• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Bära hur mycket?

Re: Re: Re: Re:

NUI; sa:
Gör du alltid lika långa turer så är det förstås möjligt att packningens totalvikt alltid är 10 kg, men så är det väl knappast?

Jörgen

Nej, så är det ju inte. Det var därför jag i mitt första inlägg skrev 10 kg +/- ett par kilo (beroende på årstid och turlängd).
Är ingen hardcore gramjägare men eftersom jag dels är liten till växten, dels alltid eftersträvar att vandringen/turåkningen ska vara njutbar så har jag ändå filat en del på utrustningen. I såna här sammanhang är det en ganska bra begränsning att vara liten, brontopackningen är inget praktiskt möjligt alternativ.

Re: Re: Re: Re: Re:

sandskäddan; sa:
NUI; sa:
Gör du alltid lika långa turer så är det förstås möjligt att packningens totalvikt alltid är 10 kg, men så är det väl knappast?

Jörgen

Nej, så är det ju inte. Det var därför jag i mitt första inlägg skrev 10 kg +/- ett par kilo (beroende på årstid och turlängd).
Är ingen hardcore gramjägare men eftersom jag dels är liten till växten, dels alltid eftersträvar att vandringen/turåkningen ska vara njutbar så har jag ändå filat en del på utrustningen. I såna här sammanhang är det en ganska bra begränsning att vara liten, brontopackningen är inget praktiskt möjligt alternativ.

Klokt. Bara för att man orkar bära tung packning betyder det ju inte det att man måste göra det. Men lättpackningstekniken har mycket att ge den som är liten (och tjejer är ju i genomsnitt mindre) eller sliten (kommer med åren). Work smarter, not harder.

Ett problem jag delat med många killar är att jag i allt för många år underlåtit att ta till mig ett tänkande som inte bara handlar om gramjakt, utan om kilojakt. Varför bry sig, jag orkar ju?

Och tyvärr smittar detta ju av sig bland kvinnor i vår närhet, som inte är lika utrustningsintressade och därför lyssnar på oss, vilket leder till att de blir belastade med en massa kilon i onödan.

Som tur är blir man ju ibland klokare med åren (och önskar inget hellre än att andra också blir det). Något som kanske betyder att jag kommer att kunna fortsätta att genomföra långa soloturer i avlägsna områden 10 år längre än vad som annars varit möjligt.

Och ytterligare 10 år av något av det finaste i livet är ju inte så dumt...

Jörgen

Re: Re: Re: Re: Re: Re:

NUI; sa:
sandskäddan; sa:
NUI; sa:

Jörgen

Klokt. Bara för att man orkar bära tung packning betyder det ju inte det att man måste göra det. Men lättpackningstekniken har mycket att ge den som är liten (och tjejer är ju i genomsnitt mindre) eller sliten (kommer med åren). Work smarter, not harder.

Ett problem jag delat med många killar är att jag i allt för många år underlåtit att ta till mig ett tänkande som inte bara handlar om gramjakt, utan om kilojakt. Varför bry sig, jag orkar ju?

Och tyvärr smittar detta ju av sig bland kvinnor i vår närhet, som inte är lika utrustningsintressade och därför lyssnar på oss, vilket leder till att de blir belastade med en massa kilon i onödan.

Som tur är blir man ju ibland klokare med åren (och önskar inget hellre än att andra också blir det). Något som kanske betyder att jag kommer att kunna fortsätta att genomföra långa soloturer i avlägsna områden 10 år längre än vad som annars varit möjligt.

Och ytterligare 10 år av något av det finaste i livet är ju inte så dumt...

Jörgen

Klokt resonerat, jag har också vaknat till när det gäller packningsfrågan men det är inte många år sen jag bar en vulcan 100 litare med 35 kg packning - väger 85 kg när jag är i form 90-92 kg vinterfet

^_^; sa:
Den här tråden är den bästa på hela Utsidans forum tycker jag! Det är jättekul att fundera över packningens vikt.

Det bästa tipset är nog att väga allt och göra ett Excel-ark. Då inser man att många bäckar små...

Helt rätt Excel och köksvåg är av för många ännu underskattade hjälpmedcel.

nermander; sa:
Som flera har varit inne på beror det ju dels på hur van och vältränad man är och dels vad man väger.

Är man ovan att bära rygga så kan redan 10% av kroppsvikten kännas jobbigt, men är man van kan man nog lasta på 30-40% av kroppsvikten utan problem.

Man måste helt enkelt känna sig för, precis som Anders skrev, "Hur mycket orkar jag gå med den här vikten?".

Jag har varit scout sen jag var 8 och därmed alltid haft relativt tung packning, för jag trodde att man måste ha det för att få med sig allt. Men då har jag å andra sidan aldrig njutit av själva vandrandet. Vandrandet har varit ett "nödvändigt ont" för att ta sig fram till rastplatserna och nattplatserna. Väger man (som jag gjort de senaste 20 åren) under 60 kg så är det inte så himla kul med 25-30 kg packning.

Jag kan inte räkna alla de gånger som jag bara "gått på" som en zoombie och drömt om att äntligen komma fram och få lägga av ryggan. Ok, visst lärde man sig att man orkar mer än man tror, men det var ju inte så himla kul.

Sen upptäckte jag ultralätt packning och kunde lätta min packvikt. Och plötsligt blev det KUL att vandra med packning. Istället för att bita ihop och kämpa på så kan man njuta av naturen, se sig omkring, prata med sina vandringskamrater.

Så nu försöker jag lära mina scouter att man inte behöver ha så fruktansvärt tung packning.

Är också scout och jag håller med dig när det gäller att man alltid bär väldigt mycket...

Däremot så har man inte förberett sig tillräckligt om man kommer ut i skogen och bär på en packning som är en börda. Själv väger jag 60 kg å är 18 år. Men jag har inga problem att vandra långt med 30 kg. (gjorde det härrom veckan).

Innan det bär ut i skidbacken är det lämpligt att träna knäna för att undvika bekymmer.
Samma sak gör jag inför långa vandringar. Se till att du är vältränad och känner dig frisk så kan du lätt bära ½ kroppsvikten på ryggen.
jag är ingen motståndare till lättpackning.
men det fungerar inte alltid. visst kan man klara sig med dem kläderna man har på sig en vecka om man tvättar. Men det fungerar inte om man måste genomföra genemsamma sysslor i patrullen. -"tyvärr, jag måste gå och tvätta. säg till när maten är klar."

För att svara på grundfrågan så skulle jag rekommendera dig att abslout inte bära mer än 17-18kg om du inte är van att vandra med ryggsäck. Då kan den bli en börda.

/Niklas

Angående viktändringar, och packvikt relativt kroppsvikt...för ett år sedan vägde jag mer än idag.

Enligt 1/3-räkning skulle jag då kunna bära ca 33kg.

Med samma räknemodell skulle jag idag kunna bära ca 27kg.
Har jag blivit 6kg klenare på ett år?

Självfallet inte. Tvärtom orkar jag såklart bära MER i år! Kanske har jag tappat lite i benstyrka, det vet jag inte, men eftersom jag släpar runt på 18-20 färre överviktskilo så kan jag ju bära mer i ryggsäcken än tidigare.

Förra året : Totalvikt, ryggsäck + kropp, 133kg.
I år : Totalvikt, ryggsäck + kropp, 108kg.

På en fiktiv vandring i år, med 1/3-metod, släpar jag alltså på 25 färre kg. Skulle hävda att det är lättare för mig att i år bära 30kg än att bära 20kg förra året...:)

Det jag menar är att 1/3 eller 1/4 ju inte gäller för alla, utan för någon slags "idealperson" som vi själva sedan får relatera till. Och sen är det ju inte enbart styrka det handlar om, man kan vara överviktig och ändå ha bra kondition (det hade jag), och klara att bära länge. Men sen kan ju knän och fötter ta stryk när man går uppför/nerför eftersom totalvikten blir för hög.

Det hela blir alltså (som folk varit inne på) en väldigt personlig bedömning av vad man själv tycker är ok. Jag går bara kortare vandringar, och allt över 15kg tycker jag är obekvämt - även om jag säkert skulle klara att bära mycket mer. Att mäta puls och belastning är kanske det vetenskapligt mest korrekta, men då kan det faktiskt bli så att om två personer vandrar så kan den ene gå med 20kg ryggsäck och ändå vara mindre belastad än kamraten som går utan ryggsäck...

Collin; sa:
[...]

Själv väger jag 60 kg å är 18 år. Men jag har inga problem att vandra långt med 30 kg. (gjorde det härrom veckan).

Innan det bär ut i skidbacken är det lämpligt att träna knäna för att undvika bekymmer.
Samma sak gör jag inför långa vandringar. Se till att du är vältränad och känner dig frisk så kan du lätt bära ½ kroppsvikten på ryggen. [...]

Du har nog rätt i att man kan slippa en hel del bekymmer med knän etc genom att träna, men ett visst slitage kommer man inte ifrån. Det jag oroar mig för är hur knäna är efter 25 års vandringar om man ofta bär tung packning. Det känns bra nu, men i längden?

Men oavsett hur mycket/lite man bär, så bör man som du skriver förbereda kroppen genom träning.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KristinS Fjällvandring 1 v - hur mycket bär ni tjejer? Tjejforum 17

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg