Att bo ute och plugga

Jag tror det där kan gå bra. Många studenter jag vet har lagt timmar om dan på att spela tv-spel och titta på tv. Andra har kombinerat studierna med elitidrott. Ytterligare andra har varit på krogen flera kvällar i vackan. All tid går inte åt till studier. Fördelen med bil är att du kan ha grejera samlade. Får du tag på en motorvärmarstolpe kan saker torka dagtid i bilen. Mat går att laga i närheten av bilen så slipper du bära köksutrustningen. Du får plats med ett tvålågigt gaskök med stabil påfyllbar tub. Billigt och drygt. En rejäl gammal bil som en Volvo 945, 745 har ligglängd med fällt baksäte. I med en skumgummimadrass, kliv in i dockningen från bakdörren. Tona rutorna mörka och häng ett tyg för insyn vid framsätet. En rejäl gammal takbox rymmer 1/3 kubik ved och murikapanna samt kokkastrull och kaffepannan. Inget tråkigt sot i bilen. Har bilen dragkrok så kan du ha cykeln i en cykelhållare. Vips kan bilen stå parkerad utanför stan.
Mestadels kanske du tar tältet och ett gott liggunderlag och vandrar iväg 5-15 min från bilen då du är mätt och det är dags att sova. Har du råd så köp 2 sovsäckar så du kan altinera med torkningen. Vet inte hur uppsalavädret är riktigt men antar att sept-början nov är en fin tid, följt av råkall sennovember och december. Sen följer mellansvensk vinter med lite snö och minusgrader. Lite kallt men torrare och renare, sen kommer vår och ljus. Du kommer ju bli rutinerad så nog tror jag du ganska snart har koll på hur du klarar dig bäst i olika väder. Enligt mig är det oftare fint utomhusväder än katastofväder!
Göran kropp bodde i ett grustag och även om han inte studerade så hade även han grejer som upptog hans tid.
Även människor utan medel och med taskiga livsöden genomför detta sätt att leva.

Bosse
 
Odla kanke fram bilden av en bohemisk livsstil så att du fina dagar kan dyka upp i jeansbyxa och ulltröja och andra dagar i nokiastövlar och canadabyxor. Stora varma dunjackan passar till båda vintertid. Folk kommer att va intresserade och du kanske träffar en naturnära fru på köpet.
 
Tror ni att en bil bör vara ett komplement till eller ersätta ett förråd?

Det beror väl på storleken? En husbil lär väl kunna ersätta både förråd och bostad:)

Det bör inflikas att campingplatsers service enbart är avsedd för betalande gäster, du kan få svårt att smita in och duscha utan att pröjsa för campingplats. En del campingplatser kan man betala en dusch-avgift på. (Anledningen är såklart att man inte vill att varenda uteliggare ska utnyttja faciliteterna.)
 
Vad har du för friluftsvana ?
Fem års låglandsvandring. Jag vet hur jag håller mig torr, varm och glad.
Jag tror det där kan gå bra. Många studenter jag vet har lagt timmar om dan på att spela tv-spel och titta på tv. Andra har kombinerat studierna med elitidrott. Ytterligare andra har varit på krogen flera kvällar i vackan. All tid går inte åt till studier. Fördelen med bil är att du kan ha grejera samlade. Får du tag på en motorvärmarstolpe kan saker torka dagtid i bilen. Mat går att laga i närheten av bilen så slipper du bära köksutrustningen. Du får plats med ett tvålågigt gaskök med stabil påfyllbar tub. Billigt och drygt. En rejäl gammal bil som en Volvo 945, 745 har ligglängd med fällt baksäte. I med en skumgummimadrass, kliv in i dockningen från bakdörren. Tona rutorna mörka och häng ett tyg för insyn vid framsätet. En rejäl gammal takbox rymmer 1/3 kubik ved och murikapanna samt kokkastrull och kaffepannan. Inget tråkigt sot i bilen. Har bilen dragkrok så kan du ha cykeln i en cykelhållare. Vips kan bilen stå parkerad utanför stan.
Mestadels kanske du tar tältet och ett gott liggunderlag och vandrar iväg 5-15 min från bilen då du är mätt och det är dags att sova. Har du råd så köp 2 sovsäckar så du kan altinera med torkningen. Vet inte hur uppsalavädret är riktigt men antar att sept-början nov är en fin tid, följt av råkall sennovember och december. Sen följer mellansvensk vinter med lite snö och minusgrader. Lite kallt men torrare och renare, sen kommer vår och ljus. Du kommer ju bli rutinerad så nog tror jag du ganska snart har koll på hur du klarar dig bäst i olika väder. Enligt mig är det oftare fint utomhusväder än katastofväder!
Göran kropp bodde i ett grustag och även om han inte studerade så hade även han grejer som upptog hans tid.
Även människor utan medel och med taskiga livsöden genomför detta sätt att leva.

Bosse
Bra tips! Skönt att inte alla totaldissar idén. :)
Odla kanke fram bilden av en bohemisk livsstil så att du fina dagar kan dyka upp i jeansbyxa och ulltröja och andra dagar i nokiastövlar och canadabyxor. Stora varma dunjackan passar till båda vintertid. Folk kommer att va intresserade och du kanske träffar en naturnära fru på köpet.
HAHA! Sorgligt nog går jag redan idag runt i KM Gere och ulltisha på kontoret :p
 
Vilken galen, spännande och alldeles underbar idé/plan/dröm du har! Genomförbart för vissa, otänkbart för andra. Vilken kategori du tillhör vet du säkert bättre än någon av oss tyckare här. För mig förefaller det som du både har funderat en hel del, och dessutom har erfarenhet nog att veta ungefär vad som väntar. Säger din magkänsla att du ska satsa på detta så kör! I dina skor skulle jag alla gånger resonera som att hellre försöka och avbryta än att, sannolikt, behöva ångra att inte ha provat.

Studiekapacitet och -preferenser är så individuellt. Hur mycket tid du kommer behöva lägga på studierna har du kanske en aning om, kanske kommer det komma som en överraskning - åt endera hållet. En förutsättning för att du ska trivas med detta är nog förstås att du Inte har behovet att kunna dra dig undan för att plugga ensam i lugn och ro. Jag som pluggade bäst/mest effektivt hemmavid hade blivit tokig av att vara tvungen att få allt gjort på campus, å andra sidan hade jag klasskompisar som i princip gjorde just det.


Det finns ju gott om tid. Om jag förstår det rätt så både jobbar du och har bostad nu? Vad tror du om att provköra några veckor med de förutsättningarna? Du kan reda ut och hitta lösningar på en del av frågetecknen du har, kanske kommer det upp utmaningar du inte tänkt på. Med lite reflektion samtidigt borde det ge klarhet i sådant som vilken backup (bil/förråd/kolonistuga) som du anser behövas, vilka avstånd som känns hanterbara med den packning du behöver bära, osv osv.

Jag tycker du är stencool! Kör hårt och lycka till!
 
Jag funderar vidare på fördelar med bil. Vatten vintertid är ju en typ av problem som ständigt ska hanteras. I en bil har man ju lätt plats med 2 st 20 litersdunkar. Gör att man slipper hämta nytt dagligen och för en rask Karl är formatet lätt att bära. I svinkallvintern fryser ju vatten även i en bil men har man fyllt på med varmvatten tar det ett bra tag och värmen avges i bilen. Mat är inget stort problem. Havregrynsgröt med vatten på sidan, mackor både hårda och mjuka etc förvaras både i värme och kyla utan problem. Lite årstidsstyrt får man välja sånt som går att förvara i en plastback. Med rätt grejor och mätt mage är det inte så svårt att sova skönt i tält närhelst på året.

Får man tälta på sin kolonilott om man skaffar en.

Jag har lite koll på omgivningarna norr om Uppsala typ Björklinge och nog finns där parkeringsfickor och både björksly och kontortahyggen där man kan sticka in sitt tält. Naturligtvis kommer ortsbefolkningen att veta om du återkommer ofta men de flesta människor är varken folkfula eller ondsinta. Om man inte lämnar skräp, folkskit eller förstör tror jag inte det blir mycket problem.

Bosse
 
Slå på Marcus torgeby och lös lite om en man som bott ute en hel del.
Tänk dig en tentipi 7 med kamin, ståhöjd säng medmadrass med liggunderlag för värmen på en avskild plats i kanten av ett rapsfält. Stationärt uteboende eller fjälltält och nya platser varje dag. Nummer ett skulle jag gilla och nummer två gillar jag på semestern vid fina delar av året.

Bosse
 
Vilken fantastisk rolig idé! Många har gjort det förut, i svenska sammanhang är väl Göran Kropps biografi det bästa läsmaterialet? Som tidigare nämnts bodde han i två år på ett grustag för att spara pengar.

Adress vet jag hur du löser, du skaffar en postbox, och registrerar dig på den, en del har inte råd med det och registrerar sig på ett socialkontor, men jag tror inte du tillhör den typen av studenter. Adress behöver du om inget annat för att kunna ha ett mobilabbonemang, och troligen bankkonto (inklusive visa-kort), och säkert csn/student-id och annat roligt.

En påfrestning som du inte har nämnt så mycket, men som jag automatiskt börjar tänka på, är hur du hanterar det socialt. Många kommer att tycka att du är en kuf som sover i ett tält. Presentera idén för folk du litar på, du kommer få många reaktioner, se om du kan bemöta reaktionerna. Kom ihåg att detta är en av de första frågorna du kommer att behöva besvara när du kommer ny till stan.
 
Härlig idé - är man en människa som kan komma på den är man en människa som klarar av det!

I Uppsala skulle jag titta österut - öst om E4, kanske längs vägen mot Almunge - där det inte borde vara svårt att hitta lämpliga lägerplatser inom ditt cykelavstånd. Ett alternativ under vintern (på tok för mycket folk under sommar) skulle ev kunna vara skogarna kring Hammarskog (herrgården är numera stängd vilket gjort att inte så många besöker området) som ligger så nära som ca 20 cykelminuter från sta'n.

Själv tänker jag tillbringa vintern med att plugga på distans från en liten stuga utan el och vatten i norra Lappland. Tält skulle vara för obekvämt för mig!
 
Innästla i närmsta skogsdunge med observation mot campus. Förstärk din förläggningsplats med erforderligt skyl för att undvika upptäckt. Följ ljud- och ljusdisciplin. Sköt toalettbestyr på skolans toalett.
Lätt som en sockerkaka.
 
Likt ett par andra här skrivit så skulle jag rekommendera att höra med markägaren om ett mer eller mindre stationärt läger med en Tipi med en kamin i. Det är nog mer än lovligt påfrestande om du ska klämma in dig i takhöjd ~110 cm under lång tid. En tipi med ståhöjd och lite extra utrymme ökar komforten betydligt under de ruskiga månaderna. Du nämner att du inte är så mycket för att elda, men jag skulle ändå rekommendera en kamin för värme och att driva ut fukten. Det ökar möjligheterna att härda ut när det regnat i veckor i sträck. Jag tror du skulle sakna det efter ett tag. Som sagt tror jag mer på ett stationärt läger än att flytta runt och bo i ett litet vandringstält eller liknande. Men det är bara mina synpunkter och äventyret är ju ditt.

Hoppas allt går vägen och uppdatera gärna tråden allt eftersom så vi får höra hur du upplevt det. Idéen är ju onekligen spännande.

//Askel
 

Liknande trådar