Att bo ute och plugga

kanske inte helt omöjligt att det finns någon som äger lite mark i tänkt område som vill hjälpa?
Den som inte frågar får aldrig några svar...
kul ide att tälta.
 
1. Jag fattar inte det här. När jag kollar på kartan är det inte ens en mil till de stora grönområena.
Fair enough, om du cyklar 1-1,5 mil hittar du säkert nåt, men då börjar du hamna uppåt 2-3 mils cykling om dagen, med all packning. Det låter hårt i mina öron. Dessutom är ju inte snösvängen som snabbast utåt de områden man kan komma undan med att vildcampa en längre tid, så du får räkna med att cykla 1 mil i en dm nysnö, med knagglig gammelsnö under. Det går säkert, men blir jobbigt.

2. De tält med kamin jag sett väger åtminstone 20 kg. Det känns inte som något att släpa runt på. Menar du såna eller menar du något annat. Jag är som sagt inte särskilt förstjust i att behöva elda.
Tror det blir rätt otrevligt att bo i oeldat tält hela vintern, men återigen, det går, det är bara obehagligt.
 
Kan inte se om du har något körkort men jag skulle valt en lösning med bil alla dagar i veckan;)
En äldre transportbil med enkelt fixad sov och köksmöjlighet. Värme är också enkelt att ordna. Med bilen blir det enkelt att välja / variera övernattningsplats samt att ta sig till skolan.

Gissar trots allt att studierna är prio ett och inte en del av en `fix idé´;)
 
Hårding!

Som många redan påpekat så behöver du markägarens tillstånd. Om det är en privatperson som äger marken blir det säkert ett "ja" men om det är någon annan ägare som bolag eller kommun så räkna med ett 100%-igt nej. Om du ska bosätta dig på en och samma plats under en längre tid med ett tält med kamin så måste du kanske ha byggnadslov från kommunen, vilket du troligen inte får då kommunen vill hyra ut sina studentbostäder. Hur har du tänkt dig med toabestyren? (att gräva en skitgrop som man gjorde i lumpen är i dag olagligt)

Att bo i tält 24/7 samtidigt som man ska sköta krävande studier låter svårt. För mig skulle detta vara omöjligt. Det som jag tror skulle var den svåraste biten är att det sociala livet och därmed den mentala hälsan blir lidande. Att bo i tält under kalla mörka nätter med tentaångstens kvävande grepp i kombination med ensamhetens förgiftande sällskap kan inte inte vara nyttigt. Så mitt råd är att fokucera på studierna först, innan du tar tag i äventyret.

Nu ska inte jag vara den som sparkar undan fötterna för dig och dina drömmar. Det jag skrivit ovan är ut ifrån mig själv. Det finns faktiskt de som genom fört det du drömmer om. Följ länken nedan! Yolo!

http://wwwc.aftonbladet.se/sport/0005/05/marcus.html
 
Jo, jag hade nog tänkt spendera en hel del timmar på skolan, men det gör ju många studenter ändå. Att det skulle finnas dusch på skolan låter ju attraktivt, detta måste undersökas! Får kolla med någon som redan går i uppsala

Finns dusch på BMC vet jag... Eller så köper man gymkort på ex http://campus1477.se

Den här dokumentären tyckte jag var intressant: http://www.bestofsvt.se/klipp/102029/ Den handlar om en norsk tjej som kommer in på sin drömutbildning men bestämmer sig för att bo ute ett halvår istället.

Har du funderat på att ex få tag i en kolonistuga? En av mina kompisar bodde i en sådan över en vinter. Spartanskt utan el och vatten (och värme!) men lite isolerat så att det gick att få upp lite värme mha spritkök och värmeljus. Dessutom gick dörren att låsa så grejerna var kvar. Det kunde regna och ruska bäst det ville och hon behövde inte ta ner och sätta upp tältet varje dag... Det började lite grann som en flykt för henne eftersom hon inte mådde så bra, var trött på samhället i stort. Men hon klarade de kurser hon läste och efter ett par månader mådde hon bättre. Jag vet inte om man får bo permanent i kolonistuga men de är ju ganska så lika små sommarstugor...

Några har skrivit om tidstjuvar som städning å ena sidan och tältflyttning på andra sidan. Jag vet vad som skulle spara tid åt mig ifall jag sov i tält; klart mindre internet- och tv-tid!

Lycka till!
 
Din rubrik är ju "Att bo ute och plugga". Är det att bo ute som är viktigast, eller är det att plugga? Jag har själv pluggat, i Uppsala, så jag vet att man kan göra fler saker, även om jag inte bodde så mycket i tält :). Det är faktiskt ganska ansträngande att plugga, i alla fall om man tänker sig ta en examen. Jag tycker ditt äventyr låter kul och spännande. Jag tror att det kan vara bra att du inte glömmer själva pluggdelen.

Givetvis är plugget huvudsaken. Tanken är att detta skulle vara en boendeform helt enkelt, om än en sjukt krävande sådan. Om jag inte skulle klara studierna pga boendet skulle jag bryta direkt. Sen kan man väl inte säga att alla andra studenter bor så himla härligt de heller. :p

Campingplatser har ofta tvättmaskiner och förstås dusch köksutrymmen etc.

Thure

Grymt tips!

En kompis till mej bodde ute i tält en sommar för att spara pengar till en långresa medan han jobbade men hans stora problem var att få ha tältet/lägret i fred. Inte sällan hade någon rafsat runt i hans grejor då han kom åter till tältet. Då är en bil att låsa in saker i bra, givet att man har en tillåten långparkeringsplats. Mina ingenjörsstudier hade inte medgett att bo i tält tidsmässigt. Jag tror inte insparad städtid förslår särskilt mycket jämfört med allt annat som tar längre tid. hur många timmar/minuter per vecka ägnar ni åt städning?

/Patrik, som under studenttiden började som inneboende men sedan skaffade lägenhet

Det är en av anledningarna till att jag vill bryta lägret om dagarna, då slipper jag hela grejen med inkräktare. Tror ni att en bil bör vara ett komplement till eller ersätta ett förråd?

Jag och två polare provade det här lite halvhjärtat en vecka för några år sedan.

Det var ungefär den här tiden på året, uppe i Luleå. Vi slog upp ett tält i skogen bakom plugget och försökte bo där så mycket som möjligt, och det gick väl sådär.

Mat hade varit mycket enklare att sköta om det fanns kök i plugget (finns/fanns inte på LTU, finns på Chalmers, vet inte hur det är i Uppsala). Nu blev det en hel del nudlar i kranvarmt vatten och köpta luncher och sånt.

Hygienen var enkel, bara dra till gymmet varje morgon. Träna skulle man ju ändå. Svårare att få handduken torr. Tvätta behövde vi inte eftersom det var kort tid, men hade säkert gått att lösa hos nån kompis isf.

Tältet blev bara en övernattningsplats. Vi satt i plugget och pluggade eller snackade skit till sent på kvällarna.

Jag har svårt att se att det skulle funka att ta med sig alla sina grejer hela tiden, men jag är å andra sidan ingen extrem lättpackare.

Jo, under vardagarna tänkte jag väl hänga på campus minst 12 timmar om dagen. Det blir framåt att man ska sova som man drar sig ut till lägret. Om man vill ha lugn och ro kan man ju dra sig dit tidigare.

Extrem är jag inte, men däremot lättpackare. ;)

kanske inte helt omöjligt att det finns någon som äger lite mark i tänkt område som vill hjälpa?
Den som inte frågar får aldrig några svar...
kul ide att tälta.

Du råkar inte känna någon markägare i området? :p

Fair enough, om du cyklar 1-1,5 mil hittar du säkert nåt, men då börjar du hamna uppåt 2-3 mils cykling om dagen, med all packning. Det låter hårt i mina öron. Dessutom är ju inte snösvängen som snabbast utåt de områden man kan komma undan med att vildcampa en längre tid, så du får räkna med att cykla 1 mil i en dm nysnö, med knagglig gammelsnö under. Det går säkert, men blir jobbigt.


Tror det blir rätt otrevligt att bo i oeldat tält hela vintern, men återigen, det går, det är bara obehagligt.

Sant, det kanske inte är lika roligt att dra sig ut såpass långt när det är 30 cm snö. Men det tycker ju ingen annan heller, så på vintern kanske man kan dra sig närmre stan. Det torde ju vara mer folktomt i de områden som faktiskt finns?

Kan inte se om du har något körkort men jag skulle valt en lösning med bil alla dagar i veckan;)
En äldre transportbil med enkelt fixad sov och köksmöjlighet. Värme är också enkelt att ordna. Med bilen blir det enkelt att välja / variera övernattningsplats samt att ta sig till skolan.

Gissar trots allt att studierna är prio ett och inte en del av en `fix idé´;)

Studierna är huvudsaken. Funkar inte de bryter jag. Men en bil låter faktiskt som en idé.

Hur har du tänkt dig med toabestyren? (att gräva en skitgrop som man gjorde i lumpen är i dag olagligt)

Att bo i tält 24/7 samtidigt som man ska sköta krävande studier låter svårt. För mig skulle detta vara omöjligt. Det som jag tror skulle var den svåraste biten är att det sociala livet och därmed den mentala hälsan blir lidande. Att bo i tält under kalla mörka nätter med tentaångstens kvävande grepp i kombination med ensamhetens förgiftande sällskap kan inte inte vara nyttigt. Så mitt råd är att fokucera på studierna först, innan du tar tag i äventyret.

Du får det att låta som att jag ska skida till Nordpolen. :p Men visst, jag kanske ska bo ute några veckor i januari så jag fattar vad ni snackar om. Har hittills inte bott ute mer än några dagar under vintern.

Toa sköter jag främst på campus, men givetvis blir det en del ute också. Beroende på hur magen mår funderar jag på hundpåse. Om magen inte mår får jag lösa det på friluftsmässigt sätt.

Finns dusch på BMC vet jag... Eller så köper man gymkort på ex http://campus1477.se

Den här dokumentären tyckte jag var intressant: http://www.bestofsvt.se/klipp/102029/ Den handlar om en norsk tjej som kommer in på sin drömutbildning men bestämmer sig för att bo ute ett halvår istället.

Har du funderat på att ex få tag i en kolonistuga? En av mina kompisar bodde i en sådan över en vinter. Spartanskt utan el och vatten (och värme!) men lite isolerat så att det gick att få upp lite värme mha spritkök och värmeljus. Dessutom gick dörren att låsa så grejerna var kvar. Det kunde regna och ruska bäst det ville och hon behövde inte ta ner och sätta upp tältet varje dag... Det började lite grann som en flykt för henne eftersom hon inte mådde så bra, var trött på samhället i stort. Men hon klarade de kurser hon läste och efter ett par månader mådde hon bättre. Jag vet inte om man får bo permanent i kolonistuga men de är ju ganska så lika små sommarstugor...

Några har skrivit om tidstjuvar som städning å ena sidan och tältflyttning på andra sidan. Jag vet vad som skulle spara tid åt mig ifall jag sov i tält; klart mindre internet- och tv-tid!

Lycka till!

Gött! Studentgym är najs.

Kolonistuga låter lite som bilförslaget, fast mer stationärt. Dessutom kan man ju hänga saker på tork därinne. Ska tänka på saken, fast jag måste erkänna att bil låter mer intressant.
 
Det blir Uppsala; jag tänkte ta en kandidat i Fysik. Tanken var nog att luffa runt och inte ha ett fast tillhåll.

är det för att spara pengar?
ser inte riktigt hur man kan ta en kandidat i fysik samtidigt som man "luffar runt" med ett tält, men det är klart, om du spenderar all din vakna tid på ett bibliotek och sedan sover i tält så fungerar det nog i åtminstonde i 2 veckor, alternativt till första tentan.

friluftsliv kan göras på flera sätt, med ett studentrum får du möjligheten att välja när och hur.
 
är det för att spara pengar?
ser inte riktigt hur man kan ta en kandidat i fysik samtidigt som man "luffar runt" med ett tält, men det är klart, om du spenderar all din vakna tid på ett bibliotek och sedan sover i tält så fungerar det nog i åtminstonde i 2 veckor, alternativt till första tentan.

friluftsliv kan göras på flera sätt, med ett studentrum får du möjligheten att välja när och hur.
Nej, det är inte för att spara pengar. Jag tror knappast att det blir så himla mycket billigare egentligen. Jag har både pengar och köplats, det här gör jag helt frivilligt.

Två veckor, men då bör jag ju åtminstone överleva nolle-p! :D
 
Nej, det är inte för att spara pengar. Jag tror knappast att det blir så himla mycket billigare egentligen. Jag har både pengar och köplats, det här gör jag helt frivilligt.

Två veckor, men då bör jag ju åtminstone överleva nolle-p! :D

alltså, det kan funka ett tag, men jag tror problemet är allt omkring som mat, ducsh, osv. samt att alltid packa upp/ner allting dag ut och dag in. men ok, som experiment är det ok, och fysik är ju experiment så man kan se hela processen som ett meta experiment.
 

Liknande trådar