Anklagelser om fusk mot Johan Ernst Nilson

Jag tittade i dotterns bok, men kan inte hitta honom där. Vi köpte den iofs i februari, men det är ju 2014 år bok. Kan det finnas mer på deras (Guinness) hemsida, som inte finns plats för i boken, kanske?

Jag tittade i dotterns bok, men kan inte hitta honom där. Vi köpte den iofs i februari, men det är ju 2014 år bok. Kan det finnas mer på deras (Guinness) hemsida, som inte finns plats för i boken, kanske?

Jag hittade följande citat:

"Johan should include in the Guinness Book of Records for this expedition in September 2014."

från denna sida:

http://www.themoscowtimes.com/mt_recommends/article/503138.html

Grammatiken till trots gissar jag att det kommer en ny upplaga av Guinness Book of Records i september. Eller har jag bara förvirrats i önskvärd riktning?

Jag hittade följande citat:

"Johan should include in the Guinness Book of Records for this expedition in September 2014."

från denna sida:

http://www.themoscowtimes.com/mt_recommends/article/503138.html

Grammatiken till trots gissar jag att det kommer en ny upplaga av Guinness Book of Records i september. Eller har jag bara förvirrats i önskvärd riktning?

Na det ar nog korrekt tolkat. Expeditionen de syftar pa ar ju pole2pole. Om informationen nu ar korrekt fran Johan och han menar den riktiga rekordboken sa blir det ju intressant att se vad det ar for rekord det handlar om. Foretaget bakom boken har ju ett rykte om sig att vara petnoga med bevisen for alla rekord.

Haha. Guillou är ju skön. "-På 1800-talet kunde man kalla sig upptäcksresande men det funkar ju inte nu längre".

På land har han ju rätt. Det finns inga vita fläckar på kartan. Även inre Amazonas med isolerade indianstammar är ju upptäckt av mänskligheten, om än inte av européer. Framtidens upptäcktsresande får ge sig ner i djuphavet eller ut i rymden.

Längs JENs rutt finns det definitivt inget att upptäcka, annat än rent personligt.

clindh

Forumvärd
I nya numret av Outside, som just damp ner i brevlådan, finns en uppföljning av det som hänt sedan förra artikeln våren 2012, samt nyheten att schweizaren Mike Horn nu tar sig an utmaningen att göra Pole 2 Pole på rätt sätt.

I nya numret av Outside, som just damp ner i brevlådan, finns en uppföljning av det som hänt sedan förra artikeln våren 2012, samt nyheten att schweizaren Mike Horn nu tar sig an utmaningen att göra Pole 2 Pole på rätt sätt.

Men satan i gatan det finns inga gränser för fusket tydligen. Nu skiljer det en del i nätupplagan och tidningen (större artikel) som jag gick och köpte idag (Outside #6, 2014).

Att han inte cyklade i Kanada var ju klart sedan tidigare. I alla fall för oss som har lite hum om hur långt man (läs JEN) kan cykla per dag. Detta tillsammans med den ständigt skinande cykeln samt fotona som såg ut att komma från framsätet av en bil. Nu finns det t.o.m. fotobevis att björnen som han fotade skedde från en hyrbil. Precis som vi misstänkt trots att han skrev i bloggen att han cyklade. JEN hyrde alltså en bil, åkte vissa delar av sträckan i Kanada för att ta några bilder, flög sedan till Hawaii, tog in på hotell och bloggade om cyklingen genom Kanada därifrån. Killen är ju minst i klass med Terje Hellesö om inte värre.

Efter expeditionen satt han i någon tevesoffa och sa att han tältat 525 nätter i sträck. Att det inte heller var sant har också diskuterats här i tråden men nu har Outside tydligen kommit över en sammanställning som visar att av resans drygt 17 månader så bodde JEN på hotell i sammanlagt ca 9 månader. Skönt då var det utrett.

Jag tror vi räknade till att han flugit ca 15 gånger totalt fast han inte skulle ha flugit alls. Men då kände vi inte till Hawaii och dessutom verkar det som om han varit i Oslo innan den avslutande sträckan på Grönland där han för övrigt blev tagen av polisen och körd till flygplatsen då han saknade tillstånd att skida på inlandsisen. Någon övre gräns för hur många flygresor han gjorde finns det nog inte...

Och snart ska han enligt rykte dyka upp i Guinness Rekordbok för sin "expedition". Det blir minst sagt spännande och se vad det kan handla om för rekord.

Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
xtrem Mot Alla Odds vs Ingen Grenser Expeditioner 27
segler bästa bilväg mot grekland, följa med? Expeditioner 1
dhillon Mot Asien Expeditioner 10

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg