Anklagelser om fusk mot Johan Ernst Nilson


Det här får mig att tänka på Göran Kropp som gjorde sig av med sin lägenhet och istället tältade i ett grustag. Varje morgon steg han upp tidigt för att börja dagen med ett hårt träningspass. Finns beskrivet i hans självbiografi 8000+.

Riktiga äventyrare hänger inte på Stureplan.
 
Det är ju svårt att veta vad karln egentligen gjort eftersom efterforskningar av vissa delar visat sig att inte stämma. Och sedan är det väl inte helt klart hur man definierar en expedition. Men min egen tolkning av expedition är en större och svårare äventyrsutflykt utan guider. Om man då kollar på hans CV på http://www.johanernst.com/exploration/ så ser det ut så här:

Äventyr. Expedition eller icke. (Kommentar)
1. Sverige till Afrika med cykel. Nej.
2. Denali. Expedition. (Inte säker på att han nådde toppen faktiskt men expedition ändå)
3. Fjällvandring i Alaska 80-90 mil. Expedition. (Om sträckan han säger är korrekt)
4. Sverige till Afrika i kajak. Expedition.
5. Mt Shishapangma. Expedition. (Avbröt på ca 7500 meter)
6. Antarktis. Nej. (Han var där och jobbade)
7. North West Passage. Nej. (Båtresa)
8. Arctic dogsled race. Nej.
9. Borneo fotoresa. Nej.
10. Flygbåt Sverige till Afrika. Expedition.
11. Jetski över Atlanten. Nej. (Påhittad resa)
12. Kilimanjaro. Nej.
13. Elbrus. Nej.
14. Mount Kosciuszko. Nej. (Fjällvandring en dag)
15. Aconcagua. Nej. (Ingen expedition via normalrutten)
16. Mt Blanc. Nej.
17. Papua New Guinea foto. Nej.
18. Carstenz. Expedition. (Vet inte om han använde guide eller inte)
19. Everest. Nej. (Extremt trots guider, syrgas och fasta rep men ändå en turistklättring)
20. Vinson. Expedition. Vet inte om han använde guider.
21. Kite over Greenland. Expedition.
22. Nordpolen. (se nedan)
23. Greenland crossing. (se nedan)
24. Sailing Arctic and Antarctica. (se nedan)
25. Transamerica Bike. (se nedan)
26. Geographic south pole. (se nedan)
27. Pole2pole. (se nedan)

Nummer 22-27 är alltså hans pole to pole resa som han har delat upp i 6 olika expeditioner och för att göra det lite extra kul är nummer 27 en sammanfattning av nr 22-26. Men hela detta spektakel kan inte räknas då han flög vissa bitar och som det verkar äventyrade på olika internetcafeer istället för att cykla några sträckor.

I vilket fall. Som jag har räknat snackar vi 8 expeditioner i ca 20 länder. Det kan vara färre beroende på om han använt guide på Carstenz och Vinson. Och det kan vara några fler beroende på hur man räknar hans båtresor t.ex. eller det han kallar fotoexpeditioner. Har man bott i djungeln och fotat i två månader så är det en expedition. Har man åkt på en 3-dagars utflykt för att ta några bilder på lokalbefolkningen tycker inte jag att det är en expedition.

Detta är inget facit men jag misstänker att mina uppskattningar inte är alltför långt ifrån sanningen.

Efter att ha stämt av med en polare måste jag erkänna att Everest ändå är en expedition även om det är en kommersiell sådan. Annars får jag väl äta upp det en vacker dag. Ändrar dock inte något i det totala sammanhanget. 30 expeditioner i 120-145 länder är det icke. Snarare ca 10 expeditioner i ca 20 länder.
 
Efter att ha stämt av med en polare måste jag erkänna att Everest ändå är en expedition även om det är en kommersiell sådan. Annars får jag väl äta upp det en vacker dag. Ändrar dock inte något i det totala sammanhanget. 30 expeditioner i 120-145 länder är det icke. Snarare ca 10 expeditioner i ca 20 länder.



Ordet via (wikipedia men ändå)
An expedition typically refers to a long journey or voyage undertaken for a specific purpose, often exploratory, scientific, geographic, military or political in nature. Expedition may also refer to:


Måste säga att inget av det han gjort, eller någon annan mediaäventyrare kan klassas in på expeditionslista. Det är ett ord som misshandlats. Jag anser att expedition är något storslaget och banbrytande. Där man har såpass lite koll att man har svårt att planera upp då det är såpass banbrytande. Inom bergsklättring har det väl de senaste 20 åren klättrats 5 nya rutter i alpin stil på berg över 8000 meter t ex. Borde ju säga en del om vad en expedition egentligen är och vad man är beredd att offra (mer än pengar).

Everest via normalrutt kan aldrig kvala in på expedition, 2500 har stått på toppen redan. Vad är banbrytande? Du följer någon annans, eller flera hundra andras fotspår. Aldrig i livet expedition. Lägger du sedan till Sherpas, syrgas och fasta rep. Jadu.. :)

https://www.youtube.com/watch?v=frebysJuv3Y

G2 vinterbestigning, Moro, Urubko & Richards. Ingen ny led, men det är nog svårslaget om vi använder ordet expedition..
 
