Att räkna - regler och funderingar

Jag brukar väl åtminstone ange vad som ingår i varje grupp. Är ngt anmärkningsvärt kan jag ange det, t ex
tvätthandske (det har inte många), tvål 125 gram
(så mycket har nog inte så många med sig),
minimal (eller ingen!) handduk.
Men mängden tandkräm och tandborstens vikt ser jag ingen mening att återge.

Jag vill inte pracka på någon något, speciellt som jag ju definitionsmässigt är tungpackare.

marmotta skrev:
Jag vill inte pracka på någon något, speciellt som jag ju definitionsmässigt är tungpackare.

Finns det inga som ägnar sig åt friluftsliv längre?

peter

Edit:Ska det nischas vill jag benämnas som den snygge,ser snygg ut.

peter ögonfröjd
[Ändrat av ping 2007-06-08 kl 14:24]

Extreme theory?

Oj, att ni orkar! Denna tråden är verkligen extrem! Lättpackningsforumet börjar bli värre än GPS. Tycker detta med att väga sina grejor och göra listor verkar jobbigare än att gå ut och bära grejorna. Teoteriskt friluftsliv på högsta nivå! ;) I'm impressed!

Slut på denna arbetsveckan. Nu ska jag ut och tura med mina 190cm Völkl Gotama, Voilé CRB-bindning, Squadrapjäxor och 105mm breda hudar. Säkert 5 kg på varje fot. UT & UK (ultratungt och ultrakul)! Hur ska man räkna då? 5ggr det som är på fötterna? Starkt att göra 1200 höjdmeter med 50 kg, plus det man har i ryggsäcken, eller hur!

Trevlig helg!

Joakim, har du lagt ut din uppdaterade packlista någonstans här på forumet, eller finns den på någon websida? Jag har sett det i någon version, men om du är nere i 4,7 vore det ju intressant att se den igen :)

nermander; sa:
...Om jag tycker någon del av min packning verkar tung så tittar jag på andra packlistor och jämför med dem. Hittar jag ingen som inte har nåt revolutionerande så vet jag att jag har fått ner vikten bra. Men hittar jag nån vars grejer väger mindre än mina vill jag ju veta hur det gått till, är det nån fiffig lösning eller handlar det om att något bara är bortplockat?

[Ändrat av nermander 2007-06-08 kl 13:33]

Det är precis detta jag också är ute efter!
Det intressanta, som jag ser det, är vad jag kan göra för att lätta på min packning. Att se andras packlistor ger väldigt mycket i detta fallet.

För övrig vill jag bara säga: Att de personer som tycker att detta är fånigt och tycker att detta handlar om teoretisk vandring (m.m av fåniga uttryck) så är det ingen som tvingar er att läsa forumet heller.
Detta är ett lättpackningsforum och har ni inte förstått det så behöver ni inte heller kommentera något. Är det ännu inte någon som har fattat att fåniga kommentarer bara leder till osämja och leder verkligen ingenstans.

//Peter

PetNor; sa:
Att de personer som tycker att detta är fånigt och tycker att detta handlar om teoretisk vandring (m.m av fåniga uttryck) så är det ingen som tvingar er att läsa forumet heller.

Men det är ju teoretisk vandring! Många av oss lägger ner mer tid och möda på detta än på äkta friluftsliv, och det tycker jag vi behöver påminnas om ibland.

Själv har jag nog gått så långt att jag ser det om olika saker. Idka friluftsliv är ett fritidsintresse, snacka friluftsliv är ett annat.
Det är som med matlagning: laga mat är ett intresse, äta är ett annat :)

Martin Fjaderlatt.se; sa:
Men det är ju teoretisk vandring! Många av oss lägger ner mer tid och möda på detta än på äkta friluftsliv, och det tycker jag vi behöver påminnas om ibland.

Själv har jag nog gått så långt att jag ser det om olika saker. Idka friluftsliv är ett fritidsintresse, snacka friluftsliv är ett annat.
Det är som med matlagning: laga mat är ett intresse, äta är ett annat :)

Jag har ej heller påpekat att det inte är teoretisk vandring utan vill bara påpeka för de personerna som ständigt skall vräka ur sig fåniga och onödiga kommentarer att: låt oss göra detta.
//Peter, som ser snacket om teoretisk packning som en inspiration till det praktiska frilufsandet.

avslutad210712

Gäst
PetNor; sa:
nermander; sa:
...Om jag tycker någon del av min packning verkar tung så tittar jag på andra packlistor och jämför med dem. Hittar jag ingen som inte har nåt revolutionerande så vet jag att jag har fått ner vikten bra. Men hittar jag nån vars grejer väger mindre än mina vill jag ju veta hur det gått till, är det nån fiffig lösning eller handlar det om att något bara är bortplockat?

[Ändrat av nermander 2007-06-08 kl 13:33]

Det är precis detta jag också är ute efter!
Det intressanta, som jag ser det, är vad jag kan göra för att lätta på min packning. Att se andras packlistor ger väldigt mycket i detta fallet.

För övrig vill jag bara säga: Att de personer som tycker att detta är fånigt och tycker att detta handlar om teoretisk vandring (m.m av fåniga uttryck) så är det ingen som tvingar er att läsa forumet heller.
Detta är ett lättpackningsforum och har ni inte förstått det så behöver ni inte heller kommentera något. Är det ännu inte någon som har fattat att fåniga kommentarer bara leder till osämja och leder verkligen ingenstans.

//Peter

Så länge vi tungpackare blir häcklade av lättpackarna lär nog lättpackarna måsta stå ut med att bli häcklade av oss tungpackare *L*.

Meningen med ett forum är väl ändå att folk (av olika åsikter) skall läsa och kommentera annars blir det lätt ett forum för redan troende och hur skoj är det. Om det leder till osämja så är nog nivån på debattörerna för låg för man måste kunna ha olika åsikter utan att man bli ovänner - i alla fall hoppas jag det.

Lättpackarna anser att tungpackarna ser en prestation i att bära så tungt som möjligt samtidigt som de själva inte förstår att tungpackarna anser att lättpackarnas filosofi att kunna gå så långt som möjligt tenderar att bli just en prestation och tvärtom.

Ser jag på min egen packning som med lätthet kan klassas som tungpackning så ser jag ingen som helst prestation att bära den utan helt enkelt det jag bär med mig för att jag måste det (nåja måste är väl att ta i). Visst jag kan lämna hemma hunden, fiske- och fotoutrustningen samt gå kortare turer än 14 dagar och dessutom förlägga mina turer där det finns möjlighet till proviantering men det vill jag inte och då blir packningens vikt därefter. Visst skulle ryggsäck, liggunderlag, sovsäck, tält och kök kunna väga mindre men det kostar och framförallt skulle det troligen ske på bekostnad av komfort. En sån enkel sak som liggunderlaget har jag efter att ha testat cellplast och thermarest av tunnare slaget kommit fram till Thermarest Prolite 4 Large dvs nästan 1 kg liggunderlag. För mig har det inneburit att jag sover bra två veckor i sträck jämfört med tidigare då jag efter tre nätter var stel som en pinne i rygg och nacke och inte sov bra resten av vandringen. För mig är det ett krav att jag har en ryggsäck som för över vikten ordentligt till höfterna för om jag belastar axlarna med alltför mycket kommer jag att få ordentligt ont i korsryggen efter bara någon timmes vandring. Visst kan man säga att om man lättpackar så behöver man inte få ner lika mycket vikt till höfterna men fortfarande tänker jag inte lämna hemma något av det jag räknar upp ovan och då tror jag inte att det går att hitta en ryggsäck med tillräcklig volym som väger i trakterna av 1 kg och nej jag tänker inte packa utanför säcken.

Jag har inget emot lättpackare utan avundas de som kan sova på cellplast två veckor i sträck men det jag däremot reagerar mot är när det känns som att det blir ett självändamål och på gränsen till en tävling att ha lättast packnigen till vilket pris som helst. Känns definitivt inte som att lättpackarna har ett (mer) avspänt förhållande till pryttlarna utan tvärtom ett mer stressat förhållande inte bara till sina egna pryttlar utan även till andras.

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg