Att bo ute och plugga

Jag röstar för att tälta på en camping, det borde väl vara en rejäl besparing även om man får pynta lite? Där kan man tvätta, laga mat å pinka i värmen. Frisk luft får man ju i tältet, som dessutom kan ha el tillgängligt om man så önskar, till dator, värme, lampa mm.

Eller blir det för "ordnat"? En del av det äventyrliga försvinner onekligen.

//A

Ja det skulle lösa många problem.
 
Jag har mjukstartat och sover ute i trädgården sedan två veckor. Men jag tänkte skriva om något helt annat.

Ikväll fick en god vän mina planer redogjorda för sig. Hon uttrycker tillförsikt i att jag har kompetens nog att hålla mig varm och torr, men utbrister upprört, "men Aron, du kommer ju att få SMUTSIGA KLÄDER!"

Jag väljer nog hellre att oroa mig för andra saker. :)
 
Jag har mjukstartat och sover ute i trädgården sedan två veckor. Men jag tänkte skriva om något helt annat.

Ikväll fick en god vän mina planer redogjorda för sig. Hon uttrycker tillförsikt i att jag har kompetens nog att hålla mig varm och torr, men utbrister upprört, "men Aron, du kommer ju att få SMUTSIGA KLÄDER!"

Jag väljer nog hellre att oroa mig för andra saker. :)

Njaaa säg inte det, men hett tips är ju att slänga alla vita underkläder :) Man vill ju inte ha bevis för smutsen, hellre brunt eller svart till underkläder. :)
 
Jag har gjort en del turer i tex. södra Europa då jag flög dit och tog mig längs en sträcka och sedan flög hem igen. Och usch vad jag och även kompisarna som hängde med på vissa turer skämdes när man satt bland alla välstädade människor vid flygplatsen medan vi stank svett och såg ganska lortiga ut. Det är inte alltid lätt att hålla sig rent där ute.
 
Kanske kan man ha "skolkläder" och "utekläder"? Dvs byt till rena kläder i skolan (smit in på en toa, gör en fempunktstvätt + tandborstning, ta på skolkläderna) och byt sen till utekläder innan du åker därifrån. Kanske finns det någon möjlighet att förvara skolkläderna i skolan (skåp kanske) så luktar de inte eld och fukt...?
 
(...) fempunktstvätt (...)
Tack Karolina. Nu vet jag äntligen namnet på det där, som jag verkställt på div. skumma ställen under hela mitt långa luffarliv ;).

Till TS: jag har lite svårt att förstå, hur kompromisslös du vill vara med ditt uteboende. Vill du bevisa för dig själv, att du kan klara "allt" därute, så kan det säkert gå, men bli både tidsödande och lite asocialt. Accepterar du däremot att utnyttja "infrastrukturen" i staden och på din skola maximalt för allt annat än just sovandet - plugga, äta, umgänge, förvaring, tvätt, torkning, strömförsörjning etc, blir allt genast enklare. Du kan då göra precis tvärtom mot vad en del varit inne på - leva hela ditt liv och ha alla dina saker i staden, och gå "bort" - inte "hem" - till "skogen" på kvällarna, enast för att sova. Med den modellen behöver du bara en liten packning med renodlad sovutrustning (inkl något lättuppsatt enmanstält), som du på morgonen tar "hem" till skolan igen för ev. tvätt, sovsäckstorkning etc.

Detta är faktiskt inget teoretiserande från min sida. Jag har haft en liknande "skarv" i mitt boende efter att ha varit ute på ett halvårs luffande, med uppsagt studentrum och magasinerat bohag. Kom hem till vårterminens start och gav mig den på att vänta ut kön till min gamla studentkorridor. Det tog dryga tre månader av skånsk slask- och regnvinter, men gick förvånansvärt smidigt - jag liksom bara fortsatte med det "bohag" jag kommit hem med. Hade min lilla luffarrygga under mitt bord på Arkitektskolans ritsal, där vi ändå jobbade dygnet runt och hade allt från tandborstar till soffgrupp och TV. Lagade mat i studentpentryt, tvättade kropp och kläder i skolans dusch, umgicks, fikade, pluggade etc på skolans fik. Var det inlämning på gång, sov vi ändå på ritsalen. Ville jag sova ute, gjorde jag det på gräskullarna bakom Teknis (på den tiden ännu inte bebyggda) eller, om andan föll på, cyklade till ett närliggande naturområde öster om stan. Igen av mina studiekamrater, utom dem jag själv invigt, märkte något konstigt ;).

Jag skulle dock inte kalla denna period av mitt liv för att "bo ute", och frågan är, om det är detta du vill med ditt eget projekt.
 
För mig känns det sjukt ovärt alltihop. Även om trådstartaren orkar med allt meck med tält och ombyte så blir ju det sociala livet fullständigt lidande. Ja, det krymper väl till obefintligt. Under studentlivet, då han bör passa på att ha kul och träffa människor liksom.
Och de här i tråden som föreslår camping på campingplats förstår jag inte heller, normalpris för tält är ju minst 100 kr natten, 3000 i månaden. Kanske kan man få för halva priset, men då blir det ändå 1500 i månaden. Jämför med 4000 kr för en varm säng och dusch varje kväll i ett studentrum... Nej, ett vansinnesprojekt säger jag ;)
 
Ja det går ju men det blir en del jobb med att hålla sig pustad i fjädrarna och det lär gå ut på plugget och så.

Haha...jo nueråsatt - för 10 år sen.

Så var det nån kuf som läste nån astronomifysik nått i Stockholm.
Han bodde under en presenning vid skolområdet och vägra tvätta sig och allt det där med hänvisning att han ville komma nära universums molekyler - var nån extrem kuf.

Efter ett halvår med ingrod molekylär patina som måtte varit nått aldeles speciel så blev han portad...dom måste verkligen haft tålamod med han.
Tydligen var det nått fasansfullt , han måtte varit det närmaste en zoombie
 
Till TS: jag har lite svårt att förstå, hur kompromisslös du vill vara med ditt uteboende. Vill du bevisa för dig själv, att du kan klara "allt" därute, så kan det säkert gå, men bli både tidsödande och lite asocialt. Accepterar du däremot att utnyttja "infrastrukturen" i staden och på din skola maximalt för allt annat än just sovandet - plugga, äta, umgänge, förvaring, tvätt, torkning, strömförsörjning etc, blir allt genast enklare. Du kan då göra precis tvärtom mot vad en del varit inne på - leva hela ditt liv och ha alla dina saker i staden, och gå "bort" - inte "hem" - till "skogen" på kvällarna, enast för att sova. Med den modellen behöver du bara en liten packning med renodlad sovutrustning (inkl något lättuppsatt enmanstält), som du på morgonen tar "hem" till skolan igen för ev. tvätt, sovsäckstorkning etc.

Det är lite så jag tänker. Jag listar din lista för enkelhetens skull. :p

Plugga - Görs enbart på campus. Jag har vana av att studera i kontorslandskap, så det torde inte vara några större problem.

Äta -
Frukost: Gröt på kök, efter att jag brytit lägret. Antingen i skogen eller på skolområdet. Kan även mikras ihop.
Lunch: Matlåda från gårdagens middag.
Middag: På kök. Då man kanske inte vill dra ut i skogen vid 17 tillagar jag den var jag vill. Torrvaror har jag på mig, färskvaror köper jag på plats.

Umgänge - Hur mitt sociala liv i skolan ser ut har jag givetvis svårt att säga på förhand. Jag har dock lovat att bli scoutledare mot att få använda den kårens tvättmaskin.

Förvaring - Jag har lyckats få en uppsalabo att leta privata förråd åt mig.

Tvätt - Se umgänge.

Torkning - Kan jag förhoppningsvis lösa i förrådet. Jag tänker köra dubbla uppsättningar sovsäckar för att slippa springa förbi och torka vareviga dag.

Strömförsörjning - Jag tänkte rigga ett litet elsystem i ryggan så att jag kan ladda rubbet vid en kontakt där jag pluggar.
 
Våtservetter är fantastiska att ha med sig ut i det vilda. Finns alltid i ryggsäcken... Använder man dessutom babyservetter är de inte uttorkande.
 

Liknande trådar