Re: Undvik alkohol
Det var inte heller meningen.
thureb; sa:Rådet om punsch ovan är inte underbyggt.
Thure
Det var inte heller meningen.
thureb; sa:Rådet om punsch ovan är inte underbyggt.
Thure
GustavOh; sa:Men den som tror att "olyckor händer inte i min klubb", "om vi stänger av mobilerna blir vi inte stressade till fel beslut" eller "med rätt utrustning klarar vi oss" etc. Den har begått det farligaste misstaget av alla.
410527; sa:... När jag låg där i vattnet kände jag både panik och vanmakt. Eftersom jag av utmattning låg still konstaterade jag att det var förvånadsvärt varmt. Jag hade mina handskar och mössa på.
Efter en stund såg jag att min bror hade framgång i sina brytningsförsök och efter ytterligare en stund såg jag hur han tog sig iland och kunde ge mig en lina och därmed var jag räddad.
Erfarenheter kläder. Jag hade en slimmad jacka av goretexliknande material med åtdraget i handlederna och runt midjan; knickers med damasker åtdragna under knäna. Relativt tätt i halsen med snusnäsduk.
Vi har lite olika uppfattning min bror och jag om hur länge vi var i vattnet men mellan 10-15 minuter.
Jag använder fortfarande samma klädsel som då och för någon vecka sedan plurrövade vi i Romabadet(Gotland). Vi övade uppstigning på isflak. Jag låg i ca 10 minuter och när jag steg ur badet kände jag mig blytung. Vadan detta? Jo vattnet hade sipprat in i kläderna och hölls kvar av tygets vattentäthet. Flera liter låg runt bagen och kom ej ut förän jag lättade på bandet. Min personliga uppfattning är att detta kan vara avgörande om man tvingas ligga i vattnet länge.
elvis1; sa:Precis, det är alltid farligt med okunskap som ofta leder till en övertro på utrustningen och sin egen förmåga.
Jag har liknande erfarenheter som Örjan. Det är nog svårt att hitta EN typ av klädsel som passar alla eftersom vi är så olika konstruerade. Själv svettas jag floder när jag åker men fryser som en hund när jag har varit stilla ett tag. Jag har kommit på att den bästa åkklädseln för mig (nästan oavsett temperatur) är tunna ylleunderkläder med ett tunnt lager skalplagg utanpå. (Vid rast blir det på med både fleece och dunväst.)410527; sa:Erfarenheter kläder. Jag hade en slimmad jacka av goretexliknande material med åtdraget i handlederna och runt midjan; knickers med damasker åtdragna under knäna. Relativt tätt i halsen med snusnäsduk.
Vi har lite olika uppfattning min bror och jag om hur länge vi var i vattnet men mellan 10-15 minuter.
Jag använder fortfarande samma klädsel som då och för någon vecka sedan plurrövade vi i Romabadet(Gotland). Vi övade uppstigning på isflak. Jag låg i ca 10 minuter och när jag steg ur badet kände jag mig blytung. Vadan detta? Jo vattnet hade sipprat in i kläderna och hölls kvar av tygets vattentäthet. Flera liter låg runt bagen och kom ej ut förän jag lättade på bandet. Min personliga uppfattning är att detta kan vara avgörande om man tvingas ligga i vattnet länge.
Ja det var faktiskt det roligaste som hänt i dag, hustrun och jag låg dubbelvikta av skratt i flera minuter.surpa; sa:Det är kanske inte på kläder det beror hur kallt man upp lever vattnet vid en plurrning. Snarare en inställning och förberedelse mentalt.
På filmen är det två män i samma vak. En ser ut att trvivas riktigt bra och inte är det kläderna det beror på.
http://uteliv.sydvast.fi/Vigunet/Bilder/Filmtaim/Skridsko104/Henrikbad.MPG
surpa; sa:Det är kanske inte på kläder det beror hur kallt man upp lever vattnet vid en plurrning. Snarare en inställning och förberedelse mentalt.
På filmen är det två män i samma vak. En ser ut att trvivas riktigt bra och inte är det kläderna det beror på.
http://uteliv.sydvast.fi/Vigunet/Bilder/Filmtaim/Skridsko104/Henrikbad.MPG
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
ÖIP bättre än Ruddalen? | Långfärdskridsko | 12 | ||
Det var bättre förr... | Långfärdskridsko | 22 |