bilintresserade? modif / utrustning

125 i månaden för försäkring, vilket bolag? är det speciell märkesförsäkring?



ni som har inrett era bilar, har ni bilder? vore oerhört spännande att se lite interiörer!



ang delar /lätt att få tag på. vad är det för delar ni pratar om? och lätt att få tag på i relation till vad?




ang takräcke /plattform. bra att detta togs upp. kan bara hålla med föregående talare. tänkte själv bygga ett jätte arrangemang på min bil, ända fram tills jag provkörde en likadan bil med orginal plattform. bilens uppträdande/användbarhet hämmades totalt.

jag vet också att det förkommer många vältningar inom försvaret bland deras gelände pga av detta.

jag tycker det är oerhört sällan man utnyttjar plattformens kapacitet. jag valde därför att byga en rörkonstruktion i vanligt svartstål av rör med 30mm diam och 2mm gods (11kg totalt) som är fast monterad på bilen. vid behov kan jag sedan lägga i skivor, plastbackar mm samt med hjälp av samma kopplingar som använts för bla att spänna upp vinterpressen till båtar "bygga ut" räcket till vad just den resan /aktiviteten kräver. samma kopplingar ska också användas för att hålla "ställningen" till "skärmtak" av pressäning vid nattläger.

ett riktigt lyft är det dock att få upp extraljusen på taket, det kan verkligen rekomenderas om man kör mycket på mindre vägar /terräng.
 
En Seriebil trafikförsäkrar Du t.ex. på IF för 1500-1600/år.
En bil från t.ex. 1975 köper man relativt billigt i England och importerar själv. Dessa är även skattebefriade.

Eftersom den (och många andra LR) är rambyggd är det enkelt att modifiera och byta ut delar i karossen.

Eftersom topphastigheten på en seriebil sällan överstiger 80-90 km/h blir det relativt liten effekt på väghållning etc om man slänger grejor på taket.

En seribil beöver dock mer underhåll än t.ex. en Defender men har betydlig mer charm.

Kontakta SLRK så hittar Du säkert någon som låter Dig provköra.

Det finns en trevlig galenpanna (Tord) i Ullared som kan det mesta om seriebilar och modifiering av dessa. Kolla gärna på www.slrk.org för mer information om klubben. Där finns även länkar till diskussionsforum där man får mycket bra och kompetenta svar (till skillnad från mina)

/Peter
 
...ett riktigt lyft är det dock att få upp extraljusen på taket, det kan verkligen rekomenderas om man kör mycket på mindre vägar /terräng.

Inte om det snöar ordentligt, då lyser de upp snön framför vindrutan.
När jag körde buss så hade jg en strömbrytare för att kunna stänga av takljusen vid snö, dimma eller snörök

/M
 
Inte om det snöar ordentligt, då lyser de upp snön framför vindrutan.
När jag körde buss så hade jg en strömbrytare för att kunna stänga av takljusen vid snö, dimma eller snörök

/M

Jag har för mig att Du enligt lag MÅSTE kunna stänga av extraljusen separat.
Det gäller i alla fall för mig som har olagliga 4 x 100W extraljus.
De har jag bara på när jag kör i skogen. Jo, jag lovar!!!

Vid snörök använder man bara extraljusen i grillen.
Annars är taklampor oslagbara!!!

/Peter
 
Jag har för mig att Du enligt lag MÅSTE kunna stänga av extraljusen separat.
Det gäller i alla fall för mig som har olagliga 4 x 100W extraljus.
De har jag bara på när jag kör i skogen. Jo, jag lovar!!!

/Peter
Njaaa, så tror inte jag, däremot är det lag på att de måste va tända samtidigt med ordinarie helljus på bilen, och slockna när du stänger av ordinarie helljus.
Du få ha hur många watt du vill på extraljus, då man ju givetvis tänder dom bara när man inte kan blända ngn.,det är bara din generator som begränsar dig.:)
 
Torque:

vad menas med serie-bil? är det en märkes specifik term? vet du om det är något special förhandlat pris?
man tycker ju att en gelände borde gå att få försäkrad för samma pengar då det är samma data ungefär..

ang extraljus, så har jag mina "väg" ljus i fronten, 3*100w bigknick, jag tyckte käglan mötte vägbanan på ett bättre sätt så.

det jag menade var arbetsljus, som ska lysa upp närområdet, när man är på mindre vägar /terräng och trixar.


bilens tyngdpunkt och dennes inverkan på väghållningen har ju långt ifrån enbart med hastigheten att göra.


bilder, bilder, bilder kan vi inte få lite interiör /modifierings bilder = )
 
Jag äger ingen bil men hyr lite olika mest små bilar när jag skall ut. Vanliga småbilar skall man inte underskatta på svåra vägar. När jag och brorsan var i Norge och åkte uppför en söndereroderad väg med en Golf tyckte vi det var jättespännande att vi lyckades komma fram sakta men säkert. Det kändes inte lika unikt när vi kom till toppen och såg en tysk husbil.

Oavsett vilken bil man har tycker jag man skall gå en kurs i terrängkörning, man kommer fram så mycket bättre efter en sådan, även med icke terrängbilar. Det är inte bara en gång jag åkt förbi folk i coola statsjeepar med fyrhjulsdrift mm som fastnar på den lilla korta slutsträckan upp till stugorna i fjällen man hyrt på vintern.