Skulle jag någon gång få för mig att klättra Everest (kommer iof aldrig att hända) så skulle jag inte på allvar kalla det för en expedition. Ordet har väl olika betydelser för olika människor - men för mig är det något forskare håller på med. Detta är en expedition enligt mig: http://www.congobiodiv.org/en/projects/expeditions/expedition-2010 och http://www.africamuseum.be/museum/research/general/research-picture/expedition-jun2010

(...) Setting out from Kisangani on 30 April, the zoologists, botanists, geologists, freshwater biologists, ecologists, cartographers, archaeologists and linguists had several missions.

Studying biodiversity and building up a biological collection of all kinds of botanical and zoological species, naturally, but also examining the problems involved with development along the River Congo, taking ecological surveys of the water and studying the habitats and languages of the local populations.


Att klättra Everest är således ingen expedition, enligt mig.

Sorry för att jag tog tråden en aning off-topic.
 
Ärligt talat! Under två års tid har denne man varit föremål för en kritik som hållit denna tråd levande. 40 forumsidor galla under två år, över en person som mångt och mycket skulle kunna vara fiktiv!? Jag hade inte hört talas om honom innan jag tittade in här och jag vet fortfarande inte något om kalr'n. Jag har frågat några bekanta om dom vet vem han är men nej, han är en okändis. 40 forumsidor under två års tid!? På något sätt så måste denna person betyda väldigt mycket för några av er, eller hur? Jag betvivlar inte en sekund att han är en fuskis och det upprör ju så klart. Men 40 forumsidor under två år betyder att NI gör honom mer betydelsefull än vad han borde vara för er!? Det är nästan så jag tror att ni BEUNDRAR honom lite i smyg. Beundrar honom för att han lyckats med bedriften att duperat massmedierna att spegla HONOM på det sätt han vill bli speglad som? ;)

Förlåt men jag kunde inte låta bli! :)
 
Ärligt talat! Under två års tid har denne man varit föremål för en kritik som hållit denna tråd levande. 40 forumsidor galla under två år, över en person som mångt och mycket skulle kunna vara fiktiv!? Jag hade inte hört talas om honom innan jag tittade in här och jag vet fortfarande inte något om kalr'n. Jag har frågat några bekanta om dom vet vem han är men nej, han är en okändis. 40 forumsidor under två års tid!? På något sätt så måste denna person betyda väldigt mycket för några av er, eller hur? Jag betvivlar inte en sekund att han är en fuskis och det upprör ju så klart. Men 40 forumsidor under två år betyder att NI gör honom mer betydelsefull än vad han borde vara för er!? Det är nästan så jag tror att ni BEUNDRAR honom lite i smyg. Beundrar honom för att han lyckats med bedriften att duperat massmedierna att spegla HONOM på det sätt han vill bli speglad som? ;)

Förlåt men jag kunde inte låta bli! :)

Haha, ja du har verkligen en poäng. Men om man jämför med denna tråd som har 2,3 miljoner visningar, tolv tusen svar på över tusen sidor -och är över sju år gammal och ligger just nu överst i sin underavdelningar. Vad den handlar om? Knivar. Ja, knivar. Slutsatsen är väl att vi är ganska lättroade här på utsidan.se. ;-)
 
Ärligt talat! Under två års tid har denne man varit föremål för en kritik som hållit denna tråd levande. 40 forumsidor galla under två år, över en person som mångt och mycket skulle kunna vara fiktiv!? Jag hade inte hört talas om honom innan jag tittade in här och jag vet fortfarande inte något om kalr'n. Jag har frågat några bekanta om dom vet vem han är men nej, han är en okändis. 40 forumsidor under två års tid!? På något sätt så måste denna person betyda väldigt mycket för några av er, eller hur? Jag betvivlar inte en sekund att han är en fuskis och det upprör ju så klart. Men 40 forumsidor under två år betyder att NI gör honom mer betydelsefull än vad han borde vara för er!? Det är nästan så jag tror att ni BEUNDRAR honom lite i smyg. Beundrar honom för att han lyckats med bedriften att duperat massmedierna att spegla HONOM på det sätt han vill bli speglad som? ;)

Förlåt men jag kunde inte låta bli! :)

Tvärtom! Sundhetstecken. Vi accepterar inte fusk, mygel och korruption i det här landet. Det tycker jag vi kan vara stolta över.
 
Haha, ja du har verkligen en poäng. Men om man jämför med denna tråd som har 2,3 miljoner visningar, tolv tusen svar på över tusen sidor -och är över sju år gammal och ligger just nu överst i sin underavdelningar. Vad den handlar om? Knivar. Ja, knivar. Slutsatsen är väl att vi är ganska lättroade här på utsidan.se. ;-)

Men Hallå! Man kan aldrig skriva för lite om knivar! Knivar är väl mer intressantare och viktigare än JEN...eller? :)

Tvärtom! Sundhetstecken. Vi accepterar inte fusk, mygel och korruption i det här landet. Det tycker jag vi kan vara stolta över.

Ja jo det har du nog rätt i. Fast i rellation till den korruption som finns, så är ju JEN ganska harmlös där han springer omkring på stureplan och raggar sponsorer!

Själv så skarvade jag på mina meriter i en anställningsansökan till ett sommarjobb när jag var 17 år ...så jag är nog rökt här för tid och evighet :)

...och förlåt en än gång för att jag gick OT Jag ska sluta nu!
 
Men Hallå! Man kan aldrig skriva för lite om knivar! Knivar är väl mer intressantare och viktigare än JEN...eller? :)



Ja jo det har du nog rätt i. Fast i rellation till den korruption som finns, så är ju JEN ganska harmlös där han springer omkring på stureplan och raggar sponsorer!

Själv så skarvade jag på mina meriter i en anställningsansökan till ett sommarjobb när jag var 17 år ...så jag är nog rökt här för tid och evighet :)

...och förlåt en än gång för att jag gick OT Jag ska sluta nu!

Harmlöst i samhället i kanske man kan tycka men inom äventyrs-ankdammen tycker jag nog att det här är den största skandalen men Pompe-soppan på god andra plats.
 
Då är en ny Pole2Pole på G - Mike Horn denna gång. Om jag fattat det rätt ska han ta sig jorden runt i en nord-sydlig riktning. Horn har ju ungefär en miljard gånger mer erfarenhet än JEN på det här med äventyr så förhoppningsvis syr han ihop hela projektet en aning snyggare än vad vår vän gjorde.

Klippt från Explorersweb.com:

Mike Horn then embarks on a one year expedition, the circumnavigation of the world on the longitude, traversing the South Pole, North Pole and Greenland on foot and kayak and joining the continents with his sailboat, Pangaea.

Klippt från bloggen: http://theadventureblog.blogspot.se/2014/04/explorer-mike-horn-climbing-makalu.html

In September, Mike will launch what he has dubbed as his Pole2Pole 360º expedition. Setting out from Gibraltar, he'll set sail south aboard his boat Pangaea for Cape Town. After that, he'll cross the Southern Ocean to Antarctica, which he'll then traverse on skis. When he has completed that epic undertaking, he'll return to his ship and start sailing north until he reaches the Arctic. Once that leg of the journey is done, he'll then don his skis once again as he heads for the North Pole. But even then, he won't quite be finished, as Mike intends to head back south on foot and kayak, crossing Greenland along the way, before sailing back to his starting point in Gibraltar.

Mike Horns hemsida: http://www.mikehorn.com/an-expedition-for-the-21st-century/

Anser moderatorn att detta inlägg är för offtopic så är han eller hon välkommen att slänga det.
 
Ärligt talat! Under två års tid har denne man varit föremål för en kritik som hållit denna tråd levande. 40 forumsidor galla under två år, över en person som mångt och mycket skulle kunna vara fiktiv!? Jag hade inte hört talas om honom innan jag tittade in här och jag vet fortfarande inte något om kalr'n. Jag har frågat några bekanta om dom vet vem han är men nej, han är en okändis. 40 forumsidor under två års tid!? På något sätt så måste denna person betyda väldigt mycket för några av er, eller hur? Jag betvivlar inte en sekund att han är en fuskis och det upprör ju så klart. Men 40 forumsidor under två år betyder att NI gör honom mer betydelsefull än vad han borde vara för er!? Det är nästan så jag tror att ni BEUNDRAR honom lite i smyg. Beundrar honom för att han lyckats med bedriften att duperat massmedierna att spegla HONOM på det sätt han vill bli speglad som? ;)

Förlåt men jag kunde inte låta bli! :)

Måste säga att det är en märklig analys. Det som skrivits i tråden är ju inte direkt positivt. Och helt okänd är han väl ändå inte i äventyrsvärlden. Han har ju ändå varit aktiv i 20 år och lagt ner hela sin själ på att synas så mycket som möjligt. Om Du missat det är nog det här forumet inte riktigt Din grej...

Av en händelse hamnade jag på JENs egen wikipedia-sida...
http://en.wikipedia.org/wiki/User:Johanernstnilson

Där står under "Awards and Recognition"...
"World Record for Pole2Pole, Guinness Book of Records 2014 Edition"

Någon som har boken och kan kolla upp vad det kan handla om för rekord? Den första tanken är ju årtiondets bluff men det lär han väl inte nämna i sin egen marknadsföring.

Samma info finns inte med på riktiga Wikipedia och tyvärr inte heller något om hans fuskande...
http://en.wikipedia.org/wiki/Johan_Ernst_Nilson
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
xtrem Mot Alla Odds vs Ingen Grenser Expeditioner 27
segler bästa bilväg mot grekland, följa med? Expeditioner 1
dhillon Mot Asien Expeditioner 10

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg