bilintresserade? modif / utrustning

1. vad har du för bil och hur tycker du den fungerar ihop med ditt intresse av att vara ute i skog och mark?

Även jag kör Geländewagen. Närmare bestämt en 280GE från 1985. När jag letade bil var främst ute efter något oömt, som man inte behöver vara rädd för att repa eller buckla. Det lutade först åt en Jeep Cherokee, eftersom det går att hitta ganska billigt. När jag hittade denna G-wagen slog jag till direkt eftersom den har bättre fyrhjulsdrift.

Bilen är verkligen grym och försöker hela tiden komma på undanflykter för att ta en tur med den. Fråga mig inte varför, den är ju inget under av komfort.

Bilen är grymt lättmekad, och många delar är hämtade från MB mindre lastbilar. Priserna på reservdelar är väldigt varierande. Nya bromscylindrar till trummorna bak kostade t ex 350kr /st. Bromsbeläggen däremot ville man ha 4700kr för! (Nu går de iof att nita om, men ändå)

Bilen används mest vid jakt och andra fritidsaktiviteter, och detta fungerar mycket bra. Kan även nämna att denna bil ersatte en Volvo 240 som rostat upp.


2. har du gjort några modifieringar / fasta installationer på själva fordonet, som gjort den mer anpassad till friluftslivet?

Montering av extraljus är på gång. Det kommer bli 4 st takmonterade runda extraljus fram samt arbetsbelysning på sidor och bak.

Har gjort fäste för 20l vattendunk med tappkran som monteras på ena bakdörren. På så sätt kan man tvätta händerna under "rinnande" vatten.

Har även en fast monterad Ctek batteriladdare så att batteriet underhållsladdas när bilen ej används.

3. vad har du för lös utrustning i din bil?

Ficklampa, extra smörjoljor, extra remmar, silvertape, buntband, etc.
Handverktyg, yxa, spade, dragstropp, etc. Snökedjor.
Låda med ved, gasolkök.
 
Oavsett vilken bil man har tycker jag man skall gå en kurs i terrängkörning, man kommer fram så mycket bättre efter en sådan, även med icke terrängbilar. Det är inte bara en gång jag åkt förbi folk i coola statsjeepar med fyrhjulsdrift mm som fastnar på den lilla korta slutsträckan upp till stugorna i fjällen man hyrt på vintern.

Håller med, körvana kan vara minst lika viktigt som både 4WD och biltyp, dock tycker jag frigången ("clearance") är det allra viktigaste.

Det var väl just frigången vi saknade mest när vi (fru + barn 2+4 år) en gång körde genom Zambia, Tanzania, Burundi, Uganda och Kenya med en Toyota Tercel 4WD. Fast genom varsam men aktiv körning tog vi oss ibland fram minst lika bra som större 4wd bilar som sastsade hårdare, och fastnade djupare....
 
1. vad har du för bil och hur tycker du den fungerar ihop med ditt intresse av att vara ute i skog och mark?

Även jag kör Geländewagen. Närmare bestämt en 280GE från 1985. När jag letade bil var främst ute efter något oömt, som man inte behöver vara rädd för att repa eller buckla. Det lutade först åt en Jeep Cherokee, eftersom det går att hitta ganska billigt. När jag hittade denna G-wagen slog jag till direkt eftersom den har bättre fyrhjulsdrift.

Bilen är verkligen grym och försöker hela tiden komma på undanflykter för att ta en tur med den. Fråga mig inte varför, den är ju inget under av komfort.

Bilen är grymt lättmekad, och många delar är hämtade från MB mindre lastbilar. Priserna på reservdelar är väldigt varierande. Nya bromscylindrar till trummorna bak kostade t ex 350kr /st. Bromsbeläggen däremot ville man ha 4700kr för! (Nu går de iof att nita om, men ändå)

Bilen används mest vid jakt och andra fritidsaktiviteter, och detta fungerar mycket bra. Kan även nämna att denna bil ersatte en Volvo 240 som rostat upp.


2. har du gjort några modifieringar / fasta installationer på själva fordonet, som gjort den mer anpassad till friluftslivet?

Montering av extraljus är på gång. Det kommer bli 4 st takmonterade runda extraljus fram samt arbetsbelysning på sidor och bak.

Har gjort fäste för 20l vattendunk med tappkran som monteras på ena bakdörren. På så sätt kan man tvätta händerna under "rinnande" vatten.

Har även en fast monterad Ctek batteriladdare så att batteriet underhållsladdas när bilen ej används.

3. vad har du för lös utrustning i din bil?

Ficklampa, extra smörjoljor, extra remmar, silvertape, buntband, etc.
Handverktyg, yxa, spade, dragstropp, etc. Snökedjor.
Låda med ved, gasolkök.


kul med lite fler G i tråden :)

och jag kan bara hålla med. jag passerade över 100 ägda fordon för en tid sedan, men aldrig tidigare har jag varit i närheten av ett som är så svårt att få hem på går´n och vrida av täningslåset på... :)

precis som du säger, förutom från personbilssidan (modell 123) har jag också hittat en hel del komponenter från lätta lastbilar /bussarna. såg tex sist när jag bytte bakhjulslager att det är exakt samma bakaxel, inkl bromstrummor, backar osv som på 308;an. kan vara värt att ägna en tanke vid jakt på beg delar.

smart med dunken bak, men har du reservhjulet inne då, eller?
förresten, du skrev "ena" bakdörren, hur kommer det sig när det är en 85;a? min är också en 85;a men jag har enkel dörr, trodde det kom på alla -83?

när det gäller dina takljus kan jag tipsa om kabeldragningen; "a-stolpen" är tillräckligt ihålig för att svälja rejält med kabel. sen finns det bra utrymme mellan innertak & yttertak, det går en kant hela vägen ovanför rutan, invändigt, som är som gjord för att låta kabel ligga i.

jag smet ut (in i kupén) ungefär bakom batteriet sen drog jag upp 4st 6mm2 den vägen utan problem. innertaket är delbart och den främre delen får du ner på 10 minuter. det är bara att pilla ut "kärnan" i platsplupparna, dra ut dom och lossa "kurvhandtagen" så kommer det ner smidigt. sen kan man köra ner en ståltråd, uppifrån, i a-stolpen, tejpa fast kablarna och dra upp igen.

lika smidigt är det om man vill dra kabel bakåt, det ligger en fyrkantsprofil uppe efter hela sidan, som också är som gjord för att dra kabel i.

hur mycket bräsnle dra din?

just ja, vad har du för snökedjor?

jag gick och fnulade på om jag inte skulle slå till på en omgång av dom som försvaret hade till sina 11;a bilar...







för övrigt måste jag säga att jag tycker det är märkligt att landrover fått ett så "oemotsagt" gott rykte som ävetyrsbilen nr1. inte för att det på något sätt är något fel på den, men jag tycker nog att g-wagen i de flesta avseenden ligger på samma nivå.

när det gäller det rent mekaniska, försörjing av reservdelar mm köper jag inte riktigt det resonemanget. jag tycker nog det ligger närmre att hitta förklaringen i hur de olika bilarna har marknadsförts och vilken draghjälp dom fått (tex camel trophy) på den fronten.
 
Friluftsvolvo

Vid behov spänner jag en rejäl presseningen med kortsidan mot takräckets långsida och sover själv med huvudet närmast bildörren. Sover således själv i 90 graders vinkel mot bilen. Har alltid med mig tre bogserlinor med mig på ödemarksvägar, så att jag kan rigga en nödvinch med hjälp av ett par stammar eller massavedsbitar om det skulle knipa.
Volvon är mycket lämplig som friluftsbil, då den är robust och man begriper sig på det mesta under huven, när något går sönder.
 
Intressant tråd det här som jag misssat..

Finns ju en till variant av Mercedes som ingen tagit upp. Nämligen Unimog.

Är det ingen mer här som åker Unimog?
 
Det är ju viktigt också att välja bil beroende på var i världen man ska åka?!
I Afrika fungerar äldre Land Rover och Land Cruiser bäst.

Det går ju inte att hitta reservdelar till en Unimog eller en Volvo Valp i Uganda!?

/Peter
 
Det är ju viktigt också att välja bil beroende på var i världen man ska åka?!
I Afrika fungerar äldre Land Rover och Land Cruiser bäst.

Det går ju inte att hitta reservdelar till en Unimog eller en Volvo Valp i Uganda!?

/Peter

På många detaljer i Valpen står det "Lucas", dvs "Made in England". Samma komponenter återfinns i Land Rover.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg