• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Bära hur mycket?

Aminida; sa:
alven; sa:
Aminida; sa:
Har ännu aldrig vandrat med min man, men när jag gör det så får nog han bära 30kg och jag 10kg om det ska bli någorlunda rättvist. Visserligen är jag stark, men han har ju kondis för ett helt fotbollslag.

Man behöver ju inte ha 40 kilo med sig.... Jag ska ut och vandra med min hustru nästa vecka, vi har en startvikt på ca 7,5 kg (hon) resp 8,5 kg (jag), då räknar jag även in kläderna på kroppen. Till detta kommer maten (som jag håller på att torka, så jag vet inte vad den väger ännu, kanske runt 8 kg, lite lyxar vi till det), som hamnar på min rygg. Allt eftersom maten blir uppäten så kommer köksgrejerna (totalt 905 g) att hamna i min ryggsäck. Vi lär väl hamna en bit över 20 kilo för båda två, detta för en 8-dagars vandring med tält...

Ja nää det klart, men jag har ju aldrig vandrat, därför vet jag inte vad min/vår packning väger. Jag bara drog till med nåt. Vad jag menar är att han måste bära det mesta om det ska bli någorlunda jämlikt. Och han kommer inte att klaga, bära tunga saker är det bästa han vet! (Hjälpa folk att flytta är rena julafton för honom.)

Det principiella i detta håller jag med om, och det stämmer ju in med NUIs fördelning ovan. "Av var och en efter förmåga till var och en efter behov" -- fungerar även här :)

NUI; sa:
Vi saknade inget och hade en fantastisk tur med en del "häftiga" passager, som Singivagge/Silverfallet och Pyrmaidpasset från Unna Räita till Kaskasavagge. Jag tror inte han hade haft det lika trevligt om inte hans packning varit så lätt. Det finns liksom ingen anledning att bära mer än så här, annat än tunggrodd fundamentalism. Men det vet väl alla hur omöjlig sådan kan vara att komma till rätta med :)

OT, men eftersom jag tänkte gå där nästa vecka: hur ser Pyramidpasset ut m a p framkomlighet?

NUI; sa:
Kan bara instämma med Alven. Har skrivit detta i en annan tråd nyligen:
Nyss återkommit från en sexdagarstur med min trettonårige son, hans första riktiga fjällvandring. Han bestämde förra sommmaren att han vill upp på Sydtoppen i år. Väl motiverad således. Hans packvikt var 5 kg plus 3 kg mat vid start. Min packvikt var 7 kg plus 7 kg mat vid start. Det innebar att vi båda bar 18% av våra respektive kroppsvikter. Han bar sin utrustning och jag bar all gemensam utrustning (tält, kök, säkerhetsprylar etc).

Vi saknade inget och hade en fantastisk tur med en del "häftiga" passager, som Singivagge/Silverfallet och Pyrmaidpasset från Unna Räita till Kaskasavagge. Jag tror inte han hade haft det lika trevligt om inte hans packning varit så lätt. Det finns liksom ingen anledning att bära mer än så här, annat än tunggrodd fundamentalism. Men det vet väl alla hur omöjlig sådan kan vara att komma till rätta med :)

Jörgen

Var det du som frossade eller han som svalt?

Jag har just provvägt min packning för en Norge-tur.
Med mat för 12 dagar väger den, med tom vattenflaska,
och med jackan nedpackad (men mina knickers på
kroppen), c:a 17 kg. Det är c:a 25 procent
av min kroppsvikt (jag är en slank 61-åring)
och aningen i överkant, p g a problem med rygg och
ett senfeäste. På senare tid har tillkommit
knäproblem som gjorde sig påminda
under en 18 dagar lång tur i Alperna
nyss (11 fria tältnätter)
med höjdskillnader på upp till 1300 meter
på en enda dag.

Det första jag tänker på är att
korta turen istf. att ta ut svängarna som jag tänkte mig. Det skulle bli 15.5 kg för 10 dagar, helt
klart överkomligt. Jag kommer nog att bestämma mig
samma dag som jag tar tåget till Oslo. Till skillnad
från en alptur blir ju packningen hela tiden lättare;
i Alperna provianterar jag-

alven; sa:
NUI; sa:

OT, men eftersom jag tänkte gå där nästa vecka: hur ser Pyramidpasset ut m a p framkomlighet?

Det var inga problem att gå upp på snön, men sådant kan ju ändra sig. Fryser det på kan man behöva broddar eller stegjärn, töar det kanske man sjunker till skrevet. Men då kan man ju gå bland stenarna istället.
Vi hade ingen extrautrustning med oss utan gick i gympadojorna som vanligt. Vädret var bra, därför tog vi den vägen. Annars hade vi tänkt gå runt hörnet i Vistas och in i Kaskasavagge.
Du borde inte ha några problem att ta dig fram om vädret är hyfsat.

Jörgen

marmotta; sa:
NUI; sa:
Kan bara instämma med Alven. Har skrivit detta i en annan tråd nyligen:
Nyss återkommit från en sexdagarstur med min trettonårige son, hans första riktiga fjällvandring. Han bestämde förra sommmaren att han vill upp på Sydtoppen i år. Väl motiverad således. Hans packvikt var 5 kg plus 3 kg mat vid start. Min packvikt var 7 kg plus 7 kg mat vid start. Det innebar att vi båda bar 18% av våra respektive kroppsvikter. Han bar sin utrustning och jag bar all gemensam utrustning (tält, kök, säkerhetsprylar etc).

Jörgen

Var det du som frossade eller han som svalt?

Jag har just provvägt min packning för en Norge-tur.
Med mat för 12 dagar väger den, med tom vattenflaska,
och med jackan nedpackad (men mina knickers på
kroppen), c:a 17 kg. Det är c:a 25 procent
av min kroppsvikt (jag är en slank 61-åring)
och aningen i överkant, p g a problem med rygg och
ett senfeäste. På senare tid har tillkommit
knäproblem som gjorde sig påminda
under en 18 dagar lång tur i Alperna
nyss (11 fria tältnätter)
med höjdskillnader på upp till 1300 meter
på en enda dag.

Det första jag tänker på är att
korta turen istf. att ta ut svängarna som jag tänkte mig. Det skulle bli 15.5 kg för 10 dagar, helt
klart överkomligt. Jag kommer nog att bestämma mig
samma dag som jag tar tåget till Oslo. Till skillnad
från en alptur blir ju packningen hela tiden lättare;
i Alperna provianterar jag-

Det låter som en angenämnt lätt packning för en såpass lång tur. Ungefär vad min rygga vägde inför en lika lång tur till Sarek förra sommaren.

Nej, ingen av oss svalt med 10 kg mat på två för 5-6 dagar. Vi hade några Digestives och en ostkant och en rejäl bit ungersk korv över när vi kom till Nikka. Smöret var också överdimensionerat.

Kan du inte proviantera något längs vägen, det är ju enklaste sättet att minska packvikten.

Jörgen

2003 hade jag mat för 11 dagar till en tur på 12.
Då provianterade jag lite på Skogadalsbøen,
men det var inget värst vidare det de hade att komma
med. 2004 passerade jag Bjorli, med ICA-butik,
på en 13-dagars tur, och då var ju möjligheterna helt andra. På den här turen är min enda provianteringsmöjlighet ett par selvbetjente hytter;
dock betalar man *åtminstone* dagsavgift vid besök
och det blir ju rätt dyrt. Sen är det otroligt ofta konserver, kjøttkaker, och slikt, så då är det väl lika
bra att sova på hytta också. Vilket jag inte vill.

Det blir nog att jag behåller mina 12 dagsransoner.
Knäna kommer att skrika de första dagarna.

Hej!

Jag tycker inte man ska fokusera alltför mycket på kilo hit och dit, utan prova vad som känns som bekväm vandringsvikt. Man bär ju inte bara med ryggen utan även med axlar, knän och där kan även den till synes starkaste ha sina svaga punkter. Och se till att skaffa en damryggsäck, Norröna har bra. Själv bär jag gärna alla mina egna pryttlar (kläder, mat) för en veckotur men överläter gärna tältet till andra starkare (företrädesvis män) i sällskapet...

cyklajämt; sa:
Hej!

Jag tycker inte man ska fokusera alltför mycket på kilo hit och dit, utan prova vad som känns som bekväm vandringsvikt.

Jag vet bara hur det gick för mig. Började en gång i tiden med en Vulcan Berghaus yclops II, 100 liter, fullastad med prylar och saker spända utanpå. Hela alltet måste ha vägt runt 30 kilo.
Sen gick jag ner steg för steg, och vandringen blev bekvämare. När jag kom under 8 kilo baspackning passerade jag den där gränsen där packningen inte kändes. På sista turen råkade jag ut för ett regnväder. När hela övriga Sverige drabbades av en katastrofal torka lyckades jag pricka in ett 10 timmar långt regnväder med bara en paus på 20 mimuter. Så jag gick efter middagen 2.5 timme i sträck med bara pisspauser. När jag kom fram var jag inte trött och hade ingen värk heller. 8 Kg bas var den magiska gränsen för mig.

Undrar vad som händer om jag kommer ner i 6 kg bas...

cyklajämt; sa:
Hej!

Jag tycker inte man ska fokusera alltför mycket på kilo hit och dit, utan prova vad som känns som bekväm vandringsvikt. Man bär ju inte bara med ryggen utan även med axlar, knän och där kan även den till synes starkaste ha sina svaga punkter. Och se till att skaffa en damryggsäck, Norröna har bra. Själv bär jag gärna alla mina egna pryttlar (kläder, mat) för en veckotur men överläter gärna tältet till andra starkare (företrädesvis män) i sällskapet...

Min erfarenhet är att 99,99 % vid ett jämförande test tycker att 10 kg på ryggen är behagligare än 20%. De resterande 0,01% har någon form av vårdbehov :)

Min erfarenhet är också densamma som Bananmannens, nömligen att man faktiskt måste fokusera väldigt mycket på kilona om det inte skall bli 20 istället för 10 kg.

Sedan måste man naturligtvis ha en ryggsäck som passar ens kropp och den vikt man bär. Och passa sig för att ryggsäcken tom inte blir för tung. 4 kg ryggsäck av 12 kg packning är ingen bra prioritering.

Jörgen

Javisst är 10 kg skönare än 20, men då är ju helt utan ännu bättre. Ska nog börja vandra utan packning.

Nä, vänta. Jag hade ju packningen till nått. Kanske är det så att 20 kg och den övriga upplevelsen som dessa medför är bättre för mig än 10 kg och den upplevelse som de meför.

Om jag bara ska titta på vikten kan jag ju börja med att lämna kameran, stativ, 3 objektiv och en del annat tjofräs hemma. Det väger ju bara:)

Självklart måste man fokusera på vikten så det inte blir för mycket. Det jag menar är bara att man måste själv känna efter, vad som är ens optimala bärvikt snarare än att rätta packningen efter någon uträkning utifrån kroppsvikt eller annat. Man kanske inte pallar mer än 5 kg och då hjälper det inte så mycket att man borde kunna bära 1/4 del av sin kroppsvikt:)

Elin

NUI; sa:
cyklajämt; sa:
Hej!

Min erfarenhet är att 99,99 % vid ett jämförande test tycker att 10 kg på ryggen är behagligare än 20%. De resterande 0,01% har någon form av vårdbehov :)

Min erfarenhet är också densamma som Bananmannens, nömligen att man faktiskt måste fokusera väldigt mycket på kilona om det inte skall bli 20 istället för 10 kg.

Sedan måste man naturligtvis ha en ryggsäck som passar ens kropp och den vikt man bär. Och passa sig för att ryggsäcken tom inte blir för tung. 4 kg ryggsäck av 12 kg packning är ingen bra prioritering.

Jörgen

Almgren; sa:
Javisst är 10 kg skönare än 20, men då är ju helt utan ännu bättre. Ska nog börja vandra utan packning.

Nä, vänta. Jag hade ju packningen till nått. Kanske är det så att 20 kg och den övriga upplevelsen som dessa medför är bättre för mig än 10 kg och den upplevelse som de meför.

Om jag bara ska titta på vikten kan jag ju börja med att lämna kameran, stativ, 3 objektiv och en del annat tjofräs hemma. Det väger ju bara:)

Knepet är att ta med sånt som man faktiskt behöver. Om vikten inte spelar roll kan man ju ta med sten. En anledning till att köra UL är att få loss kilon som man kan använda till extra onödiga saker. Kamera är ju faktiskt onödigt rent tekniskt. Själv är jag sugen på att börja ta med hängmatta, och nu när jag fått bort en massa onödiga kilon så har jag utrymme för den extra vikten. Hängmatta är ju faktiskt onödigt, rent tekniskt. Det är när man tar med en massa överflödiga eller oanvända saker man inte har råd, viktmässigt, att ta med de där roliga extraprylarna.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KristinS Fjällvandring 1 v - hur mycket bär ni tjejer? Tjejforum 17

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg