• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Bära hur mycket?

För att lite återföra diskussionen till tråden så har http://www.backpackinglight.com påbörjat en intressant artikelserie som heter Wise Women Go Light.

Där beskriver några tuffa brudar i 60-årsåldern sin väg från 30 kilos packningar till en lättare modell som möjliggör för dem att även njuta av omgivningarna på sina vandringar.

BPL kostar prenumerationsavgift, men är väl värd det.

Jörgen

NUI; sa:
Jag läste följande på en amerikansk hemsida från några pensionärer som har som hobby att göra långa vandringar längs de långa leder som finns i USA:

Parets egen väg från normalpackare till lättpackare startade för ett antal år sedan när de stötte på en kille längs en led som hade ca 5 kg på ryggen. Själva hade de då de traditionella 15-20 kg. De frågade honom vad de behövde veta för att själva fixa till en så lätt packning som han hade. Svaret blev:

"Only that it's possible".

Jörgen

Jag blir så förvirrad när jag läser sådant här - jämför
man inte äpplen och päron, och är det meningsfullt att
tala om de "traditionella" 15-20 kg utan
att referera alls till turens längd (tidsavtånd
mellan eventuella provianteringar)?

Om 5 kg är baspackning (jag vet att det är möjligt,
t ex med enväggsboning, ryggsäck utan bärsystem,
etc.) ska jag då verkligen tro att 15-20 kg är den "traditionella" baspackningen? Låter mer
som den "traditionella" totalpackningen för
en veckotur. Och 4-5 kg är väl vad enbart *maten*
väger på en sådan tur!!??

Som sagt, jag är ngt förvirrad av dessa siffror.

marmotta; sa:
NUI; sa:
Jag läste följande på en amerikansk hemsida från några pensionärer som har som hobby att göra långa vandringar längs de långa leder som finns i USA:

Parets egen väg från normalpackare till lättpackare startade för ett antal år sedan när de stötte på en kille längs en led som hade ca 5 kg på ryggen. Själva hade de då de traditionella 15-20 kg. De frågade honom vad de behövde veta för att själva fixa till en så lätt packning som han hade. Svaret blev:

"Only that it's possible".

Jörgen

Jag blir så förvirrad när jag läser sådant här - jämför
man inte äpplen och päron, och är det meningsfullt att
tala om de "traditionella" 15-20 kg utan
att referera alls till turens längd (tidsavtånd
mellan eventuella provianteringar)?

Om 5 kg är baspackning (jag vet att det är möjligt,
t ex med enväggsboning, ryggsäck utan bärsystem,
etc.) ska jag då verkligen tro att 15-20 kg är den "traditionella" baspackningen? Låter mer
en veckotur. Och 4-5 kg är väl vad enbart *maten*
väger på en sådan tur!!??

Som sagt, jag är ngt förvirrad av dessa siffror.

Absolut, det är förvirrande. Men det är den typen av jämförelser som görs i 90% av fallen, enligt min erfarenhet. Det är därför som man skapat begrepp som packvikt, basvikt och Från huden-vikt, för att möjliggöra en mer specifik diskussion som kan leda framåt.

I det här exemplet som jag gav minns jag inte de exakta ordalydelserna och benämningarna, det var flera år sedan jag läste anekdoten och jag vet inte URL-en idag, om sidan ens finns kvar. Jag tycker bara att det är en bra story, som är ganska belysande. Vill man komma ned i 5 kg baspackning så går det. Vill man inte så går det inte.

Jag läste nyss om en kvinna som gjort en novembertur i Flagstaff Peaks, Arizona. Det snöade. Hon hade 2,3 kg i baspackning.

Själv tycker jag att basvikt är den mest intressanta jämförelsen, alltså vad man bär innan man adderar mat och andra förbrukningsvaror. Detta mått är ju i stort sett (anser jag) helt oberoende av vandringens längd. Och även de som har med väldigt lite mat har ju svårt att skala bort mer än 20-30% av "normalvikten" på detta. För saker som ryggsäckar och skydd är det ju inte så svårt att komma ned i 20% av "normalvikten" (vilken nu denna är).

Men du har ju en lätt packning och har ägnat mycket tanke åt sammansättningen av den, så det här är väl knappast någon nyhet.

Jörgen
[Ändrat av NUI 2006-08-08 kl 09:02]

marmotta; sa:
ska jag då verkligen tro att 15-20 kg är den "traditionella" baspackningen? Låter mer
en veckotur.

Jag har ett Excelark med mina friluftsprylar och deras vikt. Om jag kryssar i alla grunkor jag hade med mig för 10 år sedan blir det 20 kg i från-huden-vikt, men då bär jag ensam köks- och tältprylar för 2-3 pers.

Så 15-20 kilo i basvikt (inte baspackning) är inte otroligt.

Toffs; sa:
Vad, är det meningen att man ska bli impad över era prestationer på vandringsleden?

Det finns de som vandrar flera mil varje dag bara för att hämta ett stort x-antal liter/kg vatten i en par näverbitar som de bär på huvudet, barfota, som regel med en mage som inte sett mat på flera dagar och bland lejon och andra ganska dödsfarliga djur/insekter.

Det var bara ett exempel, och det finns säkert några 100000 till. Skulle de se/läsa om era "prestationer" så är jag ganska säker på att de skulle antingen skratta eller gråta. Era prestationer med att bära en packning på 20kg-30kg i en lyxig ryggsäck en liten bit en par gånger i livet efter en skyltad led är ju inget annat än jävligt löjligt. Att bara mena det är en "prestation" är ju bara ännu löjligare.

Men det är klart, nu är ju detta i Sverige... här tror ju folk de är mer "sportig" än t.ex L.armstrong bara för de cyklar 300m till jobbet 1ggr pr.år.

Jaja, ni är ju trots allt (antagligen?) ute och går med en ryggsäck så det kanske inte är så illa trots allt.. de finns ju de som inte gör det en gång... kanske är det en otrolig prestation ändå - alltså för en svensk! *?*

Hej!
Du var ganska hård och rakt på sak. Men jag tycker ändå att du har väldigt väldigt rätt. Du berättar om en klarsynt och rättvis jämförelse som faktiskt ibland är ganska viktig att man inser.
Trots detta tycker jag ändå att människor ska få leva ut sina äventyr, det är ju därför vi är här inne på Utsidan (fast just nu på insidan..:)..).

Mvh
Christopher (oops, är jag i ett tjejforum...)

avslutad210712

Gäst
Toffs; sa:
Vad, är det meningen att man ska bli impad över era prestationer på vandringsleden?

Det finns de som vandrar flera mil varje dag bara för att hämta ett stort x-antal liter/kg vatten i en par näverbitar som de bär på huvudet, barfota, som regel med en mage som inte sett mat på flera dagar och bland lejon och andra ganska dödsfarliga djur/insekter.

Det var bara ett exempel, och det finns säkert några 100000 till. Skulle de se/läsa om era "prestationer" så är jag ganska säker på att de skulle antingen skratta eller gråta. Era prestationer med att bära en packning på 20kg-30kg i en lyxig ryggsäck en liten bit en par gånger i livet efter en skyltad led är ju inget annat än jävligt löjligt. Att bara mena det är en "prestation" är ju bara ännu löjligare.

Men det är klart, nu är ju detta i Sverige... här tror ju folk de är mer "sportig" än t.ex L.armstrong bara för de cyklar 300m till jobbet 1ggr pr.år.

Jaja, ni är ju trots allt (antagligen?) ute och går med en ryggsäck så det kanske inte är så illa trots allt.. de finns ju de som inte gör det en gång... kanske är det en otrolig prestation ändå - alltså för en svensk! *?*

Var i allsin dar kom "prestation" ifrån?!?!

Tycker mest det handlar om ett konstaterande av hur mycket olika människor anser sig behöva ute i naturen eller kanske framförallt i fjällvärlden.

Tycker inte att det är en prestation att bära med mig 10, 20 eller 30 kg oavsett om det handlar om en dag, en vecka eller kanske två veckor. Ej heller om jag går 0 km per dag eller 30 km per dag. Jag är ute på fjället för att koppla av inte för att prestera något. Att jag sen behöver bära med mig saker för att kunna sova, äta, fota och kanske fiska ser jag mest som mer eller mindre jobbigt. Har aldrig och kommer förhoppningsvis aldrig att se min fjällvandring som en prestation men där är vi kanske olika. Och jag vandrar definitivt inte för att imponera på andra och jag tror inte att de flesta andra som gör det har någon annan inställning.

Sådana här forum attraherar ofta olyckliga
människor vilkas primära behov är att ondgöra sig
och angripa andra,
utan hänsyn till vad de egentigen sagt.
Det behövs inte många mikrosekunder för att inse
att deras inlägg inte föregås av någn rationella
tankeprocess. Man gör bäst i att ignorera dem och
återgå till ämnet.

Packvikt

hajsan! när jag fjällvandrade vid keb var det 1/3 av sin vikt som gällde..det är säkert väldigt många åsikter om just viktfrågan, men det är vad jag har hört:)
/Linda

Re: Packvikt

Lemonade; sa:
hajsan! när jag fjällvandrade vid keb var det 1/3 av sin vikt som gällde..det är säkert väldigt många åsikter om just viktfrågan, men det är vad jag har hört:)
/Linda

Det intressanta med det måttet är att det lätt förvandlas från ett maxmått till att man måste bära en tredjedel av sin kroppsvikt.
Jag vidhåller mitt tidigare svar i tråden, på frågan om hur mycket man skall bära på vandring:
Så lite som möjligt.

Jörgen

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KristinS Fjällvandring 1 v - hur mycket bär ni tjejer? Tjejforum 17

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg