Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Att räkna - regler och funderingar
- Trådstartare Joakim Ambrosson
- Start datum
nermander; sa:ping; sa:Undrar om inte ni har glömt det också ibland eftersom ni nästan idiotförklarar de/oss
Ja, jag idiotförklarar mig själv. Hur kunde jag vara så dum att jag inte förstod att man faktiskt kan få lättare packning rätt enkelt? Här har man i 20 års tid plågats av tunga ryggsäckar och trott att det var en del av "måstet" för att komma ut i naturen...
Jag var t.o.m. så dum att om ryggsäcken inte blev riktigt full så tog jag med några extra "kul att skryta med"-grejer.
Bra med lite självinsikt,men hursomhelst är en del utrustning nödvändig och var man har sin komfort skiljer sig åt.
Det är fördelen och kanske nackdelen med att solovandra,ingen som klankar ner på saker men heller ingen att impa på.
peter
ping; sa:Bra med lite självinsikt,men hursomhelst är en del utrustning nödvändig och var man har sin komfort skiljer sig åt.
Visst är en del utrustning nödvändigt, beroende på var man vandrar. Men det finns "knäppgökar" som vandrar utan nån direkt annan utrustning är kläderna på kroppen och en kniv. Och de lider inte av det, de njuter av att leva vildmarskliv.
Mycket av lättpackningsfilisofin handlar ju om det här med vad man kan lämna hemma.
Man behöver INTE (som många packningslistor föreslår) ett komplett ombyte, separata lägerkläder och separata sovkläder.
Man behöver inte en uppsättning strumpor och underkläder per dag.
Man behöver inte en hel tandkrämstub per person för att vara ute en helg.
Många packar också utifrån "det kan vara bra att ha med om nån annan har glömt".
nermander; sa:Man behöver INTE (som många packningslistor föreslår) ett komplett ombyte, separata lägerkläder och separata sovkläder.
Packningslistan i Naturkompaniets senaste katalog( av "erfarna vandrare" som dom själva skriver ) föreslår fortfarande vandringsbyxor, shorts och zip-offbyxor
öringen; sa:nermander; sa:Man behöver INTE (som många packningslistor föreslår) ett komplett ombyte, separata lägerkläder och separata sovkläder.
Packningslistan i Naturkompaniets senaste katalog ( efter råd från "erfarna vandrare" ) föreslår fortfarande vandringsbyxor, shorts och zip-offbyxor
nermander; sa:ping; sa:Bra med lite självinsikt,men hursomhelst är en del utrustning nödvändig och var man har sin komfort skiljer sig åt.
Visst är en del utrustning nödvändigt, beroende på var man vandrar. Men det finns "knäppgökar" som vandrar utan nån direkt annan utrustning är kläderna på kroppen och en kniv. Och de lider inte av det, de njuter av att leva vildmarskliv.
Mycket av lättpackningsfilisofin handlar ju om det här med vad man kan lämna hemma.
Man behöver INTE (som många packningslistor föreslår) ett komplett ombyte, separata lägerkläder och separata sovkläder.
Man behöver inte en uppsättning strumpor och underkläder per dag.
Man behöver inte en hel tandkrämstub per person för att vara ute en helg.
Många packar också utifrån "det kan vara bra att ha med om nån annan har glömt".
Det är väl inget konstigt med det egentligen,det är lite av en reaktion mot att beskyddarsamhället bjuder så lite motstånd för de flesta.En räkmacka mot pensionen,ingen smärta alls.Men det är väl bättre än att sitta och karva på sig själv.
Nej man BEHÖVER inte,men om man knatar runt i kängor kan det vara skönt att låta dom andas genom att ha ett par lätta 'slip-in' skor,en gosig tröja mot kvällskvisten och sovkläder som man använder 8 timmar/dygn isf 16.Jag har som mest,beroende på hur lång turen är,3 uppsättningar undisar.En på kroppen och minst en som är ren,de används i ca tre dagar innan ombyte.Strumpor är en helt annan sak,men antalet är ungefär lika,3 par inner och 2 par ytter.
peter
Ja, det tyckte jag också när jag vandrade i kängor. Men sen jag bytte till lättare (och mindre täta) skor så försvann det behovet. Och jag har inte upplevet nån försämrad komfort för fötterna, tvärtom enbart förbättrad.ping; sa:Nej man BEHÖVER inte,men om man knatar runt i kängor kan det vara skönt att låta dom andas genom att ha ett par lätta 'slip-in' skor,
Jag har som mest,beroende på hur lång turen är,3 uppsättningar undisar.En på kroppen och minst en som är ren,de används i ca tre dagar innan ombyte.Strumpor är en helt annan sak,men antalet är ungefär lika,3 par inner och 2 par ytter.
Ungefär sådär hade jag också förut. Numera har jag det inte, och tro't eller ej, jag upplever ingen försämrad komfort. Ok, det tar ett par minuter extra att tvätta, men det är det värt att kunna ha lättare packning.
öringen; sa:nermander; sa:Man behöver INTE (som många packningslistor föreslår) ett komplett ombyte, separata lägerkläder och separata sovkläder.
Packningslistan i Naturkompaniets senaste katalog( av "erfarna vandrare" som dom själva skriver ) föreslår fortfarande vandringsbyxor, shorts och zip-offbyxor
Tror jag det, de lever ju av att sälja bl a kläder!
De här komfort och civilisationsresonemangen hade även Salig Gunnar Lind i sina böcker Friluftsutrustning och Friluftsutrustning för vinterturer. Gunnar bodde mest på stationer och gick ut över dagen...Bussen landade utanför hotellet!
Ord som ombyten, förstärkning, hygien förstärktes genom att utrustningslistorna växte! Främjandet, Fjällsäker samt handlarna hakade gärna på, det gick ju att motivera fler inköp.
Faktum att ursprungsbefolkningar som lever normadliv har synnerligen lite men adekvat utrustning för sin verksamhet och klimatzon.
Militära listor har ofta använts som bas men i Militäratankekedjor ligger alltid verka. Max som man kan utrusta en ung, frisk stark man med, utan att göra honom statisk har pendlat kring 26 kg torrt. I krig har alltid soldater "lättat på" utrustningen....Jägare med långa uppdrag har än tyngre utrustningar.
Det första uppsatta jägarförbandet, Rodgers, hade en liten kokburk, bestick och vattenflaska förutom kläder och vapen m t b h. De vann genom sin rörlighet.
Har läst teoritiska resonemang kring att ett fempersoners tält på 4,7 kg som jag bär bara väger 4,7/5=0,94 kg, sen när? Var finns kompensationsballongen?
Det klädhögen jag bär väger det gör den torr, det ryggsäcken väger torr, det gör den. Bränsle 15-75g per dag försvinner beroende på matlagningsteknik. En dygnspåse per person av torr mat, ca 400- ca 1000 g per dag. Ett torrt pass som skall gås över kanske innebär ca 3 kg buret vatten i början av dagsetappen och varje dag minskar bränsle och matlasten. Kartor kan eldas upp allteftersom man passerat terrängen. Pocketboken samma teknik.
Har sett nessecärerer på över 3 kg försvinna ner i ryggsäckar, hos samma individer som på eftermiddagen klagade över ryggsäcksvikten....
lätt och go tur
Ord som ombyten, förstärkning, hygien förstärktes genom att utrustningslistorna växte! Främjandet, Fjällsäker samt handlarna hakade gärna på, det gick ju att motivera fler inköp.
Faktum att ursprungsbefolkningar som lever normadliv har synnerligen lite men adekvat utrustning för sin verksamhet och klimatzon.
Militära listor har ofta använts som bas men i Militäratankekedjor ligger alltid verka. Max som man kan utrusta en ung, frisk stark man med, utan att göra honom statisk har pendlat kring 26 kg torrt. I krig har alltid soldater "lättat på" utrustningen....Jägare med långa uppdrag har än tyngre utrustningar.
Det första uppsatta jägarförbandet, Rodgers, hade en liten kokburk, bestick och vattenflaska förutom kläder och vapen m t b h. De vann genom sin rörlighet.
Har läst teoritiska resonemang kring att ett fempersoners tält på 4,7 kg som jag bär bara väger 4,7/5=0,94 kg, sen när? Var finns kompensationsballongen?
Det klädhögen jag bär väger det gör den torr, det ryggsäcken väger torr, det gör den. Bränsle 15-75g per dag försvinner beroende på matlagningsteknik. En dygnspåse per person av torr mat, ca 400- ca 1000 g per dag. Ett torrt pass som skall gås över kanske innebär ca 3 kg buret vatten i början av dagsetappen och varje dag minskar bränsle och matlasten. Kartor kan eldas upp allteftersom man passerat terrängen. Pocketboken samma teknik.
Har sett nessecärerer på över 3 kg försvinna ner i ryggsäckar, hos samma individer som på eftermiddagen klagade över ryggsäcksvikten....
lätt och go tur
Att dela på saker...
Okej, ett tält väger det det väger och den vikten minskar inte under turen (snarare ökar något pga fukt och bös).
Men att man kan dela upp den gemensamma utrustningen i gruppen mellan deltagarna på ett hyfsat rättvist sätt torde väl inte vara någon raketforskning? Man delar ju även på kök, förbandsmateriel, reparationsgrejer, mm mm. Tältet går dessutom ofta att dela upp i åtminstone två - tre logiska delar (yttertält, inntertält, stänger) om man vill vara riktigt petig.
Därför tycker jag att det är relevant att dela tältets vikt med antal brukare.
Uffe
Okej, ett tält väger det det väger och den vikten minskar inte under turen (snarare ökar något pga fukt och bös).
Men att man kan dela upp den gemensamma utrustningen i gruppen mellan deltagarna på ett hyfsat rättvist sätt torde väl inte vara någon raketforskning? Man delar ju även på kök, förbandsmateriel, reparationsgrejer, mm mm. Tältet går dessutom ofta att dela upp i åtminstone två - tre logiska delar (yttertält, inntertält, stänger) om man vill vara riktigt petig.
Därför tycker jag att det är relevant att dela tältets vikt med antal brukare.
Uffe
Re: Att dela på saker...
Ja annars måste man ju lista de enskilda deltagarnas packningar var för sig.
Som jag ser det så packar var och en sin personliga utrustning som man vill, sen delar man upp den gemensamma utrustningen så rättvist som möjligt. Det innebär kanske att en bär tältet och en köket, och de två som bär tält och kök kanske slipper mesta delen av maten eller bär den mat som äts upp de första dagarna.
Annars får men den absurda situationen att det skulle räknas som lättare om 3 personer bär varsit 1,5-kilostält än om de delar på ett 4-kilostält.
Schneeberger; sa:Därför tycker jag att det är relevant att dela tältets vikt med antal brukare.
Ja annars måste man ju lista de enskilda deltagarnas packningar var för sig.
Som jag ser det så packar var och en sin personliga utrustning som man vill, sen delar man upp den gemensamma utrustningen så rättvist som möjligt. Det innebär kanske att en bär tältet och en köket, och de två som bär tält och kök kanske slipper mesta delen av maten eller bär den mat som äts upp de första dagarna.
Annars får men den absurda situationen att det skulle räknas som lättare om 3 personer bär varsit 1,5-kilostält än om de delar på ett 4-kilostält.
Precis det väger vad det väger och det är målpackningen som egentligen är intressant, vad man bär hem!
Har sett en hel del lämna olämplig mat, tunga prylar efter sig. I Africa fick jag en gång övertala en nybakad student att inte kasta studentpresenten, en ny Leica!
Att man är två eller fler som delar utrustningen betyder inte att man bär mindre än man bär! Vikten finns där och ryggsäcken skall med.
Eftersom vi förbrukar rätt olika både i vikt och volym, är packning utom förbrukning påverkbart och vi bör bära vad vi förbrukar för att må väl. Sen kan säkert en del 5-7 gånger om dagen eldarna lära sig till mera ekonomiskt eldande, men att ändra andras vanor är svårt och tidskrävande. Själv har jag fullt upp med mina egna.
go tur
Har sett en hel del lämna olämplig mat, tunga prylar efter sig. I Africa fick jag en gång övertala en nybakad student att inte kasta studentpresenten, en ny Leica!
Att man är två eller fler som delar utrustningen betyder inte att man bär mindre än man bär! Vikten finns där och ryggsäcken skall med.
Eftersom vi förbrukar rätt olika både i vikt och volym, är packning utom förbrukning påverkbart och vi bör bära vad vi förbrukar för att må väl. Sen kan säkert en del 5-7 gånger om dagen eldarna lära sig till mera ekonomiskt eldande, men att ändra andras vanor är svårt och tidskrävande. Själv har jag fullt upp med mina egna.
go tur
Njutvandringar att längta till
Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg