Anklagelser om fusk mot Johan Ernst Nilson

Full fart!

Vad är det senaste i den här soppan då?

Om man kollar JENs Facebook så är det full fart med föreläsningar och andra möten. Antar att han kör mycket av arbetet utomlands där folk verkar köpa hans story rakt av. En föreläsning på t.ex. Vildmarksmässan tror jag inte han skulle utsätta sig för. Han jobbar vidare med devisen "Ingenting är omöjigt" och "You can reach your goals through focusing!" vilket känns aningen patetiskt då han misslyckades med pole2pole. World Explorer som han är...

http://www.examiner.com/article/inspired-by-swedish-explorer-johan-ernst-nilson

Där kan man läsa att han nu gjort expeditioner i 142 länder vilket är mer än dubbelt mot sanningen. Och de femton plus flygningarna under pole2pole sammanfattas numera i "He completed the expedition with some minor modifications and mishaps, a huge accomplishment."

Hans första cykling Sverige - Afrika eller Sverige - Sahara har nu blivit GENOM Sahara... "His first trek biking through the Sahara, nearly killed him"

Sen verkar han jobba vidare med bildstölder precis som tidigare...

http://www.iiclosangeles.esteri.it/IIC_Losangeles
http://www.nyspsych.org/

Förra gången skyllde han på sina medarbetare...
 

Bilagor

  • JEN201.jpg
    JEN201.jpg
    86.4 KB · Visningar: 982
  • JEN202.jpg
    JEN202.jpg
    65.5 KB · Visningar: 971
Nu har han ju inte själv skrivit det här men när man inte vet att han har följebil osv. så låter det ju något tuffare: "Biking can be a fun activity but maybe not if you ride from Canada through the United States and Mexico and beyond as Nilson did. ".
 
Expedition i 143 länder alltså.

Inte bara besökt dem utan en expedition utförd i vart och ett.

Skulle gärna ha det nerspaltat med beskrivning om vart och ett av dessa länder och vilken expeditionsaktivitet som förekommit.

Och samtidigt kan han ju svara på vem som körde vattenskotern över Atlanten...
 
Expedition i 143 länder alltså.

Inte bara besökt dem utan en expedition utförd i vart och ett.

Skulle gärna ha det nerspaltat med beskrivning om vart och ett av dessa länder och vilken expeditionsaktivitet som förekommit.

Och samtidigt kan han ju svara på vem som körde vattenskotern över Atlanten...

Okej jag gör ett försök. Jag har snokat på hans hemsidor men allt framgår ju inte där. Och jag kanske har blandat ihop några resor. Men även om jag har några fel så bör sanningen inte vara alltför långt borta. Ser Ni något fel eller sitter på mer information så komplettera gärna...

Johan Ernst Nilsons Expeditioner/antal länder

Expeditioner i ett land (12 länder):
1. Mt McKinley 1995 USA
2. Mt Shischa Pangma 1997 Tibet (nådde ej toppen)
3. Mt Koto Kinabalu 2000 Malaysia
4. Mt Kilimanjaro 2003 Tanzania
5. Mt Elbrus 2004/2008 Ryssland
6. Mt Aconcagua 2005 Argentina
7. Mt Kusciuskzo 2006 Australien
8. Carstensz Pyramid 2006 Indonesien
9. Mt Blanc 2006/2007 Frankrike
10. Mt Everest 2007 Nepal
11. Mt Vinson 2008 Antarktis
12. Alaska Walkabout 1995 USA
13. Greenland with Kite Grönland

Expeditioner i flera länder (21 nya länder):
15. Sve - Afrika cykel 1994. Sve, Dan, Tys, Hol, Bel, Fra, Spa, Eng, Marocko
16. Sve - Afrika Kajak 1996. Sve, Dan, Tys, Hol, Bel, Fra, Spa, Eng, Marocko
17. Sve - Afrika flygbåt 2001. Sve, Dan, Tys, Hol, Bel, Fra, Spa, Eng, Marocko
18. Pole2pole 2011/2012. Kan, USA, Mex, Gua, Hon, Sal, Nic, Cos, Pan, Col, Ecu, Per, Bol, Chi, Arg, Antarktis, Grönland

Övriga Expeditioner (1 nytt land):
19. Arctic Dogsled Race 1999. Vet ej land eller vilket race han deltog i.
20. Borneo Photo Exp 2000. Malaysia. Samma exp som Kinabalu?
21. Machu Picchu 2005. Peru. Vad gjorde han där mer än sightseeing?
22. Papua New Guinea Photo Exp. Papua Nya Guinea. Samma exp som Carstensz?
23. Magnetic North Pole. Vet ej vad han gjort.
24. North Pole to Canada. Kanada. Vet ej vad det avser.
25. Antarctic Research 1998. Båtresa?
26. Heidi Hill Nunavut 1999. Vet ej vad han gjort.
27. North West Passage 1999. * Se nedan

* ”Jag korsade Nordvästpassagen 1999 tillsammans med 100 forskare då jag var producent för SVT Vetenskap och filmfotograf för Discovery. Där gjorde jag TV-program om naturen. Inget äventyr, utan en vetenskaplig resa genom Arktis”.

Ej genomförd:
1. Jetski over Atlantic. Han klev av båten i Europa.

Summa: 34 länder.

Vad saknas?
 
Expedition i 143 länder alltså.

Inte bara besökt dem utan en expedition utförd i vart och ett.

Skulle gärna ha det nerspaltat med beskrivning om vart och ett av dessa länder och vilken expeditionsaktivitet som förekommit.

Och samtidigt kan han ju svara på vem som körde vattenskotern över Atlanten...

Du kan ju i samma veva beskriva vilken expeditionsaktivitet du utfört på dina semesterresor som du själv kallar för "expedition ice & desert". :) http://travelante.se/2012/04/22/expedition-ice-desert/
 
3. Mt Koto Kinabalu 2000 Malaysia
21. Machu Picchu 2005. Peru. Vad gjorde han där mer än sightseeing?

"expedition"

Gamla tanter går uppför Kota kinabalu och halva världens befolkning har varit till Macchu picchu.

själv har jag gjort en expedition till giza och pyramiderna, det var väldigt varmt.
 
"expedition"

Gamla tanter går uppför Kota kinabalu och halva världens befolkning har varit till Macchu picchu

Jo jag håller med. Tog bara med det JEN själv valt att kalla expedition. Kinabalu tar normalt 2 dagar och är precis som Du säger ingen expedition. Inte heller Kosciuszko i Australien som man normalt bestiger på några timmar. Och det finns mer skumma saker på den där CVn. Tror han kallar det STORA expeditioner dessutom.

Men det är ju lite det som den här tråden handlar om. JEN dog ju nästan i Sahara fast han inte varit där. Och han blev attackerad av en haj i Europa. Och han fick givetvis soppatorsk precis ovanför Champs Elysees i Paris i sin gummibåt...
 
...

Där kan man läsa att han nu gjort expeditioner i 142 länder vilket är mer än dubbelt mot sanningen. ..

.

Riktigt så står det ju dock inte.. Det står "Swedish explorer of 32 expeditions through 142 countries." vilket ju lättare kan tolkas som att alla länder han passerar i samband med expeditionerna räknas...

Håller dock med om att han förefaller vara en mästare på överdrifter..
 
Riktigt så står det ju dock inte.. Det står "Swedish explorer of 32 expeditions through 142 countries." vilket ju lättare kan tolkas som att alla länder han passerar i samband med expeditionerna räknas...

Håller dock med om att han förefaller vara en mästare på överdrifter..

Är inte helt med på vad du menar. Vad är skillnaden menar Du?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
xtrem Mot Alla Odds vs Ingen Grenser Expeditioner 27
segler bästa bilväg mot grekland, följa med? Expeditioner 1
dhillon Mot Asien Expeditioner 10

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg