Rungá; sa:MEN ALVEN! Inte i DETTA forum :-Oalven; sa:Bäverentusiasterna?
*linjalen åker fram igen*
Rungá; sa:MEN ALVEN! Inte i DETTA forum :-Oalven; sa:Bäverentusiasterna?
Rungá; sa:Roligt att någon drog just denna def. mellan 'natur' och 'kultur'. Resonemanget var bra fram till ovanstående citat.alven; sa:.../ I relation till ett sådant synsätt så blir aktiviteter som syftar till att "bevara" naturen en illusion, ett naivt sätt att bevara en bild av ett Hiawathamässigt tillstånd som inte existerar eller någonsin kommer existera./..
Eftersom jag anser att oavsett vilka aktiviteter vi människor har för oss så är vi 'natur'. Det vi kallar 'kultur' genom att förändra 'natur'. Defenitionen av 'kultur' har uppkommit därför att vi önskar skilja oss från 'natur' vilket faller på sin orimlighet. Vi har inte uppstått ur ingenting, vi är 'dependent araising'.
Just därför att vi har förmåga att reflekter i tid och rum gör att vi har ett större ansvar än andra arter för att inte skada det vi vill skilja oss från. Alla varelser har lika stor rätt att leva som människan.
Meteoritnedslag, vulkanutbrott osv är naturliga. Det finns mig veterligt ingen utstuderad tanke från någon varelse med i de naturkatastroferna. Måste väl ändå vara skillnad på naturkatastrofer och av människan iscensatta kärnexplosioner, oljetankers på grund, skövling av skogar etc?
Strykarräven; sa:Jag kan nog se det på minst två sätt, det där med naturlighet. Visst håller jag med om att det "naturliga" är det som inte är intentionellt, dvs inte bestämt av någons vilja (märks det att min gudstro är rätt skral?).
Jo, men en handling är väl intentionell även om inte effekten är den avsedda? (ursäkta att jag inte läst på filosofin så väl, men ni fattar vad jag menar). Min åsikt är att något är naturligt så länge det sker utan en bakomliggande planering och/eller med en bakomliggande avsikt, oavsett dess konsekvenser. Av detta följer att jag anser (ty om detta vet jag intet) att naturen, dess djur och växter etc, saknar intentioner med sina handlingar, i den mening vi människor talar om intentioner. Djur kan (grovt sett) inte planera sina handlingar särskilt långt (OK, apor kan använda klibbiga pinnar för att fiska fram myror med), varför deras handlingar är "naturliga". Om människan höll sig till att peta fram rötter istället för att konstgödsla åkrar så vore hon mer "naturlig". Därmed inte lagt någon moralisk värdering i om något är naturligt eller inte.alven; sa:Tyvärr (?) är det väl generellt så att mänskligt handlande präglas av att i stor utsträckning handla om oavsedda konsekvenser -- de brukar ofta vara väl så påtagliga som de avsedda konsekvenserna.
Om vi med en för vår omgivning onaturlig handling orsakar förödelse av en biotop, tycker inte jag det är fel att försöka reversera förloppet, och då krävs ytterligare en onaturlig handling, som jag förstår det. Bara för att en onaturlig handling är fel, behöver väl inte en onaturlig handling ämnad att rätta till den första onaturligheten vara fel? Så visst kan jag erkänna att det kan krävas onaturliga handlingar. Jag är pragmatiker, inte hiawataian;-)alven; sa:.....
I så fall måste vi ju också erkänna att alla försök att t.ex. återställa biotoper också är onaturliga --
[Ändrat av alven 2006-05-11 kl 21:41]
Raskesven; sa:Om vi pumpar upp en massa olja och tankfartyget går på grund och släpper ut en massa olja utanför Alaska, eller utanför våra kuster, kan man väl inte påstå att det är något naturligt som sker? Utan människans hjälp hade vi inte haft någon olja i havet. Det är väl något som då onaturligt förekommer och som vi människor har orsakat? Då kan inte jag se feklet med att lika "onaturligt" försöka sanera det hela och avhjälpa den för miljön onaturliga katastrof vi orsakat.
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Tillväxt finns inom jägarkåren oavsett ålder | Jakt | 2 |