Att räkna - regler och funderingar

Japp, så jag vet vem som kommer att få ett ärofyllt jobb tillsammans med oss diskuterande på forumet, att skapa sådana här termer ;)

// Jocke, ger order idag

Jag använder själv Jörgen Fjäderlätt's benämningar helt och hållet, nämligen:
* Packningens basvikt (Allt i ryggan utom mat/vatten/bränsle)
* Packningens totalvikt (Allt i ryggan inkl mat/vatten/bränsle)
* Utrustningens basvikt/Skin out (Allt i ryggan och allt på kroppen utom mat/vatten/bränsle)
* Utrustningens totalvikt (Allt)

Själv tycker jag, framförallt, att "skin out" men även "utrustningens totalvikt" är de mest intressanta.

//Peter

PetNor; sa:
* Utrustningens basvikt/Skin out (Allt i ryggan och allt på kroppen utom mat/vatten/bränsle)

Själv tycker jag, framförallt, att "skin out" men även "utrustningens totalvikt" är de mest intressanta.

//Peter

Jag tycker att basvikten är mer intressant än totalvikten om man utgår från att kolla prylarnas vikt. Folk äter olika mycket och maten kan både vara torkad, frystorkad eller färsk.

// Jocke

Det väsentliga, om andra ska kunna jämföra och få idéer,
är att att man ställer upp sin lista i överskådliga grupper,
t ex
PACKVIKT:
BAS:
Hygien
Sjukvård
Reparatur
Bo
Sova
Bära
Diverse (pannlampa, kartor, kartfodral)
Bränsle
MAT
PÅ KROPPEN:

Det som har direkt praktisk betydelse för
mig, för ryggen för knäna och för hälsenorna,
är vad jag bär på ryggen,
alltså vill jag ha den posten tydligt redovisad för sig
(jag bär troligen mindre kläder på kroppen än de flesta
normalt, åtminstone söderut).

Sen orkar jag inte ta isär bränslet och dess emballage.
På en sydlig tur har jag två gasburkar, och fyller på
långt innan båda är slut.

Då blir det kanske:
I säcken, minus mat, inklusive
kartfodral, långbyxor och kompaktkamera: 9.4 kg
Mat, 8 dagar, 5.6 kg
På kroppen, < 2kg

Den som vill addera alltihop må göra det,
men från mina utgångspunkter säger den siffran inte så mycket.

Vikt var..?

Joakim Ambrosson; sa:
PetNor; sa:

//Peter

Jag tycker att basvikten är mer intressant än totalvikten om man utgår från att kolla prylarnas vikt. Folk äter olika mycket och maten kan både vara torkad, frystorkad eller färsk.

// Jocke

Packningens basvikt/totalvikt är det intressanta tycker jag...det är ju den vikt man är på!
Kläderna på kroppen är ointressantare tycker jag...visserligen är kängorna en tung börda på kroppen och går man ledat så är det mycket i vinst att gå "lätt" även där :)!

//A

Re: Vikt var..?

andy69; sa:
Packningens basvikt/totalvikt är det intressanta tycker jag...det är ju den vikt man är på!
Kläderna på kroppen är ointressantare tycker jag...visserligen är kängorna en tung börda på kroppen och går man ledat så är det mycket i vinst att gå "lätt" även där :)!

//A

Anledningen till att packningens vikt "kan" vara missledande är den att folk kan "fuska" genom att packa saker i benfickorna istället för i ryggan.
Detta skulle därmed bidra till en lättare packning.

Jag bryr mig inte ett dugg om hur folk väljer att bära sin packning men för att förhindra detta så man kan jämföra packningen rakt av så tycker jag att SKIN OUT är den mest rättvisande/intressanta vikten.

Annars finns ju alltid alternativet att redovisa både packningens och utrustningens basvikt.
//Peter

avslutad210712

Gäst
Personligen är jag rätt ointresserad av att jämföra vikten på min packning med någon annans vikt på sin packning. Det enda intressanta för min del är hur tung packningen är från gång till gång inklusive allt jag bär med mig inklusive mat och vatten eftersom det faktiskt är det jag bär.

Det enda intressanta i att få detaljerna från andras packlistor är att man får se vad saker EGENTLIGEN väger och inte vad tillverkarna anser att de väger.

Diskussionen om att man "fuskar" och får lättare packning genom att bära i benfickorna känns smått löjlig så länge man inte tävlar mot varandra om vem som har lättaste packningen. Eller kanske jag har missförstått något - är det en tävling i att ha lättaste packningen.

Gissar att jag retar upp några men se det sk*ter jag fullständigt i.

avslutad210712; sa:
Diskussionen om att man "fuskar" och får lättare packning genom att bära i benfickorna känns smått löjlig så länge man inte tävlar mot varandra om vem som har lättaste packningen.

Jag brukar var tydlig med att ange "med tom vattenflaska". Sen varierar ju behovet från nästan inge nting i fjällen till 2 liter på Korsika
och något fullständigt oförutsägbart på låglandet.
Man ska givetvis vara medveten om det, även om
en liter vatten på axelremmen *känns* helt annorlunda
mot samma mängd bakpå eller i säcken.

Jag har också påpekat det löjliga - förmodligen använde
jag ett starkare ord - i detta upprepande av dumheter
som inte har ett dugg med verkligheten att göra.
Svaret var ett upprepande av samma dumheter.

Jag vet f ö inte ens vad benfickor är. Inte är mina ben längre så släta som när jag var ung men inte fan har de några fickor!

avslutad210712; sa:
Personligen är jag rätt ointresserad av att jämföra vikten på min packning med någon annans vikt på sin packning. Det enda intressanta för min del är hur tung packningen är från gång till gång inklusive allt jag bär med mig inklusive mat och vatten eftersom det faktiskt är det jag bär.

Det enda intressanta i att få detaljerna från andras packlistor är att man får se vad saker EGENTLIGEN väger och inte vad tillverkarna anser att de väger.

Diskussionen om att man "fuskar" och får lättare packning genom att bära i benfickorna känns smått löjlig så länge man inte tävlar mot varandra om vem som har lättaste packningen. Eller kanske jag har missförstått något - är det en tävling i att ha lättaste packningen.

Anledningen till denna diskussion kan tänkas löjlig för vissa, men själva intresset att jämföra prylar och totalvikt blir intressant för många också. Att jämföra med andras packning och se hur man själv ligger till är en mycket bra måttstock för hur lågt man själv kan komma.

Att folk packar i sidofickor och annat struntar jag helt i, men det intressanta är basvikt då man ser hur mycket ryggan väger.

Sen att det finns andra intressanta mått, som
"skin out" är ju bara ytterliggare en parameter.

// Jocke

Hur man räknar beror ju mycket på vad man är ute efter.

Först och främst får man ju fundera på VARFÖR man räknar. Baserat på det så går det rätt lätt att lista ut hur det är vettigast att räkna.

För min del väger jag själv inte mycket så för att det inte ska bli för jobbigt (energimässigt) så vill jag minimera packningens vikt. Då är det bara fånigt att låta bli att räkna sakerna jag bär på kroppen för de påverkar min energiförbrukning (och därmed tröttheten) lika mycket som sakerna i ryggsäcken.

Jag har aldrig haft ryggproblem eller knäproblem så en tung ryggsäck är inget problem ur den synvinkeln för mig.

Sen räknar jag för att kunna jämföra med andra och hitta ideer som gör att jag får ännu lättare packning.

Det innebär att EGENTLIGEN så är totalvikten (vilken variant man än väljer) ointressant för mig, det är de enskilda prylarna/kombinationerna som är intressanta.

Det är därför jag aldrig gör som marmotta, grupperar sakerna och anger vikt för hela gruppen. Då går det ju inte att se vilka saker i gruppen som väger! Och vet jag inte vad i gruppen som väger mest kan jag ju inte lika lätt försöka få ner vikten.

Ett problem med att gruppera så är ju också att en del saker kanske har flera funktioner och då kan det bli svårt att gruppera.

När det gäller att dela vikten på flera personer så är det ju bara om man ÄR flera personer som man kan dela. Om du ensam bär ett 3-mannatält så bär du ju hela vikten, du kan inte säga att du bär en tredjedel.

Då brukar man i de flesta fall också räkna de gemensamma sakerna i en egen grupp när man presenterar totalvikten per person. Men det är ju inte säkert att varje person kommer att bära just den vikten, det går kanske inte att fördela helt "rättvist". Men det är ju inte för att det skall bli "rättvist" man gör den beräkningen, det är ju för att kunna jämföra mellan ensamvandrare och olika stora grupper. Men som sagt var, det är inte så ofta totalvikten är intressant eftersom alla gör olika val när de prioriterar.

De flesta av oss väljer nog olika utrustning beroende på om vi är ensamma eller vandrar med en grupp.

Grupperingen stämmer med hur jag packar och väger.
T ex hygienen packar jag i tvätthandsken.

Att väga och räkna varje synål eller plåsterlapp för sig är enbart tidsödande och oöverskådligt -
och jag får inget ut av packlistor som ser ut så.

Efter att ha vägt alla grupper kan jag - speciellt
om totalen verkar orimlig - gå in i olika grupper
och se om något kan bytas eller tas bort.
Jag tror det är ett mycket effektivare tillvägagångssätt.

Mina kartor, slarvigt hoprafsade, vägde 1245 gram.
Efter en del tålmodigt gallrande kom jag ned i 745,
en påtaglig vinst i vikt, skrymme och överskådighet.
Liknande har jag gjort med andra grupper
ibland med anmärkningsvärt resultat.

Men jag är fortfaraqnde tungpackare. Om jag inte
hade handeksem och bar glasögon vore jag det inte längre.

Visst, för DIG fungerar det, men vitsen med de packlistor jag publicerar är att bland annat dela med mig av mina ideer till andra och få tips om vilka detaljer som går att få ner vikten på. Och det går ju inte om man inte går ner på tillräcklig detaljnivå.

Kan ju förklara hur jag gör:

Om jag tycker någon del av min packning verkar tung så tittar jag på andra packlistor och jämför med dem. Hittar jag ingen som inte har nåt revolutionerande så vet jag att jag har fått ner vikten bra. Men hittar jag nån vars grejer väger mindre än mina vill jag ju veta hur det gått till, är det nån fiffig lösning eller handlar det om att något bara är bortplockat?

[Ändrat av nermander 2007-06-08 kl 13:33]

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg