Anklagelser om fusk mot Johan Ernst Nilson

intressant. hur fortsätter FB debatten? det är förstagången som jag ser att huvudpersonen för detta ämne överhuvudtaget svarar .

Det blev ett par inlägg idag också. Tyvärr inget från Johan.

Tommy Gustafsson Ok Magnus du sitter inne med all fakta, du måste alltså ha varit med på Johans resor och följt honom in i detalj eftersom du "vet" precis hur allt ligger till?! Eller har du läst "sanningsmagasinens" artiklar/trådar och tar dig sen friheten att sprida påståenden omkring dig under rubriken "sanningen"?! Jag har egentligen ingen anledning att svara åt Johan men jag reagerar på den småaktiga, avundsjuka och så jävla trista attityden som ett litet fåtal gett uttryck för i samband med att Johan med glädje berättar om en utnämning han fått av Explorers Club. Slutligen, som jag ser det har Johan ingen som helst skyldighet att besvara påståenden/påhopp från ngn självutnämnd obskyr förening/sammanslutning kallad "Äventyrssverige" ! Johan stå på dig, gör din grej och skit i det lilla fåtal typer som tycker sig stå över dig eller andra ifråga om vad som är rätt eller fel! Grattis och lycka till!
6 hours ago · Like · 1

Magnus Hedström Alla fakta sitter jag såklart inte inne med. Men jag är nog mer påläst än gemene man eftersom jag följt expeditionen och granskningen av Johans äventyr. Jag var med på Elbrus 2005 då Johan åkte lift både upp och ner på berget medan vi andra gick. Du argumenterar för sanningen. Vilket är korrekt tror Du, 40 eller 120 länder? Och menar Du att han inte flygit minst 15 gånger mellan nord och sydpolen? Eller tror Du på fullaste allvar att han cyklat 50 mil vissa dagar? Och tycker Du att det är rätt att säga att man ska ta sig fram med endast naturens krafter och sedan flyga och åka bil och i samma veva presentera ett bildmaterial där man cyklar upp och ner för en och samma backe samt försöker lura sin publik med en spektakulär bild från Kina och säga att man haft en tuff cykeldag i Bolivia? Jag vet inte mycket om Explorers Club men det är nog ingen vild gissning att anta att de är förda bakom ljuset här. Hur det ligger till med det ser jag dock som mindre intressant. Det som däremot är intressant är vad Johan haft för sig på pole2pole och under tidigare expeditioner. För som det verkar har han inte varit ärlig mot sponsorer, media, kompisar och andra äventyrsintresserade.
3 minutes ago · Edited · Like
 
Johan "Findus" Nilson

Det handlar väl inte om att "svartmåla" någon utan att få fram sanningen och få
personen att lägga korten på bordet och vara ärlig mot såväl
sponsorer som allmänheten.
Annars är det väl samma sak som "drevet" mot Findus och hästköttet...
Johan "Findus" Nilson marknadsför expeditioner med falsk innehållsförteckning!
 
Det är precis som för något år sedan då en kvinnlig äventyrare inte riktigt visste var hon var eller varit.
Stödtrupperna kommer till undsättning och förklarar att de som inte dyrkar personen som näst intill gudomlig är idioter.

Men i verkligheten så är det endast några som inte vill se oss svenskar utmålade som lögnhalsar och PR-kåta stolar.

Tråkigt att det blir sådan motsättning, den hade ju varit enkelt löst om centralfigurerna valde att berätta hur det verkligen ligger till.
Till det inträffar kommer frågorna att komma upp med jämna mellanrum.
Se fallet med naturfotografen som klippte och klistrade lite väl mycket, bortsett från de närmaste lärjungarna så står han ensam i snålblåsten. En rejäl pudel hade kanske räddat situationen.
Samma med våra äventyrare, pudla ordentligt och kanske ni tas till heders igen.
 
Koldioxid

Såg det här på text-tv idag...

"Det har blivit billigt att släppa ut koldioxid och utsläppsrätterna som har ansetts som en bra lösning för att rädda klimatet fungerar inte längre, hävdar klimatforskare. Priset låg ganska länge runt 15 euro per ton och nu är priser cirka två euro och marknaden har översvämmats av billiga utsläppsrätter....//...säger klimatforskaren Lars Zetterberg till SVT:s Agenda."

Vi försökte ju beräkna JENs miljökostnader tidigare men förvånades över hur lite pengar det handlade om. Men det stämde nog. Någon som har lyckats uppsnappa hur mycket han betalade till slut för att göra sin miljöbomb miljöneutral?

Ser på JENs hemsida att han nu varit i 145 länder som upptäcksresande :)
"20 YEARS OF EXPLORATION Johan Ernst Nilson is today one of the worlds leading explorers and motivational speakers. With over 30 expeditions in 145 countries..."
(http://www.johanernst.com/)

Någon som vet vad han har upptäckt?
 
Precis som Natos Europamedalj betydde att man kunde lotsa gäster på stora flygplatser är jag övertygad om JEN upptäck välbrukade och nödvändiga rum i antal på dito flygplatser. En nog så viktig kunskap.
Att vägra svara och ha rådgivare som företräder brukar vara klassiska metoder att dölja det som stinker. Historien är full av dylika.
 
Jaha, nu är det 145 länder han bedrivit expedition i alltså.
Nyss va det väl bara drygt 120?

Finns en anledning till att den här killen enbart huserar i Nordamerika.
 
Jaha, nu är det 145 länder han bedrivit expedition i alltså.
Nyss va det väl bara drygt 120?

Finns en anledning till att den här killen enbart huserar i Nordamerika.

Jo det gör det säkert. Antagligen så har de väl inte en susning på den andra sidan Atlanten om hans påhittade hyss. Men han verkar inte ha givit upp Sverige helt. Han finns med i talarlistan på TEDxKiruna... http://www.mynewsdesk.com/se/pressr...r-paa-vaerldens-nordligaste-tedx-event-860903
Det är den 5 juni. Kan inte någon ta sig dit och kolla så att han håller sig till sanningen :)

Och ja antalet länder verkar öka för varje vecka. Blir lite extra skoj när han passerar 200. Noterar att det finns 54 länder bara i Afrika. Och han hade väl cyklat i Marocko och bestigit Kilimanjaro i Tanzania. Det betyder att han har genomfört någon expedition i exakt alla andra länder som finns. Vilket givetvis inte är sant.
 

Det enda vettiga var väl att man inte ska lyssna på alla glädjedödare som säger saker är omöjligt för att det aldrig gjorts förut. Resten var de gamla vanliga klischéerna:

Du kan om du vill
Våga, ta risker
Gå utanför din komfortzon
osv

Visserligen rätt, men tjatigt. Vad är det han verkligen vill upptäcka på sin inre resa? Vad vill han se på sina resor? Är det bara prestationen eller vad finns det mera?

Reagerade på en detalj: "Failure must be an option, fear must not". Och han ska vara bergsbestigare. Rädsla på en förnuftig nivå håller en levande. Det gör en försiktig och att man gör de nödvändiga säkerhetsåtgärderna. Klättrar inte berg på hans höjder, men har just gjort Grossglockner solo. Sund rädsla gör att man säkrar sig neråt på bakåtklättringen. Trots att det tar mycket längre tid. Orädda klättrare slutar förr eller senare klättra, s a s.

Kan man tänka att överdrivet motivationsprat (Just do it!) har en roll i alla klantar som gör livet osäkert i bergen?
 

Ja vad ska man säga. För det första är han väldigt duktig på att prata. Innehållet däremot kan man ju diskutera. Ingen genväg till Everest. Stegar, guide, fasta rep och syrgas är per definition en genväg i min värld.

Det här snacket om exploration är i alla fall utanför mitt förstånd. Vad har han upptäckt/utforskat och när upptäckte han något senast?

Sen blir det ju lite komiskt när han snackar om ingenting är omöjligt och bland annat har med sin pole2pole-resa i föredraget. Han fick ju avbryta den femton gånger på grund av klimatförändringar och fan kommer ihåg allt som nämndes.

Att kliva utanför komfortzonen är att stå upp och berätta att jag cyklade inte alls hela vägen mellan norra Kanada och Chile för det klarade jag inte av.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
xtrem Mot Alla Odds vs Ingen Grenser Expeditioner 27
segler bästa bilväg mot grekland, följa med? Expeditioner 1
dhillon Mot Asien Expeditioner 10

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg