Historiska museet har skrivit en text om Sveriges klimathistoria. Den tycker jag är bra läsning om man vill få perspektiv på klimatfrågan.
Vi kommer från en köldperiod som varade mellan 1400-talet fram till senare delen av 1800-talet då kylan ledde till missväxt och död. Efter istiden har vi haft betydligt varmare väder med kanske upp till 4 grader högre temperatur, som i södra Frankrike. Det fanns pelikaner i södra Sverige och snö var sällsynt.
Man kan förvänta sig att klimatet blir varmare av naturliga orsaker. Motsatsen vore en katastrof. Det räknar man med kommer inträffa en dag då vi får en ny istid och Sverige upphör att existera.
Att peka på uppvärmningen efter år 1880 som ”alarmisterna” gör utan att sätta den i ett historiskt perspektiv är inte seriöst enligt mig. Det är manipulation av debatten och människor. Jag fattar inte varför man i samhällsdebatten nästan totalt undanhåller information som denna om vår klimathistoria.
Att riktigt ta till sig innebörden i Historiska museets text kan nog ta mer än en dag om man ställt sig i ena hörnet i debatten.
Länk till texten:
https://historiska.se/upptack-historien/artikel/kort-klimathistoria/