Att räkna - regler och funderingar

nermander; sa:
ping; sa:
Nej man BEHÖVER inte,men om man knatar runt i kängor kan det vara skönt att låta dom andas genom att ha ett par lätta 'slip-in' skor,
Ja, det tyckte jag också när jag vandrade i kängor. Men sen jag bytte till lättare (och mindre täta) skor så försvann det behovet. Och jag har inte upplevet nån försämrad komfort för fötterna, tvärtom enbart förbättrad.

Jag har som mest,beroende på hur lång turen är,3 uppsättningar undisar.En på kroppen och minst en som är ren,de används i ca tre dagar innan ombyte.Strumpor är en helt annan sak,men antalet är ungefär lika,3 par inner och 2 par ytter.

Ungefär sådär hade jag också förut. Numera har jag det inte, och tro't eller ej, jag upplever ingen försämrad komfort. Ok, det tar ett par minuter extra att tvätta, men det är det värt att kunna ha lättare packning.

Konstigt,så som du gör gjorde jag som liten eftersom jag inte hade något annat,komforthöjningen har kommit på senare år när jag kunnat växla bland olika kombinationer.

peter

Apropå pistolen i packningen:
Bekräftar väl tesen att den enda gränsen för bra-att-ha-grejor är när man inte fysiskt orkar bära packningen längre.

Lite vid sidan av tråden; men om vi hade orkat bära ungefär 200 kg i våra ryggsäckar, är det då troligt att medelfjällpackningen varit tyngre eller lättare än vad den är idag ;-)

Jörgen

PS. Behovet av pistolen är nog mindre i bushen än längs vägarna

Det är väl helt klart Jörgen att om sett ut som våra 98% kusiner, Gorillorna hade vi stora starka silverryggar klarat av 200kg packningarna och fyllt våra jätte ryggsäckar med nät fyllda med frukt och sallad, 12 kg om dan!

Martin Fjaderlatt.se; sa:
johankse; sa:
Grejen i mitten är väl ett av hans val.....på många ställen på vårt klot kan det vara ett klokt val....

Men allvarligt...
En Glock väger säkert tre–fyra hekto mindre än en sån där brakare. ;)

Martin, du får inte glömma macho-effekten av en stor kanon. Men det gäller naturligtvis strikt vapen, har absolut inget med ryggsäckar att göra :)

Jörgen

Martin Fjaderlatt.se; sa:
johankse; sa:
Grejen i mitten är väl ett av hans val.....på många ställen på vårt klot kan det vara ett klokt val....

Men allvarligt...
En Glock väger säkert tre–fyra hekto mindre än en sån där brakare. ;)
Tro det eller ej, men det finns en UL-trend där också, bland de lättaste i klassen är Smith & Wessonrevolvern M340PD Scandium Centennial i brakarkalibern .357Mag... vikt 430 gram laddad. ;)

ping; sa:
Konstigt,så som du gör gjorde jag som liten eftersom jag inte hade något annat,komforthöjningen har kommit på senare år när jag kunnat växla bland olika kombinationer.

På mitt första scoutläger hade jag farsans gamla päronryggsäck, och nån gammal blytung sovsäck (med galonbotten, den vägde säkert 3 kg). Självklart rymdes inte all packning som mamma tyckte att jag skulle ha med mig i den där ryggsäcken så jag släpade på en en sjömanssäck med grejer också.

Det blev självklart ett lyft när man skaffade sig en Haglöfs ramsäck, så fick man med sig alla de där tunga sakerna mycket lättare. (Att man inte behövde ha med sig alla de där tunga sakerna fanns inte på kartan, inte förrän jag blev nyfiken på lättpackning så insåg jag hur mycket vikt man kan spara.)

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg