Befogad rädsla?

Så - du och dina gelikar borde verkligen åtalas för grovt och grymt djurplågeri. Detta skapas av er sida. Ingen annan.

De stackars debila uslingar som tjuvjagar och slaktar varg har ju naturligtvis inget ansvar för sina egna handlingar - de bara agerar på impulser som triggas av "vargkramarna". Som små marionetter hängandes i trådar där vi intellektuella 08:eek:r håller i trådarna.

Spännande syn på dessa människor som supergeten har... Kan jag även styra dem till att slå sina fruar eller att stjäla bilar?
 
De stackars debila uslingar som tjuvjagar och slaktar varg har ju naturligtvis inget ansvar för sina egna handlingar - de bara agerar på impulser som triggas av "vargkramarna". Som små marionetter hängandes i trådar där vi intellektuella 08:eek:r håller i trådarna.

Spännande syn på dessa människor som supergeten har... Kan jag även styra dem till att slå sina fruar eller att stjäla bilar?

Det är ingen syn jag har. Jag konstaterar enbart fakta, som Olof Liberg säger: i övriga världen kan folk hantera rovdjur. Inte i Sverige, pga att odlarna sprang till EU och dödade hela frågan.


Detta är då en konsekvensanalys av just odlarnas agerande/dödande av frågan. Vargen blir hatad och den får klä skott för hela den ickepolitik som nu förs.


Ansvar för sina handlingar skall åläggas de som skapar problemet. Inte de som utsätts för dito.

Jag förklarar hur framtiden ser ut (antagligen kommer att se ut) - jag försvarar den VERKLIGEN inte.

Att du inte begriper detta är jag fullt förstående till, men det kanske finns andra som kan tänka varvet runt därute.


Odlare är djurplågare. Ingenting annat.
 
Det är ingen syn jag har. Jag konstaterar enbart fakta, som Olof Liberg säger: i övriga världen kan folk hantera rovdjur. Inte i Sverige, pga att odlarna sprang till EU och dödade hela frågan.


Detta är då en konsekvensanalys av just odlarnas agerande/dödande av frågan. Vargen blir hatad och den får klä skott för hela den ickepolitik som nu förs.


Ansvar för sina handlingar skall åläggas de som skapar problemet. Inte de som utsätts för dito.

Jag förklarar hur framtiden ser ut (antagligen kommer att se ut) - jag försvarar den VERKLIGEN inte.

Att du inte begriper detta är jag fullt förstående till, men det kanske finns andra som kan tänka varvet runt därute.


Odlare är djurplågare. Ingenting annat.

För ordningens skull: Vad av ovanstående är direkta citat av Olof Liberg? Alltihop eller bara vissa delar? Inget alls?
 
Saxat fr Svensk jakt:


Erlandsson kommenterar eftersöksstrejken
2 april, 2012
Cirka 300 eftersöksjägare vägrar nu att ställa upp på eftersök av trafikskadat vilt. Yrkesjägaren Thomas Ekberg är med och arrangerar protesten.
– Vi har i dag och en tid tillbaka sagt upp oss från att söka efter trafikskadat vilt som är påkört. Vi har en fritt växande vargstamm som vi omedelbart måste få bukt med, därav protesterna, säger Thomas Ekberg till Sveriges Radio.
Landsbygdsminister Eskil Erlandsson (C) hoppas att jägarnas vägran mot eftersök av trafikskadat vilt snart kan avbrytas.
– Det är viktigt att vi gör dom eftersök som behövs i samband med trafikolyckor. Vi har beställt en utredning kring hur vi ska förvalta den svenska vargstammen. Jag inväntar det resultat som den utredningen kommer med, säger Eskil Erlandssson till Sveriges Radio.
Tisdag 3 april väntas Lars-Erik Liljelund presentera sin rovdjursutredning.


Imorgon får vi tydligen höra nåt utlåtande. Men beslutet skall ske 1:a Juni
 
Det är ingen syn jag har. Jag konstaterar enbart fakta, som Olof Liberg säger: i övriga världen kan folk hantera rovdjur. Inte i Sverige, pga att odlarna sprang till EU och dödade hela frågan.
Olof Liberg är en person och hans åsikt är inte fakta mer än min åsikt är det. Han är dessutom varken psykolog, kriminolog, sociolog eller något annat som har med mänskligt beteende att göra så jag fattar inte varför du hänger upp dig på hans åsikt. Om du nu ska basera dina åsikter på en annan människa åsikter (att tänka själv är ju tydligen inte aktuellt för dig) så kanske du ska välja någon auktoritet i stället? Alltså någon som kan något om tex kriminologi? Varför en biolog skulle veta mer än jag vet om människors beteende under påverkan av maktlöshet förstår jag inte. Olof Liberg kanske är den enda människa med en akademisk examen du känner till och därför väljer att ta rygg på hans åsikter?

Detta är då en konsekvensanalys av just odlarnas agerande/dödande av frågan. Vargen blir hatad och den får klä skott för hela den ickepolitik som nu förs.
Odlare är djurplågare. Ingenting annat.

Och med samma logik är det då de som förespråkar en generös flyktingpolitik som är flyktingarnas värsta fiender? Du skriver såna dumheter att man blir mörkrädd. Var och en svarar för sina handlingar. Att först begå brott och sedan skylla på andra är uselt och fegt. Om det vore riktiga karlar som tjuvsköt vargarna så skulle de stå för sina handlingar. Nu gömmer de sig i mörkret som usla skurkar och vill dessutom alltså lägga skulden för sina gärningar på såna som inte har hållit i bössan. Ynkligt!
 
Efter beslut från Naturvårdsverket skall nu de resurser som skall finnas tillgängliga i akut- och rovdjursanslaget halveras. Naturbevakarna i länen är oroade inför denna dramatiska förändring som går på tvärs med de ökande rovdjursstammarna.
Såväl Dalarna som Värmland har ett kraftigt rovdjurstryck och är som vi vet det de äldsta varglänen i landet. Därför har de också haft ett särskilt bidrag som nu alltså står inför en halvering. För Dalarnas del betyder de att det får en miljon istället för två miljoner.
– Klart att detta kommer påverka. Inte minst vår möjlighet att hjälpa drabbade snabbt. Inte minst blir vår tillgänglighet sämre. Exempelvis kan det bli så att länets fäbodbrukare inte kan räkna med att vi lika snabbt och ofta kan komma ut om rovdjur rör sig i områdena. Vi kommer till exempel inte kunna akutstängsla lika snabbt, säger naturbevakaren Hans-Olov Hansson till Dalaras Tidningar.


Redan idag finns en utbredd uppfattning om att det inte finns tillräckligt många naturbevakare som kan hantera akuta situationer snabbt nog. Hans-Olov Hansson ser inte ljust på framtiden och ser en ökande frustration på landsbygden som ett direkt resultat av detta tilltag från Naturvårdsverket.

Samma trend i Västmanland
Under ett möte i Västmanland som vargfakta besökte tillfrågades Pierre Ahlgren om hur budgeten såg ut för spårningen och kvalitetssäkringen av vargförekomst och observationer. Enligt Ahlgren hade verksamheten för tre år sedan cirka 800 000 kronor att röra sig med, för två år sedan 600 000 kronor och i år, 2012 cirka 400 000 kronor.
Det får anses som mycket märkligt att man från de förvaltande myndigheterna minskar anslagen samtidigt som vargstammen tillåts expandera utan direkta avbrott.


Ser bra ut.
 
För ordningens skull: Vad av ovanstående är direkta citat av Olof Liberg? Alltihop eller bara vissa delar? Inget alls?

”Vargsituationen har aldrig varit så dålig som idag”

26 mars, 2012

Vargfrågan är mer låst än någonsin. Det anser vargforskaren Olof Liberg.

– Vargstammen är bättre än någonsin, men vargförvaltningssituationen är värre än någonsin, det säger Olof Liberg till SR:s Naturmorgon.

Naturmorgon har i ett längre inslag tagit upp problemen med genetik och brist på förvaltning. En av de som intervjuats är Jägareförbundets rovdjursexpert Gunnar Glöersen. Han anser att det är Naturskyddsföreningen, Rovdjursföreningen och Världsnaturfonden som till stora delar raserat den svenska rovdjurspolitiken när organisationerna anmälde vargjakten till EU-kommissionen och därmed ökade polariseringen i vargfrågan.



http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/Nyheter/Nyheter/2012/03/Vargsituationen-har-aldrig-varit-sa-dalig-som-idag--1.22595/
 
För ordningens skull: Vad av ovanstående är direkta citat av Olof Liberg? Alltihop eller bara vissa delar? Inget alls?

Stor risk för okontrollerad ökning av varg


KARLSTAD: Vargens framtid
Svenska Jägareförbundet deltog inte i rovdjurssymposiet om vargens framtid som hölls i Karlstad i lördags.
Där vargforskaren Olof Liberg konstaterade att jägarkåren och regeringen målat in sig i var sitt hörn. Vilket leder till att vargstammen ökar och att antalet döda hundar och får bara blir fler och fler.
Olof Liberg från Grimsö forskningsstation började med att konstatera att den svenska vargstammens framtid inte längre ligger i våra händer.




– Den avgörs i Bryssel. EU talar om att vargen ska ha en gynnsam bevarandestatus. Det är vi långt ifrån i dag. Därför får vi inte begränsa stammen genom jakt, och då får vi en fri tillväxt av vargstammen.




För att få en gynnsam bevarandestatus måste inaveln minskas. Under 10 procent mot de 25 procent den ligger på i dag.

Tar 25 år
Olof Liberg säger att det behövs en eller två genetiskt nya djur per år i 25 år får att nå dit.

– Men jag tror inte att vi kommer att få någon valputsättning. Det krävs att både markägare och jakträttsägare säger ja. Och båda har vetorätt.

– Som situationen ser ut i jägarsverige i dag tror jag inte att en enda jakträttsägare gör det. Även om någon skulle vilja är det sociala trycket är så hårt att ingen vågar.

Större chans vinna på Lotto
– Man ska hitta en radioförsedd tik som tidsmässig är i fas med djurparksvalparna man vill sätta ut på marker där markägaren sagt ja. Det är större chans att vinna 50 miljoner på Lotto än att lyckas med det.

– Jag är mycket pessimistisk och samtidigt besviken på jägarna som bojkottar den här möjligheten. Det kommer att leda till att vi får en fri utveckling av vargstammen och på sikt upp mot 2 000 djur.

Med en fritt växande stam behövs så många djur om inaveln ska komma ner till de nivåer som krävs för att vargstammen ska anses ha en gynnsam bevarandestatus.

Men det är inte bara jägarkåren Olof Liberg kritiserar. Regeringen har en lika stor skuld till konflikten, menar han, och att man har hamnat i ett dödläge.

Inte förankrat
– Det är ett irrationellt ställningstagande som jägarkåren gör. Men ändå fullt förståeligt eftersom den andra sidan valt att ta ett beslut som inte är förankrat hos dem som berörs.

Han hänvisar till hur andra länder lyckats behålla sina rovdjur, hur människan exempelvis kan samexistera med lejon.

– Utan stöd från lokalbefolkningen klarar vi inte att rädda några rovdjur. Det har man förstått i den övriga världen. Men inte i Sverige, här väljer man konfrontation.

Olof Liberg menar att konfliktlinjen ligger någonstans mellan en reglerad vargstam på runt 400 djur, där man har släppt in nya djur och fått en genetisk förstärkning. Eller en fri utveckling som på sikt innebär en stam på runt 2 000 vargar.


Med 400 vargar skulle de vara spridda över landet ungefär som i dag, förutom i några nya revir i Götaland. Det skulle leda till runt 540 dödade får per år, 60 attacker på hund och 10 000 döda älgar.

Med 2 000 vargar kommer upp mot 3 000 får att dödas och 300 hundar att attackeras, om man inte redan har slutat med löshundsjakten.

– För älgjakten kan man glömma, då kommer vargen att äta upp åtminstone 50 000 älgar varje år, säger Olof Liberg.



http://nwt.se/varmland/article1062849.ece?service=mobile

Handsken är kastad. Och vargen får ta smällen. Odlarmuppar...
 
Liberg säger

– Men jag tror inte att vi kommer att få någon valputsättning. Det krävs att både markägare och jakträttsägare säger ja. Och båda har vetorätt.

"Som situationen ser ut i jägarsverige i dag tror jag inte att en enda jakträttsägare gör det. Även om någon skulle vilja är det sociala trycket är så hårt att ingen vågar".

....................................................................................................................................................................

Jag tycket det här speglar väl den hänsynslöshet som vissa jägare utsätter de "vargkramare" som trots allt finns även bland jägare.
 
– Men jag tror inte att vi kommer att få någon valputsättning. Det krävs att både markägare och jakträttsägare säger ja. Och båda har vetorätt.

"Som situationen ser ut i jägarsverige i dag tror jag inte att en enda jakträttsägare gör det. Även om någon skulle vilja är det sociala trycket är så hårt att ingen vågar".


Och det här speglar väl den hänsynslöshet som vissa jägare utsätter de "vargkramare" som trots allt finns även bland jägare.

Ja precis, det är ju DÄR problemet ligger.

Kan inte du ta med några odlarmuppar och besöka Norge - även de verkar ha hotats av de otäcka svenska jägarna:

Norsk kritik mot planer på vargutsättning
2 april, 2012

Nu kritiserar även norrmännen de omstridda planerna på att sätta ut 20 vargar i Sverige. Flera norska kommuner som gränsar till Sverige sågar de tänkta åtgärderna.
– Utsättningen av mer eller mindre tam varg är märklig för mig. Om det sker ökar belastningen även på den här sidan gränsen eftersom fler vargar då kommer att vandra hit. Det betyder förstörd livskvalité för människor i det här området och löshundsjkaten kommer att omöjliggöras, säger Jan Mærli, ordförande i Aurskog-Høland, till indre.no.
Samstämmig kritik mot vargutsättningsplanerna kommer även från bland andra ordföranden i Rømskog, Marker, Aremark och Halden.



Totalt haveri.
 
Norrmannen nämner förstörd livskvalité. Har själv bott i en förort till Stockholm där våld, rån, bilbränder, droger bland ungdomar mm var vardagsmat. Men man fick gilla läget och anpassa sig.
Hur kommer det sig att vissa som bor i glesbygd har svårt för förändringar och kunna anpassa sig i ett föränderligt samhälle som Sverige är idag?
 
Handsken är kastad. Och vargen får ta smällen. Odlarmuppar...

Det är nog inte bara handsken som är kastad i ditt fall. Och smällen verkar du också ha tagit och tyvärr ser det ut som den tog rätt illa.
Jag konstaterar att det verkar totalt meningslöst att debattera med dig. Antingen så saknar du helt kognitiv förmåga att förstå och följa ett enkelt resonemang eller också håller du bara på och trollar och larvar dig. I båda fallen är det helt ointressant att diskutera med dig. Jag kommer i fortsättningen att helt ignorera dina idiotiska inlägg, som ju förutom de fåniga floskler du upprepar gång på gång ändå mest innehåller sånt som du kopierar och klistrar in från andra källor på nätet, uppenbarligen utan att ha förstått en bråkdel av det själv.
Som jag brukar säga: Det stora problemet är inte att världen till stor del består av dumskallar, problemet är diskrepansen mellan dumskallarnas ambition och förmåga.