Artikel i DN: "Snöbrist i fjällen: ”Aldrig sett något liknande”"

Om trådägaren undanbeder sig en vidare debatt om klimatförändringar är det bara att acceptera för mig som uppskattar trådskapare som vårdar sina trådar. Samtidigt ser jag ett stort behov av att diskutera frågan och ser den diskuterade tidningsrubriken som ett inlägg i klimatdebatten.

Lösningen blir kanske att fortsätta diskussionen i en annan tråd på Utsidan. Har hållit utkik efter en sådan tråd sedan förra gången vi diskuterade detta. Har ni tips på en tråd där klimatfrågan kan diskuteras i ett större perspektiv blir jag glad. (Gissar att flera av oss som hänger här behöver debatter för att trivas och bi kvar på forumet.)

För att svara på trådskaparens fråga: Jag som lever i en del av landet där det blir snö och is varje vinter riskerar inte att bli utan möjlighet till vintersport på hemmaplan. Skulle jag bo i Skåne skulle jag kanske vara mer bekymrad för möjligheten till skid- och skridskoåkning.

Det mest negativa för mig med ett varmare klimat ligger utanför trådens ämne, men jag skriver det iallafall eftersom det kanske kan ha indirekt inverkan på friluftsliv: Mörkret förvintertid när det är mulet utan vit snö är inte kul. Det gråa mörkret påverkar mitt psyke negativt.

I övrigt ser jag bara fördelar med ett varmare klimat och mindre snö. Att få samma klimat som de som bor lite söder om en själv vore en lyx. Växtlighet och skog skulle utvecklas åt ett artrikare håll som jag tycker om. Barmarkssäsongen bli längre och därmed möjligheterna att ägna sig åt saker på marken som är en drivkraft för mig.

Totteman: Trådskaparen ber oss upprepade gånger att hålla oss till ämnet som inte är klimatförändringarna i stort. Vi har uppenbarligen ett behov av diskutera klimatfrågan. Hjälp gärna till genom att hitta en lämplig tråd för debatten som vi vill föra.

För att svara på trådskaparens fråga: Jag som lever i en del av landet där det blir snö och is varje vinter riskerar inte att bli utan möjlighet till vintersport på hemmaplan. Skulle jag bo i Skåne skulle jag kanske vara mer bekymrad för möjligheten till skid- och skridskoåkning.

Det mest negativa för mig med ett varmare klimat ligger utanför trådens ämne, men jag skriver det iallafall eftersom det kanske kan ha indirekt inverkan på friluftsliv: Mörkret förvintertid när det är mulet utan vit snö är inte kul. Det gråa mörkret påverkar mitt psyke negativt.

I övrigt ser jag bara fördelar med ett varmare klimat och mindre snö. Att få samma klimat som de som bor lite söder om en själv vore en lyx. Växtlighet och skog skulle utvecklas åt ett artrikare håll som jag tycker om. Barmarkssäsongen bli längre och därmed möjligheterna att ägna sig åt saker på marken som är en drivkraft för mig.
På vad baseras uppfattningen att växtligheten skulle utvecklas åt ett artrikare håll? Här är en text om saken.

Kan nog stämma, Skåne förlorar någon mm per år mot havet. Men det gör inget, allt där är ju inhängnat och förbjudet. Huvudsaken är att längre norrut i Sth och höga kusten osv så vinner landet flera mm per år !
Ursäkta men var har du hämtat den informationen?

Landsänkningen och havsytehöjningen p g a glaciärsmältning och högre havstemperaturer är bara en del av ekvationen. Extremväder med stormvågor vid högvatten äter allt mer av stränderna.

Thure

Det var jag som gick utanför trådens ämne. Fick det påpekat av trådskaparen. Och rättade till det. Texten jag länkade i inlägg nr 12 är mycket intressant. Så fort vi hittar eller skapar en passande tråd finns det mycket som behöver sägas i klimatdebatten.

Att hålla vissa trådar välavgränsade som trådskaparen gör tror jag är bra. Om man har erfarenhet nog att förutse vilka trådar som riskerar att hamna i stora sidodebatter skulle man kunna förbjuda det i trådstarten.

* * *

Nästan inom ämnet, men inte om snö:
StillAlive: Jag skrev om ökad artrikedom vid ett varmare klimat. Har inte räknat arterna. Men upplever det så och uppskattar växtligheten lite längre söderut i landet. Det första jag tänker på är ett inslag av ädellövträd i skog. Sedan tänker jag på orkidéer och andra arter. Och en frodigare grönska. För mig är det vackert.

Ursäkta men var har du hämtat den informationen?

Landsänkningen och havsytehöjningen p g a glaciärsmältning och högre havstemperaturer är bara en del av ekvationen. Extremväder med stormvågor vid högvatten äter allt mer av stränderna.

Thure

Gågglade lite såklart. Då kan man hitta landhöjning i olika delar av Swe, och medel höjning av havsytan. Och använd inga data från miljöorganisationer, det är vanligtvis viktat.

Stormar och regn är en annan sak, då får man leta historisk statistik efter sånt. Erosion sker ju hela tiden.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg