Anklagelser om fusk mot Johan Ernst Nilson

TIME Magazine for Kids

Enligt JENs facebook så är han intervjuad i senaste numret av TIME Magazine for Kids. 6 sidor.

Där kanske det finns svar på några av de frågor man undrar över. Om någon läser den tidningen och hittar något intressant så rapportera gärna.

Ska finnas ute nu online och papperstidningen kommer senare i veckan.
 
Ramlösa skriver:

"Syftet med expeditionen var att uppmärksamma klimatproblemen samt belysa det viktiga jobb som görs av många välgörenhetsorganisationer runtom i världen. Ramlösa Vattenfond är en del av detta."

På vilket sätt uppmärksammar man klimatproblemen genom att ha 20 pers! (Enligt JEN själv) i ett team med sig på Grönland. Och gud vet hur mycket folk resten av resan...

Det snittar säkert 10 pers under hela resan. Med följebil, en herrans massa flyg osv osv osv.

Jag förstår ingenting.
Absolut ingenting. Det blir bara sjukare och sjukare det här och förnekelsen fortsätter från alla håll.

Kan Ramlösa förklara för mig hur man belyser klimatproblemen på det här sättet?
När personen kunde gjort detta ensam eller tillsammans med en expeditionsvän.

Hur kan man stå och försvara detta vansinne, dessutom i klimatproblemens namn!?!?!?

Det är ju nånting som inte stämmer här.
Det är helt klart nånting som inte stämmer.

Precis lika lite verklighetsförankring som de titlar JEN verkar ha satt på sig själv helt vind för våg

PS. Jag har sagt det förr och säger det igen. Var och en får göra precis vad man vill och på så sätt är "expeditionen" inget fel alls. Men då får man för guds skull ta det för vad det är och kommunicera därefter. Det innefattar bland annat att inte säga Pole2pole i samma mening som att "belysa klimatproblemen", för det har ingenting med varandra att göra. De som hävdar motsatsen ljuger medvetet eller saknar alltför mycket av något väldigt viktigt...

Vi kan faktiskt inte påstå att Johan inte uppmärksammar klimatproblemen. Han kanske inte lever som han lär, men han belyser miljöfrågan väl. Herr Medelsvensson som inte gräver ner sig i äventyrsskvaller på Utsidan kan med stor chans bli fantastiskt inspirerad av Johans resa och kommande bok och film.

Att Johan har ett stort team med sig är inte konstigt. Visst kunde och borde äventyret ha genomförts mer klimatsmart - men notera att kalasets syfte enligt Ramlösa är att just uppmärksamma klimatproblemen - något man mycket väl kan göra med hjälp av 20 expeditionsmedlemmar med olika spännande uppgifter.

Att Johan lever på dubbelmoral och lögner så det skriker om det råder det ingen tvekan om. Men den här resan tycks faktiskt vara genomförd "klimatneutralt", då han säger sig ha kompenserat för alla "fusk-sträckor". Det kan vi väl lita på tills motsatsen bevisats? Kan bara anta att kompenseringen också inkluderar alla mil körda med följebil.

Jag ser i alla fall fram emot att få belysas av kommande bok- och filmprojekt.
 
Jag har rotat runt om JEN sedan det här spektaklet började. Nu har ju det mesta redan skrivits i den här tråden. Här kommer lite kompletteringar (jag ber om ursäkt för om det redan skrivits om nedanstående.):

Jag har kollat med Explorer-club, och enligt Annie Lee, member services director, blev JEN invald där 2006, som Member International.

Jag har sett på några ställen att det stått att han även är medlem av the Travellers Club. Det stämmer inte (åtminstone inte den London-baserade). Det finns tydligen en Travellers Club i Malmö också (som inte har något samröre). Jag har inte fått något svar på om han är medlem där.

Jag har försökt få klarhet i den där National Geographic-filmen som ska vara gjord om honom och visad i 145 länder.
Enligt Wikipedia (och även andra info-sidor/artiklar) ska den vara publicerad (eller producerad) 2001, men enligt Johans gamla hemsida (se bif bild) så sändes den 2005. Enligt ett annat inlägg på den gamla hemsidan så var det filmen om Jetski-killen som sändes i 145 länder (se bif bild). Där framgår det ju också tydligt att det inte är han själv som åkt Jet Ski över Atlanten. Det är ju en uppgift som dyker upp emellanåt (se bif pressmeddelande från Pole2Pole-expeditionen), samt den här intervjun: http://nyheter24.se/resor/539897-intervju-med-johan-ernst-nilson

Jag har varit i kontakt med produktionsbolaget CT Films, som JEN uppger stå bakom National Geographic-filmerna. Mark Dyson där svarar så här:

"Hi Pierre. I seem to remember the film was produced in 2003 or 4; it was a combination of 3 of Johan's adventures, with a few clips from previous expeditions. You can see details of the series it is from at: http://ctfilms.com/?page_id=34"

Jag har försökt få tag på folk på National Geographic för att bekräfta att de sänt en film om JEN, alternativt producerat en egen, men inte hört något än.

Det dyker ju dessutom upp uppgifter emellanåt att JEN vände bara 12 meter från toppen på Shisha (bland annat i den här intervjun: http://www.finest.se/articles/article.php?aid=129). Men i ett inlägg på sin gamla hemsida skriver han själv, och där står det väl utom allt tvivel att han vände mycket tidigare (se bif bild).
Notera gärna de sista raderna i texten, som väl borde bli klassiska: "Om jag var på exakt 8.000 meter eller lite över eller lite under har jag ingen aning om. Det beror på bergets höjd."

Jag har hittat två inlägg på FB från två lyxhotell i Ecuador där han bott (se bif bilder). Jag tycker det är lite roligt/tragiskt att världens störste äventyrare inte verkar sova i tält under sin expedition. Och jag undrar hur mycket torrfoder han käkar (som han påstår i den här artikeln: http://livinggreen.se/intervju/inte...imatneutral-resa-fran-nordpolen-till-sydpolen). Det är för övrigt samma artikel som slår fast att han är "världens erfarnaste äventyrare"...

Det är också intressant att se att de flesta av bilderna som han lagt upp på sin FB-sida och blogg har han inte plåtat själv. Han har visserligen varit generös med byline åt sina kompisar emellanåt (till exempel när det gäller Arktis-bilderna), men det är ju märkligt att en sådan välmeriterad äventyrsfotograf inte klarar av att knäppa egna bilder på ett sånt ställe som man ju skulle göra i princip vad som helst för att få plåta. Och att han dessutom lånar/stjäl bilder från nätet är ju skandal (jag har gott om exempel på det senare, men det har väl redan publicerats tidigare i tråden/på andra ställen om jag inte missminner mig).

För övrigt tycker jag att det är intressant att det florerar så många olika uppgifter om samma äventyr/expeditioner. Endera har journalisterna gjort ett dåligt jobb, eller så har JEN svårt att hålla reda på vad han sagt.
/p
 

Bilagor

  • dokumentär_2005.jpg
    dokumentär_2005.jpg
    21.6 KB · Visningar: 1,134
  • hotel_ecuador.jpg
    hotel_ecuador.jpg
    51.2 KB · Visningar: 1,162
  • hotel_ecuador_2.jpg
    hotel_ecuador_2.jpg
    53.7 KB · Visningar: 1,235
  • jetski.jpg
    jetski.jpg
    25.6 KB · Visningar: 1,147
  • Skärmavbild 2012-04-05 kl. 11.03.54.jpg
    Skärmavbild 2012-04-05 kl. 11.03.54.jpg
    48.1 KB · Visningar: 1,133
  • wkr0005.pdf
    290 KB · Visningar: 322
Hmm, bilderna blev väldigt lågupplösta. Är det någon som har tips på hur jag kan lägga upp dem så att det går att läsa texten på dem?
 
Har varit en intressant tråd helt klart.

Jag är lite kluven. Å ena sidan; skit samma, han kanske har drag av mytoman, stjäl bilder m.m. men han får väl göra sin grej, finns ju oändligt antal större miljöbovar än honom, och om företag vill sponsra BS är det väl upp till dem. Å andra sidan; rätt ska vara rätt osv, han kanske tar oförtjänt utrymme av "riktiga" äventyrare och "riktiga" miljöprojekt.

Klart det vore kul att se honom i media i en utförlig diskussion om hans CV och senaste resa t.ex. med Corax men jag misstänker att JEN aldrig skulle sätta sig i den situationen.

En grundlig sammanfattning av allt som kommit upp i tråden gällande tveksamheter och felaktigheter som en pdf att skicka till media vore kanske roligt även om det skulle se ut som hämndlystnad mot någon som inte gjort något (vad jag vet) mot någon personligen av medlemmarna på Utsidan.

Men det kanske är vettigare att bara ignorera människor man inte respekterar.

Kluven som sagt.
 
JEN har ju verkligen inte gjort mig nånting, annat än att han i största allmänhet verkar jag utgett sig för att prestera saker som inte stämmer. Han kan möjligen säga att han bara gör det för sin egen skull, men hela upplägget med media och sponsorer visar ju verkligen att det handlar om nåt annat.

Just detta att man inte sedan tidigare har något med en person att göra ökar ju absolut trovärdigheten i kritik av det slag som förekommer i den här tråden.

Jag tycker illa om tilltaget utan att alltså ha nån koppling till JEN, sen har jag ju själ inte bidragit med nån form av avslöjande i tråden, utan läser nån gång ibland i en tråd som inte verkar dö ut. Varje gång jag kikar så är det nya, tämligen häpnadsväckande, felaktigheter i den egna rapporteringen från JEN som är på tapeten.

Om man begränsar sig till det sakliga, det som antingen kan styrkas som felaktigt - eller framstår som felaktigt p g a sin orimlighet, och sammanställer detta i ett dokument så har jag ju svårt att tro att det inte finns journalister som skulle se att värde i att rapportera samt undersöka detta.
 
Jag gör ett nytt försök att lägga upp skärmdumparna.
/p
 

Bilagor

  • dokumentär_2005_2.jpg
    dokumentär_2005_2.jpg
    86.2 KB · Visningar: 1,114
  • hotel_ecuador_21.jpg
    hotel_ecuador_21.jpg
    139.3 KB · Visningar: 1,262
  • hotel_ecuador_22.jpg
    hotel_ecuador_22.jpg
    111.4 KB · Visningar: 1,195
  • jetski_2.jpg
    jetski_2.jpg
    67.7 KB · Visningar: 1,196
  • Skärmavbild 2012-04-05 kl. 11.03.54_2.jpg
    Skärmavbild 2012-04-05 kl. 11.03.54_2.jpg
    203.5 KB · Visningar: 1,121
Escape

Ny artikeln i ESCAPE...

http://www.escape360.com/active-escape/active-escape/johan-ernst-nilson

Intressanta citat...
"Med ett sällskap av runt 20 personer åkte Johan Ernst Nilson i april förra året från Nordpolen, genom några av världens mest fascinerande landskap, till Antarktis där han avslutade resan den andra september."

För de som missat det så avslutades resan på Grönland.

"- Det är lite förvirrande att komma tillbaka efter 18 månader i tält, säger han."

För de som missat det så har han bott ca 5 månader i tält och 12 månader på hotell.
 
Jag undrar fortfarande hur Ramlösa kan försvara en belysning av klimatproblemen med att sponsra ett gäng på 20 pers!!!

När andra har gjort denna resa på egen hand.

Hur motiverar man detta?
Vad fick man ut av klimatproblemen?
Blev det en bättre värld?

Jag vidhåller att detta snack om att belysa kimatproblemen är ren och skär bullshit.
Det gör man inte på det här sättet. Det förstår en treåring.

Det är nått annat. Nått som inte stämmer här...

20 pers!

Vilket chartergäng!
 
Jag undrar fortfarande hur Ramlösa kan försvara en belysning av klimatproblemen med att sponsra ett gäng på 20 pers!!!

Jag tror inte en sekund på att det varit 20 personer som rest hela vägen från Nordpolen till Sydpolen och avslutningsvis till Grönland.

Utan det är nog ytterligare en av dessa lögner. På nordpolen hade han guide. Antagligen en möjligen två. Under cyklingen har han haft följebil. En eller två. Och i dessa tror jag inte det har varit mer än 4-5 personer totalt. Samma sak på Sydpolen och Grönland. En eller två guider per tillfälle.

Skulle gissa på att dessa 20 personer är samtliga guider och chaufförer och båtkaptener han använt under resans gång. Plus folket som hjälper honom på de 3 PR-byråerna. Och kanske lite annat löst folk för hemsidan etc.

Det är väl samma talang som räknat fram dessa 20 personer som kom fram till att han hade 1 miljard besökare till sin hemsida.

Men frågan kvarstår. Hur man kan vinkla det här till något positivt för miljön det övergår nog de flesta förstånd. En intressant fråga som vi inte fått svar på det är hur mycket pengar han har betalat in för att göra resan klimatneutral. Och om han betalat något över huvud taget?
 
Det där stör jag mig på till max om han verkligen inte sovit i tält i 18 månader (han sa 525 dagar på TV vilket ju låter som otroligt många tältnätter i ett sträck). Var får du siffrorna på ~5 månader tält av hela den långa tiden? Är ganska sugen på att påpeka det via Facebook men då vill jag veta att det stämmer också.

"- Det är lite förvirrande att komma tillbaka efter 18 månader i tält, säger han."

För de som missat det så har han bott ca 5 månader i tält och 12 månader på hotell.
 
Det där stör jag mig på till max om han verkligen inte sovit i tält i 18 månader (han sa 525 dagar på TV vilket ju låter som otroligt många tältnätter i ett sträck). Var får du siffrorna på ~5 månader tält av hela den långa tiden? Är ganska sugen på att påpeka det via Facebook men då vill jag veta att det stämmer också.

Att han sovit i tält på Nordpolen, Sydpolen och Grönland är ju ganska självklart. Jag har uppskattat den tiden till 5 månader.

Då återstår 12 månader och på det sättet han rest med följebil(ar), dagliga intervjuer för radio, teve och tidningar samt olika projekt längs vägen så skulle det nog inte fungera med tält. Sen så har han ju åkt båt i några veckor samt varit i New York på möten och i andra stora städer där det inte går att tälta. Mellan den avslutande cyklingen i Argentina och skitturen på Grönland så hade han ju dessutom två månaders uppehåll för att filma i Sydamerika. Och då tältade han knappast.

Men jag vill minnas att han säger det i den här intervjun också...
http://www.youtube.com/watch?v=7u5NicF88mQ

Tyvärr kan jag inte lyssna på den själv nu pga för dålig internetuppkoppling. Kan någon bekräfta att det är rätt intervju?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
xtrem Mot Alla Odds vs Ingen Grenser Expeditioner 27
segler bästa bilväg mot grekland, följa med? Expeditioner 1
dhillon Mot Asien Expeditioner 10

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg