kul att komma hemma hem, dra igång datorn och mötas av alla dessa trevliga inlägg
peter1959: jag tror vi kan gå ihop, det blir mindre administration om vi vänder oss till samma tomte, exakt allt du rabblade upp står också på min önskelista
roligt också att vi kunde mötas över "märkesgränserna" på ett lungt och städat vis =)
vi kanske kan ladda upp med ett "insidan-battel" så småningom, he he
att leta bensin-alternativ är ju hel-rätt. motsvarande i diesel-utförande står ju ofta betydligt högre men används inte bilen mycket blir ju vinsten med diesel = 0
...även om jag måste säga att jag både fick mig ett gott skratt och till fullo håller med om den mycket målande beskrivningen av diesel-bränslet.
och det stämmer ju dessutom. själv provade jag att utvinna bränsle ur förbrukad flotyrolja, från min lokala korvmoj.
när det gäller tips och info kan jag, för den som är intresserad, bidra med mina tankar:
för den helt oinvigde tror jag man som steg 1 ska dela upp bilarna i två grupper. de som är mer terrängbil och de som egentligen är mer personbilar.
för min del är en "bruksbil" en vanlig bil ända uppåt prestanda på 300hkr. jag tycker faktiskt inte det är så stor skillnad i praktiken på en 15 år gammal bil med 120hkr eller en flong ny med 240hkr. även chassi, väghållning mm blir i mina ögon ungefär det samma alltså när man sitter och kör en vanlig landsvägssträcka. i vardagen. de förhållandevis få fördelarna med den helt nya bilen går på jämt ut eller äts helt upp av oro för värdemiskning, uppslag av andras dörrar och insmorda chokladglassar i baksätet
det är först över 300hkr och ett riktigt sportbilschassi som det liksom blir nån skillnad på riktigt.
och en sån bil vill jag ändå inte ha i längden. dels är dom rent ut sagt obekväma i vardagen och sen har jag sen länge växt ur bling-blingåldern
för min del känns det mesta i personbilsväg mer eller mindre som en traktor som ska ta en från A till B och då kan jag lika gärna åka i en verklig traktor, med andra ord mer eller mindre en riktig terrängbil.
här vet jag att jag skiljer mig kraftigt från de flesta bilägare, det kanske också ska tilläggas att jag nu för tiden inte kör så hemskt mycket bil.
kör man mycket och har sin "skogsbil" även som vardags bil kan man nog lätt tröttna på en "riktig" terrängbil och då kanske man ska kika mer åt SUV hållet.
men man bör ju då ha helt klart för sig att material, 4-hjuldrift, konstruktioner osv är och uppträder helt annorlunda, även om det inte ser ut så
om man håller sig till de mer "riktiga" terrängbilarna behöver man nog inte vara så jätte rädd för nåt äldre. självklart beror det ju på om man ska till afrika eller halka runt på gärdet utanför knuten. men ändå, det är ju rejäla grejer, beprövade tekninker, så ser det någorlunda schysst ut ska det nog mycket till att man med sansad körning ska kunna köra helt slut på en sån här bil.
jag har själv en 80-talare och förutom det låga inköpspriset ser jag det som en stor fördel på andra plan
1. man kan utan att få dåligt samvete ex köra borren rakt igenom taket när man monterar takräcket. osv det gör man ju inte direkt i en 2008;a. med andra ord man kan modifiera och bygga om som man önskar utan att förlora flera 100tusen i andrahandsvärde.
2. äldre bil=äldre beprövad konstruktion= bättre tillgång på beg delar
3. du kan med gott samvete använda bilen, dra in ett par lerdrypande kängor som får rinna av. att göra det i heltäckningsmattan på en 1.000.000:-`s bil och inte få någon form av ångest är ju ganska få förunnat
samma sak med en tur in i skogen, med en bil för 40.000 behöver man inte gråta när grankvistarna gnider sig mot sidan
vad det gäller märken har jag bara erfarenhet av geländewagen, men det är nog ungefär jämförbart det mesta.
att jag valde geländewagen har nog med min förkärlek för mercedes att göra, i allmänhet. kaross och chassi har klara begränsningar när det gäller tillgång på delar, i alla fall om man åker till skroten runt hörnet. dock är mb´s orginaldelar förvånansvärt billiga och framförallt finns det full tillgång av dom, även långt in i världens vrår. när det gäller motor och vissa delar av drivlinan är det precis tvärtom. där är tillgången på delar obegränsad. detta kan man tacka mbs personbilsprogram för, de flesta sådana karosser är totalt genomrostade men innehåller massa godis som även passar denna bil
om någon har nån specifik fråga runt just denna bilmodell är det bara att fråga. men jag kan ge lite kuriosa.
den började tillverkas i början av åttiotalet och finns fortfarande i produktion. det roliga är att den till det yttre till ungefär 97% ser exakt likadan ut då som nu. förändringarna, till det yttre, är enbart av face-lift karraktär.
dock har det hänt en del invärtes. två viktiga saker att hålla reda på. variant 1, ursprungsutförandet, heter w460 (mb´s-interna modell-språk). den är enkel och avskalad invändigt, väldigt spartansk men har, som jag ser det, en stor fördel genom att 4-hjulsdriften är urkopplingsbar. variant2 som kom på 90-talet, när man började se att dessa bilar dök upp mer och mer på östermalm osv, utrustades de med personbilslik inredning och heter w463, den har då annan fördelningslåda och som sagt permanent 4-hjulsdrift.
det finns en del saker man bör hålla koll på vid begagnat köp, det isärklass tråkigaste är rosten. på åttiotalarna. det finns några typiska rostfällor, dock är rosten förhållandevis "ärlig" dvs den syns. sen är detta ett bekymmer av mer kosmetisk karraktär då bilen är rambyggd.
med tanke på bensinpris mm är det inte omöjligt att hitta en hyfsad bensinare från 30.000 med lite flax. dieslarna är ofta 10-15tusen dyrare.
hur det är med landrover osv har jag ingen aning om.
dock har jag i ögonvrån sett att de första jeep cherooke både förekommit i hyfsat avancerade lätta terrängkörningar och framförallt rasat ner i pris.
niva är ju också nåt man kanske kan kika på om budgeten är 10-20tusen
förutom nämnda modifieringar har jag gått igenom och bekantat mig med det mesta på min gelände, jag är absolut inget proffs, men är det nån som har nån fråga eller ska iväg och kika på nån bil och vill ha med en extra uppsättning ögon får ni hemskt gärna höra av er. det är bara kul.
tyvärr hade jag inte några bra bilder i datorn, men här kommer i alla fall två som är tagna när den lyckliga lilla gossen för första gången kunde slå till den ny-installerde vippströmbrytare, till takljusen.
peter1959: jag tror vi kan gå ihop, det blir mindre administration om vi vänder oss till samma tomte, exakt allt du rabblade upp står också på min önskelista
roligt också att vi kunde mötas över "märkesgränserna" på ett lungt och städat vis =)
vi kanske kan ladda upp med ett "insidan-battel" så småningom, he he
att leta bensin-alternativ är ju hel-rätt. motsvarande i diesel-utförande står ju ofta betydligt högre men används inte bilen mycket blir ju vinsten med diesel = 0
...även om jag måste säga att jag både fick mig ett gott skratt och till fullo håller med om den mycket målande beskrivningen av diesel-bränslet.
och det stämmer ju dessutom. själv provade jag att utvinna bränsle ur förbrukad flotyrolja, från min lokala korvmoj.
när det gäller tips och info kan jag, för den som är intresserad, bidra med mina tankar:
för den helt oinvigde tror jag man som steg 1 ska dela upp bilarna i två grupper. de som är mer terrängbil och de som egentligen är mer personbilar.
för min del är en "bruksbil" en vanlig bil ända uppåt prestanda på 300hkr. jag tycker faktiskt inte det är så stor skillnad i praktiken på en 15 år gammal bil med 120hkr eller en flong ny med 240hkr. även chassi, väghållning mm blir i mina ögon ungefär det samma alltså när man sitter och kör en vanlig landsvägssträcka. i vardagen. de förhållandevis få fördelarna med den helt nya bilen går på jämt ut eller äts helt upp av oro för värdemiskning, uppslag av andras dörrar och insmorda chokladglassar i baksätet
det är först över 300hkr och ett riktigt sportbilschassi som det liksom blir nån skillnad på riktigt.
och en sån bil vill jag ändå inte ha i längden. dels är dom rent ut sagt obekväma i vardagen och sen har jag sen länge växt ur bling-blingåldern
för min del känns det mesta i personbilsväg mer eller mindre som en traktor som ska ta en från A till B och då kan jag lika gärna åka i en verklig traktor, med andra ord mer eller mindre en riktig terrängbil.
här vet jag att jag skiljer mig kraftigt från de flesta bilägare, det kanske också ska tilläggas att jag nu för tiden inte kör så hemskt mycket bil.
kör man mycket och har sin "skogsbil" även som vardags bil kan man nog lätt tröttna på en "riktig" terrängbil och då kanske man ska kika mer åt SUV hållet.
men man bör ju då ha helt klart för sig att material, 4-hjuldrift, konstruktioner osv är och uppträder helt annorlunda, även om det inte ser ut så
om man håller sig till de mer "riktiga" terrängbilarna behöver man nog inte vara så jätte rädd för nåt äldre. självklart beror det ju på om man ska till afrika eller halka runt på gärdet utanför knuten. men ändå, det är ju rejäla grejer, beprövade tekninker, så ser det någorlunda schysst ut ska det nog mycket till att man med sansad körning ska kunna köra helt slut på en sån här bil.
jag har själv en 80-talare och förutom det låga inköpspriset ser jag det som en stor fördel på andra plan
1. man kan utan att få dåligt samvete ex köra borren rakt igenom taket när man monterar takräcket. osv det gör man ju inte direkt i en 2008;a. med andra ord man kan modifiera och bygga om som man önskar utan att förlora flera 100tusen i andrahandsvärde.
2. äldre bil=äldre beprövad konstruktion= bättre tillgång på beg delar
3. du kan med gott samvete använda bilen, dra in ett par lerdrypande kängor som får rinna av. att göra det i heltäckningsmattan på en 1.000.000:-`s bil och inte få någon form av ångest är ju ganska få förunnat
samma sak med en tur in i skogen, med en bil för 40.000 behöver man inte gråta när grankvistarna gnider sig mot sidan
vad det gäller märken har jag bara erfarenhet av geländewagen, men det är nog ungefär jämförbart det mesta.
att jag valde geländewagen har nog med min förkärlek för mercedes att göra, i allmänhet. kaross och chassi har klara begränsningar när det gäller tillgång på delar, i alla fall om man åker till skroten runt hörnet. dock är mb´s orginaldelar förvånansvärt billiga och framförallt finns det full tillgång av dom, även långt in i världens vrår. när det gäller motor och vissa delar av drivlinan är det precis tvärtom. där är tillgången på delar obegränsad. detta kan man tacka mbs personbilsprogram för, de flesta sådana karosser är totalt genomrostade men innehåller massa godis som även passar denna bil
om någon har nån specifik fråga runt just denna bilmodell är det bara att fråga. men jag kan ge lite kuriosa.
den började tillverkas i början av åttiotalet och finns fortfarande i produktion. det roliga är att den till det yttre till ungefär 97% ser exakt likadan ut då som nu. förändringarna, till det yttre, är enbart av face-lift karraktär.
dock har det hänt en del invärtes. två viktiga saker att hålla reda på. variant 1, ursprungsutförandet, heter w460 (mb´s-interna modell-språk). den är enkel och avskalad invändigt, väldigt spartansk men har, som jag ser det, en stor fördel genom att 4-hjulsdriften är urkopplingsbar. variant2 som kom på 90-talet, när man började se att dessa bilar dök upp mer och mer på östermalm osv, utrustades de med personbilslik inredning och heter w463, den har då annan fördelningslåda och som sagt permanent 4-hjulsdrift.
det finns en del saker man bör hålla koll på vid begagnat köp, det isärklass tråkigaste är rosten. på åttiotalarna. det finns några typiska rostfällor, dock är rosten förhållandevis "ärlig" dvs den syns. sen är detta ett bekymmer av mer kosmetisk karraktär då bilen är rambyggd.
med tanke på bensinpris mm är det inte omöjligt att hitta en hyfsad bensinare från 30.000 med lite flax. dieslarna är ofta 10-15tusen dyrare.
hur det är med landrover osv har jag ingen aning om.
dock har jag i ögonvrån sett att de första jeep cherooke både förekommit i hyfsat avancerade lätta terrängkörningar och framförallt rasat ner i pris.
niva är ju också nåt man kanske kan kika på om budgeten är 10-20tusen
förutom nämnda modifieringar har jag gått igenom och bekantat mig med det mesta på min gelände, jag är absolut inget proffs, men är det nån som har nån fråga eller ska iväg och kika på nån bil och vill ha med en extra uppsättning ögon får ni hemskt gärna höra av er. det är bara kul.
tyvärr hade jag inte några bra bilder i datorn, men här kommer i alla fall två som är tagna när den lyckliga lilla gossen för första gången kunde slå till den ny-installerde vippströmbrytare, till takljusen.