Att bo ute och plugga

erfarenheter

Jag har varit bostadsbefriad sedan 4 ar, da jag sa upp jobb och lägenhet. Sedan dess har jag mestadels bott i tält och kojja, förutom en del perioder da jag volontärarbetat för mat och husrum. Bott i tält i Tyskland fram till december ett ar, november ett. Spenderat de flesta vintrar i södern dock.
Om du tänker dig att plugga och bo i skogen för att spara pa kostnader kan jag verkligen rekommendera att skaffa en cykel med cykelväskor där du kan förvara dina saker (vattentätt eller ett vattentätt överdrag du kan skydda den med).
Sen luska ut nagra olika platser där du kan tälta och växla mellan de.
Om du pluggar kan du ju vara mestatids pa skolan och slipper vara ute hela tiden.
Detta finner jag nämligen vintertid vara en stor misär. Visst, friluftsliv är fantastiskt, men dag ut och dag in. Kyla, fukt vind m.m. tar mycket energi. Inte heller bra för kroppen, fingrar o.s.v.
Det blir en del tid med packa upp och ihop om du flyttar runt, men du slipper ju fraga markägare om lov. Packandet kan ju effektiviseras genom ett bra och genomtämkt system.
Lycka till!
 
Det finns ju gott om tid. Om jag förstår det rätt så både jobbar du och har bostad nu? Vad tror du om att provköra några veckor med de förutsättningarna? Du kan reda ut och hitta lösningar på en del av frågetecknen du har, kanske kommer det upp utmaningar du inte tänkt på. Med lite reflektion samtidigt borde det ge klarhet i sådant som vilken backup (bil/förråd/kolonistuga) som du anser behövas, vilka avstånd som känns hanterbara med den packning du behöver bära, osv osv.

Sant. Just nu är min utrustning inte anpassad för ständig runtflyttning, men jag tänker att jag mjukstartar med att ställa upp ett Keron i trädgården på måndag. (Nej, jag tänkte inte släpa runt på det i Uppsala, det vore ju bara absurt). Om det funkar bra en längre tid tänker jag att jag kör ett "riktigt" test framåt februari, när jag tänkt över hur jag vill bo.

En påfrestning som du inte har nämnt så mycket, men som jag automatiskt börjar tänka på, är hur du hanterar det socialt. Många kommer att tycka att du är en kuf som sover i ett tält. Presentera idén för folk du litar på, du kommer få många reaktioner, se om du kan bemöta reaktionerna. Kom ihåg att detta är en av de första frågorna du kommer att behöva besvara när du kommer ny till stan.

Hmm, det tåls att tänka på. Kanske bör man hålla tyst om det innan man lärt känna sina kurskamrater?

I Uppsala skulle jag titta österut - öst om E4, kanske längs vägen mot Almunge - där det inte borde vara svårt att hitta lämpliga lägerplatser inom ditt cykelavstånd. Ett alternativ under vintern (på tok för mycket folk under sommar) skulle ev kunna vara skogarna kring Hammarskog (herrgården är numera stängd vilket gjort att inte så många besöker området) som ligger så nära som ca 20 cykelminuter från sta'n.

Själv tänker jag tillbringa vintern med att plugga på distans från en liten stuga utan el och vatten i norra Lappland. Tält skulle vara för obekvämt för mig!

Lappland är också trevligt. :)

Gött, då har jag Almunge, Lunsen och Hammarskog som förslag. Låter som en bra start!
 
Hej,

Jag ska till hösten börja plugga och går nu i tankarna att helt enkelt skippa att skaffa lägenhet. Boendet skulle då bestå av att varva tarp+bivacksäck, tält och fast vindskydd. Extra utrustning och övriga tillhörigheter skulle bo i ett hyrt förrådsutrymme.

De problem jag kommit på med detta är post, tvätt och dusch. Dusch löser man väl enklast med ett årskort på ett badhus och postbox går ju att hyra. Vad gäller tvätt funderar jag på att fråga någon välvillig församling om jag får disponera deras tvättmaskin en gång i veckan.

Men jag inser att det finns mer saker än så som måste tänkas igenom. Vad kan man som uteliggare stöta på för problem?

You will be my hero!
 
Gött, då har jag Almunge, Lunsen och Hammarskog som förslag. Låter som en bra start!

Det finns närmare skogsområden som säkert kan funka någon natt ibland också. T.ex skogsområdet alldeles inpå knuten till ånströmslaboratoriet, sträcker sig en bit söderut längs dag hammarskjölds väg.

Sen har du Stadsskogen nära Ångström också, några hundra meter västerut. Gott om folk på stigarna men antagligen goda chanser att få vara ifred en bit bort från stigen, särskilt under årets mörka månader.

Fortsätter du västerut genom stadsskogen kommer du till naturreservatet hågadalen och ytterligare en bit västerut har du Nåsten, det ligger ungefär lika långt bort från plugget som studentgettot Flogasta. En kvart för en rapp cyklist.

Vill du tälta närmare centrum någon dag så kan säkert skogsdungen mellan studenternas ip och polacksbacken (med sten sture monumentet i mitten) funka.
 
Hmm, det tåls att tänka på. Kanske bör man hålla tyst om det innan man lärt känna sina kurskamrater?!

Det skulle jag definitivt göra! Håll tyst, säg att du bor hos någon knepig frireligiös faster eller så och därför inte kan ta med folk hem. Folk är så ohyggligt dömande...

Skogar "nära stan" är ju även kring BMC (har aldrig lärt mig vad den skogen heter...) och kanske vid SLU...

Det där med cykelväskor låter smidigt. Kanske kan man slå sådant där "ryggsäcksnät" som man kan skydda ryggsäcken mot tjuvar med kring cykelväskorna...?
 
Går fint att ragga brudar fast man tältar , var i Båstad en sommar..massa segelbåtar
Haha , fick med en 17 år yngre brud när jag var 39 i tältet - fan vad vi kela.


Vet att jag kommer få mycket skit för det här inlägget men det skiter jag i.

Så inget är omöjligt!

Go for it
 

Bilagor

  • asflabbgarv.gif
    asflabbgarv.gif
    1.2 KB · Visningar: 695
Det är lite skillnad på snöslask i november i Uppsala och sommartältning i Båstad. ☺ just för at man förväntar sig olika. Livets viktigaste sociala kontakter är förhoppningsvis mer än brudar på natten och man skall inte underskatta det. Om man alls skall bo i skogen skulle jag hålla tyst om det i början.

Dagens Konflikt i P3 handlar just om hur det är att driva mellan tillfälliga boenden i skogen, om än under helt andra ekonomiska villkor. Rekommenderas som podcast! Parallellerna är tydliga men också skillnaden att kunna välja. Det praktiska problemet om var man skall sova är ändå väldigt likt.

/Andreas

/Andreas
 
Fråga om lammköttet till fotomodell vill följa med och titta på din konst och frimärkssamling i tältet så e saken biff fast de är december

Haha!
 
Relationer i tält lämnar jag därhän just nu. Däremot tänker jag på kläder. Jag tror på fullaste Alvar att engelsons canadbyxa är överlägsen det mesta i byxväg för en uteliggare vintertid. Jag tror oxo att inga syntetiska texmexkläder slår hederliga gallonkläder en riktigt kall och blöt uteliggarkväll.

Bosse
 
Hängmatta

Jag har funderat lite till och har utvecklat mina idéer lite. Jag är helt emot baslägerstanken, främst för att jag vet att jag kommer att förlora utrustning om jag går den vägen.

Det största problemet är ju utan tvekan fukten. De tre sätt saker kan bli blöta på är ju uppifrån, nerifrån och inifrån. Med det som grundtanke har jag funderat på om inte en ordentlig hängmatta (Warbonnet Ridgerunner) har större fördelar än ett tält. Du kommer upp från marken och slipper att allt blir fuktigt av kontakt med den.

Kondensen löses ju bara med hjälp av ventilation, och även här vinner ju hängmattan stort. Det blir bra luftgenomströmning genom en tarp. Hotsac är väl knappast ett alternativ i närheten av civilisationen, utan jag får nog lov att ha dubbla uppsättningar UQ och sovsäckar för båda säsongerna (hejdå studiemedlet) och varva varje vecka. Tarpen och hängmattan torkar jag tillsammans med tvätten varje vecka.

Regn gäller det väl bara att ha en bra tarp för, jag tror inte att det händer alltför ofta att det regnar vågrätt i skogarna utanför Uppsala.

Ett footprint fastspänt i marken får tjänstgöra som golv och dylikt vid matlagning, men jag funderar på ett hängande kök för de varmare årstiderna. För packningen har jag funderat på att helt enkelt hänga den i en Exped Scout Hammock, under min egen hängmatta, som jag redan äger. På så sätt blir även den en aning skyddad.

Det kommer onekligen att bli dragigt, men jag funderar på om det nästan är att föredra framför ett surt tält.

Återigen, kom med era bästa invändningar så att jag kan hitta lösningar på problemen innan jag får dem. :)
 
Hängmatta må vara smidigt att sova i, men det lilla jag provat på hängmatta hittills så tycker jag inte den har så många andra fördelar över ett vanligt tält. Jag skulle nog då vilja slänga upp ett enkelt tält bredvid hängmattan för att få en "tvårummare" så att säga. Hängmattan som sovrum och tältet som kök.

En tarp i all ära, men den stora vinsten med ett tält är inte skydd mot nederbörd, det är skydd mot vind. Och jag tycker att vind oftast är ett större problem än nederbörd. (Visst, nederbörden är kanske värre, men vinden är mer frekvent.)
 

Liknande trådar