Anklagelser om fusk mot Johan Ernst Nilson

Mentor verkar vara det senaste av oseriösa företaget som satsar på bluffmannen:
http://mentor.se/vaga-dromma-det-ar-viktigast-av-allt/

"Möt Mentors nya ambassadör – Johan Ernst Nilson, upptäcktsresande och motivationscoach, med 32 expeditioner i 142 länder i bagaget!"


142 länder är en minskning med 3 länder :)

"Jag träffar Johan i Stockholm, fjärran vindpinade isar, höga berg och stormiga hav, för att höra hur han gör för att lyckas med sina ”omöjliga” projekt."


Vem den uppsnurrade intervjuaren är framgår inte. Men de har även Annelie Pompe i sitt gäng.
http://mentor.se/ambassadorer/
Vill minnas att hon också drog en rejäl vals efter sin resa till Shishapangma...
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=58384&highlight=annelie+pompe

Tala om att välja udda hästar...
 
Att JEN lider av Munchausensydromet förefaller klart, tråkigt att klok gallring saknas hos Mentor. Men skall man Hypa ovanpå Pompe lär det bli besvärligt. Tvi!
 
Det verkar gå bra för "vår" svenska "explorer"...

http://www.presseportal.de/pm/6106/...-beauty-idol-ausgezeichnet-johan-ernst-nilson

Google translate...
"Den "Special Prize" gick till Johan Ernst Nilson, den svenska upptäcktsresanden, filmare och motiverande coach som har gjort sedan 1994, mer än 30 klimatneutrala expeditioner med miljö-och klimatrelevanta fokus i över 145 länder. Nilson är medlem i "The Explorers Club", ordförande för "Everest Summiteers Association", samt ambassadörer från olika stiftelser och organisationer i det svenska kungahuset."

Hur var det nu. Har för mig att han gjort resor till cirka 40 länder och inte 145. Och det där med klimatneutralt det körde han väl inte med redan från första resan till Afrika. Om hans resor är klimatneutrala nu eller inte är väl inte heller bevisat. Alltså om han betalar in och kompenserar utsläppen. Sen är han inte ordförande i Everest Summiteers Association utan president i den svenska delen som inte har någon verksamhet tror jag. Eller är någon mer uppdaterad på vad den biten handlade om. Olika stiftelser måste då syfta på hans arbete med MinStoraDag vilket då är En stiftelse och inte flera. Rätta mig om jag har fel.

Nåja. Grattis får man väl säga även om artikeln inte fick till sin research så bra.
 
För att inte bara skriva skit, vad har JEN egentligen gjort? Hur många expeditioner som han kallar det kan ens klassas som expedition? Senaste cykelturen kan ju inte räknas till något, mycket verkar vara fuskat ned. Känns inte som att Sverige har någon äventyrare utåt sett som är normalt funtad. kolla skillnaden på Mike horn t ex, ödmjuk, underdriver sina prestationer och gör det han säger. Skulle vara kul att få lite papper på vad JEN egentligen gjort
 
För att inte bara skriva skit, vad har JEN egentligen gjort? Hur många expeditioner som han kallar det kan ens klassas som expedition? Senaste cykelturen kan ju inte räknas till något, mycket verkar vara fuskat ned. Känns inte som att Sverige har någon äventyrare utåt sett som är normalt funtad. kolla skillnaden på Mike horn t ex, ödmjuk, underdriver sina prestationer och gör det han säger. Skulle vara kul att få lite papper på vad JEN egentligen gjort

Det vore kul om till exempel svenska Outside hade tecknat ett porträtt av JEN. Ett långt skjutjärnsreportage baserat på väl underbyggda fakta där man presenterade precis vad JEN har gjort och bara låtsats ha gjort. Det är väl inget sponsorföretag som bryr sig om en tråd på Utsidan. En ariikel däremot hade gett mer uppmärksamhet.

Mängden sponsorpengar är begränsad. Dessa ska gå till folk som verkligen förtjänar dem.
 
För att inte bara skriva skit, vad har JEN egentligen gjort? Hur många expeditioner som han kallar det kan ens klassas som expedition? Senaste cykelturen kan ju inte räknas till något, mycket verkar vara fuskat ned. Känns inte som att Sverige har någon äventyrare utåt sett som är normalt funtad. kolla skillnaden på Mike horn t ex, ödmjuk, underdriver sina prestationer och gör det han säger. Skulle vara kul att få lite papper på vad JEN egentligen gjort

Det är ju svårt att veta vad karln egentligen gjort eftersom efterforskningar av vissa delar visat sig att inte stämma. Och sedan är det väl inte helt klart hur man definierar en expedition. Men min egen tolkning av expedition är en större och svårare äventyrsutflykt utan guider. Om man då kollar på hans CV på http://www.johanernst.com/exploration/ så ser det ut så här:

Äventyr. Expedition eller icke. (Kommentar)
1. Sverige till Afrika med cykel. Nej.
2. Denali. Expedition. (Inte säker på att han nådde toppen faktiskt men expedition ändå)
3. Fjällvandring i Alaska 80-90 mil. Expedition. (Om sträckan han säger är korrekt)
4. Sverige till Afrika i kajak. Expedition.
5. Mt Shishapangma. Expedition. (Avbröt på ca 7500 meter)
6. Antarktis. Nej. (Han var där och jobbade)
7. North West Passage. Nej. (Båtresa)
8. Arctic dogsled race. Nej.
9. Borneo fotoresa. Nej.
10. Flygbåt Sverige till Afrika. Expedition.
11. Jetski över Atlanten. Nej. (Påhittad resa)
12. Kilimanjaro. Nej.
13. Elbrus. Nej.
14. Mount Kosciuszko. Nej. (Fjällvandring en dag)
15. Aconcagua. Nej. (Ingen expedition via normalrutten)
16. Mt Blanc. Nej.
17. Papua New Guinea foto. Nej.
18. Carstenz. Expedition. (Vet inte om han använde guide eller inte)
19. Everest. Nej. (Extremt trots guider, syrgas och fasta rep men ändå en turistklättring)
20. Vinson. Expedition. Vet inte om han använde guider.
21. Kite over Greenland. Expedition.
22. Nordpolen. (se nedan)
23. Greenland crossing. (se nedan)
24. Sailing Arctic and Antarctica. (se nedan)
25. Transamerica Bike. (se nedan)
26. Geographic south pole. (se nedan)
27. Pole2pole. (se nedan)

Nummer 22-27 är alltså hans pole to pole resa som han har delat upp i 6 olika expeditioner och för att göra det lite extra kul är nummer 27 en sammanfattning av nr 22-26. Men hela detta spektakel kan inte räknas då han flög vissa bitar och som det verkar äventyrade på olika internetcafeer istället för att cykla några sträckor.

I vilket fall. Som jag har räknat snackar vi 8 expeditioner i ca 20 länder. Det kan vara färre beroende på om han använt guide på Carstenz och Vinson. Och det kan vara några fler beroende på hur man räknar hans båtresor t.ex. eller det han kallar fotoexpeditioner. Har man bott i djungeln och fotat i två månader så är det en expedition. Har man åkt på en 3-dagars utflykt för att ta några bilder på lokalbefolkningen tycker inte jag att det är en expedition.

Detta är inget facit men jag misstänker att mina uppskattningar inte är alltför långt ifrån sanningen.
 
Senast ändrad:
Alternativ definition på expedition

2001 skrev jag

”För några år sedan hörde jag en definition på expedition i stil med En expedition är att sätta sprätt på mesta möjliga pengar på kortast möjliga tid, helst någon annans pengar”

Per
 
Haha!

Skönt sätt ändå att dela upp en expedition i flera små delar och sedan avsluta allt med att HELA expeditionen också är en expedition.

Inte konstigt människan gjort snart tusentals expeditioner.

Skönt sätt att räkna. Jag har helt plötsligt gått ifrån 40st långresor till närmare 300...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
xtrem Mot Alla Odds vs Ingen Grenser Expeditioner 27
segler bästa bilväg mot grekland, följa med? Expeditioner 1
dhillon Mot Asien Expeditioner 10

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg