Anklagelser om fusk mot Johan Ernst Nilson

Johan Ernst kan ju samtidigt som han förklarar sina förehavanden på P2P , Jetskin, de falska titlarna han satt på sig som bevisligen inte existerar också kommentera vilken epeditionsaktivitet som har försegåtts i vart och ett av de 142 länderna han utger sig för att ha både besökt och bedrivit expedition i.

Men det hela bottnar ganska tydligt i intevjun om Everest där det viktigaste i hela intervjun är att få fram hur många gånger han passerat isfallet och hur många stegar han gått över.

Det finns diagnoser på sådant här.
Det säger jag INTE för att vare sig vara nedvärderande eller på annat sätt otrevlig utan bara ett rent konstaterande och ett faktiskt svar på många av de frågor som finns...

Jag tror faktiskt det är så enkelt. Det bottnar i just detta faktum.

Då är det ju ändå på nått sätt "mindre illa".
 
Johan Ernst kan ju samtidigt som han förklarar sina förehavanden på P2P , Jetskin, de falska titlarna han satt på sig som bevisligen inte existerar också kommentera vilken epeditionsaktivitet som har försegåtts i vart och ett av de 142 länderna han utger sig för att ha både besökt och bedrivit expedition i.

Men det hela bottnar ganska tydligt i intevjun om Everest där det viktigaste i hela intervjun är att få fram hur många gånger han passerat isfallet och hur många stegar han gått över.

Det finns diagnoser på sådant här.
Det säger jag INTE för att vare sig vara nedvärderande eller på annat sätt otrevlig utan bara ett rent konstaterande och ett faktiskt svar på många av de frågor som finns...

Jag tror faktiskt det är så enkelt. Det bottnar i just detta faktum.

Då är det ju ändå på nått sätt "mindre illa".

Lite magstarkt att raljera över att JEN kallar sina äventyr för Expeditioner när du själv kallar dina normala semesterresor för expeditioner på din hemsida. Vilken expeditionsaktivitet har du företagit dig?

http://travelante.se/2012/04/22/expedition-ice-desert/
http://travelante.se/tidigare-resor/
 
Källan är Facebook (jag har tagit bort alla inlägg som inte är relevanta):

Johan Ernst Nilson
New board member at The Explorers Club!

"Johan represents the next generation of Explorers for the 21st Century. He is on the cutting edge of Exploration and the dissemination of knowledge through his many firsts and his outreach to youth and the public. As Co-Chair of the Explorers Club Student Committee, His mission is to inspire youth and the public to get outdoors and explore. As a Director of The Explorers Club, I truly believe we need a new generation of spokespeople for the natural world and exploration, and Johan is a new leading voice."
/ Explorers Club.
"Mark Fowler - Board of Directors

Like · · Share · 2 hours ago ·
80 people like this.

Lars Bengtsson "Cutting Edge of Exploration" - men en foljebil som bar dina prylar, med guider, strackor i flygplan och annat trams? Hur gar det ihop..? Lol.
about an hour ago · Edited · Like

Johan Ernst Nilson Lars; jag har rest runt världen i 20 år och ingenstans under P2P, som är en av resorna som du refererar till, har jag sagt att jag inte hade följe bil ibland. Under 4-5 av 18 månader hade vi film team. Gällande guider så hade jag inga guider utan andra team medlemmar som aldrig hade vart på varken Nord eller Sydpolen.
about an hour ago via mobile · Like · 2

Lars Bengtsson Tack for svar! Du far garna reda ut fragetecknen i traden pa utsidan.se! Jetski over Atlanten t ex. Jag har uppgifter om att du jobbade pa foljebaten en tid, innan du blev kickad, inte att du korde den sjalv. Ar det sant?
about an hour ago · Like

Johan Ernst Nilson Jetski över Atlanten? Jag var film producent för Nat Geo under sex månader där jag producerade en film om en kille som försökte åka över men aldrig lyckades. Om det är det du refererar till? Läs gärna på www.johanernst.com. om du undrar något alternativt maila mig. Hoppas allt är bra / J
www.johanernst.com
about an hour ago via mobile · Like

Lars Bengtsson Na, jag tanker inte maila dig. Det ar battre du gar ut offentligt och reder ut alla fragetecken. Det ar du skyldig aventyrssverige. Skapa en profil och svara pa allt i denna trad: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=69410 Hoppas allt ar bra med dig med.

Anklagelser om fusk mot Johan Ernst Nilson - Forum - Utsidan
www.utsidan.se
Anklagelser om fusk mot Johan Ernst Nilson Expeditioner
about an hour ago · Unlike · 2

Robert Swartling Lars, med ditt raljerande "lol" är du bara nedlåtande och inte särskilt trovärdig i ditt sk. quest for truth. Polemiken haltar och syftet lika så. Tyvärr framstår det mer som avundsjuka och som om Johan Ernst inte följer den svenska jantelagen. Jag säger stort grattis till en välförtjänt utnämning! Tänk om fler svenska äventyrare vore lika äventyrliga som dig.
53 minutes ago via mobile · Like · 1

Lars Bengtsson Robert: Som det sa fint heter. Skjut inte budbararen.
44 minutes ago · Like

Robert Swartling Varför agerar du budbärare, undrar jag?
43 minutes ago via mobile · Like

Mårten Knutsson Lars Bengtsson. Vad är det här för larv? Menar du att The Explorers Club inte skulle ha någon koll överhuvudtaget? Och vadå budbäraren? Det är ju ditt budskap du levererar. Lägg din energi på dina egna mål istället för att tjafsa med andra.
42 minutes ago via mobile · Like

Lars Bengtsson Darfor: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=69410

Anklagelser om fusk mot Johan Ernst Nilson - Forum - Utsidan
www.utsidan.se
Anklagelser om fusk mot Johan Ernst Nilson Expeditioner
42 minutes ago · Like

Mårten Knutsson Besök Flashback och ägna resten av ditt liv åt skvaller och spekulationer, vetja!
40 minutes ago via mobile · Like

Magnus Hedström Robert Swartling och Mårten Knutsson. Ta och läs tråden på utsidan så bör Ni greppa vad det är för ett luftprojekt det handlar om. Det är möjligt att det finns några faktafel i den som Johan kan haka upp sig på. Men det finns säkert 200 fakta som pekar mot att The Explorers Club inte har det minsta koll i det här fallet. Och det är väl inte fel att Johan försöker reda ut dem när äventyrssverige undrar vad tusan han hållit på med under den här expeditionen.
36 minutes ago · Like

Fortsättningen av diskussionen på JENs facebooksida (tiderna är från när jag klippte ut det tidigare idag)...

Tommy Gustafsson Vad fan är äventyrssverige för något?! En samling avundsjuka muppar med små människor som har ett så litet eget liv och behöver någon annan att projicera sina egna tillkortakommanden på! Lars, Magnus eller vad helst ni heter därute återkom när ni själva har gjort 55 dagars skidtur på Arktis + 60 dagars skidtur på Antarktis och däremellan cyklat 2500 mil från Kanada tillKap Horn, och ni får gärna ha en följebil
8 hours ago · Like · 3

Tommy Gustafsson PS avund är en av dödssynderna och den slår tillbaks på en själv och ödmjukhet är en tillgång som flera av er sk "förståsigpåare i "Äventyrssverige" borde ägna meer tid åt att förstå bättrre!
8 hours ago · Like

Magnus Hedström Tommy Gustafsson. Det vore trevligt om vi kan argumentera i sakfrågan och inte bortse från den och istället lägga krut på att nedvärdera de som inte har samma åsikt som Du. Det har uppdagats att Johan ljugit enormt många gånger om sina äventyr. Och vad som efterfrågas är förklaringar. Han har dessutom hävdat faktafel från "äventyrssveriges" sida och att han ska återkomma med förklaringar vilket inte skett. Det tråden på utsidan i första hand handlar om är hans sätt att marknadsföra pole2pole som en resa med klimatet i fokus då han skulle ta sig för egen maskin mellan nord och sydpolen. Resultatet blev minst 15 flygresor samt att han använde följebil som han dessutom bitvis hoppade in i för att slippa cykla vissa sträckor. Detta är ungefär så långt ifrån miljövänligt man kan komma och det är ett totalt misslyckade av expeditionen så som den var tänkt eller fusk om man föredrar det ordet. Och det är jag säker på att Johan också tycker även om han inte vill erkänna det. Utöver detta har det kommit fram att några av hans titlar som han påstår sig ha inte heller stämmer. Och några av hans tidigare expeditioner har också släpat med sig en felaktig historia. Exempelvis att Johan bestigit berget Shishapangma eller varit över 8000 meter när han avbröt på 7500 meter. Och de 120 länder han påstår sig utfört expedition i i själva verket handlar om ca 40 länder. Etcetera. Om alla dessa påståenden är fel så är det väl bara för Johan att förklara sig. Men det har han valt att inte göra.
17 minutes ago · Like
 
Det skulle vara intressant med respons från Johan och inte bara en massa s.k. fanboys som i vredesmod hävdar att folk är "små människor" osv. Jag tycker att det är ganska viktigt att ha på fötterna och vara väldigt rättfram med hur saker och ting gått till. Känns som att t.ex. Kropp och Skinnarmo hade och har en helt annan framtoning och det inger mer respekt hos mig i alla fall.

Är det någon som har hittat expeditionen dag för dag som man brukar kunna göra på liknande hemsidor? http://www.pole2pole.net/ Det skulle vara intressant att se dag 1-10 gjorde jag si och dag 11-35 gjorde jag så osv. Nu är det jättesvårt att få en bild över var han varit och när.
 
intressant. hur fortsätter FB debatten? det är förstagången som jag ser att huvudpersonen för detta ämne överhuvudtaget svarar .
 
Lite magstarkt att raljera över att JEN kallar sina äventyr för Expeditioner när du själv kallar dina normala semesterresor för expeditioner på din hemsida. Vilken expeditionsaktivitet har du företagit dig?

http://travelante.se/2012/04/22/expedition-ice-desert/
http://travelante.se/tidigare-resor/

Var och en kallar sina resor/strapatser/expeditioner/förehavanden för vad man vill. Även JEN.

Det är inte det som är grejjen.

Jag skiter fullkomligt om han kallar det expedition eller morgonpromenad.

Och lika fullt skiter jag i vad jag själv kallar mina förehavanden.

Det som är intressant är att personen ljuger.
Vare sig han kallar det morgonpromenad eller expedition har han inte befunnit sig i 100 - 140 länder och gjort det han själv utger sig att ha gjort
Som mediaperson gapar JEN efter otroligt mycket.
Då får man räkna med att bli synad och granskad. Vilket jag är helt övertygad om att JEN njuter av. Med den bakomliggande faktan får man ju tänka till både en och två gånger hur man yttrar sig gentemot media, "supportrar" och sponsorer.

JEN kör över dem alla.

Det hade varit så enkelt för honom att förklara dessa frågor. Det hade tagit en timme eller två i anspråk och sedan varit över. Nu väljer JEN aktivt att strunta i det trots att han vet att exakt den här kritiken finns.
Varför tror du?

Själv är jag varken en medial person eller gapar efter minsta daggmask. Och behöver garanterat aldrig fundera på hur jag uttrycker mina resor.
Till det är jag en alldeles för stor "Nobody".

Jag ska föresten ut på ÄVENTYR i skärgården i påsk. Ska bli riktigt nice.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
xtrem Mot Alla Odds vs Ingen Grenser Expeditioner 27
segler bästa bilväg mot grekland, följa med? Expeditioner 1
dhillon Mot Asien Expeditioner 10

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg