Anklagelser om fusk mot Johan Ernst Nilson

Expedition Kuenitra på Golan kunde bara genomföras om man arbe†ade i BZ, vi instiftade därför en fikamedalj där. Mig veterligen har han inte ens fikat där heller.
Giza, Kairo och trappstegspyramiderna var enkla massturistplatser. Likaså Luxor medan Blå nunnorna i Sinai var lite glesare med turistbussar.
Ur och Bevingade Svinxen lagom glesa, medan Babylon var en genomfalsk kuliss. Orginaltornet står på Museumsinsel i Berlin och kaklet från gamla paradgatan. Bara lejonskulpturen från stenåldern klarade inte tyskarna av att stjäla, den var för tung. Somliga gånger finns det en rättvisa.
Skojare som den tråden handlar om kommer det att finnas så länge som andra köper hans skrönor.
Bildning är ett tunnt skal.
 
Senast ändrad:
Det är skillnad på orden in och through

Jojo så långt är jag med. Men vad blir skillnaden i praktiken?

Jag har ju räknat alla länder som han har passerat under någon expeditionen. Vilken i min värld också betyder att han har genomfört en expedition i dessa länder.

Men om han har mellanlandat med flyg i Rom på väg till eller från någon expedition så har jag inte räknat Italien. Men det är väl inte dessa länder Du är ute efter?
 
Jojo så långt är jag med. Men vad blir skillnaden i praktiken?

Jag har ju räknat alla länder som han har passerat under någon expeditionen. Vilken i min värld också betyder att han har genomfört en expedition i dessa länder.

Men om han har mellanlandat med flyg i Rom på väg till eller från någon expedition så har jag inte räknat Italien. Men det är väl inte dessa länder Du är ute efter?

Exakt.. länder som passerats i samband med expeditionen (alltså även på väg till expeditionens startpunkt). Om man räknar med allt administrativt arbete så börjar ju expeditionen redan på hemmaplan.

Jag säger inte att jag hade räknat så men att han förmodligen har räknat på det sättet. Har han gjort det så blir det imho mer förlåtligt om man uttrycker att man gjort expeditioner genom 142 länder och inte expeditioner i 142 länder.
 
Exakt.. länder som passerats i samband med expeditionen (alltså även på väg till expeditionens startpunkt). Om man räknar med allt administrativt arbete så börjar ju expeditionen redan på hemmaplan.

Jag säger inte att jag hade räknat så men att han förmodligen har räknat på det sättet. Har han gjort det så blir det imho mer förlåtligt om man uttrycker att man gjort expeditioner genom 142 länder och inte expeditioner i 142 länder.

Okej. Nu var det nog bara en tillfällighet att ordet through användes och inte in som man kan läsa på hans hemsida:
"After over 30 expeditions in 100 countries explorer Johan Ernst Nilson started to plan his biggest adventure ever; a unique journey still undone and one of the most difficult adventure projects ever attempted; Pole2Pole!"

Det där skrevs före pole2pole då han hade varit i ca 30 länder. Sedan tillkom 10 nya och och siffran är plötsligt uppe i 142.

Hur man än räknar så kommer man inte ens nära sanningen. De där 100 eller 142 länderna är bara en siffra för att få uppmärksamhet. Och det funkar för journalister granskar inte det han säger. Vilket också är en skandal.
 
Okej. Nu var det nog bara en tillfällighet att ordet through användes och inte in som man kan läsa på hans hemsida:
"After over 30 expeditions in 100 countries explorer Johan Ernst Nilson started to plan his biggest adventure ever; a unique journey still undone and one of the most difficult adventure projects ever attempted; Pole2Pole!"

Det där skrevs före pole2pole då han hade varit i ca 30 länder. Sedan tillkom 10 nya och och siffran är plötsligt uppe i 142.

Hur man än räknar så kommer man inte ens nära sanningen. De där 100 eller 142 länderna är bara en siffra för att få uppmärksamhet. Och det funkar för journalister granskar inte det han säger. Vilket också är en skandal.

Japp.. även om jag har något svårt att förstå all nerlagd tid på häxjakten så är det ju omöjligt att blunda för alla konstigheter kring JENs meriter, oavsett hur man definierar ordet expedition..
 
Det fattas alltså Ca 115 länder där huvudpersonen själv säger sig ha utfört någon form av expeditionsaktivitet.

Vi snackar inte lite länder här.

Det finns två alternativ.

1. Han blåljuger och har förmodligen inte ens satt sin fot i 142 länder överhuvudtaget, än mindre bedrivit expedition där.

2. Han har valt att inte redovisa alla expeditioner för media och omvärlden som han utfört i dessa 115 "saknade" länder. De finns således enbart i hans egna dagbok hemma på kammaren.

Det är de två alternativen som finns.
 
Japp.. även om jag har något svårt att förstå all nerlagd tid på häxjakten så är det ju omöjligt att blunda för alla konstigheter kring JENs meriter, oavsett hur man definierar ordet expedition..

Jo jag förstår att det kanske inte ser så snyggt ut. Men om man ska leta efter någon sorts förklaring så är det nog en mycket liten grupp svenskar som är djupt intresserade av äventyr. Och om det då kommer någon som säger att han är världens mest erfarna äventyrare och det inte alls är så så triggar det nog många att börja granska.

Jag vet inte riktigt vad man kan jämföra med men om man påstår sig vara en av världens bästa tennisspelare och sedan inte ens finns med på topp 100 så skulle det nog ge samma reaktion inom tennisen. Nu har ju de lite bättre mätmetoder för sånt. Men JEN hade ju guide upp på Everest. Han körde med guider på båda polerna. Och han cyklade med följebil. Bland annat. Och "riktiga" äventyrare pysslar inte med sånt. Dessutom så kallar han sig för Explorer trots att han inte är det.

Sen är nog JEN en guldgruva om man vill gräva fram något påhittat för vart man än läser så dyker det upp nya felaktiga fakta. Flera delar av hans CV är ju påhittade. Både vad gäller äventyr och olika utmärkelser. Och hela den här miljöaspekten han kört med är ju fullständigt galen på det sätt han tagit sig fram med flygplan och följebil.

Jag förstår att folk blir förbannade och jag tycker inte det är fel att försöka gräva fram sanningen. Speciellt som så många journalister inte gör det. I det här fallet Outside undantaget.
 
Jo jag förstår att det kanske inte ser så snyggt ut. Men om man ska leta efter någon sorts förklaring så är det nog en mycket liten grupp svenskar som är djupt intresserade av äventyr. Och om det då kommer någon som säger att han är världens mest erfarna äventyrare och det inte alls är så så triggar det nog många att börja granska.

Jag vet inte riktigt vad man kan jämföra med men om man påstår sig vara en av världens bästa tennisspelare och sedan inte ens finns med på topp 100 så skulle det nog ge samma reaktion inom tennisen. Nu har ju de lite bättre mätmetoder för sånt. Men JEN hade ju guide upp på Everest. Han körde med guider på båda polerna. Och han cyklade med följebil. Bland annat. Och "riktiga" äventyrare pysslar inte med sånt. Dessutom så kallar han sig för Explorer trots att han inte är det.

Sen är nog JEN en guldgruva om man vill gräva fram något påhittat för vart man än läser så dyker det upp nya felaktiga fakta. Flera delar av hans CV är ju påhittade. Både vad gäller äventyr och olika utmärkelser. Och hela den här miljöaspekten han kört med är ju fullständigt galen på det sätt han tagit sig fram med flygplan och följebil.

Jag förstår att folk blir förbannade och jag tycker inte det är fel att försöka gräva fram sanningen. Speciellt som så många journalister inte gör det. I det här fallet Outside undantaget.

Tack för ett gediget och sakligt svar..
 
Jag vet inte riktigt vad man kan jämföra med men om man påstår sig vara en av världens bästa tennisspelare och sedan inte ens finns med på topp 100 så skulle det nog ge samma reaktion inom tennisen. Nu har ju de lite bättre mätmetoder för sånt. Men JEN hade ju guide upp på Everest. Han körde med guider på båda polerna. Och han cyklade med följebil. Bland annat. Och "riktiga" äventyrare pysslar inte med sånt. Dessutom så kallar han sig för Explorer trots att han inte är det..

NaturfotografenTerje Hellesø åkte dit rejält med manipulerade bilder. Jämförbart, tycker jag. Bra att det granskas. Den gången var det ett gäng på Flashback som grävde fram det mesta.
 
NaturfotografenTerje Hellesø åkte dit rejält med manipulerade bilder. Jämförbart, tycker jag. Bra att det granskas. Den gången var det ett gäng på Flashback som grävde fram det mesta.

Jo det är sant. Det är en bra jämförelse. Det fick ett helt annat genomslag när det granskades där. Terje Hellesø erkände ju till slut men något erkännande har vi inte sett från JEN.

Han skyllde på sina medarbetare eller påstod faktafel och att han skulle återkomma med bevis vilket aldrig skett.

Faktum är att Outside redan i första artikeln konstaterade att JEN inte cyklade hela sträckan i norra Kanada. Och det är inte så lite rolig läsning...

http://outsideonline.se/2012/06/14/aventyr-eller-pr-produkt/

"Den 13 juni kommer den första bilden av en cykel. Positionen är ett deltaområde i nordligaste British Colombia på gränsen till Alaska. Fastlandet alltså – 500 kilometer från sista rapporten på Banks Island. Cykeln är en något för liten framdämpad mountainbike med cross- countrydäck. Ett mycket ovanligt val för en långdistanscykling. Han skriver att han siktar på 180 kilometer den aktuella dagen. En imponerande distans med en sådan cykel.
Det var också här vi på Outside valde att fördjupa oss i Pole2Pole-expeditionen. I ett filmklipp rullar Johan in i bild och hoppar av cykeln på ett sätt som fick oss att undra om han cyklade överhuvudtaget...
...
På flera av inläggen syns cykeln. Den ser alltid skinande blank ut, fälgarna visar inga tecken på att v-bromsarna har klämt ihop, däcken är som nya och under ramen syns ingen smuts.
...
Den 22 februari är han i Columbia och svarar på frågan hur han har tagit sig mellan Ward hunt till Inuvik via skype:
Outside: Hur cyklade du från Ward Hunt till Inuvik?
Johan: Helikopter, hundspann, båt och segel…..Heli första biten från där vi fastnade och sedan båt en bra bit etc etc
– Båt eller hundspann, var?
– Vid Resolute?
– Till?
– Till en liten by…..kommer inte ihåg namnet….jag gör en karta istället. Enklare….
Det kommer aldrig någon karta och vi får aldrig veta några detaljer om den långa resan från Ellesmere Island till Univik.
...
Gällande cyklingen från Inuvik kommenterar Johan:
“Varje dag tvättar och oljar jag min cykel. Ännu idag sker detta dagligen. Mina skor, köksutrustning, tält, allt torkas och putsas dagligen”."


Därefter konstaterades det flera gånger att han tog sig fram helt orimliga distanser i Kanada, exempel...

Vid ett annat tillfälle av resan trumfar han dock denna prestation med råge och lyckas cykla hela 1000 km på tre dagar. En av dessa tre dagar var dessutom en vilodag, så jag kan inte komma fram till något annat än att han lyckades förflytta sig hela 500 km per dag.

Och ännu konstigare blev det i Sydamerika...

Jag hinner inte gå igenom alla konstigheter med JENs sista del av resan genom Sydamerika denna gång, men i grova drag går det att konstatera att han kom tillbaka till Patagonien 0401. Enligt hans blog är han i Cuzco dagen efter, varifrån han börjar cykla. Med andra ord "försvann" sträckan mellan San Pedro de Pilas (i närheten av Lima) och Cuzco. Ca 900 km.

Från den försvunna sträckan finns det faktiskt ett bildspel på Johans Facebook...
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10150649041795913.383882.690915912&type=3

Det inte så lite märkliga med dessa foton är att bilderna 23 och 33 samt 25 och 26 visar att Johan först rullar ner för en rejäl backe för att en liten stund senare cykla upp för samma backe igen.

Långcyklister gör inte så. Jag tycker det är solklart att det här är en av de sträckor som han har åkt bil. Någon från följebilen har tagit några bilder när JEN cyklar för att sedan lasta in hojen i bilen och åka vidare.

Bilderna är för övrigt från den tuffa sträckan Lima - Huacachina - Nasca - Cuzco i Peru.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
xtrem Mot Alla Odds vs Ingen Grenser Expeditioner 27
segler bästa bilväg mot grekland, följa med? Expeditioner 1
dhillon Mot Asien Expeditioner 10

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg