Anklagelser om fusk mot Johan Ernst Nilson

Men jag vill minnas att han säger det i den här intervjun också...
http://www.youtube.com/watch?v=7u5NicF88mQ

Kan någon bekräfta att det är rätt intervju?

Nu har jag lyssnat på intervjun. JEN säger (tid 8:27) att han kommer att bo på motell i Mexiko och Colombia pga att det är för farligt att sova i tält där. Annars försöker han ge sken av att det är ett hårt jobb att bo i tält och vara smutsig dag efter dag (11:26).

Om han nu bodde på motell i Mexiko och Colombia så handlar det om drygt två månader.
2011-08-24 Start Mexiko.
2011-10-07 Slut Mexiko (totalt 45 dagar).

2011-11-11 Start Colombia.
2011-11-30 Slut Colombia (totalt 20 dagar).

Från Colombia flög han till Antarktis för att komma tillbaka till Colombia i början av februari 2012. Vad jag förstår av bloggen så blev det bara ytterligare någon dag i Colombia. Nästa Sydamerika rapport är från gränsen till Peru.

Han nämner också att han brukar vila några dagar i de större städerna. Det vi vet sedan tidigare är:
Vila i Vancover 12 dagar (det kanske var här han flög till New York också???).
Vila i Los Angeles minst 4 dagar.

Dessutom så har det ju varit några avbrott i expeditionen.
24 maj 2011 klar med Nordpolen.
14 juni 2011 start cykling (21 dagars vila).

7 maj 2012 slut cykling i Ushuaia, Argentina.
Ca 10 juli 2012 start Grönland (34 dagar då han filmade).

Om man räknar ihop ovanstående så ger det 4,5 månad på hotell.

Men det är med största säkerhet betydligt mycket fler nätter på hotell. Finns det någon bild över huvud taget av de 16,000 som han säger sig ha tagit som visar ett tält under cyklingen?
 
Han är en lögnare och fuskare, finns inget annat att säga!
Finns inget annat sätt att beskriva honom, kommer inte att köpa en produkt från de som har sponsrat honom under denna lögnaktiga expedition. Hoppas att det är fler som kommer att göra det samma!
 
Jag undrar fortfarande hur Ramlösa kan försvara en belysning av klimatproblemen med att sponsra ett gäng på 20 pers!!!

Källa: http://www.escape360.com/active-escape/active-escape/johan-ernst-nilson

"Med ett sällskap av runt 20 personer åkte Johan Ernst Nilson i april förra året från Nordpolen, genom några av världens mest fascinerande landskap, till Antarktis där han avslutade resan den andra september."


Jag tror att Outside har skrivit om det här tidigare men jag hittade information om storleken på expeditionen...

http://www.explorersweb.com/polar/news.php?id=20920

Här framgår det att det bara var Johan och Harald Kippenes på Nordpolen. Och bara Johan och Knut Skarpeteig på Sydpolen.

Dessutom så kan man läsa följande på JENs hemsida...

"7 oktober 2011. Both me, Carl Robert and my film crew are very excited going into this ancient territory."
"14 okt 2011. My friend Marty has joined so now we are five on the Pole2Pole…."


Jag tolkar det som om det varit 1 följebil med 2 personer i vilka också agerat filmteam. Carl Robert var ju hans cykelkompis.

Intressant i sammanhanget är hur ExplorersWeb kan skriva en så positiv artikel om Johan Ernst Nilson efter alla dessa lögner. De måste vara kompisar på något sätt. Hade det varit Sträng eller Pompe som gjort samma sak så hade ExplorersWeb kallat in kärnvapenteamet.
 
Källa: http://www.escape360.com/active-escape/active-escape/johan-ernst-nilson
Intressant i sammanhanget är hur ExplorersWeb kan skriva en så positiv artikel om Johan Ernst Nilson efter alla dessa lögner. De måste vara kompisar på något sätt. Hade det varit Sträng eller Pompe som gjort samma sak så hade ExplorersWeb kallat in kärnvapenteamet.

Var fan är Gilla knappen på utsidan, sjukt bra/roligt skrivet!

Jag har själv börjat med min Jorden runt cykling, där jag bland annat räknar in cyklingen till och från jobbet, sen matchar jag det på Google Earth... Sponsorerna har lyst med sin frånvaro... Jag har kommit Stockholm -> Kalmar nu ungefär... Vänta bara tills nästa sommar, då kommer jag vara runt Milano nånstans...

EDIT: Ja just det, men jag har ganska många tältnätter, dock inte i samband med cykling, men det måste ju räknas?
 
Intressant i sammanhanget är hur ExplorersWeb kan skriva en så positiv artikel om Johan Ernst Nilson efter alla dessa lögner. De måste vara kompisar på något sätt. Hade det varit Sträng eller Pompe som gjort samma sak så hade ExplorersWeb kallat in kärnvapenteamet.

Akta dig så du inte hamnar på ExplorersWebs svarta lista ;)

Faktum är att jag har uppfattat att många av deras negativa rapportering mer handlar om personlig aversion gentemot olika personer. Visst, många har fått förtjänt kritik, men ska ExplorersWeb ha någon trovärdighet kan inte grad av kritik (och icke-kritik) basera sig på personliga relationer, eller andra kopplingar.

ExplorersWeb har också hängt ut personer på sin sajt, utan att tydligt ange vem som varit författaren till artikeln (även om man kan misstänka makarna Sjögren). Sådant är fegt.

Mvh /Joel (som inte döljer sig bakom anonymitet)
 
Var fan är Gilla knappen på utsidan, sjukt bra/roligt skrivet!

Jag har själv börjat med min Jorden runt cykling, där jag bland annat räknar in cyklingen till och från jobbet, sen matchar jag det på Google Earth... Sponsorerna har lyst med sin frånvaro... Jag har kommit Stockholm -> Kalmar nu ungefär... Vänta bara tills nästa sommar, då kommer jag vara runt Milano nånstans...

EDIT: Ja just det, men jag har ganska många tältnätter, dock inte i samband med cykling, men det måste ju räknas?

Kör med JEN:s "regler" fullt ut, så kan du troligen när som helst ticka av din Seven Summits.
Jag ska börja lägga ut bilder på min, här är den första:
http://dougscottmountaineering.co.uk/lectures/sacred/1975-Doug-Scott-summit-Everest.jpg

(Jag var där i torsdags!)
 
Shit va konstigt, jag gjorde ju en mobiluppladdning av en bild i inlägget ovan, och så blev det en jättekonstig webadress, måste ha blivit en sammanblandning på nåt sätt...
 
En sak har han väl rätt i, antar jag. Ingen har nog gjort en expedition på det sätter förut...!

Han kallar sig själv upptäcksresande, något som vet vad han upptäckt? Kanske vi kan få en ny Lonley planet-guide till de bästa 5-stjärniga hotellen i den sydamerikanska bushen?

Såg att någon tidigare, Julius, tyckte att JEN hade varit tydlig och gjort resan klimatsmart.
Jag förstår inte hur det kan kallas klimatsmart, genom att göra något för klimatet, och sedan kompensera detta ekonomiskt via utsläppsrättigheter. Det är för mig tvärt om, vi klimatkompenserar varje dag, via fordonsskatter samt andra skattekostnader. Skall man göra en klimatsmart resa FÖR EGEN MASKIN innefattar det knappast flygplan, följebilar och annat trams. Oavsett hur man rättfärdigar en ekonomisk kompensation handlar det om ett förhållningssätt, att köpa sig fri från utsläpp är enligt mig, fullständigt patetiskt om det nämns i samma mening som en klimatsmart expedition. Ramlösa och andra verkar inte tänka likvärdigt.

Man alltid vända på saker och ting så det passar ens syfte. Men se inte till att kalla saker för något de verkligen inte är. Han är så uppmärksamhetskåt så det finns knappt hejd på det.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
xtrem Mot Alla Odds vs Ingen Grenser Expeditioner 27
segler bästa bilväg mot grekland, följa med? Expeditioner 1
dhillon Mot Asien Expeditioner 10

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg