avslutad210712; sa:Så länge vi tungpackare blir häcklade av lättpackarna lär nog lättpackarna måsta stå ut med att bli häcklade av oss tungpackare *L*.
Meningen med ett forum är väl ändå att folk (av olika åsikter) skall läsa och kommentera annars blir det lätt ett forum för redan troende och hur skoj är det. Om det leder till osämja så är nog nivån på debattörerna för låg för man måste kunna ha olika åsikter utan att man bli ovänner - i alla fall hoppas jag det.
Lättpackarna anser att tungpackarna ser en prestation i att bära så tungt som möjligt samtidigt som de själva inte förstår att tungpackarna anser att lättpackarnas filosofi att kunna gå så långt som möjligt tenderar att bli just en prestation och tvärtom.
Ser jag på min egen packning som med lätthet kan klassas som tungpackning så ser jag ingen som helst prestation att bära den utan helt enkelt det jag bär med mig för att jag måste det (nåja måste är väl att ta i). Visst jag kan lämna hemma hunden, fiske- och fotoutrustningen samt gå kortare turer än 14 dagar och dessutom förlägga mina turer där det finns möjlighet till proviantering men det vill jag inte och då blir packningens vikt därefter. Visst skulle ryggsäck, liggunderlag, sovsäck, tält och kök kunna väga mindre men det kostar och framförallt skulle det troligen ske på bekostnad av komfort. En sån enkel sak som liggunderlaget har jag efter att ha testat cellplast och thermarest av tunnare slaget kommit fram till Thermarest Prolite 4 Large dvs nästan 1 kg liggunderlag. För mig har det inneburit att jag sover bra två veckor i sträck jämfört med tidigare då jag efter tre nätter var stel som en pinne i rygg och nacke och inte sov bra resten av vandringen. För mig är det ett krav att jag har en ryggsäck som för över vikten ordentligt till höfterna för om jag belastar axlarna med alltför mycket kommer jag att få ordentligt ont i korsryggen efter bara någon timmes vandring. Visst kan man säga att om man lättpackar så behöver man inte få ner lika mycket vikt till höfterna men fortfarande tänker jag inte lämna hemma något av det jag räknar upp ovan och då tror jag inte att det går att hitta en ryggsäck med tillräcklig volym som väger i trakterna av 1 kg och nej jag tänker inte packa utanför säcken.
Jag har inget emot lättpackare utan avundas de som kan sova på cellplast två veckor i sträck men det jag däremot reagerar mot är när det känns som att det blir ett självändamål och på gränsen till en tävling att ha lättast packnigen till vilket pris som helst. Känns definitivt inte som att lättpackarna har ett (mer) avspänt förhållande till pryttlarna utan tvärtom ett mer stressat förhållande inte bara till sina egna pryttlar utan även till andras.
Det är väl klart att ett diskussionsforum innebär att man skall läsa och kommentera men man kan väl komma med lite konstruktiv kritik istället för rabiata uttalanden.
Till skillnad från en del (absolut inte alla!) fjantiga uttalanden så ser exempelvis detta inlägget som konstruktivt!
Vad jag tycker är i och för sig att du generaliserar lite väl, men må så vara. Det kan hända att en del lättpackare häcklar "tungpackare" men då kan man hålla sig till att häckla tillbaka.
Oavsett vem som häcklar så ser jag det som oerhört onödigt och leder ingenstans!
För att förklara min inställning till lättpackning så får jag väl säga så här.
Jag ser lättpackning som en strävan efter en lättare packning utifrån de "grundförutsättningar" som man väljer själv.
I ditt fall så väljer du exempelvis att ha ett Thermarest Prolite 4 Large. Det är väl inget fel med det! Sover du bättre på det så skall du naturligtvis använda det också annars får du ju inte ut något av att vara ute.
Däremot så kan man, om man är intresserad av det, leta efter ett lättare alternativ o.s.v, o.s.v. Det handlar som sagt om "många bäckar små".
Naturligtvis är det så att det är en ekonomisk fråga att byta ut sin utrustning och det respekterar jag. Själv har jag en baspackning på ca 8,5 kg. Jag hade kunnat minska denna med ca 1 kg (gissningsvis) men av olika anledningar, bl.a ekonomiska, så väljer jag att inte göra detta. Det är väl inga konstigheter med det!
Just därför ger lättpackningsforumet mycket!
Jämför man sin packning med andras så kan jag se om jag kan hitta ett lättare alternativ än det jag redan har utan att förlora funktion.
Jag har exempelvis en jacka som väger 700g (Ja, jag tycker den är för tung ). Genom att se på andras packning kan jag se att om jag kan hitta ett alternativ till denna jacka UTAN att tappa den funktionen som jag vill ha på den m.m.
Att visa upp min packlista (jag har inte gjort det än) och be om kritik kring den är att be om hjälp.
Vad kan jag göra för att göra packningen lättare?
Utifrån de åsikter jag får så kan jag välja att göra något..... eller inte. Det valet är helt och hållet upp till mig och ingen annan!
Men att få kritik som låter: Hur orkar du bry dig..., fjantigt..., extrem inställning... osv, osv ger verkligen ingenting och är bara onödigt.
Jag har absolut ingenting emot att bli kritiserad. Det är ju det man "tigger" om när man skriver men ska man ändå ge sig in i debatten och uttrycka sin åsikt så kan den väl ändå vara konstruktiv. Precis som ditt inlägg avslutad210712!
//Peter
PS! GoLite's "pinnacle pack" rymmer 72 liter och väger 710g. Den borde du få ner din utrustning i! Men du väljer naturligtvis själv om du vill införskaffa den eller inte