Jo, Peter –* så kommer det an på hvordan du skal bruke din bil. Når frågan er en "rejse & expeditions-bil" vil jeg fortsat hevde at Range Rover og (delvis) Discovery er dårlige valg.
Begge disse to biler er utviklet med tanke på det amerikanske marked –*luxus-segmentet. Det er riktig som du sier, begge biler er fantastisk duglige i terrenget. Men i det virkelige liv: hvem har råd at kjøre i terrenget med en bil til en halv eller en hel million, med high gloss lack, crome lister, 50-profil dekk og extraljus i spoileren???
En god tur-bil, er (for mig) en bil som kan brukes på riktigt. En bil som tåler jord og sand, vatn og ler. Som tåler primuskøket på huven og en våt hund på golvet.
Land Rover har en byggkvalitet langt under gjennomsnitt på nye biler. Alle nye Land Rovere er fyllt med elektronik, og desverre også fulle av feil. Det fremgår av statistik og merkesklubben internationalt. Selv har jeg erfaring med Land Rovere fra 1964 till 2008, og det har ikke blitt bedre med årene!
Så - skal reisebilen være komfortabel på lange turer på asfalt, ville jeg velge bil efter smak og budget, samt kjøpe et medlemskort i ADAC eller liknende. Skal bilen tåle hård bruk i kyla og varme, på grus og over stok og sten –*langt borte fra motorveger og verkstader, ville jeg velge noe enkelt og velprøvet, og helt uten "bling".
Morten
Hej Morten
Visst har Land Rover haft/har stora kvalitetsproblem med mycket, men jag vill hävda att ALLA nyare bilar har så mycket elektronik att de inte klarar en "gördetsjälv-reparation"
En tung bil oavsett märke sliter hårdare på transmissionen än en vanlig personbil.
En bättre begagnad Discovery/Range Rover kostar inte mer än 20-30 000 SEK (och uppåt så klart) vilket gör dem helt OK att slita på i skogen. "Blinget" ramlar bort efter den första veckan i skogen
En fabriksny bil oavsett märke skulle nog de flesta undvika att repa lacken på. Det har jag full förståelse för. En Land Rover som är fem-tio år gammal däremot fungerar utmärkt även i skogen. Det kommer aldrig en XC90 eller RAV4 att klara av.
Jag skulle inte tveka att ta med Discovery på en längre resa i t.ex. Afrika. Däremot skulle jag, precis som Du(?), föredra en Defender då jag tror tillgången på reservdelar och verkstadskompetens är större.
/Peter