• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Bära hur mycket?

"Grundpackning"

Skall man jämföra sådana här saker är gemensamma definitioner bra att ha. Många räknar t ex inte in kängorna i sin "packning" utan bara det man bär i ryggan. Raskt hamnar man då i att jämföra äpplen med päron när man diskuterar.

En modell är att jobba med begreppen "basvikt" och "totalvikt" samt "packning" och "utrustning". Om man gör en tabell av detta får man fyra rutor:

Packningens basvikt = ryggsäckens vikt när den innehåller allt utom förbrukningsartiklar (mat + bränsle).
Packningens totalvikt= basvikt + förbrukningsartiklar
Utrustningens basvikt = packningens basvikt plus kläder och annat på kroppen. From Skin Out heter det ibland.
Utrustningens totalvikt = utrustningens basvikt plus förbrukningsartiklar.

Jörgen

Re:

NUI; sa:
Skall man jämföra sådana här saker är gemensamma definitioner bra att ha. Många räknar t ex inte in kängorna i sin "packning" utan bara det man bär i ryggan. Raskt hamnar man då i att jämföra äpplen med päron när man diskuterar.

En modell är att jobba med begreppen "basvikt" och "totalvikt" samt "packning" och "utrustning". Om man gör en tabell av detta får man fyra rutor:

Packningens basvikt = ryggsäckens vikt när den innehåller allt utom förbrukningsartiklar (mat + bränsle).
Utrustningens basvikt = packningens basvikt plus kläder och annat på kroppen. From Skin Out heter det ibland.

Jörgen

Då är alltså min utrustnings basvikt 10 kg. Inklusive allt utom mat alltså.

NUI; sa:
^_^; sa:
Nej jag hade fel. Hade missat en addition i mitt Excel-ark. 12 kg är ju utrustningen på...

Bra jobbat, du tillhör definitivt inte tunggung-gänget om "Skin out" ligger på 12 kg.

Här en några år gammal lista som landar på 9 kg.

http://www.nui.se/Packlista_Sarek_2005

Jörgen

Skönt att veta att det inte är orimligt tungt!

Även om jag är stark när det gäller att bära saker, så har jag alltid tyckt om att minimera min packning när jag reser. Min normala packning när jag åker för att hälsa på släkten är en 10-liters Kånken Mini.

^_^

Re:

NUI; sa:
Jörgen

Det är mer komplicerat än så. Om jag tex går på en sommardag kan jag på morgonen ha på mig långbyxor och en varm tröja. Under dagen åker mer och mer ner i ryggan. Skin Out ändras inte, men basvikten förändras.

En annan detalj är vattnet. När man fyller på sin flaska ökar förbrukningsvaror med kanske ett kilo. Det går alltså upp och ner även det. Sammtidigt går maten rent generellt neråt under resans gång. Jag har skaffat ett vattenfilter nu för att hålla nere den här variabeln.

Av den anledningen har jag själv termen "Största Teoretiska Maxvikt" som är vad ryggan väger med max mat, vatten och kläder i, till skillnad från basvikten.
För min del hamnar det på 14.5 kilo på en tur på några dagar, sommartid.

I basvikten räknar jag in bränslet på fådagarsturer, eftersom att den största delen av bränslet består av gaskannan och den gas man har med sig hem, det man bränner upp utgör endast lite av det man tog med sig upp, av gaskannans totalvikt.

Re: Re: Re:

sandskäddan; sa:
^_^; sa:
Då är alltså min utrustnings basvikt 10 kg. Inklusive allt utom mat alltså.

Hmm, rätt terminologi. Mer avancerat detta än man kan tro.
För mig är det packningens totalvikt som brukar bli runt 10 kg.
Då får vi omedelbart problem, eftersom du inte berättar hur lång tur du gör. Maten ingår ju i packningens totalvikt och brukar ju vara ungefär 750-1000 g per person och dag, inklusive bränsle.

Gör du alltid lika långa turer så är det förstås möjligt att packningens totalvikt alltid är 10 kg, men så är det väl knappast?

Jörgen

Re: Re:

bananmannen; sa:
NUI; sa:
Jörgen

Det är mer komplicerat än så. Om jag tex går på en sommardag kan jag på morgonen ha på mig långbyxor och en varm tröja. Under dagen åker mer och mer ner i ryggan. Skin Out ändras inte, men basvikten förändras.

En annan detalj är vattnet. När man fyller på sin flaska ökar förbrukningsvaror med kanske ett kilo. Det går alltså upp och ner även det. Sammtidigt går maten rent generellt neråt under resans gång. Jag har skaffat ett vattenfilter nu för att hålla nere den här variabeln.

Av den anledningen har jag själv termen "Största Teoretiska Maxvikt" som är vad ryggan väger med max mat, vatten och kläder i, till skillnad från basvikten.
För min del hamnar det på 14.5 kilo på en tur på några dagar, sommartid.

I basvikten räknar jag in bränslet på fådagarsturer, eftersom att den största delen av bränslet består av gaskannan och den gas man har med sig hem, det man bränner upp utgör endast lite av det man tog med sig upp, av gaskannans totalvikt.

Packningens basvikt förändras av dina klädbyten, men inte utrustningens basvikt, helt rätt. Egentligen är packningens basvikt och totalvikt mindre användbara mått, rent akademiskt. Men i praktiken frågar alla "hur mycket väger din ryggsäck".

Man skall så klart räkna in behållaren till bränslet i basvikten plus den andel bränsle man inte räknar med att förbruka. Men det senare är ju verkligt finlir. Jag förbrukar 25 g gas per person och dag, så det slår inte så mycket.

Jörgen

Den här tråden är den bästa på hela Utsidans forum tycker jag! Det är jättekul att fundera över packningens vikt.

Det bästa tipset är nog att väga allt och göra ett Excel-ark. Då inser man att många bäckar små...

^_^; sa:
Den här tråden är den bästa på hela Utsidans forum tycker jag! Det är jättekul att fundera över packningens vikt.

Det bästa tipset är nog att väga allt och göra ett Excel-ark. Då inser man att många bäckar små...

Den utslitna truismen gäller trots att den är utsliten:
What you can't measure you can't manage.

Jörgen

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KristinS Fjällvandring 1 v - hur mycket bär ni tjejer? Tjejforum 17

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg