Re: Re: Re: Re: Re: Bra regnplagg för pengarna
Fortfarande minimalistiskt, men två ponchos kopplas lätt ihop till en ganska ordentlig tarp. För Sverige höst-vår tänker jag mig mer ponchon som förstärkning utanför tältet; en borde kunna trixa ihop nåt bra och bekvämt och hyfsat fult för två pers av 2 ponchos, persiennetråd och tex ett HB Unna, Nallo 2.
Köper du ditt mextex i Sverige? Tejpar du sömmarna? Jag tänker på rivstyrkan i första hand, snarare än slitstyrkan; buskar och snår.
Utöver regn och blåst, är detta material fullgott skydd mot nässlor, bromsar, fästingar (får de grepp)?
Exped's chaps är lite tyngre, sant; knäförstärkta, vilket kanske är onödigt, särkilt för en lättpackare, eller för all del stadsvandrare: gröna holkar med bruna knälappar och saken är klar, personen bär Morakniv.
Ingen aning vad Fjällräven's väger. Finns i marin, finns inte med knälapp.
Thomas
[Ändrat av myggan i tältet 2007-05-22 kl 16:48]
Jörgen Fjaderlatt.se; sa:Nej, jag har ingen erfarenhet av någon av de här märkesprodukterna. Att bo under poncho eller liknande tillhör de mest minimalistiska lösningarna, så man skall nog vara beredd på att utrymmet och komforten blir klart begränsad. Min gissning är att det är lösningar som fungerar bra vid vandring i skogsterräng, men att det kan bli väl minimalistiskt vid dåligt väder ovan trädgränsen.
När det gäller holkar så har jag använt hemsydda sådana ganska mycket. Dessa är gjorda ett lätt mextex (lättare än t ex Paclite) och har hållit bra. Slitstyrkan på dem känns inte som en särskilt viktig faktor för mig, jag använder dem förhållandevis lite och ligger sällan på knä.
Jag har funderat på att sy ett par i silnylon som är betydligt lättare, eftersom jag är tveksam till om andasfunktionen är särskilt väsentlig. Jag håller med om att nano-varianterna är svindyra och skulle personligen inte betrakta viktvinsten gentemot ett par i silnylon såsom värda priset.
Tycker å andra sidan att Expeds holkar verkar onödigt tjocka och tunga.
Jörgen
Fortfarande minimalistiskt, men två ponchos kopplas lätt ihop till en ganska ordentlig tarp. För Sverige höst-vår tänker jag mig mer ponchon som förstärkning utanför tältet; en borde kunna trixa ihop nåt bra och bekvämt och hyfsat fult för två pers av 2 ponchos, persiennetråd och tex ett HB Unna, Nallo 2.
Köper du ditt mextex i Sverige? Tejpar du sömmarna? Jag tänker på rivstyrkan i första hand, snarare än slitstyrkan; buskar och snår.
Utöver regn och blåst, är detta material fullgott skydd mot nässlor, bromsar, fästingar (får de grepp)?
Exped's chaps är lite tyngre, sant; knäförstärkta, vilket kanske är onödigt, särkilt för en lättpackare, eller för all del stadsvandrare: gröna holkar med bruna knälappar och saken är klar, personen bär Morakniv.
Ingen aning vad Fjällräven's väger. Finns i marin, finns inte med knälapp.
Thomas
[Ändrat av myggan i tältet 2007-05-22 kl 16:48]