NUI; sa:
Packningens basvikt = ryggsäckens vikt när den innehåller allt utom förbrukningsartiklar (mat + bränsle).
Packningens totalvikt= basvikt + förbrukningsartiklar
Utrustningens basvikt = packningens basvikt plus kläder och annat på kroppen. From Skin Out heter det ibland.
Utrustningens totalvikt = utrustningens basvikt plus förbrukningsartiklar.
Jörgen
Det är mer komplicerat än så. Om jag tex går på en sommardag kan jag på morgonen ha på mig långbyxor och en varm tröja. Under dagen åker mer och mer ner i ryggan. Skin Out ändras inte, men basvikten förändras.
En annan detalj är vattnet. När man fyller på sin flaska ökar förbrukningsvaror med kanske ett kilo. Det går alltså upp och ner även det. Sammtidigt går maten rent generellt neråt under resans gång. Jag har skaffat ett vattenfilter nu för att hålla nere den här variabeln.
Av den anledningen har jag själv termen "Största Teoretiska Maxvikt" som är vad ryggan väger med max mat, vatten och kläder i, till skillnad från basvikten.
För min del hamnar det på 14.5 kilo på en tur på några dagar, sommartid.
I basvikten räknar jag in bränslet på fådagarsturer, eftersom att den största delen av bränslet består av gaskannan och den gas man har med sig hem, det man bränner upp utgör endast lite av det man tog med sig upp, av gaskannans totalvikt.