1. vad har du för bil och hur tycker du den fungerar ihop med ditt intresse av att vara ute i skog och mark?
Även jag kör Geländewagen. Närmare bestämt en 280GE från 1985. När jag letade bil var främst ute efter något oömt, som man inte behöver vara rädd för att repa eller buckla. Det lutade först åt en Jeep Cherokee, eftersom det går att hitta ganska billigt. När jag hittade denna G-wagen slog jag till direkt eftersom den har bättre fyrhjulsdrift.
Bilen är verkligen grym och försöker hela tiden komma på undanflykter för att ta en tur med den. Fråga mig inte varför, den är ju inget under av komfort.
Bilen är grymt lättmekad, och många delar är hämtade från MB mindre lastbilar. Priserna på reservdelar är väldigt varierande. Nya bromscylindrar till trummorna bak kostade t ex 350kr /st. Bromsbeläggen däremot ville man ha 4700kr för! (Nu går de iof att nita om, men ändå)
Bilen används mest vid jakt och andra fritidsaktiviteter, och detta fungerar mycket bra. Kan även nämna att denna bil ersatte en Volvo 240 som rostat upp.
2. har du gjort några modifieringar / fasta installationer på själva fordonet, som gjort den mer anpassad till friluftslivet?
Montering av extraljus är på gång. Det kommer bli 4 st takmonterade runda extraljus fram samt arbetsbelysning på sidor och bak.
Har gjort fäste för 20l vattendunk med tappkran som monteras på ena bakdörren. På så sätt kan man tvätta händerna under "rinnande" vatten.
Har även en fast monterad Ctek batteriladdare så att batteriet underhållsladdas när bilen ej används.
3. vad har du för lös utrustning i din bil?
Ficklampa, extra smörjoljor, extra remmar, silvertape, buntband, etc.
Handverktyg, yxa, spade, dragstropp, etc. Snökedjor.
Låda med ved, gasolkök.
kul med lite fler G i tråden
och jag kan bara hålla med. jag passerade över 100 ägda fordon för en tid sedan, men aldrig tidigare har jag varit i närheten av ett som är så svårt att få hem på går´n och vrida av täningslåset på...
precis som du säger, förutom från personbilssidan (modell 123) har jag också hittat en hel del komponenter från lätta lastbilar /bussarna. såg tex sist när jag bytte bakhjulslager att det är exakt samma bakaxel, inkl bromstrummor, backar osv som på 308;an. kan vara värt att ägna en tanke vid jakt på beg delar.
smart med dunken bak, men har du reservhjulet inne då, eller?
förresten, du skrev "ena" bakdörren, hur kommer det sig när det är en 85;a? min är också en 85;a men jag har enkel dörr, trodde det kom på alla -83?
när det gäller dina takljus kan jag tipsa om kabeldragningen; "a-stolpen" är tillräckligt ihålig för att svälja rejält med kabel. sen finns det bra utrymme mellan innertak & yttertak, det går en kant hela vägen ovanför rutan, invändigt, som är som gjord för att låta kabel ligga i.
jag smet ut (in i kupén) ungefär bakom batteriet sen drog jag upp 4st 6mm2 den vägen utan problem. innertaket är delbart och den främre delen får du ner på 10 minuter. det är bara att pilla ut "kärnan" i platsplupparna, dra ut dom och lossa "kurvhandtagen" så kommer det ner smidigt. sen kan man köra ner en ståltråd, uppifrån, i a-stolpen, tejpa fast kablarna och dra upp igen.
lika smidigt är det om man vill dra kabel bakåt, det ligger en fyrkantsprofil uppe efter hela sidan, som också är som gjord för att dra kabel i.
hur mycket bräsnle dra din?
just ja, vad har du för snökedjor?
jag gick och fnulade på om jag inte skulle slå till på en omgång av dom som försvaret hade till sina 11;a bilar...
för övrigt måste jag säga att jag tycker det är märkligt att landrover fått ett så "oemotsagt" gott rykte som ävetyrsbilen nr1. inte för att det på något sätt är något fel på den, men jag tycker nog att g-wagen i de flesta avseenden ligger på samma nivå.
när det gäller det rent mekaniska, försörjing av reservdelar mm köper jag inte riktigt det resonemanget. jag tycker nog det ligger närmre att hitta förklaringen i hur de olika bilarna har marknadsförts och vilken draghjälp dom fått (tex camel trophy) på den fronten.