Att bo ute och plugga

Ja, ett tält är nog ett måste. En hängmatta är svårare att skapa en varm atmosfär i och laga mat i lite skyddat. Ett tält kan man värma upp lite och klä på sig i, fixa hygien, sitta och äta utan dunjacka och vantar osv. Bäggedera går att ha och användas efter behov. Men då har man ännu ett moment att göra när man slår läger och ytterligare en vikt som ska transporteras.
 
Om du kan få markägares tillstånd att tälta på samma plats ett längre tag är "hot tenting" i ett "wall tent" nog att föredra. Googla på dessa koncept, finns massor skrivet om det på engelska.

Kort sammanfattat är det kanvastält med kraftig rörstomme, rejäl ståhöjd och värmekälla (ved eller en liten dieselkamin). Finns flera respekterade märken i USA. Används för permanenta/semipermanenta jaktstugor, basläger etc. i USA/Kanada.

http://www.alaskatent.com
http://www.montanacanvas.com
http://www.davistent.com
http://www.walltentshop.com/
http://tentsmiths.com
http://www.reliabletent.com

Vi hade liknande under en paddling på Svalbard. Stommen behöver du inte köpa fr USA, den bygger du enkelt av galvade vattenledningsrör (http://www.rinkabyror.se) och KeeKlamp (http://www.fallskydd.se).

Mats
 
Ja ovanstående är nog ganska skönt och ha....
Desutom bör du få upp iaf sovdelen i tältet en bit med lastpallar för och slippa fukt.

Ett sådant här tält http://www.biltema.se/sv/Fritid/Friluftsliv-och-camping/Bo-och-sova/Talt/Familjetalt-37312/ , en hög lastpallar,presseningar,en husvagnstub med gasol samt kök är ju en utgångspunkt - sen måste du hitta nån markägare.

Att surra omkring med en ryggsäck mellan olika skogar kommer ta mycket av din tid men ett stationärt läger med stort circustält med ståhöjd,lite campingmöbler,gasolspis,säkrat från markfukt,eldplats(köpa ved från maarkägaren) kan nog bli väldigt mysigt fast det är långt tid över ett helt år.

Kanske t.o.m med ett litet billigt elverk så du kan köra discokulan,stereon,brödrosten när du har dejt eller vill lyxa till det.

Det är ju lite kostnader o starta upp på kanske 5 papp om du skall ha en hygglig tillvaro
 
Med de två sista inläggen kan man ju nästan bygga sig ett eget litet hus eller hyra in sig i ett redan byggt hus....
Var syftet att spara pengar kan man nog hitta ett billigt boende som inneboende eller kankse lägga tiden på arbete och bo som de felsta studenter, dvs hyra något, t ex studentrum....

/Patrik
 
Ja men om du skall plugga och så får du nog lyxa till det lite.

Att krypa omkring i 1m höga tunneltält,hamockar,vindskydd funkar ju säkert om det är nån Operation Göran Kropp med fysträning och erfarnhets uppbyggnad som direkt är knuten till boendeformen redan.

Du kommer även med en lyxlösning få en del merarbete men inte så mycket med att dra omkring mellan olika buskar hela tiden..

Så skall du få nått av det är det ett lite mer permanent läger , du kan ju börja med att leta upp bönder och förklara.
Det går nog om han har tillräckligt med skog , dukanske får erbjuda dig att hjälpa till med något men det kan ju vara kul.
 
En annan tanke jag fick nu var en förvaringsbox. Finns på tågstationer, universitet och andra ställen, används mest för kriminella transaktioner, men är förmodligen lämpligt om du inte vill gå omkring med världens ryggsäck jämt.
 
Kul idé som jag gillar men även känner att det kommer vara tufft.
Har själv rest ofta igenom Europa på 2-6veckors resor och upplevt en del "tuffa" moment och problem.
Jag skriver upp lite som jag tänker på när jag läser i tråden här. Tankarna är förstås efter mina upplevelser osv och jag känner inte dig och vet inte hur du fungera såklart...

• du samla på dig snabbt många saker som du kommer att behöver (mat, sovutrustning som klara alla moment, kläder, böcker till plugget, dator osv osv.) 40l bli snabbt för lite även när du satsa på riktig lättvikt. Det kräver även att man varje dag är noggrann med att packa rätt så inget gå sönder eller bli blött. särskild matsaker men även annat "bra att ha" som extra batterier, den där halvtomma sockerförpackningen eller liknande ta mkt mer plats än man vill
• det finns dagar där man känner sig stark och orkar men det finns även många dagar där man bara slöar vilket som behövs. Kolla själv hur ofta du läser en tidning/bok, kolla på film, bara sova länge osv. Alla dessa stunder bli svårare att få till ute
• att vara ute hela tiden är energikrävande, det tär på kroppen, jag sover ofta längre när jag sover ute än hemma, även nätterna bli mindre effektiv ibland då man vaknar till av saker som händer runt omkring. T.ex en höststorm kan hålla en vaken halva natten när man ligger i tält och att orka göra ngt dagen efter är ansträngande
• att varje dag hitta en ny plats där man kan sova ostört är ett projekt is sig. Visst du är vid samma stan hela tiden och lär nog lära dig alla platser. Under mina resor har jag ibland behövt förflytta mig mkt längre än tänkt för att det vart massa folk där jag tänkte eller liknande. Ibland när jag vart trött har jag struntat i att hitta ngt bra och typ sovit i bivaq direkt vid en park men ångrat mig varje gång efter för att jag alltid sov oroligt
• ute i naturen kan de enklaste bestyren ta lång tid. Gå på toa mitt i vintern t.ex eller diska, laga mat osv. och man få räknar mkt mera tid för sånt. Vill säger att när du kommer hem efter plugget ta det snabbt en timme bara för att laga mat, du få gå upp tidigigare för att hinna med frukost osv innan plugget.
• att hålla sig fräscht är en svår sak, man lukta nästan alltid lite (brasan, kläder som jag legat väskan länge osv), har smutsiga kläder osv. Att då sitta bredvid folk i plugget är kanske inte det bästa alltid
• att vara social bli mkt svårare, att ha med packningen på den där festen den sötaste tjejen från hela plugget bjöd dig till är inte så himla bra, man bjuder inte med sig någon vän eller flickvän och en del kommer tycker att man är konstig för att man lever på detta sättet.
• när jag blanda mellan varmt inomhus och att vara i det kalla utomhus fryser jag snabbare än om jag är ute hela tiden. Min kropp anpassa sig liksom - kan tänker mig att det bli rätt jobbigt då och då när man är trött på kvällen och ska ut till mörka skogen
• det kräver en mkt bra disciplin så man håller sina rutiner, håller sina prylar fräscha och ta sig ut dagligen
• som ngn sa så kolla upp flera platser som du alltid kan drar dig till ifall du inte hitta ngn ny nån gång. Men variera för folk runt omkring (folk som promenera med sina hundar eller bo där eller så) stör sig fort när man sover för ofta på samma ställe.
• hängmatta är grymt skönt att sova i men i tält är det enklare att ha lite prylar med sig, det bli mindre trångt liksom

Men som sagt så låter det ändå skönt och man har väl drömt om liknande förr. Man vänjer sig vid detta livet, skapar sig rutiner osv och hitta nog en hel del trevliga moment i det
 
Camping

Jag röstar för att tälta på en camping, det borde väl vara en rejäl besparing även om man får pynta lite? Där kan man tvätta, laga mat å pinka i värmen. Frisk luft får man ju i tältet, som dessutom kan ha el tillgängligt om man så önskar, till dator, värme, lampa mm.

Eller blir det för "ordnat"? En del av det äventyrliga försvinner onekligen.

//A
 
• du samla på dig snabbt många saker som du kommer att behöver (mat, sovutrustning som klara alla moment, kläder, böcker till plugget, dator osv osv.) 40l bli snabbt för lite även när du satsa på riktig lättvikt. Det kräver även att man varje dag är noggrann med att packa rätt så inget gå sönder eller bli blött. särskild matsaker men även annat "bra att ha" som extra batterier, den där halvtomma sockerförpackningen eller liknande ta mkt mer plats än man vill

Yeah. Planen är att jag införskaffar en uppsättning vinterdoningar och väljer ryggsäck därefter. Men 40 l är nog målet. Om man ska gå runt med säcken jämt och ständigt vill man ju slippa ha en Recon på sig.

• ute i naturen kan de enklaste bestyren ta lång tid. Gå på toa mitt i vintern t.ex eller diska, laga mat osv. och man få räknar mkt mera tid för sånt. Vill säger att när du kommer hem efter plugget ta det snabbt en timme bara för att laga mat, du få gå upp tidigigare för att hinna med frukost osv innan plugget.

Jag kommer helt klart att behöva bli mer av en morgonmänniska. Jag tror att jag kommer behöva 2-3 h innan föreläsningen börjar, men samtidigt får jag förhoppningsvis mer sovtid på kvällen. Det är ju faktiskt jävligt tråkigt att sitta ensam i skogen när det är mörkt, natt efter natt. Då kan man lika gärna gå och lägga sig.

• det kräver en mkt bra disciplin så man håller sina rutiner, håller sina prylar fräscha och ta sig ut dagligen

Fy fan vad jag kommer att tröttna på att rengöra tältspik!

• som ngn sa så kolla upp flera platser som du alltid kan drar dig till ifall du inte hitta ngn ny nån gång. Men variera för folk runt omkring (folk som promenera med sina hundar eller bo där eller så) stör sig fort när man sover för ofta på samma ställe.

Jo, jag kommer nog ganska snabbt få koll på ett tiotal ställen som ingen går till kan jag tänka mig.

Jag röstar för att tälta på en camping, det borde väl vara en rejäl besparing även om man får pynta lite? Där kan man tvätta, laga mat å pinka i värmen. Frisk luft får man ju i tältet, som dessutom kan ha el tillgängligt om man så önskar, till dator, värme, lampa mm.

Eller blir det för "ordnat"? En del av det äventyrliga försvinner onekligen.

Det är ett gott alternativ, och ett bra sätt att trappa ner om det blir för mycket. På så sätt kanske jag inte ger upp helt. Men det blir nog inte mitt första alternativ.
 

Liknande trådar