Någon gång skall jag också köpa en riktig terrängbil. Nu kör jag KTM. Enda nackdelen med den är att jag får välja att ta med antingen frun eller kanoten (Ally).
 
Torque:

vad menas med serie-bil? är det en märkes specifik term? vet du om det är något special förhandlat pris?
man tycker ju att en gelände borde gå att få försäkrad för samma pengar då det är samma data ungefär..

ang extraljus, så har jag mina "väg" ljus i fronten, 3*100w bigknick, jag tyckte käglan mötte vägbanan på ett bättre sätt så.

det jag menade var arbetsljus, som ska lysa upp närområdet, när man är på mindre vägar /terräng och trixar.


bilens tyngdpunkt och dennes inverkan på väghållningen har ju långt ifrån enbart med hastigheten att göra.


bilder, bilder, bilder kan vi inte få lite interiör /modifierings bilder = )

Sorry! En "seriebil" är alltså äldre Land Rovermodeller. Serie I, II, IIa och III.
Föregångaren till modellerna Defender och 110 alltså.
Det är ingen särskild märkesförsäkring utan bygger nog bara på brist på stöldbegärlighet(den startar inte ens med nyckel) ;) och olyckstatistik.

/Peter
 
Njaaa, så tror inte jag, däremot är det lag på att de måste va tända samtidigt med ordinarie helljus på bilen, och slockna när du stänger av ordinarie helljus.
Du få ha hur många watt du vill på extraljus, då man ju givetvis tänder dom bara när man inte kan blända ngn.,det är bara din generator som begränsar dig.:)

Tack!
Har Du någon källa på detta? Har hört bägge versionerna nämligen.
På lamporna stod det "får ej användas i trafik" eller något liknande.

Vore skönt att få det svart på vitt men hittar det ingenstans.

/Peter
 
Tack!
Har Du någon källa på detta? Har hört bägge versionerna nämligen.
På lamporna stod det "får ej användas i trafik" eller något liknande.

Vore skönt att få det svart på vitt men hittar det ingenstans.

/Peter


tack för infon ang försökring, det blir till att ta ett varv till med försäkringsbolagen. betalar idag 4000:- /år (folkskam)

ang extraljus kan jag bidra med det jag vet

extraljusen behöver inte med automatik gå igång samtidigt som helljuset slås på. men dom får inte vara ihopkopplade och lysa när halvljuset slås på.

på nyare bilar krävs det att dom är e-märkta, detta gäller ej äldre. på äldre bilar får du i princip ha vad som helst (jag ringde och frågade när jag satte dit mina traktorbelysningar)

jag har besiktat flera bilar där ljusen slagits på när helljuste slagits på (alltså utan knapp) detta har gått bra, dock vet jag inte vad lagen säger om det dvs det kanske var snälla besiktningsmän

ang watt talet på lamporna finns det inga gränser från bilprovningens sida, dock från en del tillverkare. det är väldigt lätt att bränna reflektorn och spräcka glasen om man kör med små ljus och 100w.
 
Jag äger ingen bil men hyr lite olika mest små bilar när jag skall ut. Vanliga småbilar skall man inte underskatta på svåra vägar. När jag och brorsan var i Norge och åkte uppför en söndereroderad väg med en Golf tyckte vi det var jättespännande att vi lyckades komma fram sakta men säkert. Det kändes inte lika unikt när vi kom till toppen och såg en tysk husbil.

Oavsett vilken bil man har tycker jag man skall gå en kurs i terrängkörning, man kommer fram så mycket bättre efter en sådan, även med icke terrängbilar. Det är inte bara en gång jag åkt förbi folk i coola statsjeepar med fyrhjulsdrift mm som fastnar på den lilla korta slutsträckan upp till stugorna i fjällen man hyrt på vintern.

Någon gång skall jag också köpa en riktig terrängbil. Nu kör jag KTM. Enda nackdelen med den är att jag får välja att ta med antingen frun eller kanoten (Ally).


ja, hyrbilar kommer man ju alltid betydligt längre ut i skogen med... ;)

skämt å sido, jag håller med dig fullständigt. kan man bara "läsa av" väg/terräng rätt och utnyttja det som finns att tillgå i form av resurser i kombintaion med lite känsla för vad tyngdlag och friktion har för inverkan kör man ifrån de flesta. även om bilen inte är så avancerad.

kul med KTM´n misstänker att det är en större 4-takt?

själv har jag en 250 SX 2-takt
 
Jo det är en KTM Adventure 620 årsmodell -97, dvs den första årsmodellen av adventureserien. Tyvärr gör det att det finns nästan inga tillbehör som tex väskhållare mm utan jag får använda mjuka väskor. Sedan skiljer sig många delar som tex bromsskiva var jag tvungen att köpa en dubbelt så dyr som till övriga årsmodeller. Men den är skön att köra, stor tank (29 liter), utmärkt som touringhoj i på svåra vägar.

Till mc finns det en uppsjö med tillbehör att köpa för att få rätt äventyrskänsla på sin hoj, skyddsplåtar, gps hållare, extratank, väskor mm, tex www.touratech.se. Finns det någon liknande sajt för bilar?
Antar att detta foum är fullt av folk som inte har tiden att äventyra (precis som jag) så mycket så man släcker sin törst med coola prylar med äventyrskänsla.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg