Jag vet inte om du känner till det -- men det är inte jägarna som bestämmer hur mycket av de stora hjortdjuren som skjuts i Sverige. Det är licensjakt på både älg och kronhjort. Hur mycket som ska skjutas bestäms i princip enbart av markägarna. Ska nivåerna ned så att vargarna börjar äta vildsvin kommer du att få en population av hjortdjur som gör det rätt svårt att få syn på något. Det är kanske så du vill ha det -- men jag vet att jag inte vill ha så låga stammar.När man tex undersöker DNA-rester i vargspillning kan man se att vildsvin dominerar kosten för italienska vargar. Så kan det även bli i Sverige, när vargen har fått knapra ned de överdimensionerade stammarna av hjortdjur som vi lider av. Jägarna får tyvärr stå tillbaka från sitt särintresse. Hela landet kan inte betala för deras hobby.
Jakträtten följer med markägandet, så det är markägarna som bestämmer vad och hur mycket som skjuts. Det är knappast "hela landet" som betalar för jägarnas hobby. Du får gärna utveckla hur du tänkte där, för jag har svårt att se vilka samband du ser.
Det är inte bara i Sverige som ökat antal vargar skapat problem. Det finns en bred politisk enighet även utanför Sverige om att minska skyddet för varg:
https://www.coe.int/en/web/portal/-...pproves-eu-proposal-to-modify-wolf-protection.
Tydligen finns det en stor majoritet av högerpopulistiska politiker i många länder...
För mig är det rätt självklart att mängden vargar i Sverige är ett politiskt beslut. Det är inte direkt så att vargen globalt sett är hotad. I princip alla länder där varg finns regleras beståndet så att samexistensen mellan varg och människa fungerar. Var den nivån ligger är i princip bara ett politiskt beslut, speciellt med tanke på att vargen globalt sett inte är hotad. Naturligtvis är fakta och vetenskap en viktig input -- men i slutändan är det i en demokrati vi själva som beslutar vad som ska gälla.
Det är rätt intressant när någon inte håller med om att ett politiskt beslut ska gälla. Det förhållningssättet brukar kallas för diktatur...