Det är ju svårt att veta vad karln egentligen gjort eftersom efterforskningar av vissa delar visat sig att inte stämma. Och sedan är det väl inte helt klart hur man definierar en expedition. Men min egen tolkning av expedition är en större och svårare äventyrsutflykt utan guider. Om man då kollar på hans CV på
http://www.johanernst.com/exploration/ så ser det ut så här:
Äventyr. Expedition eller icke. (Kommentar)
1. Sverige till Afrika med cykel. Nej.
2. Denali. Expedition. (Inte säker på att han nådde toppen faktiskt men expedition ändå)
3. Fjällvandring i Alaska 80-90 mil. Expedition. (Om sträckan han säger är korrekt)
4. Sverige till Afrika i kajak. Expedition.
5. Mt Shishapangma. Expedition. (Avbröt på ca 7500 meter)
6. Antarktis. Nej. (Han var där och jobbade)
7. North West Passage. Nej. (Båtresa)
8. Arctic dogsled race. Nej.
9. Borneo fotoresa. Nej.
10. Flygbåt Sverige till Afrika. Expedition.
11. Jetski över Atlanten. Nej. (Påhittad resa)
12. Kilimanjaro. Nej.
13. Elbrus. Nej.
14. Mount Kosciuszko. Nej. (Fjällvandring en dag)
15. Aconcagua. Nej. (Ingen expedition via normalrutten)
16. Mt Blanc. Nej.
17. Papua New Guinea foto. Nej.
18. Carstenz. Expedition. (Vet inte om han använde guide eller inte)
19. Everest. Nej. (Extremt trots guider, syrgas och fasta rep men ändå en turistklättring)
20. Vinson. Expedition. Vet inte om han använde guider.
21. Kite over Greenland. Expedition.
22. Nordpolen. (se nedan)
23. Greenland crossing. (se nedan)
24. Sailing Arctic and Antarctica. (se nedan)
25. Transamerica Bike. (se nedan)
26. Geographic south pole. (se nedan)
27. Pole2pole. (se nedan)
Nummer 22-27 är alltså hans pole to pole resa som han har delat upp i 6 olika expeditioner och för att göra det lite extra kul är nummer 27 en sammanfattning av nr 22-26. Men hela detta spektakel kan inte räknas då han flög vissa bitar och som det verkar äventyrade på olika internetcafeer istället för att cykla några sträckor.
I vilket fall. Som jag har räknat snackar vi 8 expeditioner i ca 20 länder. Det kan vara färre beroende på om han använt guide på Carstenz och Vinson. Och det kan vara några fler beroende på hur man räknar hans båtresor t.ex. eller det han kallar fotoexpeditioner. Har man bott i djungeln och fotat i två månader så är det en expedition. Har man åkt på en 3-dagars utflykt för att ta några bilder på lokalbefolkningen tycker inte jag att det är en expedition.
Detta är inget facit men jag misstänker att mina uppskattningar inte är alltför långt ifrån sanningen.