Uppkoppling i Sarek

Starlinknätverkets satelliter ligger på mycket lägre höjd samt det finns fler av dem (nuförtiden även i norra Skandinavien verkar det som). Iridiumnätverkets satelliter är färre och ligger på högre höjd. Som jag förstår det så är troligtvis din iridiumenhet utan täckning om du står i Sarek precis norr om en 1000m lodrätt bergvägg medan du med starlink troligtvis har satelliter i lite andra riktningar som din enhet kan få kontakt med, om än med lägre bandbredd då halva himlen blir blockerad.
Aldrig upplevt att iridium saknat täckning i sarek, och då har jag nog varit i alla dalgångar i den lilla sandlådan.

Både Samsungs S24 och Iphones nya modeller väntas utveckla satellitchip i deras nya mobiler. Vad vilken typ av satelliter vet jag inte riktigt än.

Både Samsungs S24 och Iphones nya modeller väntas utveckla satellitchip i deras nya mobiler. Vad vilken typ av satelliter vet jag inte riktigt än.
Väntas få motsvarande iridiums nuvarande kapacitet och funktioner, dvs du kan aktivera möjlighet till svindyra satellit-sms, men ganska najs, en enhet mindre att ladda, får pensionera inreachen en vacker dag kankse

Väntas få motsvarande iridiums nuvarande kapacitet och funktioner, dvs du kan aktivera möjlighet till svindyra satellit-sms, men ganska najs, en enhet mindre att ladda, får pensionera inreachen en vacker dag kankse
Dyrt, men häftigt. Jag läste om att det kanske skulle kunna koppla in 5g med satteliterna och man skulle kunna ha riktig datauppkoppling och isåfall kan nog kostnaden reduceras. Det forskas det om.

Dyrt, men häftigt. Jag läste om att det kanske skulle kunna koppla in 5g med satteliterna och man skulle kunna ha riktig datauppkoppling och isåfall kan nog kostnaden reduceras. Det forskas det om.
Skulle vara på hög frekvens isåfall, jag hoppas också på tekniken men har har läst nät och kom på universitetsnivå, några högre bandbredder via satellit rakt ner i telefonen är nog ett tag bort

Nja några år går fort, vips så är det där de nya generetionernas mobiler. Dom här med Starlinks är nog scifi och snart är nog mobilerna där med om dom får in sattellitchip i dom.

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg