Artikel i DN: "Snöbrist i fjällen: ”Aldrig sett något liknande”"

Finns ju många aspekter på detta, både korta variationer år-från-år och mer långa. Landhöjningen i Sverige är större än havsytans stigning, hitills. Tyvärr är det alarmister som alltid får artiklar i media. Själv tycker jag det är rätt skönt med lite varmare vintrar i Mellansverige, det går ju ändå inte att åka skidor här.

När människan "lagt sig i" de naturliga balanserna i naturen har det väl aldrig slutat lyckligt?
OM (OBS!, inte när...) av människan skapad temperaturökning leder till en avstannad AMOC leder detta i sin tur till en ny avkylning av nordvästra Europa och norra Ryssland, så den naturliga temperaturvariationen över årtusenden kan mycket väl överskuggas av den förändring vi skapar och leda till en "för tidig" istid...

Finns ju många aspekter på detta, både korta variationer år-från-år och mer långa. Landhöjningen i Sverige är större än havsytans stigning, hitills. Tyvärr är det alarmister som alltid får artiklar i media. Själv tycker jag det är rätt skönt med lite varmare vintrar i Mellansverige, det går ju ändå inte att åka skidor här.
Att man inte kan åka skidor i mellansverige kanske har ett samband med att vintrarna blivit kortare och mildare.

Historiska museet har skrivit en text om Sveriges klimathistoria. Den tycker jag är bra läsning om man vill få perspektiv på klimatfrågan.

Vi kommer från en köldperiod som varade mellan 1400-talet fram till senare delen av 1800-talet då kylan ledde till missväxt och död. Efter istiden har vi haft betydligt varmare väder med kanske upp till 4 grader högre temperatur, som i södra Frankrike. Det fanns pelikaner i södra Sverige och snö var sällsynt.

Man kan förvänta sig att klimatet blir varmare av naturliga orsaker. Motsatsen vore en katastrof. Det räknar man med kommer inträffa en dag då vi får en ny istid och Sverige upphör att existera.

Att peka på uppvärmningen efter år 1880 som ”alarmisterna” gör utan att sätta den i ett historiskt perspektiv är inte seriöst enligt mig. Det är manipulation av debatten och människor. Jag fattar inte varför man i samhällsdebatten nästan totalt undanhåller information som denna om vår klimathistoria.

Att riktigt ta till sig innebörden i Historiska museets text kan nog ta mer än en dag om man ställt sig i ena hörnet i debatten.

Länk till texten: https://historiska.se/upptack-historien/artikel/kort-klimathistoria/
Perspektiv är alltid bra! Blir därför nästan lite komiskt när du glömmer att nämna de två sista styckena i artikeln från Historiska museet som du länkar till. Koldioxidnivån är idag den högsta på flera miljoner år, med en markant uppgång från 1800/1900-talet fram till idag (ökar fortfarande). Om du inte tror mig så kan du läsa samma sak i texten du hänvisade till:

... Efter 1900-talet har temperaturen ökat dramatiskt, speciellt under de senaste decennierna. Detta på grund av användningen av fossila bränslen och de utsläpp av växthusgaser de genererar.

Användningen av olja, kol och naturgas leder till en ökad koldioxidhalt i atmosfären som naturen inte hinner ta hand om. Idag är koldioxidnivån den högsta på flera miljoner år. Detta har lett till en snabbt ökande temperatur som påverkar människa, natur och fornlämningar på ett negativt sätt.

Historiska museet har skrivit en text om Sveriges klimathistoria. Den tycker jag är bra läsning om man vill få perspektiv på klimatfrågan.

Vi kommer från en köldperiod som varade mellan 1400-talet fram till senare delen av 1800-talet då kylan ledde till missväxt och död. Efter istiden har vi haft betydligt varmare väder med kanske upp till 4 grader högre temperatur, som i södra Frankrike. Det fanns pelikaner i södra Sverige och snö var sällsynt.

Man kan förvänta sig att klimatet blir varmare av naturliga orsaker. Motsatsen vore en katastrof. Det räknar man med kommer inträffa en dag då vi får en ny istid och Sverige upphör att existera.

Att peka på uppvärmningen efter år 1880 som ”alarmisterna” gör utan att sätta den i ett historiskt perspektiv är inte seriöst enligt mig. Det är manipulation av debatten och människor. Jag fattar inte varför man i samhällsdebatten nästan totalt undanhåller information som denna om vår klimathistoria.

Att riktigt ta till sig innebörden i Historiska museets text kan nog ta mer än en dag om man ställt sig i ena hörnet i debatten.

Länk till texten: https://historiska.se/upptack-historien/artikel/kort-klimathistoria/
Ring "alarmisterna" på IPCC och berätta att de missat det historiska perspektivet

Jahopp! Nu var det klimatfajt igen.

Med den här tråden var jag inne på att diskutera de konsekvenser kortare och mildare vintrar har på friluftslivet
Eftersom klimatförändringen inte lär "backa" inom överskådlig tid oavsett vad människan gör så vill jag även försöka hitta/se något som kan vara positivt i eländet.

Vilka, om några, ökade risker finns det gällande friluftsaktiviteter (under alla årstider)?
Kommer typerna av aktiviter att ändras, och i så fall hur?

Jag växte upp när "snöaktiviteter" var givna på skolornas friluftsdagar på vårvintern även i mellersta och till och med delar av södra Sverige, och då är inte jag lastgammal, så för mig personligen tynger kortare vintrar och bristen på snö även mentalt.

Har sett på en del statistik om antal snö dagar och det handlar i storleksordningen 0.5 dagar om året i snitt och om man bara ser på senaste 40 åren så är ändringarna ännu mindre.

Snö är en väldigt dålig proxy på temperatur i Norden och mängden snö varierar mycket från år till år.

Var en del riktigt dåliga vintrar på 80 och 90 talet också.

Själv har jag varit på skidor i mai på 300-500 meters höjd 4 av de 5 senaste åren så är inte rädd att snön i fjällen kommer försvinna inom min livstid.

I tex Stockholm tycker jag det verkar som att vintrarna är sån ca nu som de var på 90 talet. Man kan åka skidor lite då och då på någon golfbana och någon enstaka gång också i skogen.

Har sett på en del statistik om antal snö dagar och det handlar i storleksordningen 0.5 dagar om året i snitt och om man bara ser på senaste 40 åren så är ändringarna ännu mindre.

Snö är en väldigt dålig proxy på temperatur i Norden och mängden snö varierar mycket från år till år.

Var en del riktigt dåliga vintrar på 80 och 90 talet också.

Själv har jag varit på skidor i mai på 300-500 meters höjd 4 av de 5 senaste åren så är inte rädd att snön i fjällen kommer försvinna inom min livstid.

I tex Stockholm tycker jag det verkar som att vintrarna är sån ca nu som de var på 90 talet. Man kan åka skidor lite då och då på någon golfbana och någon enstaka gång också i skogen.

Snötäckets varaktighet har minskat mer än maximala snödjupet​

Mellan de två normalperioderna 1991-2020 och 1961-1990 har antalet dygn med snötäcke minskat med drygt 20 dygn i Götaland och Svealand, med cirka 15 dygn i södra Norrland och knappt 5 dygn i norra Norrland. Förändringarna är signifikanta utom för norra Norrland.

När det gäller vinterns största snödjup är tendens inte lika tydlig, även om det för Svealands och Götalands del har skett en viss minskning av det maximala snödjupet efter omkring år 1990.

Ett stort maximalt snötäcke behöver inte nödvändigtvis innebära en lång snösäsong. Några dagars intensivt och kraftigt snöande kan snabbt bygga upp snödjupet till höga nivåer, medan en efterföljande period med blidväder kan göra att snötäcket snabbt krymper.
(Källa: https://www.klimatanpassning.se/hur-klimatet-forandras/klimateffekter/sno-1.34651)

Enligt SMHIs mätningar vid Observatorielunden i Stockholm.

"Man kan se en tydlig trend att antalet dagar med snötäcke minskar i Stockholm. Medelvärdet för referensperioden 1961-1990 var 83 dagar med snötäcke, jämfört med den nya normalperioden 1991-2020 då medelvärdet var 65 dagar. Detta utgör en minskning med 21 procent."

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg