Anklagelser om fusk mot Johan Ernst Nilson

Jag tycker att den här meningen sammanfattar det hela ganska bra :)
"A journalist once asked me what the most important skill is if you want to become an explorer. I answered; flexibility! "
För flexibel, det måste man ändå säga att han är!

/Thomas J
 

Jag måste nog säga att det här var det tydligaste och ärligaste jag läst från Johan Ernst Nilson. Flera frågetecken rätades ut.

Visst, några detaljer saknas och är konstiga. Hur tog han sig från Baja California till Mexiko? Han nämner inte att han cyklade från Lima till Argentina EFTER båtturen till Antarktis utan får det att låta som att han pös till Grönland direkt efter seglingen. Han snackar om tidsbrist inför Grönland men han reste ju runt och filmade i över en månad FÖRE Grönland.

Men som sagt. Bra för att vara JEN och jag tror han har lyssnat på kritiken.
 
Jag måste nog säga att det här var det tydligaste och ärligaste jag läst från Johan Ernst Nilson. Flera frågetecken rätades ut.

Visst, några detaljer saknas och är konstiga. Hur tog han sig från Baja California till Mexiko? Han nämner inte att han cyklade från Lima till Argentina EFTER båtturen till Antarktis utan får det att låta som att han pös till Grönland direkt efter seglingen. Han snackar om tidsbrist inför Grönland men han reste ju runt och filmade i över en månad FÖRE Grönland.

Men som sagt. Bra för att vara JEN och jag tror han har lyssnat på kritiken.

Jag håller med. Ganska inte en helt exakt redogörelse, men nära nog.
Sen finns det ju konstigheter om användningen av andras bilder under denna och tidigare resor, samt vad han faktiskt gjort och inte gjort under tidigare resor.
 
Jag håller med. Ganska inte en helt exakt redogörelse, men nära nog.
Sen finns det ju konstigheter om användningen av andras bilder under denna och tidigare resor, samt vad han faktiskt gjort och inte gjort under tidigare resor.

Jodå det finns mycket som fortfarande inte stämmer. Orimliga distanser i Kanada då han ska ha haft en följebil alltså. Jag tror fortfarande inte att han cyklade hela sträckan i Kanada. Helt orimliga distanser samt att det är ytterst ovanligt att inleda med att cykla 18 mil varje dag från ingen cykelträning alls. Speciellt som det är viktigt att kroppen ska hålla länge.

Samma sak med sträckan Lima - La Paz. Tidsåtgången för den är väl jämförbar med en bussresa. Och då handlar det om osannolika backar från havsnivå upp till över 4000 meter. Lägg därtill att det under den sträckan kom bilder från Kina och att han cyklat Death Road nedför. Vilket borde vara fel håll.

Bland annat.
 
Då var det redogjort och förklarat av huvudpersonen själv.
Fine.

Det var en expedition. Men använd för guds skull inte orden "belysa klimatproblemen" eller att man gjorde det här på ett miljömedvetet sätt för så är inte fallet.

En expedition, ja.
I Miljöns tecken, nej.

Nu väntar jag på förklaringarna om de stulna bilderna, de påhittade titlarna JEN har satt på sig själv som till synes inte existerar och förklaringen om de "falska" dokumentärerna som tar upp JEN´s tidigare expeditioner. För vem körde den där Jet-skin egentligen...

Samt ett understatement att detta INTE var någon klimatsmart expedition.
 
Måste säga att det varit roande att läsa hela den här tråden.

Innan alla avslöjanden så måste jag säga att jag själv redan kände mig skeptisk till första delen av hans "cykeltur" genom Kanada. Some började mitt i ett delta och med en bild som inte passade in. Ja, alla tidiga bilder jag såg var med han själv ensammen på cykeln, allt var rent, han såg pigg ut och det var aldrig en annan människa på bilden.

Jag skulle vilja påstå att kalla honom för "mytoman" är fel, "charlatan" är nog ett bättre ord. troligtvis också en ganska narcissistisk person.
 
Måste säga att det varit roande att läsa hela den här tråden.

Innan alla avslöjanden så måste jag säga att jag själv redan kände mig skeptisk till första delen av hans "cykeltur" genom Kanada. Some började mitt i ett delta och med en bild som inte passade in. Ja, alla tidiga bilder jag såg var med han själv ensammen på cykeln, allt var rent, han såg pigg ut och det var aldrig en annan människa på bilden.

Jag skulle vilja påstå att kalla honom för "mytoman" är fel, "charlatan" är nog ett bättre ord. troligtvis också en ganska narcissistisk person.



Personligen tror jag inte han lider av något öht, inte än så länge. Han är ju inte ensam, tittar man runt på de senaste äventyrarna ser det lika dant ut. Pompe, Wester (som iofs inte ljuger, men överdriver till den nivå att det blir absurt, Sträng) så har alla samma inställning. Framhäva sig själv till den nivå att ingen annan får plats.

Tragiskt som bara den.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
xtrem Mot Alla Odds vs Ingen Grenser Expeditioner 27
segler bästa bilväg mot grekland, följa med? Expeditioner 1
dhillon Mot Asien Expeditioner 10

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg