Att bo ute och plugga

Andra alternativa boenden?

Är det just att du ska "bo i skogen" som är grejen eller är det utav ekonomiska skäl?

Hur som helst så kan ju det vara en idé att kolla in hur möjligheten för dig är att bo i en Van av något slag. En äldre modell slipper du betala skatt på och försäkringen brukar inte kosta många kronor per år.

Finns en väldigt bra bok om en kille som valde att bo i en gammal van utanför sin skola för att han inte ville hamna i skuld igen. Den heter "Walden on wheels" - rekommenderas oavsett om man har tänkt bo i van eller inte.

Oavsett hur du gör tycker jag det låter riktigt coolt!
 
Låter som ett kul projekt, men...

1. Du kommer med stor sannolikhet inte kunna bo inom gång-/cykelavstånd från universitetet, alltså risk att du kommer att behöva en bil, vilket snabbt tenderar att dra iväg kostnadsmässigt.

2. Tveksamt att man vill bo i ett tält som man inte kan elda i under vintern. Ska man kunna elda någorlunda säkert behövs någon form av kåtalösning + en kamin. Dyrt och tungt.

3. "Dra runt" kan bli riktigt jobbigt i längden. Du ska ha ner och upp tältet varje kväll och morgon, vilket kommer göra det lite kämpigt att hinna torka sovsäcken.

4. Rätt okul att komma hem till sitt svinkalla (i värsta fall ännu ouppslagna) tält en klafsig novembernatt efter en kväll med polarna...

Men vad fasen, terminen börjar ju i augusti, du har några månader på dig innan det blir riktigt jäkligt, testa så har du iaf lite bragging rights.
 
Du får nog vara beredd att bo en bra bit utanför stan om du vill kunna bo tryggt och avskilt i en skog som inte är alltför tätortsnära. Du kan ju knappast bo i stadsskogen.

Norra Lunsens naturreservat ser ju på pappret trevligt och tillräckligt stort för att kunna hitta nåt hörn. Synd att jag aldrig var där under tiden jag själv bodde i Uppsala (På den tiden rörde jag mig dock aldrig utanför bebyggda miljöer.. var inte intresserad av sånt i 20-årsåldern..)

Nä, inne i stan är nog ingen bra idé. Visserligen har jag tältat i centrala Stockholm, men det var bara en natt. Det är inget jag känner att jag vill göra över längre perioder.

Jag får nog ta mig över till Uppsala någon helg i vår och reka, Lunsen ser ju bra ut på kartan, precis som du säger.

Coolt projekt!

Det jag såg som dom största problemen var kyla/fukt och handhavande av mat, tvätt etc. Framförallt under dom blötare och kallare månaderna vilket i praktiken är ganska många månader om året när man bor utomhus.

Bor man inne så är härliga höst- och vårdagar underbara. Men bor man ute (och har gjort det några månader) så tror jag inte att det är lika trevligt. Jag vet inte om datorn påverkas av fukt i luften heller. Även om det inte kommer vatten direkt på den så kan det ju tränga in kanske?

Som jag ser det så tar det lite mer tid med allt fix runtomkring med hitta tältplats, sätta upp tält, fixa med vatten och sådant. Men å andra sidan så sparar du all tid du tidigare lagt på städning och annat hemarbete så jag tror att det går ungefär på ett ut. Dessutom så kommer du inte att behöva lägga extra tid på mer uteliv då du får det i vardagen redan :)

Men det värsta som kan hända är väl att du bor ute några veckor och inser att det inte var så himla mysigt som du trodde. Och så får du leta upp något boende. Och då kommer du ändå att kunna vara en av dom som säger att den provat att bo utomhus. Kör säger jag!

Fukt är helt klart ett problem. Då jag även är scoutledare hoppas jag nog på att gå med i en kår vars förråd jag kan använda för att torka allt någon dag i veckan. Sedan får man ha en ordentlig plan för att inte bli blöt själv, något som nästan är värre.

Datorn tänkte jag förvara i en drysack under de tillfällen den inte används. På så sätt hoppas jag få den att klara den värsta kondensen. Kursböcker gör jag likadant med, med undantaget att om någon bok finns som e-bok laddar jag in den i min Kindle istället för att släpa runt på den. Beroende på hur mycket litteratur det blir får man väl buffra en del i förrådet.

Vatten tar jag nog i en camelback från campus, så är jag inte beroende av att vara i närheten av sjöar. Att det inte tar så mycket längre tid att leva så här vet jag inte om jag tror på. Visst, jag slipper dammsuga sovsäcken, men det är väldigt mycket annat runtomkring som tar längre tid ute.

Jag har en hel hög med ködagar hos olika bostadsföretag i Uppsala, så du har nog rätt i att det inte är så farligt att komma på att det hela var en dålig idé. Jag får nog boende på mindre än en månad ändå.

Det låter mer romantiskt än praktiskt. Det är ganska mycket som behöver förvaras, det blir en stor ryggsäck att ta med sig överallt. Förutom tvätt, och att tvätten skall torka, så är torkning av sovsäck och annat i lägret inte lätt att ordna under långa tider på vintern. Det är inte så lyckat med en småfuktig sovsäck i en månad, mycket kan växa i den :). Att luffa runt är att leva som en uteliggare, ett mycket tufft liv. Har man ett fast läger kan man ju bygga kåta/koja, men det kräver ju markägartillstånd.

Uppsala har inte heller så mycket till natur att ta sin tillflykt till om man skall ha gång/cykelavstånd till centrum.

Förhoppningsvis hittar jag ganska ofta på något på helgerna, och vid de tillfällena kan man ju låta rubbet hänga på tork. Att ha sovsäcken en månad utan vädring låter onekligen lite dumt. :)

Tufft kommer det helt klart att vara, speciellt innan man gjort staden till sin. Men jag tror att det kan vara värt det. Iallafall för ett tag. Jag är helt på det klara att det inte handlar om någon söndagstur. Men jag får iallafall större boendeyta än de flesta andra studenter. ;)

Cykelavstånd för mig är 15 km. Hur ser det ut på det avståndet vad gäller Uppsala?

Är det just att du ska "bo i skogen" som är grejen eller är det utav ekonomiska skäl?

Hur som helst så kan ju det vara en idé att kolla in hur möjligheten för dig är att bo i en Van av något slag. En äldre modell slipper du betala skatt på och försäkringen brukar inte kosta många kronor per år.

Finns en väldigt bra bok om en kille som valde att bo i en gammal van utanför sin skola för att han inte ville hamna i skuld igen. Den heter "Walden on wheels" - rekommenderas oavsett om man har tänkt bo i van eller inte.

Jag har för tillfället både jobb och köplats till bostäder i Uppsala, så det är inte på grund av ekonomi iallafall. Det är nog mer frilufsandet som är grejen.

Att bo i en bil låter ju inte helt fel det heller. Ska kolla det, även om jag inte är helt säker på att det är riktigt min grej. Har iofs inget körkort för tillfället, men jag tänkte ta tag i den saken någon gång i vår. Fast att bo ute känns nog faktiskt mer rätt.

Tack för tipsen, både om boken och bilen!
 
En ung man jag känner till gjorde detta under tre Skånevintrar.
Det var kallt, ensamt och blött. Han hade trots lektioner i metkrok svårt att få ha sitt läger i fred, han bodde fast på ett par olika ställen, med markägarnas tillstånd.
Han åkte buss, han behövde en 65 l ryggsäck för att få med sig mat och tvätt.
Han blev botad för romantiken i tältboende vintertid.
Han hade ingen kamin i tältet.
Men han hade råd till saker som hans studentkamrater inte hade.
Han rekommenderade det inte till efterföljnad.

Med kamin i tältet och klokt vald lägerplats kan det vara gott att bo i tält vid valfri årstid.
I oeldat tält kan det vara påfrestande dygn efter dygn vid blötvinter.

Men envar får göra sina val och pröva på 3-4 dygn för att se hur hårt det är brukar ingen dö av.
go tur
 
Låter som ett kul projekt, men...

1. Du kommer med stor sannolikhet inte kunna bo inom gång-/cykelavstånd från universitetet, alltså risk att du kommer att behöva en bil, vilket snabbt tenderar att dra iväg kostnadsmässigt.

2. Tveksamt att man vill bo i ett tält som man inte kan elda i under vintern. Ska man kunna elda någorlunda säkert behövs någon form av kåtalösning + en kamin. Dyrt och tungt.

3. "Dra runt" kan bli riktigt jobbigt i längden. Du ska ha ner och upp tältet varje kväll och morgon, vilket kommer göra det lite kämpigt att hinna torka sovsäcken.

4. Rätt okul att komma hem till sitt svinkalla (i värsta fall ännu ouppslagna) tält en klafsig novembernatt efter en kväll med polarna...

Men vad fasen, terminen börjar ju i augusti, du har några månader på dig innan det blir riktigt jäkligt, testa så har du iaf lite bragging rights.

1. Jag fattar inte det här. När jag kollar på kartan är det inte ens en mil till de stora grönområena.

2. De tält med kamin jag sett väger åtminstone 20 kg. Det känns inte som något att släpa runt på. Menar du såna eller menar du något annat. Jag är som sagt inte särskilt förstjust i att behöva elda.

3. Hmm, jag får ta och fundera på den strategin.

4. Sant :p Men jag har fördelen av att jag är som jag är och åtminstone kommer till mitt ouppslagna tält nykter.

Det blir nog faktiskt till att göra det här. (Det är lätt att säga det nu, med 10 månader kvar.)
 
Vad är viktigast?

Din rubrik är ju "Att bo ute och plugga". Är det att bo ute som är viktigast, eller är det att plugga? Jag har själv pluggat, i Uppsala, så jag vet att man kan göra fler saker, även om jag inte bodde så mycket i tält :). Det är faktiskt ganska ansträngande att plugga, i alla fall om man tänker sig ta en examen. Jag tycker ditt äventyr låter kul och spännande. Jag tror att det kan vara bra att du inte glömmer själva pluggdelen.
 
2. De tält med kamin jag sett väger åtminstone 20 kg. Det känns inte som något att släpa runt på. Menar du såna eller menar du något annat. Jag är som sagt inte särskilt förstjust i att behöva elda.

Du tänker väl på gamla militärtält, det finns relativt moderna tältkåtor som har "kaminstöd". Där hamnar vikten lite lägre.
 
En kompis till mej bodde ute i tält en sommar för att spara pengar till en långresa medan han jobbade men hans stora problem var att få ha tältet/lägret i fred. Inte sällan hade någon rafsat runt i hans grejor då han kom åter till tältet. Då är en bil att låsa in saker i bra, givet att man har en tillåten långparkeringsplats. Mina ingenjörsstudier hade inte medgett att bo i tält tidsmässigt. Jag tror inte insparad städtid förslår särskilt mycket jämfört med allt annat som tar längre tid. hur många timmar/minuter per vecka ägnar ni åt städning?

/Patrik, som under studenttiden började som inneboende men sedan skaffade lägenhet
 
Campingplatser har ofta tvättmaskiner och förstås dusch köksutrymmen etc.

Thure

Ja, då kan man låna ström för värme i tältet och när det är som bistrast, hyra en plats i en stuga.
Brukar vara skralt med gäster på vintern på många campingplatser. Kanske kan förhandla fram något bra pris för en långtidsplats under höst och vinter..
 
Bor du 12 km ut så är det bussvänttider, gåtider från buss till läger och åter, förutom de få minuter du åker buss.
Cyklar du samma sträcka behöver du inte vänta in transporten, men du kommer näppeligen upp i 70 km/h mellan hållplatserna.
I båda fallen har du verklig restid. Jämför den med att bo rimligt i stan. Livet har bara en tid men den kommer inte åter.
Tältläger måste flyttas för att du får hjälp att bli av med pryttlar, det hände min bekanting. Mer än en gång. Kommer du i mörker såsmåningom till ditt läger och både underlag och sovsäck saknas så måste du agera.
go tur
 
Jag och två polare provade det här lite halvhjärtat en vecka för några år sedan.

Det var ungefär den här tiden på året, uppe i Luleå. Vi slog upp ett tält i skogen bakom plugget och försökte bo där så mycket som möjligt, och det gick väl sådär.

Mat hade varit mycket enklare att sköta om det fanns kök i plugget (finns/fanns inte på LTU, finns på Chalmers, vet inte hur det är i Uppsala). Nu blev det en hel del nudlar i kranvarmt vatten och köpta luncher och sånt.

Hygienen var enkel, bara dra till gymmet varje morgon. Träna skulle man ju ändå. Svårare att få handduken torr. Tvätta behövde vi inte eftersom det var kort tid, men hade säkert gått att lösa hos nån kompis isf.

Tältet blev bara en övernattningsplats. Vi satt i plugget och pluggade eller snackade skit till sent på kvällarna.

Jag har svårt att se att det skulle funka att ta med sig alla sina grejer hela tiden, men jag är å andra sidan ingen extrem lättpackare.
 

Liknande trådar