulle jeg velge en Defender, en VW eller en Toyota Land Cruiser.

Land Rovers Discovery og Range Rover har utviklet sig til å bli de rene "disco-jeeps", med chrome og annet "bling" –*og egner seg ikke så godt til oppgaven.

Dessuten er en eldre bil i god stand, ofte bedre enn en ny bil. En god gammel mekanisk dieselmotor kan lages med enkle midler og verktyg – nye biler ( selv en Defender ) er elektronisk styrte, og kan være svåre ( eller umulige) å reparere, uten et moderne verksted med diagnostisk utstyr.

Morten

Jag håller inte helt med Dig.
Både Disco och Range är mycket dugliga terrängbilar men till skillnad från Defender är de riktigt sköna att åka långt med.

Däremot förslår jag samma bilar som Du om man ska ner till Afrika.
Både Defender och Land Cruiser finns det reservdelar till (om inte annat kan de bygga av gamla konservburkar!). Både Defender och Disco/Range kan med fördel köpas i England och importeras (busenkelt). Priserna på begagnade bilar i England är en bråkdel av här hemma.
(En Land Rover i England är lika vanlig som en Volvo i Sverige)
ebay.co.uk kan varmt rekommenderas.

Man känner sig riktigt trygg i en Land Rover.

Oavsett vilken bil man väljer bör man lära känna den ordentligt innan något längre äventyr.
Meka mycket själv, byt alla slitagedelar så Du vet hur det går till etc. (som slitagedelar räknas även hjullager, stötdämpare etc)

Jag vill OCKSÅ på äventyrsresa!!!!

/Peter
 
Hej Alle

Jeg kører lada niva, og har før kørt land rover. Må sige at nivaen er en perfekt lille 4x4 som sagtens kan komme frem hvor de store mærker må give op.
Jeg bruger nivaen både som daglig bil og til at komme ud hvor vejen er et hulet skovspor.

Hilsen Rune

Nivan är en duglig terrängbil.
Hur är det med reservdelar etc utomlands?
De kan väl vara svåra att få tag på i t.ex. mörkaste Afrika!?

/Peter
 
Bling

Jag håller inte helt med Dig.
Både Disco och Range är mycket dugliga terrängbilar men till skillnad från Defender är de riktigt sköna att åka långt med.

Däremot förslår jag samma bilar som Du om man ska ner till Afrika.
Både Defender och Land Cruiser finns det reservdelar till (om inte annat kan de bygga av gamla konservburkar!). Både Defender och Disco/Range kan med fördel köpas i England och importeras (busenkelt). Priserna på begagnade bilar i England är en bråkdel av här hemma.
(En Land Rover i England är lika vanlig som en Volvo i Sverige)
ebay.co.uk kan varmt rekommenderas.

Man känner sig riktigt trygg i en Land Rover.

Oavsett vilken bil man väljer bör man lära känna den ordentligt innan något längre äventyr.
Meka mycket själv, byt alla slitagedelar så Du vet hur det går till etc. (som slitagedelar räknas även hjullager, stötdämpare etc)

Jag vill OCKSÅ på äventyrsresa!!!!

/Peter

Jo, Peter –* så kommer det an på hvordan du skal bruke din bil. Når frågan er en "rejse & expeditions-bil" vil jeg fortsat hevde at Range Rover og (delvis) Discovery er dårlige valg.

Begge disse to biler er utviklet med tanke på det amerikanske marked –*luxus-segmentet. Det er riktig som du sier, begge biler er fantastisk duglige i terrenget. Men i det virkelige liv: hvem har råd at kjøre i terrenget med en bil til en halv eller en hel million, med high gloss lack, crome lister, 50-profil dekk og extraljus i spoileren???

En god tur-bil, er (for mig) en bil som kan brukes på riktigt. En bil som tåler jord og sand, vatn og ler. Som tåler primuskøket på huven og en våt hund på golvet.

Land Rover har en byggkvalitet langt under gjennomsnitt på nye biler. Alle nye Land Rovere er fyllt med elektronik, og desverre også fulle av feil. Det fremgår av statistik og merkesklubben internationalt. Selv har jeg erfaring med Land Rovere fra 1964 till 2008, og det har ikke blitt bedre med årene!

Så - skal reisebilen være komfortabel på lange turer på asfalt, ville jeg velge bil efter smak og budget, samt kjøpe et medlemskort i ADAC eller liknende. Skal bilen tåle hård bruk i kyla og varme, på grus og over stok og sten –*langt borte fra motorveger og verkstader, ville jeg velge noe enkelt og velprøvet, og helt uten "bling".

Morten
 
Morten, hur skulle en serie III funka. Har länge funderat på dessa men aldrig haft möjlighet att prova. Defender har jag kört, sen den vet jag hur den är.

David
 
Jag vet inte om det var ett skämt, men det sades pâ radio att det var rea pâ Landrover pâ Island just nu.
Jag antar att det inte är nâgot bekymmer att importera en därifrân. Borde följa reglerna frân t ex USA.
Själv använder jag en Daihatsu Feroza med 1,6l motor. Denna är en miniToyota Landcruiser men Toyota trodden inte smâ 4X4 skule gâ att sälja sâ den fick byggas av Daihatsu.
Den är liten och rysligt smidig i teränglâdan.
Ännu sâ länge är den omodifierad eftersom den gâr pâ tyska plâtar, men ska väl skogsanpassas framöver.
Vinch, ett batteri till, mer ljus och dörrklädsel bytt till durk-aluminium stâr väl först pâ listan.
Ska leta upp en bild pâ eländet :)
 
Sâ här ser oäktingen ut.
 

Bilagor

  • sized__ICT7900.JPG
    sized__ICT7900.JPG
    135.4 KB · Visningar: 1,504
  • sized_RIMG0056.JPG
    sized_RIMG0056.JPG
    125.2 KB · Visningar: 1,509
Godt om tid?

Morten, hur skulle en serie III funka. Har länge funderat på dessa men aldrig haft möjlighet att prova. Defender har jag kört, sen den vet jag hur den är.

David

Hej David
Jeg vil rekommendere en Land Rover med TD200 eller TD300 motor. Begge helt mekaniske dieselmotorer og hva mange militærstyrker og nødhjelps-organisationer anvende, –*lenge efter at Land Rover "officielt" byttet til den "moderne" TD5.

Går du helt tilbake til en Serie III, blir det veldig ukomfortabelt og gammeldags. Svag motor, svage bromser, ingen styrservo, leaf springs, etc. Det er roligt å kjøre Serie Land Rover, men ikke på lengre turer, med mindre du har usedvanlig godt om tid!

:-D Morten
 
Intressant diskussion.

Min fru och jag har löst börjat planera en längre rundresa på Island med egen bil, troligen sommaren 2010. Vi ska ha kajaker med och kanske cyklar. Mina tankar om bil går mot Niva som lågbudgetalternativet och Land Rover Defender som kanske bästa terrängbilen. Har dock hört att Toyota är vanliga på Island, och man vill ju kunna få hjälp om något går sönder.

Finns det erfarenheter på Utsidan om vilken bil som passar bäst på Island - terängmässigt, ekonomiskt eller reparationsmässigt?

M.
 
Via Tv, motortidningar och nätet har jag fâtt intrycket att Toyota är poppis pâ Island.
Även en 4X4 pickis kan fungera om man har en bra kâpa pâ flaket, det mâste inte vara en jätteUSAcamper.
Jag hade en Mazda B2600 med rejäl kâpa och den fungerade pâ bâde hundträningar och resor ikring.
Jag satte ett par solcellsventilatorer frân Biltema i taket pâ kâpen sâ var det ok o husera där som komplement till tältet. För mer plats kan man fälla luckan och ha en tält/myggnätdel mellan kâpa och lucka.
Jyckarna bodde gärna där oxâ, men föredrog att liggaa bakom sätena under färd (och stjäla husses mackor)
 
Morten, hur skulle en serie III funka. Har länge funderat på dessa men aldrig haft möjlighet att prova. Defender har jag kört, sen den vet jag hur den är.

David

Defender är i princip en Serie IV ;)
Väldigt stora likheter.

En Seriebil är dock lättservad (men kräver verkligen sin service) med stor avsaknad av elektronik.
Ta kontakt med Din lokala Land Roverklubb så kan de säkert hjälpa Dig med en provkörning.

Bor Du i Stockholm får Du gärna komma och klämma på min SIII,.

/Peter
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg