• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Bära hur mycket?

Rungá; sa:
@Nordesjö
Naturligtvis väljer jag en bra rygga på 1,5 kg isf en dålig på 2,8 kg. Men det innebär inte att jag sover i tarp/tält av silinylon som inte ens håller för vatten eller ränner omkring i blöta gympadojor i fjällen ;-) Lätt packad blir jag ofta.
@NUI
Jag har inga känslor för min utrustning. Det är bara grejer jag köper för skitdyra pengar för att jag skall palla för att gå i skitväder i fjällen.

Renhudar! Visste du att i traditionella samiska och inuitiska kläder kan man lägga sig i snön och sova utan att snön smälter och man blir blöt. Flera lager skinn vetu, isolerar utåt och inåt men knappast UL.

Har för mig att Mikael Strandberg & Co något besviket konstaterade att modern friluftsklädsel fungerade bättre i Sibirien än traditionella hud-kläder. Någon som vet mer?

Sedan är det ganska UL att kunna skippa sovsäcken och sova direkt i alla sina kläder. Många lättpackare kör med lätt sovsäck/quilt samt dunjacka och termobyxor.

Jörgen

Rungá; sa:
Höga Kusten; sa:
Raskesven, NUI, Rungá, Almgren, Nordesjö och Patric.

Jag älskar att läsa era argumentationer för den ena och andra falangen/...
Är jag en falangist? Jag är emot, vad det än må vara. Kåta, javisst men det får nu bli en venor, enstång med kamin. Det är bara pengar som saknas ;-) UL? ALDRIG i livet!

Rätt kul kommentar från någon som hävdar att känslor inte har det minsta med hans inställning att göra :)

Jörgen

NUI; sa:
Har för mig att Mikael Strandberg & Co något besviket konstaterade att modern friluftsklädsel fungerade bättre i Sibirien än traditionella hud-kläder. Någon som vet mer?

Jag har för mig att de drog slutsatsen att moderna grejer var bättre lämpade för vad Mikael & Co sysslade med - att släpa sig fram på skidor mil efter mil.
De traditionella kläderna funkar antagligen bättre när man står och rensar nät i 50 minusgrader.

Nordesjö; sa:
De traditionella kläderna funkar antagligen bättre när man står och rensar nät i 50 minusgrader.

fan vet om dom gör det.. anledningen till att dom står å jobbar i en gammel sälskinnsjacka o krokodilboots är väl att den lokala friluftshandlaren inte byter skitdyra GTX grjer mot sälkött?

Höga Kusten; sa:
Själv skulle jag vilja gå över från GT till LK och eftersom jag inte har några måsten på vandring typ marmelad eller kamera på 5 kg så borde ju det vara möjligt.

Fortsätt!

/Skogsanna

Jag läste följande på en amerikansk hemsida från några pensionärer som har som hobby att göra långa vandringar längs de långa leder som finns i USA:

Parets egen väg från normalpackare till lättpackare startade för ett antal år sedan när de stötte på en kille längs en led som hade ca 5 kg på ryggen. Själva hade de då de traditionella 15-20 kg. De frågade honom vad de behövde veta för att själva fixa till en så lätt packning som han hade. Svaret blev:

"Only that it's possible".

Jörgen

Nordesjö; sa:
NUI; sa:
De frågade honom vad de behövde veta för att själva fixa till en så lätt packning som han hade. Svaret blev:

"Only that it's possible".

Klockrent.
Känns som en sån liten anekdot som man skulle kunna inleda en lättpackningsartikel med... eller kanske en bok. :)

Jamen,den s.k Nakenvandraren har ju 'bevisat' att han är UL numero uno, så det finns ju inget att debattera om.
Allt utöver det han släpade på måste ju ses som Lätt Komfort (LK),och eftersom han hade kängor på fossingarna ser iaf jag gympadojjor som ett skitnödigt wannabe-komplex.
Allt i distans-diagnosens namn...

:)

peter

ping; sa:
Jamen,den s.k Nakenvandraren har ju 'bevisat' att han är UL numero uno, så det finns ju inget att debattera om.

Men han är ju en paradox!
Om man har för avsikt att vandra naken och således inte behöver förstärknings-, ombytes- eller regnkläder, och dessutom gör det i befolkade trakter och således inte behöver kånka mat eller ens tält - vad behöver man en 100-liters Berghaus Vulcan till?

Solskyddskräm?

Nordesjö; sa:
ping; sa:

Men han är ju en paradox!
Om man har för avsikt att vandra naken och således inte behöver förstärknings-, ombytes- eller regnkläder, och dessutom gör det i befolkade trakter och således inte behöver kånka mat eller ens tält - vad behöver man en 100-liters Berghaus Vulcan till?

Solskyddskräm?

Självdistans kanske?!

peter

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KristinS Fjällvandring 1 v - hur mycket bär ni tjejer? Tjejforum 17

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg