Och det supertillskottet heter vadå?
Man ska ta alla 90 näringsämnena i rätt mängd, säger du. Hur fixar du det då? För du äter väl mat också. Då borde ju få dig mer av vissa och rubba den perfekta balansen. Eller menar du bara att man ska få i sig minst en viss mängd av varje?
Annars är jag lite inne på samma spår som du. Jag tror näringsbrist och felbalans mellan näringsämnen är roten till mycket. Det blir mindre och mindra näring i vår mat. Och då menar jag inte att vi väljer att äta fel saker. Det är mindre näring i en morot idag än när jag växte upp. Och det var mindre näring i den än den min far åt som barn. Som det var mindre näring i än den farfar åt som barn. Osv osv.
Kunde ett tag köpa superägg direkt från en ekobonde där djuren verkligen går ute och äter det de är avsedda för. Hönorna bor i flyttbara hönshus med tillhörande stora "rastgårdar". När de betat av en fläck tar bonden traktorn och flyttar hela alltet till ett nytt ställe. Grisarna bökar på stubbåkern på vintern och på hyggena i skogen på sommarn. Korna betar gräs. Fantastiskt!
Hur som, det var iofs ovanligt stora ägg de hade, men inga strutsägg. Två såna till frukost, med en liten klick kaviar/majonäs/smör eller bara salt höll mig mätt gott och väl till lunch, 5-6 timmar. Det fick mig att börja tänka på att det kanske inte är brist på energi som gör oss hungriga utan brist på näring.
Ja, näringsfattig mat gör att du går hungrig trots att du äter massor (näringsfattigt godis som exempel). Men det är också din förmåga att absorbera näringen i tarmen som påverkar hur mycket av näringen din kropp kan använda av det du äter. Kan du inte tugga ordentligt pga dåliga tänder så behöver du mixa grönsaker till mos innan du äter, eller göra soppor. Annars uteblir en stor del av näringsintaget då växter är för hårda för att smältas utan att tuggas ordentlig. Gör soppa på köttbenen för dessa avger väldigt fina ämnen för både hjärna och skelettets uppbyggnad.
Saknar du exempelvis magsyra så kan du drabbas av osteoporos oavsett om du äter rätt kost och rätt tillskott, då syran behövs för att göra om ämnen till de varianter som kroppen vill ha, ofta i kombination med många andra näringsämnen. Det blir som en kedja av processer som inte får sakna någon del för att fungera.
Ägg är en av de allra bästa källorna för fullgod näring, de är celler i sig själva. Men vad hönsen äter är också avgörande för hur bra äggen är precis som du påpekar. Ägg från höns där grödor och träd växer ur vulkaniska jordar som har alla mineraler är sällsynta i världen. De folk som eldar i kamin med lokal ved som vuxit i vulkanjordar har aska som ger bra mineraler till sina jordar. Ägg är inte bara hönsägg. Djur som ibland äter lite insekter som varit vida omkring och samlat näringsämnen på andra platser är förmodligen viktigt för sammansättningen av näringsämnen i både kött, fisk och ägg.
För fullgoda kosttillskott kan du kolla
https://criticalhealthnews.com/
Det säljs även på ebay och amazon för de som inte bor i eller besöker USA, men kan vara dyrare.
I Sverige är det mycket svårare, man får kombinera olika och då kan det bli fel mängder och fel sort. Ibland rena rama skräpet som inte har rätt organisk form eller inte fungerar tillsammans på rätt sätt.
När man väl kommit på "sin kost" och fått det att fungera så är det dags att dra ut på allvar i skogen och börja leva.
Edit: Detta är en produkt jag provat och som jag tycker fungerar bra:
https://criticalhealthnews.com/youngevity-store/tangy-tangerine
Edit 2: Tar du fullgott kosttillskott bör du kompostera både din avföring och urin då dessa innehåller mycket bra för jorden, vilket kan saknas i övrig jord. Förutsatt att du inte tar några symptomlindrande preparat ( kallat "mediciner" i Sverige, men det är bara droger egentligen, botar inget ju, antibiotika undantaget )