Japp, så jag vet vem som kommer att få ett ärofyllt jobb tillsammans med oss diskuterande på forumet, att skapa sådana här termer
// Jocke, ger order idag
// Jocke, ger order idag
PetNor; sa:Jag använder själv Jörgen Fjäderlätt's benämningar helt och hållet, nämligen:
* Packningens basvikt (Allt i ryggan utom mat/vatten/bränsle)
* Packningens totalvikt (Allt i ryggan inkl mat/vatten/bränsle)
* Utrustningens basvikt/Skin out (Allt i ryggan och allt på kroppen utom mat/vatten/bränsle)
* Utrustningens totalvikt (Allt)
Själv tycker jag, framförallt, att "skin out" men även "utrustningens totalvikt" är de mest intressanta.
//Peter
Joakim Ambrosson; sa:PetNor; sa:Jag använder själv Jörgen Fjäderlätt's benämningar helt och hållet, nämligen:
* Packningens basvikt (Allt i ryggan utom mat/vatten/bränsle)
* Packningens totalvikt (Allt i ryggan inkl mat/vatten/bränsle)
* Utrustningens basvikt/Skin out (Allt i ryggan och allt på kroppen utom mat/vatten/bränsle)
* Utrustningens totalvikt (Allt)
Själv tycker jag, framförallt, att "skin out" men även "utrustningens totalvikt" är de mest intressanta.
//Peter
Jag tycker att basvikten är mer intressant än totalvikten om man utgår från att kolla prylarnas vikt. Folk äter olika mycket och maten kan både vara torkad, frystorkad eller färsk.
// Jocke
andy69; sa:Packningens basvikt/totalvikt är det intressanta tycker jag...det är ju den vikt man är på!
Kläderna på kroppen är ointressantare tycker jag...visserligen är kängorna en tung börda på kroppen och går man ledat så är det mycket i vinst att gå "lätt" även där !
//A
avslutad210712; sa:Diskussionen om att man "fuskar" och får lättare packning genom att bära i benfickorna känns smått löjlig så länge man inte tävlar mot varandra om vem som har lättaste packningen.
Gissar att jag retar upp några men se det sk*ter jag fullständigt i.
avslutad210712; sa:Personligen är jag rätt ointresserad av att jämföra vikten på min packning med någon annans vikt på sin packning. Det enda intressanta för min del är hur tung packningen är från gång till gång inklusive allt jag bär med mig inklusive mat och vatten eftersom det faktiskt är det jag bär.
Det enda intressanta i att få detaljerna från andras packlistor är att man får se vad saker EGENTLIGEN väger och inte vad tillverkarna anser att de väger.
Diskussionen om att man "fuskar" och får lättare packning genom att bära i benfickorna känns smått löjlig så länge man inte tävlar mot varandra om vem som har lättaste packningen. Eller kanske jag har missförstått något - är det en tävling i att ha lättaste packningen.
Gissar att jag retar upp några men se det sk*ter jag fullständigt i.