Artikel i DN: "Snöbrist i fjällen: ”Aldrig sett något liknande”"

Är ju ungefär samma information som jag kom med. En minskning på runt 0.5 dagar i året. Ännu mindre i norra norrland. Det ni tar upp säger inte heller något om hur trenden har varit de senaste 30-40 åren.

Om man ser på datan så ser man att det ofta är en klar minskning på 80 talet men inte så mycket efter det.

Är ju ungefär samma information som jag kom med. En minskning på runt 0.5 dagar i året. Ännu mindre i norra norrland. Det ni tar upp säger inte heller något om hur trenden har varit de senaste 30-40 åren.

Om man ser på datan så ser man att det ofta är en klar minskning på 80 talet men inte så mycket efter det.
Jo, men över några decennier så har 0,5 dagar om året blivit (beroende på plats) upp emot tre veckor.

Att mäta enskilda år är ganska ointressant, det är ju trenden över ett lite längre tidsspann som visar på mer pålitliga trender och då är det märkbart! Det tror jag väl iaf att vi kan vara överens om.

Jo, men över några decennier så har 0,5 dagar om året blivit (beroende på plats) upp emot tre veckor.

Att mäta enskilda år är ganska ointressant, det är ju trenden över ett lite längre tidsspann som visar på mer pålitliga trender och då är det märkbart! Det tror jag väl iaf att vi kan vara överens om.
Ja, det är märkbart (i alla fall från 50 talet antar jag) men inte så mycket som man ibland kan tro när man läser i media då det varierar mycket från år till år och år med lite snö får onödigt mycket uppmärksamhet.

Jag tycker det är skönt, som sagt så var det längesen en riktig vinter där jag bor.
Då är det bättre med tidigare vår och varmare höst, mer cykling & campingturer tex.
Ja, och fler 'sufletten nere' -dagar! Ju fler varma, soliga och torra dagar desto
fler dagar då cabben får komma ut för innehavarens lugna stillsamma njutning.
Såväl vår som sommar och höst.
/Odd

PS
Den bästa snön för oss villaägare är den självskottande varianten!

Sydskåne sjunker enligt Geologen i Lund, i Löberöd och på näset har havet länge ätit av stränderna. Lär bero på att den Fenoscandiska plattan fjädrar neråt efter avlastningen av senaste istiden.
Kan nog stämma, Skåne förlorar någon mm per år mot havet. Men det gör inget, allt där är ju inhängnat och förbjudet. Huvudsaken är att längre norrut i Sth och höga kusten osv så vinner landet flera mm per år !

Att riktigt ta till sig innebörden i Historiska museets text kan nog ta mer än en dag om man ställt sig i ena hörnet i debatten.

Länk till texten: https://historiska.se/upptack-historien/artikel/kort-klimathistoria/
Här låter det som om du, Gamla _Sverige, talar till dig själv. Du har inte riktigt tagit till dig texten du själv länkar till eftersom du har ställt dig i ena hörnet av debatten. Dessutom talar du om seriositet i debatten!😀

Finns det något positivt med en längre barmarkssäsong?

Vad pessimistiska många verkar vara, klart att det finns.

Längre odlingssäsong, nog så viktigt när beredskapen ska byggas upp igen.

Längre betessäsong för kreatur, gynnar köttproduktion en och Svensk landsbyggd.

Kortare tid med halkbekämpning på vägar, gynnar miljön.

Blir det varmare och mindre vinter kan vi börja odla grödor och grönsaker vi normalt inte kunna odla här = färre långa transporter, bra med närproducerat.

Färre äldre med lårbensbrott och frakturer vid halkolyckor, avlastar sjukvård och skattebetalare.

Längre flugfiske säsong.

....man kan ju fortsätta hur länge som helst.

Vad pessimistiska många verkar vara, klart att det finns.

Längre odlingssäsong, nog så viktigt när beredskapen ska byggas upp igen.

Längre betessäsong för kreatur, gynnar köttproduktion en och Svensk landsbyggd.

Kortare tid med halkbekämpning på vägar, gynnar miljön.

Blir det varmare och mindre vinter kan vi börja odla grödor och grönsaker vi normalt inte kunna odla här = färre långa transporter, bra med närproducerat.

Färre äldre med lårbensbrott och frakturer vid halkolyckor, avlastar sjukvård och skattebetalare.

Längre flugfiske säsong.

....man kan ju fortsätta hur länge som helst.

Absolut, och mitt fokus var på hur friluftslivet påverkas :)

Absolut, och mitt fokus var på hur friluftslivet påverkas :)

Det beror ju på vad man anser vara positivt.

Skidåkningssäsongen blir ungefär lika mycket kortar som vandrings säsongen blir längre, om det är bra eller dåligt beror nog mycket vem man frågar.

Pimpelsäsongen blir lika mycket kortare som flugfiskesäsongen blir längre...osv.

Smaksak.

Det beror ju på vad man anser vara positivt.

Skidåkningssäsongen blir ungefär lika mycket kortar som vandrings säsongen blir längre, om det är bra eller dåligt beror nog mycket vem man frågar.

Pimpelsäsongen blir lika mycket kortare som flugfiskesäsongen blir längre...osv.

Smaksak.

Sedan har vi riskaspekten. Tydligen är det större lavinrisk när temperaturen pendlar förbi nollsträcket som en jojo och isar blir mindre pålitliga.
När permafrost tinar sägs det att en del områden, där leder går idag, kommer att bli sumpmark och att antalet skred från branta fjällsluttningar kommer att öka av samma anledning.

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg