avslutad210712
Gäst
Per Ö; sa:ITAB eller inte, kängor tycker jag du ska lägga ut lite mer pengar på (utan att med det säga att Vikings kängor inte passar dig och dina behov perfekt). I övrigt, ITAB o.dyl. håller enligt min ödmjuka uppfattning inte samma genomgående kvalité som mer kända märken. Dessutom förefaller ITAB o.dyl. butiker ha en betydligt mer restriktiv reklamationspolicy. Ingenting märkligt med det, du får vad du betalar för och för lågprismärken ingår inte den servicen i (det låga) priset. Ett kvalitetsmärke har ofta en generös reklamationspolicy, dels för att de kan kosta på sig det eftersom de antagligen har relativt sett få reklamationer, dels för att vårda sitt varumärke. Givetvis får du som konsument betala för detta när du köper plagget, och de tillverkare jag tänker på (jag nämner medvetet inte några namn) är DYRA. Man får som sagt vad man betalar för.
Men, jag tycker att du i övrigt - förutom kängorna - bör försöka köpa billigare saker, helst kvalitetsmärken på rea men annars t.ex. ITAB. Innan du varit ute i skog och fjäll en del vet du egentligen ganska lite om vad du föredrar. Att köpa dyr utrustning som du med lite erfarenhet i ryggsäcken inte alls gillar är givetvis rent slöseri med pengar. Med andra ord är märken som ITAB m.fl. bra inkörsportar. Är man nöjd med prylarna kan man ju fortsätta handla där, annars ger de i alla fall möjlighet att komma ut och skaffa erfarenheter som kan ligga till grund för större investeringar om man känner för det.
Men i vilket fall, för en kortare tur i skogen och lite fiske tror jag inte du behöver ett 3-lagers expeditionsställ från känd kanadensisk tillverkare eller en bärbar bunker från jämtländsk tälttillverkare.
En stor fördel med att köpa ITAB's grejor är att man inte gråter lika mycket om man skulle råka sätta sönder dem
Är man lite händig kan man också fixa en trasig grensöm för så svårt är det inte. Lite värre med trasiga dragkejor.
Och för att vara riktigt ärlig så är mitt absoluta favoritplagg just nu T&P Softshell Advance. Visst hänger det lite trådar från sömmarna, visst är det lite tungt pga alla dragkedjor och inte lika tight skuret som motsvarande jackor från andra mer kända tillverkare men herrejösses vilken ventilation när man öppnar upp dragkedjorna och även genom materialet. Framförallt passar ventilationen genom fickorna perfekt med min Tierra-jacka som har sina ventilationsöppningar på exakt samma ställe. Pga tyngden kommer den troligen aldrig med till fjälls men hemmavid används den närmast dagligdags.