Att räkna - regler och funderingar

avslutad210712; sa:
Så länge vi tungpackare blir häcklade av lättpackarna lär nog lättpackarna måsta stå ut med att bli häcklade av oss tungpackare *L*.

Meningen med ett forum är väl ändå att folk (av olika åsikter) skall läsa och kommentera annars blir det lätt ett forum för redan troende och hur skoj är det. Om det leder till osämja så är nog nivån på debattörerna för låg för man måste kunna ha olika åsikter utan att man bli ovänner - i alla fall hoppas jag det.

Lättpackarna anser att tungpackarna ser en prestation i att bära så tungt som möjligt samtidigt som de själva inte förstår att tungpackarna anser att lättpackarnas filosofi att kunna gå så långt som möjligt tenderar att bli just en prestation och tvärtom.

Ser jag på min egen packning som med lätthet kan klassas som tungpackning så ser jag ingen som helst prestation att bära den utan helt enkelt det jag bär med mig för att jag måste det (nåja måste är väl att ta i). Visst jag kan lämna hemma hunden, fiske- och fotoutrustningen samt gå kortare turer än 14 dagar och dessutom förlägga mina turer där det finns möjlighet till proviantering men det vill jag inte och då blir packningens vikt därefter. Visst skulle ryggsäck, liggunderlag, sovsäck, tält och kök kunna väga mindre men det kostar och framförallt skulle det troligen ske på bekostnad av komfort. En sån enkel sak som liggunderlaget har jag efter att ha testat cellplast och thermarest av tunnare slaget kommit fram till Thermarest Prolite 4 Large dvs nästan 1 kg liggunderlag. För mig har det inneburit att jag sover bra två veckor i sträck jämfört med tidigare då jag efter tre nätter var stel som en pinne i rygg och nacke och inte sov bra resten av vandringen. För mig är det ett krav att jag har en ryggsäck som för över vikten ordentligt till höfterna för om jag belastar axlarna med alltför mycket kommer jag att få ordentligt ont i korsryggen efter bara någon timmes vandring. Visst kan man säga att om man lättpackar så behöver man inte få ner lika mycket vikt till höfterna men fortfarande tänker jag inte lämna hemma något av det jag räknar upp ovan och då tror jag inte att det går att hitta en ryggsäck med tillräcklig volym som väger i trakterna av 1 kg och nej jag tänker inte packa utanför säcken.

Jag har inget emot lättpackare utan avundas de som kan sova på cellplast två veckor i sträck men det jag däremot reagerar mot är när det känns som att det blir ett självändamål och på gränsen till en tävling att ha lättast packnigen till vilket pris som helst. Känns definitivt inte som att lättpackarna har ett (mer) avspänt förhållande till pryttlarna utan tvärtom ett mer stressat förhållande inte bara till sina egna pryttlar utan även till andras.

Det är väl klart att ett diskussionsforum innebär att man skall läsa och kommentera men man kan väl komma med lite konstruktiv kritik istället för rabiata uttalanden.

Till skillnad från en del (absolut inte alla!) fjantiga uttalanden så ser exempelvis detta inlägget som konstruktivt!
Vad jag tycker är i och för sig att du generaliserar lite väl, men må så vara. Det kan hända att en del lättpackare häcklar "tungpackare" men då kan man hålla sig till att häckla tillbaka.
Oavsett vem som häcklar så ser jag det som oerhört onödigt och leder ingenstans!

För att förklara min inställning till lättpackning så får jag väl säga så här.
Jag ser lättpackning som en strävan efter en lättare packning utifrån de "grundförutsättningar" som man väljer själv.
I ditt fall så väljer du exempelvis att ha ett Thermarest Prolite 4 Large. Det är väl inget fel med det! Sover du bättre på det så skall du naturligtvis använda det också annars får du ju inte ut något av att vara ute.
Däremot så kan man, om man är intresserad av det, leta efter ett lättare alternativ o.s.v, o.s.v. Det handlar som sagt om "många bäckar små".

Naturligtvis är det så att det är en ekonomisk fråga att byta ut sin utrustning och det respekterar jag. Själv har jag en baspackning på ca 8,5 kg. Jag hade kunnat minska denna med ca 1 kg (gissningsvis) men av olika anledningar, bl.a ekonomiska, så väljer jag att inte göra detta. Det är väl inga konstigheter med det!

Just därför ger lättpackningsforumet mycket!
Jämför man sin packning med andras så kan jag se om jag kan hitta ett lättare alternativ än det jag redan har utan att förlora funktion.
Jag har exempelvis en jacka som väger 700g (Ja, jag tycker den är för tung :) ). Genom att se på andras packning kan jag se att om jag kan hitta ett alternativ till denna jacka UTAN att tappa den funktionen som jag vill ha på den m.m.

Att visa upp min packlista (jag har inte gjort det än) och be om kritik kring den är att be om hjälp.
Vad kan jag göra för att göra packningen lättare?
Utifrån de åsikter jag får så kan jag välja att göra något..... eller inte. Det valet är helt och hållet upp till mig och ingen annan!

Men att få kritik som låter: Hur orkar du bry dig..., fjantigt..., extrem inställning... osv, osv ger verkligen ingenting och är bara onödigt.

Jag har absolut ingenting emot att bli kritiserad. Det är ju det man "tigger" om när man skriver :) men ska man ändå ge sig in i debatten och uttrycka sin åsikt så kan den väl ändå vara konstruktiv. Precis som ditt inlägg avslutad210712!
//Peter

PS! GoLite's "pinnacle pack" rymmer 72 liter och väger 710g. Den borde du få ner din utrustning i! Men du väljer naturligtvis själv om du vill införskaffa den eller inte ;)

avslutad210712

Gäst
För att slippa ett låååångt citat så skippar jag det.

Håller helt med om att häcklande inte leder någonstans medans däremot konstruktiv kritik respektive konstruktiva råd kan leda diskussionen framåt.

Sen är det väl så att de som bryter mark inte alltid får den förståelse de förtjänar utan det är lättare att vara kvar i "det gamla beprövade" vilket kan vara både bra och dåligt. Bra för att man slipper vara produkttestare och dåligt för att man kanske får slita onödigt ont.

Själv är jag fullständigt övertygad om att min baspackning är lättare om några år för allt jag byter ut i fortsättningen kommer att granskas ur viktsynpunkt men såklart också ur funktionssynpunkt. Idag startar jag på ungefär 30 kg med utrustning enligt tidigare inlägg men har också vandrat utan hund och fiskeutrustning där jag startat på 25 kg och under. Jag vet att kan jag få bort de sista 5 kg (dvs startvikt på 25 kg) så känns packningen rejält lättare och skulle jag komma ner i 20 kg så vore det extremt mycket lättare.

Utan att blinka kan jag säga att utan lättpackningsdiskussionerna på utsidan hade jag troligen aldrig börjat fundera angående vikten på de olika delarna utan jag hade fortsatt att köpa saker utan reflektioner. Fast på mitt jobb tycker de bara att jag skall gå på gym på vintern så jag orkar bära min packning på sommaren.

Pratade lite med en i släkten som aldrig funderat på hur tung packningen är utan han bara packade och bar grejorna. Han tyckte att en mil var i längsta laget att gå men han menade inte per dag utan enkel väg dvs två mil totalt. Visserligen hör det till saken att han mest vill fiska och slå upp basläger men han kunde inte riktigt förstå att vi ansåg att 1,5 mil per dag i snitt upp till 4 veckor i sträck var normalt. Eller han som vi delade kupe på tåget upp till fjällen en gång (också fiskare) som visserligen tyckte att 50 kg packning per person var rätt mycket men det man behöver med sig för 3-4 dagars fiske. Han vandrade helst inte mer än 1 km från landningsplatsen för flyget.

Prylar kan hjälpa till frihet men de kan oxså ankra oss och göra oss orörliga. Den rätta balansen mellan att känna att det här är säker och det här går väl, varierar med erfarenheter och yttre konditioner. Men ett är säkert, rörlighet och snabbhet ökar med minskad totalvikt.
Som gammal supertungbärare kan min packning bara bli lättare och den dag jag klarar av att gå med bara stugcheckar och kontanter kommer jag att jubla....vi får väl hitta en torr plats...då tillkommer vatten...(sic).

johankse; sa:
Som gammal supertungbärare kan min packning bara bli lättare

Det där är nåt som de flesta som häcklar oss lättpackare brukar bortse från: Vi har inte packat lätt jämt, vi har burit tunga packningar förut och vet hur det är. Nu vet vi hur det är att bära lätt packning. Och vi har insett att det går lika bra med lätt packning som med tung.

nermander; sa:
johankse; sa:

Det där är nåt som de flesta som häcklar oss lättpackare brukar bortse från: Vi har inte packat lätt jämt, vi har burit tunga packningar förut och vet hur det är. Nu vet vi hur det är att bära lätt packning. Och vi har insett att det går lika bra med lätt packning som med tung.

Eh?

Undrar om inte ni har glömt det också ibland eftersom ni nästan idiotförklarar de/oss (Själv är jag bara snygg och packer utifrån turen,inte tungt eller lätt) som packar ner vad de/vi vill ha med,inte enbart en livsuppehållande utrustning.

peter bildskön

nermander; sa:
johankse; sa:

Jag antar att du menar "bättre".

För egen del kan jag ju säga att allt jag gjort
efter 2002 varit möjligt eller kraftigt underlättats
av åtskilliga ingrepp i min packning. Höjdpunkten
var väl vandringen utmed hela Pyreneernas huvudkedja
2005, vid nära 61 års ålder. Jag är tämligen säker på att alla jag mötte, som gjorde hela GR11, var yngre,
påtagligt yngre,
utom två herrar från Newcastle (britter är den dominerande nationaliteten). De var 67 och 70 år.

Vilken inspiration! Jag fixar nog att vandra till den åldern om jag får ned min packning ytterligare.

Nu kan väl också sägas att när jag sätter ett tak
för min packning så är det också med marginaler för saker som inte kan planeras, t ex
att maten jag köper på mig kanske inte alltid är
lika viktseffektiv som den jag har med mig.

Nu gick jag över min 15-kgs-gräns (mat för 8 dagar, bränsle för 14 dagar, 750 gram kartor, kamera,
tvål för en månad) därför att handmedicinen tillkom.
Så bra att jag iaf hade marginal och har över,
ty jag är beredd att bära som mest 16 kg (plus vatten)
och kommer ofta att bära mindre.

Re: Extreme theory?

Vandrare; sa:
Oj, att ni orkar! Denna tråden är verkligen extrem! Lättpackningsforumet börjar bli värre än GPS. Tycker detta med att väga sina grejor och göra listor verkar jobbigare än att gå ut och bära grejorna. Teoteriskt friluftsliv på högsta nivå! ;) I'm impressed!

Är det inte lustigt - när jag i en annan tråd efterlyste exempel på uttalanden av det här slaget möttes jag av en störtskur av invektiv och lögnaktiga persoangrepp. Och nu får jag ett tillskott till min citatsamling alldeles gratis!

Teori och praktik, pja: en grundlig genomgång av min egen packning har förlängt mitt vandrarliv med minst fyra år. Jag räknar med att det iår blir ett femte.
Och det kan täönkas att en tidigare, mindre grundlig, genomgång, redan den bidrog några år. Svårt att veta - skador är inte lika plötsliga som sin symptom.

ping; sa:
Eh?

Undrar om inte ni har glömt det också ibland eftersom ni nästan idiotförklarar de/oss (Själv är jag bara snygg och packer utifrån turen,inte tungt eller lätt) som packar ner vad de/vi vill ha med,inte enbart en livsuppehållande utrustning.

peter bildskön

Du har skrivit liknande förut och jag förstår inte vad du talar om. Vem (namn, tack) har (nästan) idiotförklarat dig? Inlägg?
När har du redovisat din packning och därmed blottat dig för en sådan idiotförklaring. Inlägg?

"livsuppehållande utrustning"? Är det så svårt att tro
att fjaderlatt och andra talar sanning när de säger att lättpackning höjt kvaliteten på deras friluftsliv och inte kostat dem något i fråga om komfort?
Varför skulle de ljuga om det?

Vad som väl är sant är att lättpackning sträng taget är förbehållet dem som ser själva vandrandet som hela eller nästan hela ändamålet med turen, alltså inte (delvis)som transport mellan vackra platser, fiskesjöar och fotomotiv. Men även de kan ju tjäna på att
banta basutrustningen.

När jag gick i Saltfjellet/Sulitjelma 1998, 14 dagar, vägde min packning 20 kg. Det är väl inte så konstigt. Det märkliga, så här i efterhand,
var balansen: 15 kg bas och 5 kilo mat (för tio dagar, jag provianterade). Om det åtminstone varit 10+10,
med mat för hela turen.

Det var en tanklös packning. Många bär tungt av tanklöshet. Somliga försvarar sin vana, t ex genom att angripa andra, andra tar intryck av information,
en tredje grupp konstaterar uppgivet att de har svårt
att bryta sina vanor och att de nog gärna vill ha
whiskyhutten iallafall.

Av ngn anledning har jag nästan aldrig utsatts för löje för min ambition att banta packningen, medan många har tackat för tips de tagit ut från min webplats. Förmodligen beror det på att UL-koncepet blockerar många, som det extrema ofta gör.

marmotta skrev:
ping; sa:

Bä!

Nej,jag tänker inte redovisa,det räcker att konstatera att så är det.När Nån skickar ut en förfrågan om något så kommer det förr eller senare ett inlägg om att de är helt fel ute,de har inte 'tänkt'.

Nej,jag tror att fjäderlätt tror på det,att bantningen har förgyllt DERAS ute-tillvaro,men att därifrån tro att det är revolutionerande eller ens nytt känns smått främmande.

peter

avslutad210712; sa:
Lättpackarna anser att tungpackarna ser en prestation i att bära så tungt som möjligt samtidigt som de själva inte förstår att tungpackarna anser att lättpackarnas filosofi att kunna gå så långt som möjligt tenderar att bli just en prestation och tvärtom.

När du kommer med såna där generaliseringar vet jag inte vem du pratar om. Vilka är lättpackarna? Vilka är tungpackarna?
Eftersom jag ser mig som både tung- och lättpackare vet jag varken ut eller in.

Och jag försöker lämna tungpackandet bakom mig på exakt samma sätt som jag försöker lämna "gå så långt som möjligt"-vandrandet bakom mig.
Den som läser innantill på Fjäderlätt ser ju också att "lättpackarnas filosofi", så som den ser ut hos oss, inte heller handlar om att gå långt. Det handlar om att gå lätt.

Vad man vill använda lättheten till avgör man själv. Det enda jag bryr mig om är att man trivs. Det är kanske inte revolutionerande eller ens nytt, men det är bra.

ping; sa:
Undrar om inte ni har glömt det också ibland eftersom ni nästan idiotförklarar de/oss

Ja, jag idiotförklarar mig själv. Hur kunde jag vara så dum att jag inte förstod att man faktiskt kan få lättare packning rätt enkelt? Här har man i 20 års tid plågats av tunga ryggsäckar och trott att det var en del av "måstet" för att komma ut i naturen...

Jag var t.o.m. så dum att om ryggsäcken inte blev riktigt full så tog jag med några extra "kul att skryta med"-grejer.

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg