• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Bära hur mycket?

bananmannen; sa:
Almgren; sa:
Javisst är 10 kg skönare än 20, men då är ju helt utan ännu bättre. Ska nog börja vandra utan packning.

Nä, vänta. Jag hade ju packningen till nått. Kanske är det så att 20 kg och den övriga upplevelsen som dessa medför är bättre för mig än 10 kg och den upplevelse som de meför.

Om jag bara ska titta på vikten kan jag ju börja med att lämna kameran, stativ, 3 objektiv och en del annat tjofräs hemma. Det väger ju bara:)

Knepet är att ta med sånt som man faktiskt behöver. Om vikten inte spelar roll kan man ju ta med sten. En anledning till att köra UL är att få loss kilon som man kan använda till extra onödiga saker. Kamera är ju faktiskt onödigt rent tekniskt. Själv är jag sugen på att börja ta med hängmatta, och nu när jag fått bort en massa onödiga kilon så har jag utrymme för den extra vikten. Hängmatta är ju faktiskt onödigt, rent tekniskt. Det är när man tar med en massa överflödiga eller oanvända saker man inte har råd, viktmässigt, att ta med de där roliga extraprylarna.
Bra jobbat att komma ner till 8 kg. Så bra att nu kan du skippa tältet/tarpen, och hängmattan, och skaffa en rolig kåta istället;-) Bara att strippa vulcanen till en 2 kilos 80-liters säck, om inte det redan är gjort.

Raskesven

Almgren; sa:
Javisst är 10 kg skönare än 20, men då är ju helt utan ännu bättre. Ska nog börja vandra utan packning.

Nä, vänta. Jag hade ju packningen till nått. Kanske är det så att 20 kg och den övriga upplevelsen som dessa medför är bättre för mig än 10 kg och den upplevelse som de meför.

Om jag bara ska titta på vikten kan jag ju börja med att lämna kameran, stativ, 3 objektiv och en del annat tjofräs hemma. Det väger ju bara:)
Kan bara instämma i Bananmannens kommentar. Kan man få ut samma nytta och glödje av sin tur genom att bära 5 kg tycker jag det är att föredra framför att bära 10 kg. Om ett sovsystem ger mig en lika god natt med 1 kg vikt, som ett som 2,5 kg har jag sparat 1,5 kg. Motsvarande resonemang för tält och ryggsäck ger mig ytterligare vikt-/energivinst. Denna vinst kan jag sedan växla i någon annan valuta som passar mina intressen. Tex att ta med ytterligare objektiv eller klätterutrustning eller floror eller gå ytterligare en mil per dag eller...

Det är ungefär som privatekonomin; om man lägger alla pengar på mat och boende så blir det inget över till sprit, ragg och friluftsprylar (eller vad man nu har för hobbies).
Och kassaboken är lika nödvändig för ekonomin som vågen är för lättpackaren. What you cant measure you cant manage.

Jörgen

Men vill ni inte förstå vad jag menar eller ?

Vem avgör vad som är 'samma nytta och glädje'? är inte det väldigt personligt?

För egen del har jag mer nytta av mina 5 kilo kameraprylar än vad jag skule ha av 200 gram minikamera. För en annan är det rena vansinnet att bära 5 kilo kamera.

Samma sak med mat. För mig är en fjällvandring utan marmelad till kvällskexen ganska värdelös. Jag bär gärna den där burken. men jag tvingar ingen annan att ha med sig marmelad. Jag säger inte ens att de har fel (jag bara tänker det lite tyst).

Så åter till vikten. Det är väldigt personligt vad som är att föredra och om man får ut mer av en vandring med tung eller lätt ryggsäck.

Christian

Och jag instämmer helt i Almgrens nyanserade kommentarer. Jag tror nog de förstår precis vad du menar Almgren, lite mycket iver i att propagera för låg vikt bara.

Mer formaliserat så har jag skrivit det förr, i lite olika tappningar. Men det tål nog att upprepas.

Alltså, varje vandrare som optimerar sin packning lägger i grejer i ryggsäcken tills det sist ilagda grammet ger exakt lika mycket tillförd upplevd nytta som det ger ökad onytta i form av viktökning. Läggs mindre utrustning än så i, kan nettonyttan (upplevd ökad nytta av tillförd utrustning minus upplevd onytta i form av ökad vikt) ökas genom att tillföra något. Läggs mer utrustning än så i minskar nettonyttan.

Troligt är att de flesta har någon typ av kvadratisk nyttofunktion, som i diagrammet nedan.

cpic44cae5b22b3d3.jpg

I utgångsläget med noll vikt och noll nytta av utrustningen, står vi nakna på fjället. Vi får skodon, strumpor, regnbyxor, regnjacka, ett underställ, mössa, mat, en kastrull och tändstickor. Då ökar nyttan ganska kraftigt för de flesta, betydligt mer än onyttan i form av viktökning. Men de flesta har ännu inte nått optimum. Nyttan ökar ytterligare, mer än onyttan i form av viktökning, fast inte lika brant som när vi stod nakna utan någonting, när vi dessutom får någon typ av skydd mot regn, vind och insekter, t.ex ett tält, och en sovsäck och ett liggunderlag. Nu är vi ganska högt upp på kurvan, men de flesta har inte nått optimum ännu. En brännare och bränsle ger de flesta ytterligare nettonytteökning.

Nu börjar vi närma oss optimum, men för att ta två relativa extremer, NUI och jag som exempel, så har vi troligen kvadtratiska nyttofunktioner båda två, men olika konstanter, dvs. olika nivåkonstanter. Jag har även olika konstanter i mina nyttofunktioner när jag vandrar med kåta, tält respektive tarp. För mig, när jag vandrar med kåta, fiskegrejer mm. ökar nyttan av tillförd utrustning mer än onyttan i form av viktökning upp till runt 16,5-20 kg exklusive mat. Vandrar jag med tält är motsvarande nivå runt 12-13 kg, och med tarp 10-12 kg. Dvs. det är optimum för mig i diagrammet. För NUI, när det vandras med tarptält, ligger optimum runt 8-9 kg (om jag inte missminer mig?).

Läggs mer grejor i säcken när vi nått optimum, ökar onyttan i form av viktökning mer än nyttan av tillförd utrustning, dvs. totala nyttan minskar. Fortsätter vi i den stilen når vi till slut nyttonivån noll för en vandring av alla kg utrustning, eftersom vi då inte orkar lyfta och vandra alls med säcken.

T.ex jag har inte ens identiska nyttofunktioner beroende på vilken vandringsstil jag väljer; kåta, tält, tarp. (Skulle jag tvingas välja bara en form skulle jag välja den vars optimum ligger högst, och det är i snitt vandringar med kåtan.). Och nästan inga vandrare har likadana nivåkonstanter. För alla som medvetet försöker optimera sin utrustning blir det meningslöst att andra talar om hur många kg som är "nödvändigt", "behövs" etc. för en vandring. Vandringar sker delvis på olika sätt i olika syften, och preferenserna är olika från person till person. Det kan vara bra i syfte att medvetandegöra vandringskolleger som inte "tänkt på" att de kanske kan minska vikten på utrustningen med bibehållen och kanske t.o.m. ökad nyttonivå, dvs. för en del kanske det går att backa i diagrammet ovan, om optimum passerats. Men det kan ju också vara så att optimum inte är uppnått, dvs. att vi befinner oss till vänster om optimum i diagrammet ovan. Befinner vi oss till vänster om optimum i diagrammet ska vikten inte minskas utan ökas, men det hör man inte mycket om. Det är precis lika relevant att vurma för, om det nu är optimering som eftersträvas att medvetandegöra andra vandrare om, och inte att viktminskning är ett självändamål. Ibland får man känslan av att det här med viktminskning ska tryckas ner i halsen på en från de som tror sig vara de som allena "sett ljuset", utan större eftertanke om olika vandrares olika preferanser och olika syften. Och framför allt utan att förstå att ljuset ser man först i kåtan.;-)

Alla som inte går UL är inte omedvetna vandrare som bara packar slentrianmässigt utan att reflektera över nyttan av grejorna kontra viktökningen. Jag tror inte ens de är särskilt många. Jag känner i alla fall ingen som t.ex skulle välja en trekilos grej om en tvåkilos ger precis den nytta personen vill ha ut av grejen. Viktökning är nog sällan ett självändamål i det civila livet.

Raskesven

Jag förstår inte fokuseringen kring vikt. Naturligtvis är det viktigt att inte packa mer än vad man behöver och vad man behöver avgör man själv.

Jag klarar mig med en tre säsongs syntet sovsäck, min dotter måste ha en vintersovsäck. Naturligtivis har jag har en UL sovsäck på 440g men förra sommaren frös jag i fyra nätter vid Kebnekaise.

Har har aldrig behövt mer är fleectröja men min dotter har dessutom en dunväst. Jag kan frysa och klarar av mer kyla än hon gör. Det är alltså individuellt. Naturligtvis kan man minska lite på vikten genom att köpa en dunsovsäck som är kortare än en syntet som är 185 lång.

Jag bär all gemensam utrustning, tält och kök men bara en flaska bensin. Min rygga är tyngre, givetvis för att jag är starkare än vad hon är. Sedan kan man ta alla 1/4 och 1/3 och % och skita i dom. Är man van att vandra med rygga och har hyfsad ork så orkar man mer än en ovan med samma vikt. Har inget med tabeller att göra utan är individuellt.

Mat har låg prioritet för mig. Havregryn, müsli, glödkaka (bakar på fjället) torrkött, kaviar, smältost, blåbärssoppa, chai och en påse Real Turmat. Jag är alltid hungrig och sist jag kollade åt jag 1500 kcal/dag. Alltså alldeles för lite. I dag äter jag kanske lite mer och köper mat av lokalbefolkningen så fort jag har möjlighet. Mat är alltså individuellt.

För att göra en lång historia kort är min basutrustning - INKLUSIVE DET JAG HAR PÅ MIG - nere i ca 10 kg utan att vara UL.

Raskens optimeringskurva är en bra bild på detta. Hur ofta har man inte avundats renen som klarar sig utan någonting på fjället. Optimalt alltså.

Man skulle kunna göra en likadan kurva med vikt och säkerhet. UL fantomernas propaganda börjar gränsa till en fråga om säkerhet. Snart har vi UL frälsta som ligger under tarp bakom Ahkka i +3°C med snöfall på topparna och klafsar omkring i gympadojor i myrarna vid Rakkaspuolta på väg in i Sarek med regn och kall NV vind i ryggen.

Det gör ju ingenting om dessa fantomer anser att detta är det optimal och klarar av detta men att propagera för UL till rookies utan att tala om att det kan vara höstväder i fjällen mitt i sommaren är ansvarslöst. Man kan alltså frysa arschlet av sig mitt i sommaren trots texmexkläder, kängor, dunväst och kåta. Men man kan ju alltid ta sig till närmaste stuga :)

Det är mycket intressant att fundera över varför det rör upp sådana känslor när någon säger att man klarar sig med 5 kg på fjället, men inte när någon säger att man behöver 35 kg. Sunda förnufter säger väl att det borde vara tvärtom. Men det här handlar ju mer om känslor :)

Några kommentarer:

Almgren: Jag tror jag förstår precis vad du menar och instämmer i det du skriver. Det var också det jag försökte utveckla i mitt inlägg: Det är individuellt vad man vill använda kilona på ryggen till. Men om man har ett tält som väger fyra kg när ett 2 kg gör jobbet lika bra, så kan man ju lika gärna bära 2 kg sten, som Bananmannen var inne på. Det är då bättre att bära 2 kg kamera om detta är vad som ger dig mest tillfredställelse.

Raskesven: Jag tror ditt teorem stämmer ganska bra, i teorin. Men ungefär som att en fri marknad bygger på teorin om att alla köpare har fullständig kunskap om alla produkter i varje givet ögonblick, så tror jag att även ditt teorem har en liknande svaghet. Nämligen att alla inte är så medvetna och intresserade av sina prylar som du och många av oss andra här på Utsidan. Jag försöker helt enkelt lyfta fram att man kan minska packvikten med mer än många verkar inse.

Rungá: Det är ett vanligt knep att hävda att de som driver en uppfattning man själv inte delar är farliga för den allmänna säkerheten. Jag rekommenderar definitivt ingen att ge sig upp på fjället utan att kunna hantera sin utrustning. Oavsett vad det är för utrustning.

Jag tycker att du själv (omedvetet?) pekar på exakt vad det handlar om när du skriver att man kan frysa arslet av sig även med tung-gung-utrustning. Ja, exakt. Så vad är då vitsen med den tunga utrustningen?

Det är inte utrustningen det hänger på. Ingen utrustning i världen kan rädda den som är okunnig, eller har massiv otur. Och en regnjacka som väger 1 kg behöver inte vara ett dugg mer regntät än en som väger 200 g.

Om jag nu har upptäckt att jag klarar mig med mycket lättare grejor än tidigare, förväntas jag då hålla tyst om detta?

Med en sådan inställning hade vi fortfarande haft tält av djurhudar. Nej, jag kommer nog att fortsätta att försöka urholka stenar med mina små droppar. Och låta var och en som följer diskussionerna bedöma vad som verkar klokast att fundera över: Den som provat och säger att det funkar eller de som inte provat och ändå kan vara så tvärsäkra på att det inte funkar.

Jörgen

Rungá; sa:
Jag förstår inte fokuseringen kring vikt.
(...)
För att göra en lång historia kort är min basutrustning - INKLUSIVE DET JAG HAR PÅ MIG - nere i ca 10 kg utan att vara UL.

Och du vill försöka få oss att tro att du kom ner i 10 kg utan att fokusera på vikt i valet av grejer?

Du är en lättpackare, oavsett om du erkänner det eller inte!

Men i sovsäckvalet tullade du såklart för mycket på komforten och, i förlängningen, säkerheten. Lagom är bäst. LK är bäst.

Precis som du säger avgör var och en vad som ska packas ner. Problemet är väl att många av oss faktiskt inte avgör, utan packar ner det som alltid har packats ner, eller det som står på nån lista hos någon som vill sälja prylar...

satt precis å lekte med mitt excel dokument och uppgraderade utrustningen till årets färd.. nu med ett 3 personers GT tält så väger allt jag har med och på mig 10kg exkl mat, det betyder totalt 7kg på ryggen för mig.. jag har helt vanliga grejer, sedan jag för ett antal år sedan gick från ST(skit tungt) till GL(ganska lätt) så har jag inte köpt en massa grejer, jag har bara omvärderat vad jag stoppar i ryggan, när jag valde nytt tält så köpta jag inget lättvikts tält utan ett regält 4 säsongs tält men jag kortar linor och anpassar antalet tältpinnar med mera, att bära lättare handlar inte om att köpa fräcka grejer utan om att använda skallen. att bära mer än 10-12 på en veckotur (om man inte har special intresse som foto, fiske eller klättring)

Raskesven, NUI, Rungá, Almgren, Nordesjö och Patric.

Jag älskar att läsa era argumentationer för den ena och andra falangen, oavsett vad ni diskuterar! Ni får mig att bli intresserad av både tarp och kåta.
Det är så härliga diskussioner och faktiskt så lär jag mig ett och annat av dem. Själv skulle jag vilja gå över från GT till LK och eftersom jag inte har några måsten på vandring typ marmelad eller kamera på 5 kg så borde ju det vara möjligt.

Fortsätt!

/Skogsanna

@Nordesjö
Naturligtvis väljer jag en bra rygga på 1,5 kg isf en dålig på 2,8 kg. Men det innebär inte att jag sover i tarp/tält av silinylon som inte ens håller för vatten eller ränner omkring i blöta gympadojor i fjällen ;-) Lätt packad blir jag ofta.
@NUI
Jag har inga känslor för min utrustning. Det är bara grejer jag köper för skitdyra pengar för att jag skall palla för att gå i skitväder i fjällen.

Renhudar! Visste du att i traditionella samiska och inuitiska kläder kan man lägga sig i snön och sova utan att snön smälter och man blir blöt. Flera lager skinn vetu, isolerar utåt och inåt men knappast UL.

Höga Kusten; sa:
Raskesven, NUI, Rungá, Almgren, Nordesjö och Patric.

Jag älskar att läsa era argumentationer för den ena och andra falangen/...
Är jag en falangist? Jag är emot, vad det än må vara. Kåta, javisst men det får nu bli en venor, enstång med kamin. Det är bara pengar som saknas ;-) UL? ALDRIG i livet!

Höga Kusten; sa:
Själv skulle jag vilja gå över från GT till LK och eftersom jag inte har några måsten på vandring typ marmelad eller kamera på 5 kg så borde ju det vara möjligt.

Jag tror att du just där har hittat kärnan i NUI-Jörgens argumentation (och den biten av lättpackning som tilltalar mig): det är inte särskilt svårt att dra ner på vikten utan att dra ner på säkerhet och komfort.

(Sen finns det såklart såna som inte har några problem med att dra ner på säkerhet och komfort, men det är egentligen en annan sak.)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KristinS Fjällvandring 1 v - hur mycket bär ni tjejer? Tjejforum 17

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg